Sivu 12/18
Re: DF XL:n puikoissa
Lähetetty: 09 Touko 2017, 22:59
Kirjoittaja jori
TMS kirjoitti:Rupesin eilen ihmettelemään ylimääräistä naksetta joka tuntui tulevan takaapäin. Syylliseksi paljastui istuimen yläpään tuen alumiiniosa, josta oli pari hitsisaumaa murtunut. Ei estä ajamista onneksi ja ICB lähettää uuden osan tilalle.
Ota kuva vaurioituneesta rakenteesta, niin mekin opimme paremmiksi pyöräräätäleiksi. Virheistä oppii, mutta virheistä oppiminen ei ole yksinoikeus vain virheen tekijälle. Myös toisten virheistä voi oppia. 
Re: DF XL:n puikoissa
Lähetetty: 18 Kesä 2017, 17:01
Kirjoittaja TMS
Ohessa (huonoja) kuvia vauriosta ja rakenteesta. Olihan se sitten vähän enemmänkin hajalla kuin vain siitä kohtaa jossa ensin vaurion näin.
Re: DF XL:n puikoissa
Lähetetty: 18 Kesä 2017, 18:29
Kirjoittaja jori
Kuvasta vähän huonosti näkyy, mutta onko tuo rikkoutunut osa siis istuimen yläreunan alle tukeutuva "koukku", jonka varassa istuin roikkuu. Samoin kuvassa jää osan itsensä varjoon rei'itettyyn kiskoon toisesta päästään ja toisesta tähän kiinnittyvä osa(t). Onko se vain kaksi erillistä lattaa, vai samanlainen ristituettu osa kuin tämä erillisenä kuvattu. 
Re: DF XL:n puikoissa
Lähetetty: 16 Elo 2017, 21:45
Kirjoittaja TMS
Joo sen takia ne huonoja kuvia olikin, jos oheisista lisäkuvista hahmottaisi paremmin. Mutta siis, niinpä on Ymten lähettämä uusi takatuki jälleen rikki samasta kohtaa hitsisaumasta. Kysyin jo että olisikohan tähän jotain vahvempaa versiota saatavana, mutta vielä ei ole vastausta kuulunut.
Re: DF XL:n puikoissa
Lähetetty: 16 Elo 2017, 21:55
Kirjoittaja TMS
Pistetään tännekin kuva ketjusuojan liimasauman korjauksesta, jonka hiilikuidulla ja epoksilla koitin varmasti kestäväksi korjata. Lisäksi toiveena oli, että takahaarukan pyöräkotelon puoleinen tukipiste ei enää liikkuisi ketjuvoiman takia niin paljoa. Tämä ei kuitenkaan täysin onnistunut, sillä jos kädellä pitää kiinni kiinnityspisteestä samalla kun kampea painaa jarrua vasten, niin kyllä tuossa liikettä tapahtuu. Kameralla koitin ottaa siitä videota, mutta ei siitä oikein mitään näkynyt. Kamera pitäisi saada hyvin kiinni johonkin järkevään paikkaa, jotta siitä olisi iloa. Kyljen tukipiste ei kädellä tunnustellen tuntunut liikkuvan ollenkaan, mutta eihän se ihme taida olla, sillä pyöräkotelon puoli kantaa suurimman osan kuormasta ketjun kulkiessa niin paljon sitä lähempää.
Re: DF XL:n puikoissa
Lähetetty: 16 Elo 2017, 21:58
Kirjoittaja PW
Siun pitäs ruveta valmistajalle viralliseksi testikuskiksi - aina uudet osat ensin Teron testiin jos kestää ni sitten tuotantoon
Paitsi kun ei kestä 
Re: DF XL:n puikoissa
Lähetetty: 17 Elo 2017, 00:39
Kirjoittaja samuel
Ihan pienenä offtopiccina: Näistä jutuista tulee mieleen että kinnerit on nojapyörämaailman harrikoita, kuuluisia puolivalmisteita.
Joutuu käyttäjät vahvistamaan heikkoja kohtia ja siirtelemään välirullia ynnä muuta, että paremmin toimisi...
Tällein köyhänä sitä luulisi että 6-8t€:lla saisi normihuollolla toimivan laitteen.
Re: DF XL:n puikoissa
Lähetetty: 17 Elo 2017, 09:00
Kirjoittaja Mahe
Nämä on juuri niitä tarinoita, joiden takia omissa kinnerihaaveissa on Arcus-tyylinen jonkun valmiin ja koetellun tadpole-triken päälle rakennettu erillinen koppa.
Tuntuu että edes pisimpään valmistuksessa olleissa kuitukinnereissä ei ole saatu kaikkia ongelmakohtia ratkottua, saati sitten näissä tuoreissa tapauksissa kuten DF, tai sitten kukaan ei ole edes tosissaan yrittänyt tehdä vähän tukevampaa konstruktiota aikuisille miehille jokapäiväiseen ympärivuotiseen käyttöön.
Mielenkiinnolla odottelen tarinoita ensimmäisten Quattrovelojen hajoamisista, siellä on ihan uudet ongelmat edessä varmaankin 
Kun en ole huippu-urheilija pyrkimässä maksimaalisiiin nopeussuorituksiin ja käyttö olisi enemmänkin retkiajoa niin kuvittelen että trike + koppa lähestymistavalla saadaan käyttövarmempi ja huolettomampi ratkaisu jonkun verran painosta tinkimällä.
Ei ne urheiluautotkaan taida ihan ongelmattomia olla sitten kun mennään katuraasereista puhtaisiin rataohjuksiin.
Re: DF XL:n puikoissa
Lähetetty: 17 Elo 2017, 09:05
Kirjoittaja Vilijami
samuel kirjoitti:Tällein köyhänä sitä luulisi että 6-8t€:lla saisi normihuollolla toimivan laitteen.
Englannin ja Italian suunnalta löytyy 100k€ autoja, joiden luulisi toimivan normaalihuollolla
Kinnereitä on tehty niin vähän aikaa ja niin vähän kappalemääriä, ettei ole ihme jos kehitys on vielä vaiheessa. HPV laitteissa on vielä se keveysvaatimus riippakivenä, eli jatkuvaa arpomista painon ja keston suhteen. Näillä kinnereillä joku koittaa myös tienata leipänsä, joten kaupallisista tuotteista ei kannatakaan tehdä liian hyviä ja/tai kalliita, vaan juuri ja juuri kelpaavia suurimmalle osalle käyttäjistä. Tämä kapitalistin kauhun tasapaino huonontaa laatua ja hidastaa kehitystä 
Re: DF XL:n puikoissa
Lähetetty: 17 Elo 2017, 09:20
Kirjoittaja Vilijami
Mahe kirjoitti: trike + koppa lähestymistavalla saadaan käyttövarmempi ja huolettomampi ratkaisu jonkun verran painosta tinkimällä.
Eikä tarvi tinkiä edes painosta. Esimerkiksi mun teräsrunkoinen Luggarion painaa 21kg ja kun saataisiin alipainemuovattu koppa vaikka ohuesta polykarbonaatista, niin päästään jopa alle kaupallisten kinnereiden painosta.
Re: DF XL:n puikoissa
Lähetetty: 17 Elo 2017, 09:53
Kirjoittaja PW
samuel kirjoitti:Ihan pienenä offtopiccina: Näistä jutuista tulee mieleen että kinnerit on nojapyörämaailman harrikoita, kuuluisia puolivalmisteita.
Joutuu käyttäjät vahvistamaan heikkoja kohtia ja siirtelemään välirullia ynnä muuta, että paremmin toimisi...
Tällein köyhänä sitä luulisi että 6-8t€:lla saisi normihuollolla toimivan laitteen.
Tätä miekin oon tässä vuosien saatossa miettiny ja tällä tiedolla jäähdytelly aika ajoin nousevaa kinnerinostokuumettani
hyvin on tepsiny.
Toisaalta onhan kyse myös asiakkaiden toiveista, kinnereiden suhteen, halutaan kevyitä, nopeita sukkuloita, jotka viel miellyttää esteettisesti silmää =(hiilikuitu). Välttämättä katemateriaali ei oo kaikkein kevyin kuitenkaan ja kuten jo todettu, kinnerien kehitys on aivan alkutaipaleellaan. Ostajien keskuudessa ilmeisen hyväksyttyä, ett osallistuvat omalla panoksellaan näin kinnerien kehittämiseen.
Re: DF XL:n puikoissa
Lähetetty: 17 Elo 2017, 10:40
Kirjoittaja jviirret
Minusta nämä on kuin pyörämailman Formuloita. "Kai ny miljoonalla saa auton jolla voi ajaa korjaamatta miljoona kilometriä"?
Paljo useammin näitä 4000e hiilikuitumaastopyöriäkin rassataan ku 179:- Jopokopioita.
Eikä missään muuallakaan enää nykyään tunnu saavan rahalla lisää elinkaarta vaan ominaisuuksia, keveyttä, hienouksia yms.
Jukka
Re: DF XL:n puikoissa
Lähetetty: 17 Elo 2017, 10:44
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:Mahe kirjoitti: trike + koppa lähestymistavalla saadaan käyttövarmempi ja huolettomampi ratkaisu jonkun verran painosta tinkimällä.
Eikä tarvi tinkiä edes painosta. Esimerkiksi mun teräsrunkoinen Luggarion painaa 21kg ja kun saataisiin alipainemuovattu koppa vaikka ohuesta polykarbonaatista, niin päästään jopa alle kaupallisten kinnereiden painosta.
Mutta ei saisi jousitusta joka pyörään eikä astumisen kestävää pohjaa?
Jukka
Re: DF XL:n puikoissa
Lähetetty: 17 Elo 2017, 13:12
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:
Mutta ei saisi jousitusta joka pyörään eikä astumisen kestävää pohjaa?
Jos jousittais vaan penkin ja tekis trikookangaspohjan ni vois astua maahan asti?
Re: DF XL:n puikoissa
Lähetetty: 17 Elo 2017, 14:26
Kirjoittaja jooseha
samuel kirjoitti:Tällein köyhänä sitä luulisi että 6-8t€:lla saisi normihuollolla toimivan laitteen.
Eikös nämä kestä normaalipolkijalla juurikin noin.
XL uutena mallina kärsii vielä lastentaudeista ja TMS on polkijana isokokoinen maailmankärkitason polkija eli en yleistäisi 