Ja kun jatkaa tota akselia penkin toiselle puolen ja toteuttaa toisen puolen pyöräntuennan peilikuvana, saadaan systeemi mitä taannoin tarjosin viljamille eliminomaan tien kaltevuuksia. Mikälie etuvetohärveli silloin olikaan kyseessä=\
Täs jorin systeemissä rengas pyrkii hakeutumaan yläkuolokohtaan, joka vaatii vastavoiman ja on siksi raskas käyttää. Jousi voisi toimia apuna vastavoimissa, mut vaihtelevien olosuhteiden takia kädelle jäänee silti liikaa duunia että toi olis käytännöllinen systeemi.
Toi kaipais vielä mekanismia mikä huomiois vaihtelevasta ajonopeudesta johtuvan vaihtelevan kallistustarpeen. Olisko keskipakosäädin pyörän napaan joa riittävän tekninen viritys! =)
Härskin idea on niin loistava, etten millään voinut olla soveltamatta sitä SH31:een.
SH31 27.11.2016.png (920.64 KiB) Katsottu 4017 kertaa
Eikö tämä nyt ole kallistuva deltatrike? Kallistus on helppo kytkeä tarvittaessa kokonaan pois jousella varustetulla tapilla. Vai olenko nyt aivan hakoteillä? Istuimen kallistuksien kanssa tulee mielenkiintoisia ongelmia, ja varmaan taas ehkä nurkan viilaajilla on huomautettavaa, mutta siitä vaan.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Mutta käykö tuossa ilean tyyppisessä taka-akselissa niin, että taka-akselissa oleva veto tai jarrutus vääntää pyörän kallelleen?
Jonkinlaiset reaktiotangot vaatisi keskiön ja vetopyörän välille, ainakin 1-2 niveltä lisää. Ei kannata vielä hylätä ideaa, mutta jatkokehittelyä tarvitaan. Sivuvaunupyörässä ei -varmaan jarru olisi välttämätön.
Tuohon ei enää "peruuteta" jalkoja nostelematta kyytiin ja ketjuvoimat vetää pyörän kallelleen. Mikä on se voima joka palauttaa tällaisen pyörän pystyasentoon?
Aika pitkä akseliväli takapyörillä Alunperin suunnittelit tätä ikäihmiselle, helppokäyttöseksi pyöräksi - tartteeko kallistusta tämmönen kohderyhmä? Ajaako pyörällä kovaa vauhtia mutkaan? Toivottavasti ei
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Petrimäinen idea: Kaksi ideaa, kaksi pyörää. Ikäihmisten helpon pääsyn pyörä ja kallistuva vauhtihirmu kisaajille. Toki kallistus voi suojata ikäihmisiä kippaukselta, mutta eikö olisi parempi laittaa nopeusrajoitus pyörälle ja kokenut kuski mukaan sitä valvomaan, jottei lonkat murru kaadossa?
Aika pitkä akseliväli takapyörillä Alunperin suunnittelit tätä ikäihmiselle, helppokäyttöseksi pyöräksi - tartteeko kallistusta tämmönen kohderyhmä? Ajaako pyörällä kovaa vauhtia mutkaan? Toivottavasti ei
Joo, tämä viimeinen versio on vain kokeilu, ja niin kuin vaaka sanoo tässä on tavallaan suunnitteilla kaksi vähän erilaista nojapyörää. Voihan muuten kallistumisen lukita, jos ei sitä tarvitse.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Aika pitkä akseliväli takapyörillä Alunperin suunnittelit tätä ikäihmiselle, helppokäyttöseksi pyöräksi - tartteeko kallistusta tämmönen kohderyhmä? Ajaako pyörällä kovaa vauhtia mutkaan? Toivottavasti ei
Joo, tämä viimeinen versio on vain kokeilu, ja niin kuin vaaka sanoo tässä on tavallaan suunnitteilla kaksi vähän erilaista nojapyörää. Voihan muuten kallistumisen lukita, jos ei sitä tarvitse.
Joo, eipä se suunnittelu haittaa 'turhaan kommentoin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
En taas ymmärrä viimesen suunnitelman toimintaa. Onko takakiekot samalla jäykällä akselilla? Vasemmalla olevalla vivullako kallistetaan? En hahmota toimiiko ja miten: Noin pitkällä haarukan varrella
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
En taas ymmärrä viimesen suunnitelman toimintaa. Onko takakiekot samalla jäykällä akselilla? Vasemmalla olevalla vivullako kallistetaan? En hahmota toimiiko ja miten: Noin pitkällä haarukan varrella
Takakiekot ovat samalla jäykällä akselilla. Vasemmassa vivussa on jarru- ja vaihdevivut kuten oikeassakin. Jos kallistelu ei toimi luontevasti, vasemmalla vivulla voi mahdollisesti säätää kallistuksen sopivaksi ja lukita se sopivalla mekanismilla.
Koko systeemin toimivuus on täysin epävarmaa. Aion tehdä siitä 1/10 mallin, jolla ainakin jollain tavalla voisi kokeilla miten se toimii vai toimiiko ollenkaan. Myös istuimen tuenta vaikuttaa ongelmalliselta.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
En taas ymmärrä viimesen suunnitelman toimintaa. Onko takakiekot samalla jäykällä akselilla? Vasemmalla olevalla vivullako kallistetaan? En hahmota toimiiko ja miten: Noin pitkällä haarukan varrella
Takakiekot ovat samalla jäykällä akselilla. Vasemmassa vivussa on jarru- ja vaihdevivut kuten oikeassakin. Jos kallistelu ei toimi luontevasti, vasemmalla vivulla voi mahdollisesti säätää kallistuksen sopivaksi ja lukita se sopivalla mekanismilla.
Koko systeemin toimivuus on täysin epävarmaa. Aion tehdä siitä 1/10 mallin, jolla ainakin jollain tavalla voisi kokeilla miten se toimii vai toimiiko ollenkaan. Myös istuimen tuenta vaikuttaa ongelmalliselta.
Viimeksi muokannut irakas, 28 Marras 2016, 15:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Mienkähän ny taas osais itteensä ilmaista ettei tulis kelleen paha mieli..
Noin suuresta takarenkaiden akselivölistä tullee hieman jotain hyvää ja aika paljon harmia..
Hyviä puoli taitanee tässä tapauksessa olla hienoinen painon lisäys vetävälle renkaalle.
Ja huonona puolena ainaskin takarenkaiden haraaminen vastaan käännöksissä. vertaa esim kuorma-auton taka-akselistoon.teli alhaalla käännyttäessä auton pyörät oikein piirtää mustaa viivaa asvalttiin. Sama ilmiö tässä ja vaatisi kaksi kääntyvää pyörää.
Lisäksi kuski istuu aivan tukikolmion takareunalla, jolloin ohjaavalle pyörälle ei tule painoa juuri lainkaan. Takaperin kippaaminen on myös riskinä Jyväskylän mäkisessä maastossa.