Minkäs kokoset ne jarrulevyjen suojukset pitäis olla? Mun printterillä pitäis onistua 220 millin halkasijaan saakka ainakin, ehkä vhän isompikin
4-pyöräinen Teppoën 1CV
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Mahe kirjoitti:Minkäs kokoset ne jarrulevyjen suojukset pitäis olla? Mun printterillä pitäis onistua 220 millin halkasijaan saakka ainakin, ehkä vhän isompikin
Jarrulevyjen halkaisija on 203 mm, siihen sitten vähän ylitystä päälle -> 220 mm pitäisi riittää. Kiitos tarjouksesta! Kunhan jossain välissä maltan mitoittaa tarvittavan suojuksen tarkemmin jarrusatulan kohdalta, niin voin laittaa sulle tiedoston tulemaan tulostuskokeilua varten. Tähän menee kyllä vielä jokunen tovi...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Taukoa ollut rakentelussa, aika kulunut kaikkeen muuhun. No nyt viikonloppuna jälleen projektin pariin.
Apumoottorin ketjupyörän kiinnitys"adapteri" oli vuorossa.
Koska en halunnut apumoottoria takakiekon navaksi, niin moottorin ja takapyörän välille tulee ketjuveto.
Takakiekon ketjupyörä määrää ketjulinjan kohdan, ja koska moottorin tilanvaraus on sangen rajattu, niin moottorin ketjupyörän paikka sattui osumaan navan pinnalaippojen väliin. Vaati siis hieman näpertelyä ja kahtia jaettua adapteririnkulaan ja ketjupyörää. Todennäköisesti kiroan tämän ratkaisun siinä vaiheessa, kun ketjupyörä pitää loppuunkulumisen myötä uusia ja sama modaaminen tehdä uudelle ketjupyörällekin... .
Sähkömoottorinapaa en halunnut modata, jotta sitä voi tarvittaessa käyttää vielä joskus tavallisena napana, jossain toisessa kulkupelissä.
M3-kokoisia kuusiokoloruuveja tarvii vielä hommata ketjupyörän kiinnitykseen, tämän jälkeen moottorin pääsee kiinnittämään paikalleen 1CV:hen.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Pitkästä aikaa hetki 1CV:n parissa tänä iltana.
Vuorossa oli moottorin ketjupyörän kiinnitys, sekä koko moottoripaketin kiinnitys pohjalevyyn.
Ei mikään kevyt paketti tuo moottori kiinnikkeineen, vaaka näytti 4,4 kg. Toivottavasti ei tarvitse kovin usein polkea 1CV:tä pelkällä lihasvoimalla ylämäkeen kotiin . En edes uskalla arvailla, millaisia lukemia vaaka tulee näyttämään koko himmelille korin kanssa...
Kylkiulokkeiden vanerireunoja myös vähän mallailin, niiden loppuun saattaminen onkin sitten seuraava vaihe.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Sä meinaat näköjään polkemalla pyörittää moottoria kokoajan kun vapaaratasta ei näy. Kuinka kevyesti se pyörii? Onks sulla induktiomoottori?
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Wacky kirjoitti:Sä meinaat näköjään polkemalla pyörittää moottoria kokoajan kun vapaaratasta ei näy. Kuinka kevyesti se pyörii? Onks sulla induktiomoottori?
Moottorissa on sisällä vapaakytkin, pyörii kevyesti. Ja sähkö pyörittää moottoria, ei polkeminen . Aina 25 km/h asti, ja lujempaa tuskin mennään muualla kuin alamäissä.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Syksyinen sadepäivä tänään, hyvä hetki jatkaa kesätauolla ollutta 1CV-projektia.
"Kylkiponttoonien" vanerireunat väkästelin.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Apumoottori sai ketjunsa, ja "vanttiruuvin" ketjunkireyden säätöön.
No tavallinen kierretanko tuo vain on, päissä nivelvarret oikeakätisellä kierteellä -> toisen pään kiinnityksen joutuu nyt irrottamaan säädettäessä. Toinen pää pitäisi muuttaa vasenkätiseksi kierteeksi, jotta toimisi kuten vanttiruuvi...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Joo ei ollut riittävän tukeva moottorin tuenta noin. Momenttivarsi olisi pitänyt kiinnittää moottoripukin keskelle, ei toiseen laitaan. Moottorin aiheuttama ketjuvoima on iso, ja moottori kääntyi vinoon -> lisäsin toisen momenttivarren moottoripukin toiseen laitaan. Ei mikään lopullinen ratkaisu, mutta pysyypähän moottori paikallaan edes nyt testailun ajan.
Survoin sähkökilkkeet pikaisesti kyytiin ja kävin illan hämärtyessä ensimmäisellä testiajolla sähköavun kanssa. Työmatkareitin ajelin, ja hyvältä tuntui . Jousitus oli mukava kuopissa ja rotvalleissa (tosin toinen takailmajousi liikkuu erittäin nahkeasti muihin verrattuna). Oma osansa mukavuudesta tulee myös siitä, että vanerirunko elää reilusti epätasaisuuksissa. Tästä tulee kyllä haastetta korin rakentamiseen...
Kuormitettuna ylämäissä moottorin ääni ("jurina") kuului yllättävän voimakkaana, kun vertaa omiin (pystärien) keskiömoottoreihin. Ja kori tulee tätä vielä voimistamaan. Toivottavasti ääneen tottuu.
Avustus loppui näillä välityksillä jo ennen 25 km/h nopeutta, mutta onpahan sitten hitaisiin ylämäkiin enemmän potkua.
Seuraavaksi tarttis varmaan alkaa väkästellä pahvista korin mockuppia.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Onneksi olkoon ekan koeajon johdosta! Varmasti odotettu ja tunteiden täyteinen hetki.
Mä nostan Tepon köytänännönläheisille lähestymistavoille hattua kun jotain vielä insinööritkin nykymaailmassa tekee ihan oikeasti eikä kaikkea suunnitella bittiavaruudessa. Kuten nyt esimerkiksi pahvinen korin hahmottelu.. Jotenkin mulla nousee karvat pystyyn jos kaikki tehdään tulostamalla. Niin kuin nyt käsin ei enää kyettäisi mittatarkkaan valmistukseen. Lisäksi mun mielestä käsin muotoillut esineet on huomattavasti kauniimpia!
.. Oho. Menipä ohi otsikon taas..
Tuota.. Meinasitko jonkin sortin joustavaa- esim kankaista korirakennetta, vai mitä on mielessä? Kankainen olisi ainakin äänimaailman ja joustavuuden kannalta hyvä..
Joustavaa ulkokuorta pari sekuntia miettiessä tuli eläinmaailman esimerkki mieleen jossa pinta on tehty toisistaan irtonaisilla jäykähköillä levyillä jotka on vaan päistään kiinniteety. Niin kuin linnuilla! Siinä oliskin omaperäinen tapa korin toteuttamiseen..
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Härski kirjoitti:...Meinasitko jonkin sortin joustavaa- esim kankaista korirakennetta, vai mitä on mielessä? Kankainen olisi ainakin äänimaailman ja joustavuuden kannalta hyvä..
Joustavaa ulkokuorta pari sekuntia miettiessä tuli eläinmaailman esimerkki mieleen jossa pinta on tehty toisistaan irtonaisilla jäykähköillä levyillä jotka on vaan päistään kiinniteety. Niin kuin linnuilla! Siinä oliskin omaperäinen tapa korin toteuttamiseen..
Eri vaihtoehtoja ei ole suljettu vielä pois.
Kankainen olisi houkutteleva, mutta vaatii enemmän tukikehikkoa alleen.
Jos taasen jäykkään levyrakenteeseen päädyn, niin se tarvii ripustaa niin, että runko pääsee sen sisällä suht vapaasti vääntyilemään. Esim. nivelpiste runkoammeen eteen keskelle, ja rungon takaosaan jäykkä (tai useamman pisteen) kiinnitys.
Pahvilla kokeiluun on syynsä. Ensinnäkin sillä pystyy demoilemaan tuota jäykkää/jäykähköä levyrakennetta. Jos se ei toimi, niin sitten lähden kokeilemaan jotain muuta katevaihtoehtoa. Toiseksi haluan selvittää, kuinka tuolta näkee ulos joka suuntaan ja millaiset kulkuaukot/luukut tarvii rakentaa. Katosta ja tuulilasista puhumattakaan. Kaikki on arvailua ennenkuin pääsee oikeasti itse kokeilemaan .
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Viikonlopun aherruksen tuloksena sain teippailtua mockupin 1CV:n päälle.
Pahvimatskusta vielä suurkiitos samuelille!
Teippailin pahvinpalat ensin yhteen jesarilla, ja nostin sitten koko komeuden 1CV:n päälle. Korin takapää roikkuu turvakaaren varassa. Etupäässä on vain yksi kiinnityspiste (ruuvi), rungon edessä keskellä -> runko pääsee vääntyilemään kuopissa tuon pisteen ympäri, ilman että kori vääntyy mukana.
Koeajo vahvisti, että korin voisi tehdä aaltopahvin tapaisesta jäykästä levystä (muovikennolevystä, "vikupropista"). Haastetta tosin tulee tällöin etusisälokarien kanssa: rungon ja korin välinen etäisyys muuttuu kuopissa -> sisälokarien pitäisi olla joustavat, jos umpinaiset haluaa. Nyt sisälokarit puuttuivat vielä täysin -> välttämättömät jatkoa ajatellen.
Näkyvyys kuskin paikalta oli kelvollinen niin eteen kuin sivuillekin, ja korin reunat riittävän alhaalla, jotta myös suuntamerkin näyttäminen onnistui (vilkut tähän on kyllä aikomus lopulta laittaa).
Kyytiin pääsi nousemaan korin reunan yli, mutta kulkua helpottava "ovi" lopulliseen versioon tarvii tehdä. Tämä pahvikori ei moista kestä ilman isompia jäykisteitä, joten kokeilu jäänee koeajojen jälkeiseen aikaan.
Katosta oli tarkoitus tulla taakse taittuva, mutta kulku kuskin paikalle tuntui onnistuvan kiinteänkin katon kanssa. Pelkkä tuulilasin (ei vielä
olemassa) kääntäminen eteen konepellin päälle riittäisi.
Korin takapään muodot ovat vahvasti kantti-kertaa-kantti, sisäinen insinööri voitti tässä vaiheessa sisäisen taiteilijan . Jotkut lisäviisteet takakulmiin voisi vielä laittaa, jos jaksaa.
Tuulilasiviritelmä (demo-sellainen) tuohon tarvisi varmaan seuraavaksi väkästellä, kuten myös sisälokarit.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Sympaatisen näköinen vekotin kopan kanssa, tykkään. Kun näin ekan kerran kuvan niin tuli mielleyhtymä Detroit Electricin sähköautoon reilun sadan vuoden takaa
Useimmat on tutustuneet siihen Aku Ankan välityksellä
Sillä pääsi 32 km/h, jännästi vaan tieto akkujen kantamasta vaihtelee lähteestä riippuen.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Seuraillut tätä mielenkiinnolla. Hieno projekti ! Hyvin saatu muotoiltua etenkin tuo keulan alue mutta tuo "koppi" on aika kulmikas. Kauneus on katsojan silmissä, persoonallinen on ja näkyvyys on varmasti hyvä.
Itse olen pähkäillyt jo pitkään tuota tuulilasi ja pyyhkijäongelmaa. Jos lasi on muovia niin naarmuuntunee hiljakseen. Kai pyyhkimen alueelle voisi laittaa kulutuskerrokseksi jotain vaihdettavaa muovikalvoa, formulakuskit käyttää jotain vastaavaa visiireissään ? Mitähän voisi käyttää ? Tai saako sopivasti muotoiltua oikeaa lasia mistään ? Entä pyyhkijä, jokin venekäytön malli vai käsiveivi ? Ongelmaahan ei ole jos ei ajele sateella...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Kuttilan lasi teke perinteisesti harraasteevehkeisiin minkälaisia laseja vaan. Painoahan siitä tietty kertyy.