Re: MBB-tavaratandem
Vaihtaja, ketju ja ilmaa renkaisiin - ni vois koittaa.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Vaihtaja, ketju ja ilmaa renkaisiin - ni vois koittaa.
tuon loivan mäen laskin, kyll siitä varmaan ajettava tulee ku jo noilla surkeilla säädöillä pystyin ajamaan. Vaihdevipu parantas asiaa, penkkiä enempi nojalleen ym.
Joku käsittämätön mittavirhe tuossa on käyny, keulaputken katkasin turhan lyhyeksi Mikä kiire sitä oli pätkiä
Ensimmäiset kammet, mitkä sattu käteen laitoin tähän. Yksi ratas, joka on hyvin ulkona - ehkä pienimpien takarattaiden linjassa. Kammissa on varmaan eroja, kuinka kauas ketjulinja asettuu, eikö? Vai onko tässä liian levee keskiö, 164mm? Luulin ett läskillä ongelma olis helposti toisinpäin
Vetää suupieliä korviin kun tällä ajaa, sohjossa ja pettävällä pohjalla toki vasta muutama satametriä, kotikadulla.
PW kirjoitti:Kammissa on varmaan eroja, kuinka kauas ketjulinja asettuu, eikö? Vai onko tässä liian levee keskiö, 164mm? Luulin ett läskillä ongelma olis helposti toisinpäin
Kammissa ja keskiö akseleissa on eroja. Ku purkaa kaikki samasta aihiosta ni ei oo ongelmia, mutta ihan sama minkä osan summassa vaihtaa ni voi olla varma ettei kaikki osu kohdilleen
Jukka
Joko usko horjuu
Jos sulta löytyy vanhat kellokeskiölle tarkoitetut kammet, saat niillä eturatasta sisemmäs. Uudemmat kasettikeskiölle tehdyt kammet ovat tarkoitettu lyhyempiin keskiöakseleihin, joten niissä ratas on ulompana.
PW kirjoitti:
Ensimmäiset kammet, mitkä sattu käteen laitoin tähän. Yksi ratas, joka on hyvin ulkona - ehkä pienimpien takarattaiden linjassa. Kammissa on varmaan eroja, kuinka kauas ketjulinja asettuu, eikö? Vai onko tässä liian levee keskiö, 164mm? Luulin ett läskillä ongelma olis helposti toisinpäin
Keskiöholkin asentoa hiukan muuttamalla saat ketjut suorempaan ilman kampien vaihtoa. Tuossahan ketjut lähtee melkein poikittain keulapuomista alas, joten parasta vain tähdätä eturattaalla takapakan keskelle ja kiristää kampikeskiö siihen asentoon. Ei voi kovin vinoon tuolla menetelmällä mennä. Arvelen, että nytkin on isolta osalta kyse tuosta asennusvinoudesta ja vain osin mittaerosta.
Otapa parempi kuva tuosta kampikeskiökelkastasi. Näyttää onnistuneelta rakenteelta.
Lainasin 2WR:stä kammet, samalla pieneni rataskoko. Polkasin parikymmentä kilsaa todella huonoilla kevareilla ja pikkukaduilla. Sohjoa, uria, pettävää pohjaa mutta läski vaan menee jos toinen läski jaksaa polkea
Kerran kaaduin kyljelleni ku vinosti yritin nousta sohjopenkan yli ja rengas ei tahtonutkaan.
Raskaampaahan tuo on ja meinas mehut loppua paluumatkalla. Pitää kokeilla vähemmillä ilmanpaineilla, nyt oli varmast liikaa.
Poika räppäs kuvan.
jooseha kirjoitti:Joko usko horjuu
![]()
Jos sulta löytyy vanhat kellokeskiölle tarkoitetut kammet, saat niillä eturatasta sisemmäs. Uudemmat kasettikeskiölle tehdyt kammet ovat tarkoitettu lyhyempiin keskiöakseleihin, joten niissä ratas on ulompana.
Onko kellokeskiö, semmonen mis on irtolaakerit, -akseli ja -laakerikupit? Eikö niissäkin oo erimittasia akseleita?
Ketjulinjassa on viel säätämistä, etukiekko on vinossa runkoon nähden ja ehkä tuo eturataskin.
PW kirjoitti:Onko kellokeskiö, semmonen mis on irtolaakerit, -akseli ja -laakerikupit? Eikö niissäkin oo erimittasia akseleita?
On ja on. Niissä vaan pruukasi ollat nykyisiä pidemmät akselit.
Tein tuon samasta 50mm runkoputkesta, halkasemalla - putken pätkät hitsattu halkeaman yli ja katkastu. Toiselle puolen kerkesin pellinpalan hitsata tueksi. Keskiö putki on se kauneuspilkku tässä pyörässä koska ruostuu. On tiukka jos tarttee liikuttaa kannattaa lyödä kiilat putkien väliköihin ja naputella kelkkaa liikkeelle.
Säikähdin, ett keulaputki ois jääny liian lyhyeks mutt taitaa just riittää. 2WR:ään verrattuna tuo ohjausnivel tulee enemmän jalkoväliin ja siks ei penkkiä kannata ihan vinoputkeen kiinni laittaa (koura kourii).
Haarukat tein näille renkaille, mitkä oli itellä jemmassa 3,8" lukee kyljessä. Terppa pyys 4" renkaille, ne nyt taitaa tuohon viel mennä mutt haaveena tais olla mahollisuus isommallekin - se haave ei taida tässä toteutua Ei pysty kaikkee muistamaan
Terpan pitää viimeistellä tuo kelkka rosteripulteilla ja puomin päähän huonekalutulppa.
Tuon kelkkaputken ja keskiöputken voisi myöhemmissä malleissa sovittaa yhteen 50x50 kanttiputken pätkällä, mihin reikäsahalla porais kumpaankin suuntaan putkien paikat.