Sivu 12/59
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 25 Marras 2010, 18:01
Kirjoittaja Henkka
Otin eilen kanssa lipat pystärillä. Laiska kun olen, niin en jaksanut toissailtana vaihtaa nastakumien vaihdon yhteydessä polkimia vaan ajelin lukkopolkimilla töihin. Ja Pasilassa punaisissa valoissa sitten ei jalka irronnutkaan polkimesta. Siitä sitten suorin vartaloin kyljelleen about sadan kanssaliikennöijän ihmetellessä. Henkisten vaurioiden lisäksi upouuden etuvalon kiinnityssysteemi palasiksi.
Lienee turhaa mainita, että pedaalit vaihtuu ennen seuraavaa reissua.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 25 Marras 2010, 18:52
Kirjoittaja R.reipas
On kaheen rumaa, mutta silti hahah. Lukkopolkimista ei kannata edes talvis aikaan luopua vaan opetella elämään niiden kaa.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 25 Marras 2010, 21:28
Kirjoittaja PW
Ajeleeko Risto R. nojallaan myös näin talvisaikaan ?
Petri W
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 25 Marras 2010, 23:25
Kirjoittaja Stapani
Yep
Nyt on tänä talvena ajettu lumisilla keleillä noin 120 km pystärillä.
Ekan lenkin ajoin lukkopolkimien kanssa, mutta koska se oli enemmänkin taluttelua kun
ajamista, niin siirryin normipolkimiin. Näillä on kuitenkin jotenkin
turvallisempaa ajella ja itse asiassa uskaltaa vähän kovempaa ajellakin......
En oikein jaksa uskoa että lukkopolkimista olisi varsinaista hyötyä
nopeuden suhteen esim. mun 14,5km duunimatkalla, pikemminkin haittaa
kun siinä on semmoisia kohtia että pakko vaan ajaa mahdollisimman varovasti oli mitkä polkimet tahansa....
On varmaan totta että mitä enemmän ajat talvella lukkopolkimien kanssa sen paremmin se sujuu,
mutta ei taida olla mun juttu kuitenkaan.......kävin Lidlistä ostamasta halvat numeron liian isot
talvikengät, joihin mahtuu riittävästi sukkia ja esim tänään tuolla 10-11 asteen pakkasessa
29 km ajaneena ei kylläkään varpaita palellut.........eli pitäisi satsata vielä yksiin kunnollisiin
lukkopoljin talvikenkiin eli n 150-200 euroa jos näillä keleillä lukoilla ajelis.......ei kiitos
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 26 Marras 2010, 17:05
Kirjoittaja maasoutaja
Emäntä nappasi kuvan töihin lähdöstäni talvivarustuksessa, ihan vaan siksi että paavokin tietää ettei tekemisissäni ole mitään naurunaihetta!
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 26 Marras 2010, 21:29
Kirjoittaja R.reipas
pystärillä minä talvisin ajelen pyöräni on kelpo ratsu siinäkun voi käyttää kunnon renkaita. Lukoilla minusta on helpompi ajella jäällä ja erityisesti lumessa ku saa pyörittää vinhastikin ja koivet pysyy polkimilla. Niin sitten kun joskus on pitännyt kaatua äijjä on ollu irti polkimista eli aina on koivet irronnu polikimista
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 04 Joulu 2010, 15:31
Kirjoittaja propel
Jaa, Maasoutaja on ilmeisesti varustautunut ydintalvea varten
kunto ainakin kasvaa.
Siirryin itsekin pystäriporukkaan joko maasturilla tai katupyörällä jossa uudet nokian w106 gummit.
Oli hauska ajella viimeksi olleessa lumimyrskyssä kun yhdessä ylämäessä (klv jossa 10cm lunta) puursin menemään kun viereisellä tiellä uudehko auto yritti samaa mutta tekoäly vastusti niin että auto meni hirmu kylkimyyryä kunnes moottori ei jaksanut enää. Teki mieli tehdä Simpsonit, eli "haa-haa!" mutta kuski olisi ilmeisesti ollut valmis tekemään Syväjoet joten jatkoin vaan sitten.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 08 Joulu 2010, 10:44
Kirjoittaja Nebulus
Mää hommasin keveän yksivaihteisen jäykkäperäisen maasturin talviajoa varten. Näppärä pyörä, kun välitykset on ittelle sopivat eikä tarvi huolehtia vaihteiden jäätymisestä. Työmatkoilla keskinopeudet ovat pysyneet siinä 24 km/h:n paikkeilla jos tiet on aurattu, eli samoilla vauhdeilla mennään kuin vaihdepyörälläkin.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 08 Joulu 2010, 13:07
Kirjoittaja Paavo
maasoutaja kirjoitti:Emäntä nappasi kuvan töihin lähdöstäni talvivarustuksessa, ihan vaan siksi että paavokin tietää ettei tekemisissäni ole mitään naurunaihetta!
No joo, eipä meikäläisellä ole varaa naureskella kenellekään. Testasin nimittäin viime viikolla melko naurettavaa viritystä: minisuksea pystärin eturenkaassa. Sillä kun ohitti hiihtäjän, niin pientä hymynvärettä olin näkevinäni.
Viritys sinänsä toimi hyvin. Minari oli renkaassa kiinni omilla siteillään eikä pyrkinyt pyörähtämään -seurauksena olisikin ollut pyörän lukkiutuminen, minarin hajoaminen ja kaatuminen. Suksi tasoitti menoa kummasti eikä stonga hakannut käsille. Ajovastus pieneni siinä määrin, että melko upottavassa hangessakin pääsee, kunhan takana on leveä rengas. Puolittunut hyrrävoima ei yllättäen tuntunut missään. Hihnat sallivat pyörän kallistelun. Joku pikakiinnitys vain pitäisi kehittää kiireisiä aamuja varten, ja suksi voisi olla sen verran tavallista minaria pidempi, ettei rengas pyörähdä hiekallekaan ajaessa.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 08 Joulu 2010, 14:59
Kirjoittaja jviirret
Jos tulee kerralla lunta 3cm niin aurataan, jos tulee viikon ajan 1cm/päivä ni ei aurata, ärsytti siinä määrin että kävin parina päivänä CF:ll töissä. Taittu sillä tuo 8km matka 5min nopeampaa kuin CLWB:llä. CLWB:ssä on ollut liian raskaat välitykset, kun ei ole tarvinnut kuin 1 ja 2 vaihdetta. Vaihdoin taakse 20 piikkisen tilalle 24 piikkisen, nyt pitäisi hitaasti ajonkin sujua runnomatta.
Jukka
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 09 Joulu 2010, 10:44
Kirjoittaja irakas
Paavo kirjoitti:maasoutaja kirjoitti:Emäntä nappasi kuvan töihin lähdöstäni talvivarustuksessa, ihan vaan siksi että paavokin tietää ettei tekemisissäni ole mitään naurunaihetta!
No joo, eipä meikäläisellä ole varaa naureskella kenellekään. Testasin nimittäin viime viikolla melko naurettavaa viritystä: minisuksea pystärin eturenkaassa. Sillä kun ohitti hiihtäjän, niin pientä hymynvärettä olin näkevinäni.
Viritys sinänsä toimi hyvin. Minari oli renkaassa kiinni omilla siteillään eikä pyrkinyt pyörähtämään -seurauksena olisikin ollut pyörän lukkiutuminen, minarin hajoaminen ja kaatuminen. Suksi tasoitti menoa kummasti eikä stonga hakannut käsille. Ajovastus pieneni siinä määrin, että melko upottavassa hangessakin pääsee, kunhan takana on leveä rengas. Puolittunut hyrrävoima ei yllättäen tuntunut missään. Hihnat sallivat pyörän kallistelun. Joku pikakiinnitys vain pitäisi kehittää kiireisiä aamuja varten, ja suksi voisi olla sen verran tavallista minaria pidempi, ettei rengas pyörähdä hiekallekaan ajaessa.
Kovasti mielenkiintoinen kokeilu. Ajelit siis varmaankin tamppaantuneella luisteluladulla vai oliko minisuksi kapea? Jaa, mutta eipä taida pystyssä pysyminen onnistuakaan latu-urassa? Jos side joustaa, miten kääntyminen onnistuu? 
Eikö hiekalle ajaessa tapahdu jo salto mortale?
Sakari
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 09 Joulu 2010, 14:25
Kirjoittaja Paavo
irakas kirjoitti:
Kovasti mielenkiintoinen kokeilu. Ajelit siis varmaankin tamppaantuneella luisteluladulla vai oliko minisuksi kapea? Jaa, mutta eipä taida pystyssä pysyminen onnistuakaan latu-urassa? Jos side joustaa, miten kääntyminen onnistuu? 
Eikö hiekalle ajaessa tapahdu jo salto mortale?
Sakari
Tampatulla ladulla ajelen työmatkaa. Sauvalla tökkijöitä ei kuitenkaan (toivottavasti) tarvitse pelätä, sillä latu ei ole virallinen hiihtoreitti. Lumien tultua kaupunki ajaa reitin latukissalla siten, että toiseen reunaan jää perinteisen tyylin latu. Kun pakkanen kovettaa luistelubaanan pinnan, se on pyöräiltävissä. Käytännössä kävelijöitä on kuitenkin niin paljon, että pinta jää pehmeäksi ja möykkyiseksi.
Minari on leveydeltään ihan riittävä. Se luistaa hyvin risujen yms. yli. Hihnat sallivat kallistumisen, mutta pitävät suksen kuitenkin etupyörän suuntaisena. Kääntyminen onnistuu hyvin ja suksi kulkee lumella kuin kiskoilla. On aika merkillinen tunne, kun ajaa kuoppien yli eivätkä epätasaisuudet tunnu käsissä -ristiriitaista aisti-informaatiota.
Seuraava kehitysaskel on väsätä sukseen jonkinlainen sapluuna: pyörä vain ajettaisiin suksen päälle. Työmatkakäytössä nopea asennus on välttämättömyys ja suksi irtoaa hiekalle tullessa. Jos sapluunan tekisi joustavasta materiaalista, se sallisi kallistelunkin.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 13 Joulu 2010, 00:33
Kirjoittaja TKorho
Prätkäilyssä ja pyöräilyssä oppii että eturenkaan sivuttaispito on aika oleellista: pitää pystyä vääntämään kosketuspintaa vasten rattia eri suuntiin. Ja tietysti ohjaussuunta ei saa lähteä luisumaan vastasuuntaan tai noutaja tulee. Oletettavasti siis pelkkä minari pitää riittävän hyvin sivusuuntaan?
Aika hyvä, aika hyvä. Ei tosin ihan jokapojan käyttöön, mutta käytännön innovatiivisuutta!
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 13 Joulu 2010, 15:38
Kirjoittaja Paavo
Juu, kyllä sivuttaispitoa löytyy. Perjantaina tultiin taas minarilla ja silloin huomasin, että luisto ei kipakalla pakkaskelillä ollut kaksinen. Arvattavasti murtomaasuksesta lyhennetty sivakka luistaisi minaria paremmin, siihen kun saa voiteenkin pohjaan. Suksi voisi olla minaria pidempi ja siten kantaa tarpeeksi hyvin lumella. Hiljaisempikin se varmaan olisi, minari pitää melkoista ääntä.
Ei tämä tosiaan mikään yleispätevä ratkaisu ole, mutta oikeissa oloissa ajovastus vähenee ja etupää rauhoittuu. Kun lunta on tarpeeksi, takapyörä kaivautuu auttamatta lumeen ja meno loppuu siihen. Onhan noita hankipyöriä, joissa on suksi edessä ja telaketju takana. Taitaa vaan olla melko hidas ajettava kovalla pinnalla.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 16 Joulu 2010, 09:45
Kirjoittaja jviirret
Jos tuon pallukan voisi siirtää, niin laittaisin nyt kohtaan "nojapyörällä kesät ja pystypyörällä talvet". Äänestys vain tehty vanhan foorumisoftan aikaan jolloin tuo ei ollut mahdollista.
Ei ole paluuta pienipyöräisen nojapyörän selkän kun on viikon ajellut CF:llä. Joka kelissä 5min aikaero tosa 8km matkalla CF:n hyväksi.
Jukka