Jääpurressa on jalkaohjaus hyvä, kädet jää vapaaksi tekemään muuta tarpeellista, kuten purjeen jalustamista ja vilmaamista Ehkä purjepyörä voisikin olla pythontrike vai saako maston jalkaa mahtumaan nivelen kohdalle?
Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Pari pakkas yötä ja vaimon vastusteluista huolimatta rantaan, jään kuntoa tarkastamaan. Olemassaoleva jää oli kovaa ja riittävän paksua, siispä askartelemaan mastonjalkaa kireemmälle. Pari klemmaria lisää ja rupes tuntumaan tiukalle. Optarin takila paikalleen ja testaamaan, kivasti liikkui - välillä lähtee liikkeelle jopa paikaltaan pienellä nytkäytyksellä. Tuuli oli kovin puuskaista ja ajottaista - tuulen suuntakin hankala, satamaan ei joka kohdasta tuullut. Mutta kaikenkaikkiaan optaripurren suhteen positiivinen tuntuma - isokin immeinen sillä liikahtaa.
Katotaan kelejä, vielä vois jokunen aamu olla mahollista jos vaimon silmä välttää Onhan tuo sula vesi jo työntynyt aallonmurtajan sisäpuolelle, eli kohta pääsee vesillekin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Eikö luistinten ympärille vois tehdä kellukkeet? Luistimen teränhän ei tarvi olla kuin sentin kellukkeen alapuolella. Sitten vois purjehtia jäällä ja vedessä. Ei haittais heikot jäätkään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Vilijami kirjoitti:Eikö luistinten ympärille vois tehdä kellukkeet? Luistimen teränhän ei tarvi olla kuin sentin kellukkeen alapuolella. Sitten vois purjehtia jäällä ja vedessä. Ei haittais heikot jäätkään.
Kun laittaa tarpeeks ison kellukkeen, sitä voikin kutsua veneeksi Ei se kuitenkaan taitas kulkea heikoissa jäissä jos luistin uppoaa, kelluke tyssää siihen. Jos on sulavesi jään vieressä, jäältä vois päästä veteen mutta toisin päin voi olla hankalampaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Päättelenkö oikein, ett keveys on jääpurressakin valttia kun samoilla luistimilla kevyempi runkoinen pursi lähti liikkeelle huomattavasti helpommin? Ja vaikka purjekin oli paljon pienempi.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Jos värkkäis noiden luistimien tilalle kiekot, samalla kiinnitys systeemillä eli kiinnitys putken tumppeihin, jotka sitten helppo ja nopee vaihtaa. Haarukka kiinnitys olis helppo tehdä - kai Mutta pitääkö putken pätkä jotenkin lukita runkoputkeen pidäkeruuvilla tai klemmarilla, ettei jossain tilanteessa haarukka pyörähdä renkaan alle? Vai riittääkö, ett dropparit laittaa putken yläpuolelle kiinni?
Ykspuoleisen kiinnityksenkin tietyst vois rakentaa kun vaan tekee riittävän paksulla akselilla, alkaako se 14mm bmx-akseli olla tähän liian hepponen? Pitää kattella millasia kiekkoja pihasta löytyy, sekin vaikuttaa kummosen systeemin rakennan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
PW kirjoitti:Jos värkkäis noiden luistimien tilalle kiekot, samalla kiinnitys systeemillä eli kiinnitys putken tumppeihin, jotka sitten helppo ja nopee vaihtaa. Haarukka kiinnitys olis helppo tehdä - kai
Mutta pitääkö putken pätkä jotenkin lukita runkoputkeen pidäkeruuvilla tai klemmarilla, ettei jossain tilanteessa haarukka pyörähdä renkaan alle? Vai riittääkö, ett dropparit laittaa putken yläpuolelle kiinni?
Ykspuoleisen kiinnityksenkin tietyst vois rakentaa kun vaan tekee riittävän paksulla akselilla, alkaako se 14mm bmx-akseli olla tähän liian hepponen? Pitää kattella millasia kiekkoja pihasta löytyy, sekin vaikuttaa kummosen systeemin rakennan.
Jollei takapyörissä ole jarruja, ei putkia tarvitse kiinnittää pyörimisen suuntaan, mikäli akseli on poikkiputken yläpuolella tai enintään kohdalla.
Onko sinun tarkoitus tehdä tuohon uuteen jääpurteen pyörät, jotta voit mennä sillä rantaan, kun haluat jäälle purjehtimaan.
Amerikkalaisten aavikkopursissa on kottikärryn pyörän tyyppiset kiekot. Voisi olla sinullekin ihan hyvä vaihtoehto. Akseli olisi näissä riittävän paksu, eikä hintakaan kauhean kallis.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Jos värkkäis noiden luistimien tilalle kiekot, samalla kiinnitys systeemillä eli kiinnitys putken tumppeihin, jotka sitten helppo ja nopee vaihtaa. Haarukka kiinnitys olis helppo tehdä - kai
Mutta pitääkö putken pätkä jotenkin lukita runkoputkeen pidäkeruuvilla tai klemmarilla, ettei jossain tilanteessa haarukka pyörähdä renkaan alle? Vai riittääkö, ett dropparit laittaa putken yläpuolelle kiinni?
Ykspuoleisen kiinnityksenkin tietyst vois rakentaa kun vaan tekee riittävän paksulla akselilla, alkaako se 14mm bmx-akseli olla tähän liian hepponen? Pitää kattella millasia kiekkoja pihasta löytyy, sekin vaikuttaa kummosen systeemin rakennan.Jollei takapyörissä ole jarruja, ei putkia tarvitse kiinnittää pyörimisen suuntaan, mikäli akseli on poikkiputken yläpuolella tai enintään kohdalla.
Onko sinun tarkoitus tehdä tuohon uuteen jääpurteen pyörät, jotta voit mennä sillä rantaan, kun haluat jäälle purjehtimaan.
Ei ku rakennan lentokentän missä voi ajella.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Tuosta viimeisestä optimistipurren testistä jäi tuntuma, ett runkoputki vois olla kevyempääkin kuin 50mm matsku. Yleisesti jääpursien poikkirunko on joustavaa ja pitkittäis runkokin joustaa, ainakin etuosastaan.
Veistäjä kaverini mietti, ett joustavuudella paranis myös luistimien liuku, tiedä sitten onko tässä teoriassa perää.
Veistäjä tekis tietyst puusta, epäilen ett vaikee saada yhtä kevyttä ku teräsputkesta.
Se vaan jos lähtee putkea keventämään, mikä olis sopiva koko? Onko lommahdus vaara kuinka lähellä?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Optari toimii ihan asfaltillakin..
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Joo tuo oli hauska
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Noillakin pyörillä kulki Oppari kovemmin kuin vedessä. Onkohan purjeveneet ja -laivat alun perin tehty väärään elementtiin. Jospa ne olisi jo purjelaivojen aikaan tehty asfaltille, niin millainenhan meillä olisi maailma nyt.
Onko olemassa purjejunia?
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Fiksu heppu aloittelisi projektia jo nyt - eikä vasta ensi keväänä. Muistiksi vaan tässä ittelle.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Pastori kirjoitti:Fiksu heppu aloittelisi projektia jo nyt - eikä vasta ensi keväänä. Muistiksi vaan tässä ittelle.
Syksylläkin saattaa jäitä olla järvessä, kiireesti nyt rakentamaan
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Huhuu PW ja Pastori, nyt alkaa olla parhaat jääpurjehduskelit. Itse olen käynyt tuossa Näsijärvellä luistimilla ja suojakelin aikaan pyörällä joka päivä ainakin kerran tekemässä pienen lenkin. Leijapurjeenikin sain viimeinkin lentämään. Nyt on vaan liian liukas jää, kun ei ole yhtään lunta jään pinnalla, ettei aivan aloittelija ole vielä uskaltanut suksia viedä leijahajoituksiin. Tällaista se oli tuossa viime tiistaina.
Paikaksi oli vartavasten valittu kohta, jossa jäässä oli edes vähän tuollaista hiutaletta päällä. Lähes kaikkialla muuallla pelkkää luistinrataa ja vain vähän kuhmuja, jotka joka päivä sulavat sileämmiksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma