Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Penkin yläkiinnike hitsattu, jatkaa samaa minimaalista tyyliä kuin alakiinnike.
Penkin kiinnikkeet valmiit, ja kuormaliinojen sovitus ensimmäistä kertaa.
Ai tuommoinenko siitä on tulossa...
Pitäisköhän harkita vielä uudestaan tuota jousituksen toteutusta: vaakasuoraan laitettuna (kuten mustekalat kuvassa) jousien pitäisi olla todella jäykät.
Jos laittaisi penkin taakse pystympään jonkun puristusjousen, niin voisi tulla parempi...
Tai sitten vaan korvaisi nuo mustekalat kuormaliinoilla, ja laittaisi liinan ja runkoputken väliin jotain sopivasti joustavaa materiaalia, esim. jäykempää kumia.
Tarvii vähän fundeerata.
Eikös tuo penkki ota jokatapauksessa runkoon kiinni kun istut siihen?
Taidat joka tapauksessa joutua rakentamaan tuohon sellaisen henkarin taka-akselin ja selkänojan väliin, jotta saat edes jonkinlaista sivutukea istuimen yläosaan, selkänojan kohdalle. Tarpeeksi jäykät vaakajouset pitävät kyllä alapään summittain keskellä, mutta yläpää kiertyy sivulle erittäin helposti. Siihen takahenkariin voit sitten laittaa riittävät pystysuuntaiset jouset ja Panhardnarut ristiin, niin pysyy penkki pyörän päällä ja jousituskin on rittävän jämäkkä ilman hillittömän jäykkiä vaakajousia.
Totta! Harmi kun ei ole lähistöllä moista pomputinta, mistä voisi pihistää kokeiluun .
Tarvii alkaa metsästää...
jori kirjoitti: ↑02 Helmi 2024, 09:43Taidat joka tapauksessa joutua rakentamaan tuohon sellaisen henkarin taka-akselin ja selkänojan väliin, jotta saat edes jonkinlaista sivutukea istuimen yläosaan, selkänojan kohdalle. Tarpeeksi jäykät vaakajouset pitävät kyllä alapään summittain keskellä, mutta yläpää kiertyy sivulle erittäin helposti. Siihen takahenkariin voit sitten laittaa riittävät pystysuuntaiset jouset ja Panhardnarut ristiin, niin pysyy penkki pyörän päällä ja jousituskin on rittävän jämäkkä ilman hillittömän jäykkiä vaakajousia.
Kyllä, jonkin sortin tuki on ollut listalla alusta alkaen, pitämään istuimen yläpään keskellä.
Linkkuhässäkkää ajattelin, katsotaan taipuuko henkariksi .
Tuo tuplajousitus (sekä vaaka- että pystyjouset) voisikin olla hyvä ratkaisu...
Hommasin laatikollisen trampoliinin jousia. Ensimmäiset kokeilut teen kuvan mukaisella kahdeksalla jousella, mutta tod.näk. tarvii kuitenkin lisätä vielä ainakin pari jousta. Näkee (tuntee) sitten joskus kun pääsee koeajolle.
Pääset vähemmillä jousilla ja saat vähän progressiivisemman jouston, kun käännät istuinosan kiinnitysosan toisin päin. Joustavan osan jänne lyhenee ja kulma muuttuu jouston aikana nopeammin ja joustosta tulee loppua kohti jäykempi.
Voi olla, että joudut lisäämään jousen selkänojan kannattimeen, jotta ylähihnat pysyvät kireämmällä, mutta kannattanee kokeilla ennen kuin lisäilet hirmu määrän jousia. Yksi kumiköysi selkänojan kannatinputken ja taka-akselin väliin riittänee.
Totta toki tuo, mutta jos istuinosan kiinnitysosan kääntää toisin päin, niin se tulee samalla alemmas -> syö tilaa penkin ja rungon välistä, penkki ei pääse liikkumaan niin alas kuin nyt -> jousituksen liikevara pienenee, kuski jää korkeammalle ja painopiste nousee.
Kiinnitysosan kääntö siirtäisi alaputken (eli nivelpisteen) myös enemmän kuskin alle ja lähemmäksi painopistettään, jolloin jarrutuksissa kuski+penkki pyörähtäisi helpommin tuon nivelpisteen ympäri eteenpäin. Vastajousilla penkin yläosaan tätä pystyisi toki hillitsemään.
Eli suinpäin en tuota ehdotettua modausta tee, nykyinen ratkaisu pitää todeta ensin käytössä huonoksi .
tm kirjoitti: ↑04 Helmi 2024, 10:37Totta toki tuo, mutta jos istuinosan kiinnitysosan kääntää toisin päin, niin se tulee samalla alemmas -> syö tilaa penkin ja rungon välistä, penkki ei pääse liikkumaan niin alas kuin nyt -> jousituksen liikevara pienenee, kuski jää korkeammalle ja painopiste nousee.
Kiinnitysosan kääntö siirtäisi alaputken (eli nivelpisteen) myös enemmän kuskin alle ja lähemmäksi painopistettään, jolloin jarrutuksissa kuski+penkki pyörähtäisi helpommin tuon nivelpisteen ympäri eteenpäin. Vastajousilla penkin yläosaan tätä pystyisi toki hillitsemään.
Eli suinpäin en tuota ehdotettua modausta tee, nykyinen ratkaisu pitää todeta ensin käytössä huonoksi
.
Tuota liikevaran pienenemistä en huomannutkaan.
Ne sivuliikkeen rajoittimet (Panhardtangot tai -narut) joudut siihen kuitenkin laittamaan, ja niille kiinnityspisteet, jolloin rakenne muuttuu paljon helpommin jousitettavaksi. Siksi tässä vaiheessa jousituksen miettiminen on vain ajatuslihasten verryttelyä ilman sen kummempaa tavoitteellisuutta.
Eikö yläpään heiluminen olisi helpoin kokeilla estää ristiin menevillä naruilla/pikkuliinoilla?
Itse asiassa yläputkien liinoissa olisi näköjään sopivan mittaiset ylimäärät tähän tarkoitukseen jo valmiina. Siirtää vaan lukot lähelle taka-yläputkea ja kiinnittää roikkuvat päät ristiin. Samalla estetään penkin kippaaminen eteen päin.