Kävin lenkillä 6.5km lenkillä - sormiin tuli kylmä (-8C täälläpäin).
Jo ennen lenkkiä: Latoin taittöpyörän paikoilleen (kokeeksi) mutta jätin ketjun pois. Siis kunnolla kiinni kireälle jne. Pyörii ilman mitään kommentoitavaa. Otsa pinnan ja laakerin väliin tein itse dremelillä prikat joiden avulla suojus pysyy riittävän kaukana taittopyörästä. M8 aluslaatan ulkohalkaisija oli sopiva joten suurensin sen sisäreiän (noin) 10mm kokoon.
Lyhyen lenkin aikana kuului ääni joka ei muuttunut poljinvoiman funktiona. Samanlainen ääni kuin ketjunsuojaputkessa trikessä kuuluu.
Lenkin jälkeen otin taas ketjupyörän käteen. Taittopyörän suoja näyttää siltä että se on tahty jostain putken tulpasta/korkista sahaamalla siihen ketjulle kolot. Ketjuista oli jäänyt - hieman niinkuin Jori arveli - jäljet reunojen tuntumaan. Tosin, minusta näyttää että sahatessa muovi on kuumentunut ja hieman muuttanut muotoaan. Eli ei ole puhdas ympyrä (suojuksen kehä pullistunut hieman sisään sahauskohissa). Sama lääke kuin mitä jori ehdotti helpottaa tuota (puukko).
Yksi asia lähinnä askarruttaa. Taittopyörä on M10 pultilla kiinni rungossa. Suojuksen paksuus ja ne prikat saavat aikaan sen että tuota M10 pulttia on tarjolla rungon kierteesen enää 6,7mm (työntömitalla mitattu). Riittääkö?
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
Olisiko tässäkin hyvä noudattaa nyrkkisääntöä vähintään pultin halkaisijan mittaisesta kierteestä? Eli vähintään 10 milliä, ja varsinkin jos on alumiinia, niin enemmänkin.
Raptobike Lowracer 1.jpg (236.38 KiB) Katsottu 4127 kertaa
Kahvateipit tilapäisesti nippusiteellä kiinni kun en löytänyt asennushetkellä mustaa sähköteippiä. En viittiny keltavihreää laittaa...
Raptobike Lowracer 2.jpg (182.6 KiB) Katsottu 4127 kertaa
Raptobike Lowracer 3.jpg (165.02 KiB) Katsottu 4127 kertaa
Sunnuntaina Botniahallis näkee tarviiko valitsimen paikkaan/valintavivun asentoon koskea.
Stage 2 on sitten 700C eturenkaalla. Tavoite on saada se aikaan kesän mittaan. Laskeskelin lähinnä tuon kasetin alueen (11-36) siten että pitäisi toimia myös isolla eturenkaalla. 20 tuumaisella eturenkaalla ei ehkä ole tarvetta 36 hampaiselle... (?) Menee vielä muutama kuukausi ennenkuin pääsee kokeilemaan kunnon mäkeä.
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
Nonni, tuli siisti. Itse porasin tankoon reiät ja hommasin semmoset jarrukahvat joissa vaijeri menee tangon sisään... tähän tapaan:
Tuo vaatii tietysti että tangon asento on suurin piirtein jo mietitty että toimii, muuten on riskinä että vaijereihin tulee turhaa mutkaa. MP:ssä paras olisi jos sais ainakin nuo jarruvaijerit kokonaan tuon tilleri-putkiston sisään mutta ei onnistu tuolla rakenteella. Näin niputtamalla on mun mielestä seuraavaksi paras... mua kun inhottaa jos vaijerit sojottaa joka suuntaan etenkin näkökentässä.
Nonni, tuli siisti. Itse porasin tankoon reiät ja hommasin semmoset jarrukahvat joissa vaijeri menee tangon sisään
Samalla tavalla tuossa on tämä toteutettu. Tankoon poratut reiät jäävät piiloon tuon tankonauhan alle (tankoteipiksi taisin sanoa tuolla ennemmin ~ handlebar tape) . Piirun verran pitäisi kääntää toista kahvaa että olisivat mahdollisimman samassa asennossa. Kun vain viitsisi purkaa vaijerin pois että saisi löysättyä kahvan kiinnitystä...
SRAM TT 500:
Joo, ja sama fiilis itsellä että nyt on siisti.
Samalla tavalla tuossa on tämä toteutettu. Tankoon poratut reiät jäävät piiloon tuon tankonauhan alle (tankoteipiksi taisin sanoa tuolla ennemmin ~ handlebar tape) . Piirun verran pitäisi kääntää toista kahvaa että olisivat mahdollisimman samassa asennossa. Kun vain viitsisi purkaa vaijerin pois että saisi löysättyä kahvan kiinnitystä...
Joo, ja sama fiilis itsellä että nyt on siisti.
Emmä muuten mutta kun gripissä oli nippusiteitä ja näytti että vaijeri tuli tangon päällä niiden alta ulos... Itse raaskin ostaa halavat gripit jostakin pyöräkaupasta, maasturissa on hauskat BBB:n tiiliseinä-kuvioiset.
Elekää arvostelko mun 90-luvun (uusien) tankoteippien kierrätystä etuvetosessa... ei ole raskinu hommata siihen asiallisempia vielä.
En löytänyt tuohon hätään mustaa sähköteippiä (enkä halunnut keltavihreää käyttää) niin laitoin tilapäisesti nippusiteet. Unohdin sitte pyöräyttää niitä kuvatessa niin ettei ne ihan helposti sieltä erottuisi.
Vulkaaninen teippi
Tämä kestävä ja joustava itsevulkanisoituva butyylikumiteippi eristää sähköä mainiosti. Kun teippi asetetaan paikalleen venyttämällä, se vulkanisoituu huoneenlämmössä nopeasti homogeeniseksi massaksi. Vulkanisoituminen alkaa jo muutaman minuutin kuluttua ja päättyy kokonaan noin 2 vuorokauden kuluttua. Ei jää tahmeaksi. Soveltuu erinomaisesti johtojen ja liitosten vesieristämiseen, esimerkiksi ulkona sijaitseviin antenniliitoksiin. Toimii erinomaisesti myös ympättäessä kasveja. Kestää lämpötilaa -40 – +90 °C. Leveys: 19 mm. Pituus: 10 m. Paksuus: 0,5 mm. Väri: musta.
Vulkaaninen teippi
29504
4,99 €+ Osta
Osta http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/T ... ppi-29504/
Todella hyvä teippi. Taipuu ja tekee tiiviin liitoksen . Elastisen pehmeän ja joustavan. Itse ostin kerran kokeeksi ja kehut saa.
Kävin eilen siellä Botniahallissa polkaisemassa. Kerran hyppäsi ketju taittopyöltä isommalle rattaalle vaihtaessa ja muutaman kerran pyörän siirtelyn jälkeen on sama tapahtunut. Se on harmillista kun en saa ketjua takaisin paikalleen ilman että irrotan taittopyörän suojineen.
Muuten pyörä ja vaihteet pelasivat hienosti. 30kmh menee ihan älyttömän kevyesti - muodostuukohan tuonne halliin "vortex" joka auttaa?
93.6km meni 2h42min liikkuvalla ajalla, jolle keskariksi tuli 34.7 km/h. Keskisykettä kun katsoo niin pitäisi olla vielä varaa kiristää vauhtia. Mielenkiinnolla odotan kesää että näkee miten pyörä kulkee asvaltilla.