Itse käytän perämoottorin potkurilaakeri rasvaa. Kyllä sen sormissa tuntee onko liian kiree tai löysä.
pw1
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: pw1
Rasva ku rasva, pääasia että on. Mitä notkeampaa niin sen joutuimmin valuu pois mutta tönkkö taas kangistuu enempi esim. pakkasessa. Oikea kierys on sellainen että akseli pyörii kevyesti sormilla mutta välystä ei tunnu. Pienen pieni välys on parempi kuin yhtään liian tiukkaan vedetty.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: pw1
PW kirjoitti:Pikkasen vippas takarengas ajossa, irrotin ja huomasin akselin olevan vähän löysällä. Purin ja arvelin samalla laittaa rasvaa laakereihin, toinen pää näytti aika kuivalta. Yleensä oon käyttäny samaa ku kaivurin niveliin, olis varmaan jotain notkeempaa/parempaakin ? Vai onko tuolla taas suurta merkitystä ?
Onks tuon akselin kiristykseen jotain nyrkkisääntöö ? Vaikee arvioida menikö liian kireelle vai jäikö löysälle.
Jos tarkoitat navan kartio-kuula-kuppi laakereita niin pistä niihin grafiittivaseliinia. Varmaan samaa käyttävät kaivurin nivelissä. On toiminut minulla erityisen hyvin myös yli -30 pakkasissa jolloin vain vähän jähmettyy.
Säädä laakerikartiot siten että vedät ensin pikkusen liian tiukalle (tuntuu "nypyttävän"), sitten löysäät vähän (että tunnet että on klappia) ja kiristät siitä vielä vähän. Homman tekee vaikeeksi se että kun kiristät lukkomutterin tilanne muuttuu hieman, ja riippuen akselista se muuttuu myös kun pistät rattaan haarukkaan paikalleen (sekä pistoakselilla että muttereilla).
Riippuen tosiaan tuosta akselista, laakereiden kunnosta ja rasvasta/-määrästä kannattaa tarkistaa tuleeko klappia parin lenkin jälkeen ja kiristää sitten yo menetelmällä vähän lisää.
Eroja akseleissa ja navoissa on. Mun Campagnolo-merkkiset menee kerralla oikeaan kireyteen eikä tarvi ottaa huomioon mitään haarukkaan kiristämistä. Ja pysyvät klapittomina tuhansia kilometrejä. Halvemmat taas on paljon vaikeemmat saada säädettyä klapittomiksi ilman liikaa kireyttä ja vaativat vielä lisäksi tarkkailua ja säätöä myöhemminkin.
Siksi en suosittele että hankkii halpoja perinteisillä laakereilla olevia napoja. Ostaa joko laadukkaat sellaiset, tai sitten tyytyy "konelaakereilla" varustettuihin, kuten mun Hope Pro 3 navat (ja M5:n yksijalkaisen haarukan navat).
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: pw1
Joo, tuo se hankaluus just on ollu ett kiristyy lisää ku laittaa paikoilleen loput mutterit ja haarukkaan. Nuo Deorenavat, ehkä pientä kulumaa havaittavissa laakeripesässä silmällä. Kun sormien varassa pyörittää ni jossain kohtaa hiukka ottaa vastaan ja rahisee, ilmeisesti nuo nyrhiymät. Mennään nyt noilla toistaseks, eihän noita laakeripesiä voi vaihtaa vaan koko napa sitten ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: pw1
PW kirjoitti:eihän noita laakeripesiä voi vaihtaa vaan koko napa sitten ?
Petri
En tiedä tuosta, mutta osassa laakeri on omana "patruunana" jolloin sen voi vaihtaa...
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
Re: pw1
Mustasudenkorento kirjoitti:PW kirjoitti:eihän noita laakeripesiä voi vaihtaa vaan koko napa sitten ?
Petri
En tiedä tuosta, mutta osassa laakeri on omana "patruunana" jolloin sen voi vaihtaa...
Nää on irtokuulina 9 kpl tuolla pesässä ja tuo mutteri puristaa ne paikoilleen.
Nyt arkipyöräilemään siellähän ne viat ja huollon taso sitten taas ilmenee
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: pw1
Alumiini navasta saa kyllä ne laakerikupit kopsautettua irti ja uusia(kupit, kuulat, mutterit ja akseli) näyttää joihinkin napoihin esim. CRC:llä olevan.
Ammattimies tietenkin muokkaa vähän runkoa ja napaa ettei tarvi enää napakohtaisia erikoisosia ostella: http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer13.jpg
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: pw1
Capreo-ketjussa arvottu tähän pyörään erilaisia vaihde mahollisuuksia. Yhtenä oli tämä välivaihde systeemi, kovin isoja rattaita ei mielellään tuohon jalkojen väliin laittas. Nyt siinä 90mm rissa jos rattaat olis luokkaa 24-32 saattas raapii reittä. Tuo sen verran tiukkaan väännetty paketti. Tietysti hyvin suojattuna saattas toimii.
Samaan tulokseenhan pääsee kait pienemmilläkin rattailla mutt sitt tulee vastaan se hyötysuhe kysymys, paljon pieniä rattaita.
No pitää suunnitella, ei jäniksen seläs.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: pw1
PW kirjoitti:Capreo-ketjussa arvottu tähän pyörään erilaisia vaihde mahollisuuksia. Yhtenä oli tämä välivaihde systeemi, kovin isoja rattaita ei mielellään tuohon jalkojen väliin laittas. Nyt siinä 90mm rissa jos rattaat olis luokkaa 24-32 saattas raapii reittä. Tuo sen verran tiukkaan väännetty paketti. Tietysti hyvin suojattuna saattas toimii.
Kävin mittaamassa, 22 hampainen on hampaiden pohjasta 82 mm, 32 hampainen noin 120 mm.
PW kirjoitti:Samaan tulokseenhan pääsee kait pienemmilläkin rattailla mutt sitt tulee vastaan se hyötysuhe kysymys, paljon pieniä rattaita.
No jos pitäisi ohjenuorana sitä että alle 18 hampaista ei laittaisi (eikös se ollut raja), niin 18-26 antaisi saman välityssuhteen kuin 22-32. Tai 18-22 pari antaisi saman kuin se 38-48 pari (joka oli se yksi mahdollisista vaihtoehdoista, muistaakseni). Noiden valmiiden kampisettien käyttämisen etuna olisi helppo rakentaminen, mutta jos ei ole tilaa niin eipä se sitten auta.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Re: pw1
Ei nuo pienemmät nyt enää isoilta tunnu, pitää mallailla.
"Valmis kampisetti helpompi rakentaa" , eikös se kampi jouda siitä kuitenkin pois - en tiedä helpottaako raentamista. Jos katkasee kammen ja jättää neliöreiän niin vois käyttää keskiötä akselina/laakerina ehkä helppo mutta varmaan painoo ja tilaa vievä ratkasu.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: pw1
PW kirjoitti:Ei nuo pienemmät nyt enää isoilta tunnu, pitää mallailla.
"Valmis kampisetti helpompi rakentaa" , eikös se kampi jouda siitä kuitenkin pois - en tiedä helpottaako raentamista. Jos katkasee kammen ja jättää neliöreiän niin vois käyttää keskiötä akselina/laakerina ehkä helppo mutta varmaan painoo ja tilaa vievä ratkasu.
No varmaan se kampi siitä lähtee aika helposti rälläkällä? Mutta joo, hyvä ja helppo on tyypillisesti kaksi eri asiaa.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Re: pw1
Talvi rengasta yrittäny tähän pyörään mutt ku haarukat ja kaikki muukin on tehty niin tiukaks ett just kesärengas mahtuu pyöriin ni pitäs toinen väljempi haarukka tuohon laittaa. Yhtä yritin oikoo sopivaks mutt tuntuu ett helpompi ois tehdä koko pyörä uusiks aina kun yhtä paikkaa muuttaa vaikuttaa se moneen asiaan.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: pw1
No tuli jonkinlainen
Vähän"koukkupolvinen" haarukka ja rengas melkeen ottaa runkoon mutt siitähän ei oteta Kokeilemaan toimiiko nyt.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: pw1
PW kirjoitti:Ensimmäiset pari nojailupäivää tämän vuoden puolella. Eilen sopiva pakkaskeli ja pyörä kulki suht hyvin sileillä kesärenkailla. Tänään tuprutti lunta mutt silti vielä hyvin pääs eteenpäin. Pöpperö paikkoja pitää yrittää välttää ja mennä niissä kielikeskellä suuta.
Jostain syystä ketju hyppii pois tuolta eturattaalta nimenomaan noissa kinoksissa ja monttusissa paikoissa. Lunta ei ole rissoissa eikä rattaissa, en oikeen muuta syytä keksi ku ett tuo vaihteen siirtäjä ei tiukkaa tarpeeks ketjua. Johtuneeko talvesta, liasta vai onko jouset löystynyt ? Ketju lähtee myös jos pyörittää polkimia taaksepäin.Petri
Tuo sama ongelma aina välillä vaivaa, huomasin ett ketju heiluu vetopuolen rissan ja eturattaan välillä niiku sillä joku "hyppäis narua" siis aina monttusissa paikoissa kun en polje. Tämmösen hyppyytyksen jälkeen joskus pari ensimmäistä eturattaalle menossa olevaa ketjulenkkiä ei olekaan hampailla ja jos polkaisen ketju tietysti tippuu. Taakse polkaisu pelastaa tilanteen mutt tuo täytyy huomata. Eli niinku ketju ois löysällä.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.