Sivu 13/34

Re: pw1

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 12:28
Kirjoittaja Nojanalle

Itse käytän perämoottorin potkurilaakeri rasvaa. Kyllä sen sormissa tuntee onko liian kiree tai löysä. :lol:


Re: pw1

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 13:01
Kirjoittaja jviirret

Rasva ku rasva, pääasia että on. Mitä notkeampaa niin sen joutuimmin valuu pois mutta tönkkö taas kangistuu enempi esim. pakkasessa. Oikea kierys on sellainen että akseli pyörii kevyesti sormilla mutta välystä ei tunnu. Pienen pieni välys on parempi kuin yhtään liian tiukkaan vedetty.

Jukka


Re: pw1

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 13:29
Kirjoittaja PW

Ei oo oikeen miun hommaa näihen pikku laakerien kans näprääminen, hermot menee kaivellessa niitä tuolta navan sisältä pois :twisted:

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 13:46
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:

Pikkasen vippas takarengas ajossa, irrotin ja huomasin akselin olevan vähän löysällä. Purin ja arvelin samalla laittaa rasvaa laakereihin, toinen pää näytti aika kuivalta. Yleensä oon käyttäny samaa ku kaivurin niveliin, olis varmaan jotain notkeempaa/parempaakin ? Vai onko tuolla taas suurta merkitystä ?
Onks tuon akselin kiristykseen jotain nyrkkisääntöö ? Vaikee arvioida menikö liian kireelle vai jäikö löysälle.

Jos tarkoitat navan kartio-kuula-kuppi laakereita niin pistä niihin grafiittivaseliinia. Varmaan samaa käyttävät kaivurin nivelissä. On toiminut minulla erityisen hyvin myös yli -30 pakkasissa jolloin vain vähän jähmettyy.

Säädä laakerikartiot siten että vedät ensin pikkusen liian tiukalle (tuntuu "nypyttävän"), sitten löysäät vähän (että tunnet että on klappia) ja kiristät siitä vielä vähän. Homman tekee vaikeeksi se että kun kiristät lukkomutterin tilanne muuttuu hieman, ja riippuen akselista se muuttuu myös kun pistät rattaan haarukkaan paikalleen (sekä pistoakselilla että muttereilla).

Riippuen tosiaan tuosta akselista, laakereiden kunnosta ja rasvasta/-määrästä kannattaa tarkistaa tuleeko klappia parin lenkin jälkeen ja kiristää sitten yo menetelmällä vähän lisää.

Eroja akseleissa ja navoissa on. Mun Campagnolo-merkkiset menee kerralla oikeaan kireyteen eikä tarvi ottaa huomioon mitään haarukkaan kiristämistä. Ja pysyvät klapittomina tuhansia kilometrejä. Halvemmat taas on paljon vaikeemmat saada säädettyä klapittomiksi ilman liikaa kireyttä ja vaativat vielä lisäksi tarkkailua ja säätöä myöhemminkin.

Siksi en suosittele että hankkii halpoja perinteisillä laakereilla olevia napoja. Ostaa joko laadukkaat sellaiset, tai sitten tyytyy "konelaakereilla" varustettuihin, kuten mun Hope Pro 3 navat (ja M5:n yksijalkaisen haarukan navat).


Re: pw1

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 13:54
Kirjoittaja PW

Joo, tuo se hankaluus just on ollu ett kiristyy lisää ku laittaa paikoilleen loput mutterit ja haarukkaan. Nuo Deorenavat, ehkä pientä kulumaa havaittavissa laakeripesässä silmällä. Kun sormien varassa pyörittää ni jossain kohtaa hiukka ottaa vastaan ja rahisee, ilmeisesti nuo nyrhiymät. Mennään nyt noilla toistaseks, eihän noita laakeripesiä voi vaihtaa vaan koko napa sitten ?

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 14:26
Kirjoittaja Mustasudenkorento
PW kirjoitti:

eihän noita laakeripesiä voi vaihtaa vaan koko napa sitten ?

Petri

En tiedä tuosta, mutta osassa laakeri on omana "patruunana" jolloin sen voi vaihtaa...


Re: pw1

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 14:30
Kirjoittaja PW
Mustasudenkorento kirjoitti:
PW kirjoitti:

eihän noita laakeripesiä voi vaihtaa vaan koko napa sitten ?

Petri

En tiedä tuosta, mutta osassa laakeri on omana "patruunana" jolloin sen voi vaihtaa...

Nää on irtokuulina 9 kpl tuolla pesässä ja tuo mutteri puristaa ne paikoilleen.
Nyt arkipyöräilemään siellähän ne viat ja huollon taso sitten taas ilmenee :D
Petri


Re: pw1

Lähetetty: 17 Helmi 2012, 14:35
Kirjoittaja jviirret

Alumiini navasta saa kyllä ne laakerikupit kopsautettua irti ja uusia(kupit, kuulat, mutterit ja akseli) näyttää joihinkin napoihin esim. CRC:llä olevan.
Ammattimies tietenkin muokkaa vähän runkoa ja napaa ettei tarvi enää napakohtaisia erikoisosia ostella: http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer13.jpg :wink:

Jukka


Re: pw1

Lähetetty: 18 Helmi 2012, 11:49
Kirjoittaja PW

Capreo-ketjussa arvottu tähän pyörään erilaisia vaihde mahollisuuksia. Yhtenä oli tämä välivaihde systeemi, kovin isoja rattaita ei mielellään tuohon jalkojen väliin laittas. Nyt siinä 90mm rissa jos rattaat olis luokkaa 24-32 saattas raapii reittä. Tuo sen verran tiukkaan väännetty paketti. Tietysti hyvin suojattuna saattas toimii.
Samaan tulokseenhan pääsee kait pienemmilläkin rattailla mutt sitt tulee vastaan se hyötysuhe kysymys, paljon pieniä rattaita.
No pitää suunnitella, ei jäniksen seläs.

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 18 Helmi 2012, 14:25
Kirjoittaja tavasti
PW kirjoitti:

Capreo-ketjussa arvottu tähän pyörään erilaisia vaihde mahollisuuksia. Yhtenä oli tämä välivaihde systeemi, kovin isoja rattaita ei mielellään tuohon jalkojen väliin laittas. Nyt siinä 90mm rissa jos rattaat olis luokkaa 24-32 saattas raapii reittä. Tuo sen verran tiukkaan väännetty paketti. Tietysti hyvin suojattuna saattas toimii.

Kävin mittaamassa, 22 hampainen on hampaiden pohjasta 82 mm, 32 hampainen noin 120 mm.

PW kirjoitti:

Samaan tulokseenhan pääsee kait pienemmilläkin rattailla mutt sitt tulee vastaan se hyötysuhe kysymys, paljon pieniä rattaita.

No jos pitäisi ohjenuorana sitä että alle 18 hampaista ei laittaisi (eikös se ollut raja), niin 18-26 antaisi saman välityssuhteen kuin 22-32. Tai 18-22 pari antaisi saman kuin se 38-48 pari (joka oli se yksi mahdollisista vaihtoehdoista, muistaakseni). Noiden valmiiden kampisettien käyttämisen etuna olisi helppo rakentaminen, mutta jos ei ole tilaa niin eipä se sitten auta.


Re: pw1

Lähetetty: 18 Helmi 2012, 16:21
Kirjoittaja PW

Ei nuo pienemmät nyt enää isoilta tunnu, pitää mallailla.
"Valmis kampisetti helpompi rakentaa" , eikös se kampi jouda siitä kuitenkin pois - en tiedä helpottaako raentamista. Jos katkasee kammen ja jättää neliöreiän niin vois käyttää keskiötä akselina/laakerina ehkä helppo mutta varmaan painoo ja tilaa vievä ratkasu.

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 19 Helmi 2012, 14:30
Kirjoittaja tavasti
PW kirjoitti:

Ei nuo pienemmät nyt enää isoilta tunnu, pitää mallailla.
"Valmis kampisetti helpompi rakentaa" , eikös se kampi jouda siitä kuitenkin pois - en tiedä helpottaako raentamista. Jos katkasee kammen ja jättää neliöreiän niin vois käyttää keskiötä akselina/laakerina ehkä helppo mutta varmaan painoo ja tilaa vievä ratkasu.

No varmaan se kampi siitä lähtee aika helposti rälläkällä? Mutta joo, hyvä ja helppo on tyypillisesti kaksi eri asiaa.


Re: pw1

Lähetetty: 25 Helmi 2012, 17:19
Kirjoittaja PW

Talvi rengasta yrittäny tähän pyörään mutt ku haarukat ja kaikki muukin on tehty niin tiukaks ett just kesärengas mahtuu pyöriin ni pitäs toinen väljempi haarukka tuohon laittaa. Yhtä yritin oikoo sopivaks mutt tuntuu ett helpompi ois tehdä koko pyörä uusiks :D aina kun yhtä paikkaa muuttaa vaikuttaa se moneen asiaan.

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 26 Helmi 2012, 15:23
Kirjoittaja PW

No tuli jonkinlainen

P1011021.JPG
P1011021.JPG (67.88 KiB) Katsottu 1195 kertaa

Vähän"koukkupolvinen" haarukka ja rengas melkeen ottaa runkoon mutt siitähän ei oteta :D Kokeilemaan toimiiko nyt.

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 29 Helmi 2012, 19:05
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:

Ensimmäiset pari nojailupäivää tämän vuoden puolella. Eilen sopiva pakkaskeli ja pyörä kulki suht hyvin sileillä kesärenkailla. Tänään tuprutti lunta mutt silti vielä hyvin pääs eteenpäin. Pöpperö paikkoja pitää yrittää välttää ja mennä niissä kielikeskellä suuta.
Jostain syystä ketju hyppii pois tuolta eturattaalta nimenomaan noissa kinoksissa ja monttusissa paikoissa. Lunta ei ole rissoissa eikä rattaissa, en oikeen muuta syytä keksi ku ett tuo vaihteen siirtäjä ei tiukkaa tarpeeks ketjua. Johtuneeko talvesta, liasta vai onko jouset löystynyt ? Ketju lähtee myös jos pyörittää polkimia taaksepäin.

Petri

Tuo sama ongelma aina välillä vaivaa, huomasin ett ketju heiluu vetopuolen rissan ja eturattaan välillä niiku sillä joku "hyppäis narua" siis aina monttusissa paikoissa kun en polje. Tämmösen hyppyytyksen jälkeen joskus pari ensimmäistä eturattaalle menossa olevaa ketjulenkkiä ei olekaan hampailla ja jos polkaisen ketju tietysti tippuu. Taakse polkaisu pelastaa tilanteen mutt tuo täytyy huomata. Eli niinku ketju ois löysällä.

Petri