Sivu 13/13

Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 29 Kesä 2012, 12:46
Kirjoittaja MM

Aikaisemmin oli puhetta, että jos vapaarataspaketti olisi vetotangossa ylös-alas liikuteltavissa, kyseessä olisi alkeellinen portaaton vaihteisto. Jos se vielä olisi sellainen, että pysähdyttäessä paketti putoaisi aivan alas lyhyelle ja siis kevyelle välitykselle, liikkeellelähtöön olisi käytössä suuri momentti. Sitten paketti voisi joka heilautuksella niks naks kivuta automaattisesti tangossa ylöspäin pysähtyen haluttuun matkatasoon.
No, tämä oli lähes huumoria, kejuratashupailua.
Alunperin oletettiin, että työntövaihe pitäisi olla kevemmällä välityksellä kuin vetovaihe, jotta liike olisi luonteva. Olet vissiin todistanut tämän empiirisesti.


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 29 Kesä 2012, 13:51
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Noita vipusuhteita saat muutettua rakentamalla taitto- ja vapaanapaketjupyöräblokin "teliksi", joka voidaan asentaa kiinteästi soutuvipuun, paitsi vivun suuntaan, kuten nyt, myös eri asentoihin taakse päin kiertämällä lähes siihen asti, kun se on vaaka-asennossa. Aivan vaaka-asentoon asti ei kuitenkaan voi mennä, koska vivun ollessa takana ketju ei saa hangata itseensä edessä olevien taittopyörien päällä. Tällä tekniikalla ketjun pituuden muutoskin vedon eri vaiheilla pienenee korkeuden pienenemisen suhteessa.

Ehdotus on loistava! Kiitos! :D

Asensin kuvankäsittelyllä "telin" paikalleen:

28062012 SH15 uusin versio luonnos.jpg

Sopivan vastuksen löytämiseksi voi teliä nostaa ja laskea varaamalla reikiä ylös ja alas vetotankoon. Nyt tässä versiossa etutaittopyörää täytynee laskea alemmksi.

Myös MM:n ehdottama portaaton vaihtaminen on periaatteessa mahdollinen, mutta kotikonstein todella toimivaksi on jo aika vaativa. :roll:
MM:
"Alunperin oletettiin, että työntövaihe pitäisi olla kevemmällä välityksellä kuin vetovaihe, jotta liike olisi luonteva. Olet vissiin todistanut tämän empiirisesti".

Joo näin on!

Sakari


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 29 Kesä 2012, 14:21
Kirjoittaja irakas

Kun tarkemmin ajattelee, ei tuo MM:n ehdottama portaaton voimakkuuden säätö myös kotikonstein ole ehkä ylivoimainen tehtävä. Vaijerein jousin ja kiertovaihtimin toteutettuna tuntuu aivan mahdolliselta. Silloinhan takavaihtaja kävisi melkein tarpeettomaksi!

Sakari


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 01 Heinä 2012, 20:34
Kirjoittaja irakas

Aikamoisen puurtamisen ja kokeilujen jälkeen sain telillä varustetun vetotangon viimein toimimaan:

01072012 versio 2.1.jpg

Vetovaiheessa on ylempi pyörästö vielä liian korkealla. Täytyy kääntää teliä enemmän vaakatasoon tai laskea kiinnityspistettä alemmaksi.

Koeajolla jouduin vastamäessä niin paljon vetämään, että vielä hitsaamaton taittoppyörän kannake meni kulmasta luttuun:

01072012 lyttyyn meno.jpg

MM:
"Erittäin mielenkiintoista tutkimustyötä. Jospa tuloksena olisi jalkoja, käsiä ja selkää monipuolisesti liikuttava ja kuormittava kulkine".

No tämähän se on tavoitteena ja antaa motiivia puurtaa eteenpäin. On vähän niinkuin silloin, kun sanotaan, että lohi on niin hyvä kala, että sitä kannattaa pyydystää vaikka ei sitä saisikaan! :mrgreen:

Sakari


Re: SH15 Soudettava pyörä

Lähetetty: 05 Heinä 2012, 15:05
Kirjoittaja irakas

Sain hitsautettua etutaittopyörän kannakkeen ja vielä trimmattua teliä niin, että ketjut eivät hypi pois päältä. Toimii nyt suht. koht. hyvin tasaisella, mutta vaikka työntökin toimii, on vastamäet vielä ongelmallisia. Sähköapua tarvittaisiin! :roll:

Nojanallen mainio idea sijoittaa aurinkokennot peräkärryyn on innoittanut minua suunnittelemaan vanerisen 1-pyöräisen peräkärryn, jossa olisi 20" moottorivanne, akut ja aurinkopaneelit. Sen voisi hyvin liittää niin soudettavan pyörän kuin muidenkin nojiksien perään. Tarvitsisi vain kiinnittää ohjauspaneli ohjaustankoon.

Sakari


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 19 Helmi 2013, 17:20
Kirjoittaja irakas

Olen tässä mietiskellyt, jos muuttaisi SH15:n tavalliseksi tadpoleksi, kun tuo soutusysteemi ei ole oikein luotettava . Ketjut tuossa sauvan rattaissa hyppäävät niin helposti pois päältä, eikä systeemi ole mäkisessä maastossa ole riittävän tehokas. Tadpolena se olisi helppo kattaa kinneriksi

Toisaalta olen ajatellut, että säilyttäisi sen jonkinlaisena museoesineenä? :roll:

Sakari


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 19 Helmi 2013, 19:20
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Olen tässä mietiskellyt, jos muuttaisi SH15:n tavalliseksi tadpoleksi, kun tuo soutusysteemi ei ole oikein luotettava . Ketjut tuossa sauvan rattaissa hyppäävät niin helposti pois päältä, eikä systeemi ole mäkisessä maastossa ole riittävän tehokas. Tadpolena se olisi helppo kattaa kinneriksi

Toisaalta olen ajatellut, että säilyttäisi sen jonkinlaisena museoesineenä? :roll:

Pidä vaan museoesineenä, tai myy pohjanmaalle tai hollantiin.:D Tuossa pyörässä on koeiltu niin ainutlaatuista soutumekanismia, että olsi sääli, jos se purettaisiin. Toki voit käyttää sähkökiekot ja muitakin osia, mutta jotenkin tuon säilyttäminen jonkunlaisessa soutukunnossa ja ehkäpä esittely erilaisissa tilaisuuksissa pyöräilyteknisenä erikoisuutena viehättäisi ainakin minun mielikuvitustani. Tasamaan kulkine se on, kuten muutkin soutamalla liikkuvat laitteet, mutta tasaisella varmasti kuntoiluvälineenä kiinnostava. Eikös tällä foormillakin joku taannoin ilmaissut kiinnostuksensa tuollaisen hankkimiseen.


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 15 Touko 2014, 10:19
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Olen tässä mietiskellyt, jos muuttaisi SH15:n tavalliseksi tadpoleksi, kun tuo soutusysteemi ei ole oikein luotettava . Ketjut tuossa sauvan rattaissa hyppäävät niin helposti pois päältä, eikä systeemi ole mäkisessä maastossa ole riittävän tehokas. Tadpolena se olisi helppo kattaa kinneriksi

Toisaalta olen ajatellut, että säilyttäisi sen jonkinlaisena museoesineenä? :roll:

Pidä vaan museoesineenä, tai myy pohjanmaalle tai hollantiin.:D Tuossa pyörässä on koeiltu niin ainutlaatuista soutumekanismia, että olsi sääli, jos se purettaisiin. Toki voit käyttää sähkökiekot ja muitakin osia, mutta jotenkin tuon säilyttäminen jonkunlaisessa soutukunnossa ja ehkäpä esittely erilaisissa tilaisuuksissa pyöräilyteknisenä erikoisuutena viehättäisi ainakin minun mielikuvitustani. Tasamaan kulkine se on, kuten muutkin soutamalla liikkuvat laitteet, mutta tasaisella varmasti kuntoiluvälineenä kiinnostava. Eikös tällä foormillakin joku taannoin ilmaissut kiinnostuksensa tuollaisen hankkimiseen.

Joo, olen pitänyt muistoesineenä. Huomasin, että enpä ollut ottanutkaan kuvaa lopullisesta versiosta. Tein tänään pienen koeajon ja homma pelasi ihan hyvin ja siis ilman sähköavustusta. Ketjutkin pysyivät päällä. :mrgreen:

Lumia 900 teki taas sumeita kuvia! :twisted:

Edit 18.4.16

SH15 15.5.2014.jpg
SH15 15.5.2014.jpg (333 KiB) Katsottu 4222 kertaa

Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 15 Touko 2014, 12:29
Kirjoittaja MM

Juu, älä luovuta kun tästä on niin paljon ollut innoitusta muillekin. Kun vekottimessa on jalkaohjaus ja muu infrastruktuuri jo olemassa, voisi ajatella kokeilua sellaisella jalkavammaisten deltatriken käsipyörävedolla, jossa on melko pitkät kampivarret. Tämä vain olisi takaveto. Siinähän liike saadaan muistuttamaan soutuliikettä, mutta on pyöreämpää. Vetotangon kaksinkertaisia vapaarattaitakaan ei tarvittaisi, normaali"vääntiön" vetoratas vain. Mitenkähän soudun oikeaoppisen liikesarjan saisi siihen sovitetttua; jalkojen ojennus, selän suoristus, lopuksi käsiveto.


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 22:38
Kirjoittaja irakas
MM kirjoitti:

Juu, älä luovuta kun tästä on niin paljon ollut innoitusta muillekin. Kun vekottimessa on jalkaohjaus ja muu infrastruktuuri jo olemassa, voisi ajatella kokeilua sellaisella jalkavammaisten deltatriken käsipyörävedolla, jossa on melko pitkät kampivarret. Tämä vain olisi takaveto. Siinähän liike saadaan muistuttamaan soutuliikettä, mutta on pyöreämpää. Vetotangon kaksinkertaisia vapaarattaitakaan ei tarvittaisi, normaali"vääntiön" vetoratas vain. Mitenkähän soudun oikeaoppisen liikesarjan saisi siihen sovitetttua; jalkojen ojennus, selän suoristus, lopuksi käsiveto.

Joo, kiitos MM! Minulla on vielä hyvin tallessa vetotanko-vaihtoehto, jolla vain vedetään. Eihän veneessäkään työnnetä vaan ainoastaan vedetään. Homma on silloin toimintavarmempikin.