Sivu 13/22
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 22 Loka 2013, 08:44
Kirjoittaja jori
Sykkeen mittaaminen prosentteina maksimisykkeestä on vain lineaarinen skaalamuunnos. Ei sen kontolle voi laskea ilmiselvää anomaliaa mittauksessa. Syketaso edustaa tässä tehoa ja tehoa voi kyllä lisätä. Vaikka yhden ihmisen sydän ei parempaan pystyisi, jonkun toisen kyllä -ainakin sähköavustettuna. Tästä näkökulmasta käyrien leikkaaminen tuolla noin 37 km/h nopeudessa tarkoittaisi, että pystypyörän ilmanvastus olisi pienempi, kuin nojakin.
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 22 Loka 2013, 10:19
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti: Tästä näkökulmasta käyrien leikkaaminen tuolla noin 37 km/h nopeudessa tarkoittaisi, että pystypyörän ilmanvastus olisi pienempi, kuin nojakin.
Tai pystypyöräilijä pystyy tuottamaan kovempisykkeisessä ajossa enempi eteenpäin vievää tehoa kuin samalla sykkeellä ajava nojapyöräilijä.
Jukka
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 22 Loka 2013, 12:04
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti: Tästä näkökulmasta käyrien leikkaaminen tuolla noin 37 km/h nopeudessa tarkoittaisi, että pystypyörän ilmanvastus olisi pienempi, kuin nojakin.
Tai pystypyöräilijä pystyy tuottamaan kovempisykkeisessä ajossa enempi eteenpäin vievää tehoa kuin samalla sykkeellä ajava nojapyöräilijä.
Tuo taas merkitsisi, että nopeusennätykset ajettaisiin pystypyörillä, eikä 1934 nojapyörää olisi tarvinnut bannata kilpailuista ja niitä olisi käytetty pystypyörien rinnalla kisoissa koko tämän 80 vuoden ajan ja siksi niitä olisi myynnissä jokaisessa pyöräkaupassa. 
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 22 Loka 2013, 13:33
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:jori kirjoitti: Tästä näkökulmasta käyrien leikkaaminen tuolla noin 37 km/h nopeudessa tarkoittaisi, että pystypyörän ilmanvastus olisi pienempi, kuin nojakin.
Tai pystypyöräilijä pystyy tuottamaan kovempisykkeisessä ajossa enempi eteenpäin vievää tehoa kuin samalla sykkeellä ajava nojapyöräilijä.
Tuo taas merkitsisi, että nopeusennätykset ajettaisiin pystypyörillä, eikä 1934 nojapyörää olisi tarvinnut bannata kilpailuista ja niitä olisi käytetty pystypyörien rinnalla kisoissa koko tämän 80 vuoden ajan ja siksi niitä olisi myynnissä jokaisessa pyöräkaupassa. 
Eikö kattamattomien pyörien ennätykset ole suunnilleen samaa suuruusluokkaa. Vasta oikeanlainen aerodynaaminen kate pienentää ilmanvastuksen niin pieneksi että se kompensoi pienemmän voimantuoton.
Eikä oo pyöräkilpailut ainoa laji missä urheiluvälineelle on asetettu tarkat rajoitukset
Mutta joo, pohjimmiltaan olen samaa mieltä, mittauksia pitää jatkaa kunnes nojapyörä on ylivoimainen pystypyörään nähden 
Jukka
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 22 Loka 2013, 13:59
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:
Mutta joo, pohjimmiltaan olen samaa mieltä, mittauksia pitää jatkaa kunnes nojapyörä on ylivoimainen pystypyörään nähden 
Jukka
Eiks tää nyt jo mitattu Nokialla elokuun alussa. Montako pystäriä oli 15 parhaan joukossa 12 tunnin ajossa. EI yhtään!!!!
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 22 Loka 2013, 14:19
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:jviirret kirjoitti:
Mutta joo, pohjimmiltaan olen samaa mieltä, mittauksia pitää jatkaa kunnes nojapyörä on ylivoimainen pystypyörään nähden 
Eiks tää nyt jo mitattu Nokialla elokuun alussa. Montako pystäriä oli 15 parhaan joukossa 12 tunnin ajossa. EI yhtään!!!!
Aika vähän nojapyöräilijöissäkin oli maksimisykkeellä yrittäviä 
Jukka
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 22 Loka 2013, 15:21
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:Pastori kirjoitti:jviirret kirjoitti:
Mutta joo, pohjimmiltaan olen samaa mieltä, mittauksia pitää jatkaa kunnes nojapyörä on ylivoimainen pystypyörään nähden 
Eiks tää nyt jo mitattu Nokialla elokuun alussa. Montako pystäriä oli 15 parhaan joukossa 12 tunnin ajossa. EI yhtään!!!!
Aika vähän nojapyöräilijöissäkin oli maksimisykkeellä yrittäviä 
Jukka
Mitä sitä turhaa riehuu jos on ylivoimainen vähän rennomminkin. Muistaakseni YKSIKÄÄN meidät ohittanut ei ajanut pystärillä.
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 22 Loka 2013, 16:02
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:
Aika vähän nojapyöräilijöissäkin oli maksimisykkeellä yrittäviä 
Jukka
Eihän sitä nyt heti kannata täysiä yrittää, on paljon helpompi yrittää parantaa tulosta seuraavana vuonna 
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 24 Loka 2013, 14:33
Kirjoittaja Nebulus
Pastori kirjoitti:jviirret kirjoitti:
Mutta joo, pohjimmiltaan olen samaa mieltä, mittauksia pitää jatkaa kunnes nojapyörä on ylivoimainen pystypyörään nähden 
Jukka
Eiks tää nyt jo mitattu Nokialla elokuun alussa. Montako pystäriä oli 15 parhaan joukossa 12 tunnin ajossa. EI yhtään!!!!

Mutta koko tänä vuonna mua ei ole ohittanut yksikään nojakki läskipyörällä ajaessa. Mistäs se kertoo? 
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 24 Loka 2013, 14:50
Kirjoittaja mhelander
Nebulus kirjoitti:Pastori kirjoitti:
Eiks tää nyt jo mitattu Nokialla elokuun alussa. Montako pystäriä oli 15 parhaan joukossa 12 tunnin ajossa. EI yhtään!!!!

Mutta koko tänä vuonna mua ei ole ohittanut yksikään nojakki läskipyörällä ajaessa. Mistäs se kertoo? 
Siitä että lähdin Syöte-MTB:hen ajamaan ennen sua, ja pysyin myös siellä kunnes tuli tekniikkamurheita. Ja tien päällä ei olla satuttu samalle pätkälle samaan aikaan
.
Ellinmäen CX-kisassa vaikka kolmen kierroksen ajan korjailin takavaihtajaa ajoin sitten kaksi kertaa kierroksella kiinni paksuttelijan ja melkein pääsin samalle kierrokselle maaliin. Paksutin oli kyllä hieno mutta vauhtia siitä ei paljoa löytynyt.
Täytyy kuitenkin sanoa että kun piti sliksit vaihtaa nappularenkaisiin ja sitten ISP-nastagumeihin ja talvikin tulee niin alkaa paksuttelun edut tulla esille ainakin maastossa. Vielä siellä pääsee ja ihan kohtuu vauhdilla nojakillakin...
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 24 Loka 2013, 21:00
Kirjoittaja Nebulus
mhelander kirjoitti:Nebulus kirjoitti:

Mutta koko tänä vuonna mua ei ole ohittanut yksikään nojakki läskipyörällä ajaessa. Mistäs se kertoo? 
Siitä että lähdin Syöte-MTB:hen ajamaan ennen sua, ja pysyin myös siellä kunnes tuli tekniikkamurheita. Ja tien päällä ei olla satuttu samalle pätkälle samaan aikaan
...
Niin, sun nojakki onkin se ainoa, jonka olen paksupyörällä ohittanut.
Ajoin syötteellä suopätkällä ohi, kun olit polun laidassa.
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 08 Elo 2015, 23:38
Kirjoittaja ajarmala
Perjantaina 7.8.15 illalla olin Milanilla ajelemassa Lohjan suunnalla. Olin paluumatkalla takaisin Nummelan suuntaan ja ajelin Suurlohjankatua ja tarkoitus oli kääntyä vasemmalle Nummentielle. Risteyksessä on liikennevalot ja siinä menee yleensä aika pitkään odotellessa, kun valot arpovat havaitsevatko MIlanin odottelemassa kääntyvien kaistalla vai ei...
Odotellessa taakse tuli henkilöautomallinen poliisiauto. Ja ilmeisesti sen takia valot lopulta vaihtuivatkin vihreiksi. Kiitos siitä. No, Nummentien alussa on pikkuinen alamäki, josta Milan helposti kehittää alkavalle tasamaaosuudelle kivasti vauhtia. Päätinkin näyttää poliisisedille, miten MIlan kulkee eli ajelin tietä ns. normaalivauhtia, siis luokkaa kuuttakymppiä.
Vajaan kilometrin päässä poliisit vetivät vilkut päälle ja kehottivat pysähtymään... Jep.
- Mikä tuo on?
- Se on kinneri.
- Onko siinä moottori?
- Ei ole, tämä on polkupyörä.
- Tässä on kyllä neljänkympin rajoitus ja vauhtia oli kuusikymmentä.
- No kun polkupyörissä ei vaadita nopeusmittaria...
- Ei rajoitusta siltikään saa rikkoa!
- No mistä sen tietää...
- Miten se noin nopea voi olla?
- No kun tässä on tätä kate (koputan Milanin katetta), joka pienentää ilmanvastusta kivasti. Tiedät kai, että tavallisella polkupyörällä on aina vastatuuli?
- Okei, tämän kerran saat mennä. Näkemiin.
Tämä taisi olla liikkuvan poliisin partio, koska oli liikkeellä henkilöautolla. Ne ei varmaan vielä ole oppineet tuntemaan minua. Kyllä paikallispoliisit vaan tuntevat. Toisaalta, olihan tässä vähän omaakin vikaa, kun polkaisin hiukan vauhtia vartavasten poliisiauton edessä... Milanilla kun on varsin helppoa ajaa taajamissa ylinopeutta.
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 09 Elo 2015, 09:04
Kirjoittaja PW
Helppo nähdä kohtaaminen filminä - Arin eleillä ja puhetyylillä 
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 04 Tammi 2016, 19:35
Kirjoittaja jounisi
Ajarmala: Onko MIlan sl mk2 mahdollista säätää 160cm kuskille? Sinällään vanha topic. Vaimolle ja mulle mahdollisesti sopiva velomobiili.
Houkutteleva mk2 yksilö velomobillforumissa...
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 05 Tammi 2016, 05:40
Kirjoittaja ajarmala
jounisi kirjoitti:Ajarmala: Onko MIlan sl mk2 mahdollista säätää 160cm kuskille? Sinällään vanha topic. Vaimolle ja mulle mahdollisesti sopiva velomobiili.
Houkutteleva mk2 yksilö velomobillforumissa...
Tuolla ne http://mission-milan.de/sl_techdat.htm
väittävät laitteen olevan säädettävissä 155 cm pitemmille kuskeille. Ja kyllä minä sen omastanikin pystyn uskomaan - toki silloin penkki ja polkimet ovat aika eri asennoissa kuin nyt, koska olen itse 186 cm...