Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja terppa »

Huomasin että CRC:stä saa nyt aika edullisesti taittuvakylkistä versiota Duranosta. http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... -prod63346

Tuli sitten 9 kpl noita Duranoita tilattua, n. 17€ jäi kappalehinnaksi ja kusti tuo ilmaiseksi koto-ovelle. Sas nähä riittävätkö ensi kesäksi :) takana Durano kesti vajaa 4 tkm ja edessä vajaa 5 tkm mutta jos nyt osaisi kierrättää renkaita niin kilsoja saisi enemmän kun ei sivut kulu ja jos talvella tekee "stopparit" niin, että rengas ei pääse nappaamaan koriin kiinni.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 766
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja ki »

mhelander kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Mutta kivikoissa nuo on ihan mahdottomat. Liukkaat, lipsuu koko ajan ja samalla varisee nastat sivunappuloista. Nyt puuttuu takaa 36 nastaa ja edestä 4. Ei hjyvä jos meinaa yksillä (nasta-) renkailla ajaa syksystä kevääseen...

Pakkoko se on mennä nastarenkailla kivikkoihin ajelemaan? Ne on tarkoitettu jäälle ja poljetulle lumelle. Eikö?

Juu niin on tarkoitettu, mutta kun lumet suli niin pakkohan sitä oli vielä käydä maastossa ajamassa. Tuskin olis tuo lenkki onnistunut kovin häävisti noin märällä kelillä kitkarenkailla jotka on toisessa kiekkosetissä. Nyt on varanastat matkalla joten tökitään niitä lisää jos tippuu ja huonoiten pitävät kumille sopivalla pikaliimalla paikalleen, varmaan vain keskinappuloihin.

Toisaalta eilen heitin sitten kitkat alle ja ajoin vastaavassa kosteassa kelissä 28 kilsaa josta reippaat puolet kivituhkalla ja loput pyörätiellä. Ihan hyvin rengas toimii molemmissa mutta raskaampana ja jäykempänä ei kyllä pärjää Furious Fred:lle ainakaan näin sulan kelin aikaan. Mutta eipä kyllä lipsunutkaan pätkääkään.

ja etelässä lumet ja jää tulee ja menee eikä niitä voi alvariinsa vaihdella ees taas eli käytännössä joutuu välillä ajamaan sulalla asfaltilla

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nyt on sit Nazcan Pioneeri saanut uudet kiekot ja navat alle. Renkaat ovat Schwalbe Crazy Bob 60-507 . :roll: Vanteet pieneni , mutta ulkohalkaisia ei paljonkaan entiseen. Taakse tulee Shimanon Nexus 8, rullajarrulla ja kolmen kertoja säilyy eressä . Nyt päästään eroon noista Veejarruista , toivottavasti huolon tarve vähenee tältä osalta. Etunapa on Linuxs DDT levyjarrunapa. Entinen takapyörä joutaa tulevaan peräkärryyn , sinne tuo napamoottori jatkossa kuuluu. :wink:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Pieni kyssäri . Onko kellä mitäkin havantoja renkaiden talvi säilyvyydestä. Itse olen huomannut ainakaan minulla, ei viimeisimmät Contin renkaat ole talvea kestänyt murentumatta varastossa.
Yksi mielenkiintoinen havainto oli että maalamatonta petonilattiaa vasten ei kannatta rengasta säilyttää . Sillä siltä kohtaa näkyi vain rengaasta kankaat ja loppukin pinta oli syöpynyt pois.
Kummosia kokemuksia teillä on Schwalbe renkaigen säilytyksestä ulko varastossa.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mulla on ei-ajossa olevat renkaat pahvilaatikossa niin että ovat muodossaan ja auringon valolta suojassa. Mikään rengas ei ole ottanut itteensä käyttämättömyyttä talven yli. Vanteilla olevissa olen pitänyt sen verran painetta että eivät linttaannu.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Kummosia kokemuksia teillä on Schwalbe renkaigen säilytyksestä ulko varastossa.

Kickbiken takakumiin(taittuva 18" Kojak) tuli kylkeen pieniä murtumia yhden talven aikana vaikka ilmaa oli sen verran että pysyi muodossaan. Mitään betonista tullutta en ole huomannut, vaikka puhdasta betonia vasten olikin. Schwalbe marathon plussa oli yhden talven ajossa ja siitä ei murtunut kuin heijastinnauhojen reunoista.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Olen tässä toista viikkoa pitänyt takarengasta tubelessina. Rengas on Marathon Racer 40-406. Rengas nousi vanteelle vaivatta suhteessa läskeihin jotka on todella hankalat saada vanteelle, mutta toisin kuin läskit nää ei tiivisty niin että pitäisivät ilmaa kunnolla ja ennen joka ajoa saa pumppaa painetta taas. Läskit kun pitää paineensa kiltisti viikosta toiseen, tosin onhan niissä voluumia siihen malliin ettei pintä vuotoa huomaa kovin äkkiä muutenkaan. Ehkäpä tää ghetto tubeless toimii vain alhaisen paineen renkailla (< 3 bar). Rullaavuus tuolla M Racerilla on hyvä tubelessina vaikka paine olisi alhaisempi kuin suositus, mutta tuskin se hyvää tekee renkaalle silti.
Kokeilen vielä tubelessia kilpurilla kunhan saan arkikiekot taas ajokuntoon, tosin näyttää siltä että lumi ennättää maahan ennen kuin pääsen kokeilemaan joten kokeilu voi siirtyä keväämmälle. Ajattelin kokeilla mara plussia tubelessina siinä.
Ehkäpä nastarenkailla tuosta voisi olla hyötyä koska niillä saisi pitoa kivasti lisää alhaisella paineella.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

Nojanalle kirjoitti:

Pieni kyssäri . Onko kellä mitäkin havantoja renkaiden talvi säilyvyydestä.
Kummosia kokemuksia teillä on Schwalbe renkaigen säilytyksestä ulko varastossa.

Mulla on ollu aina renkaat ulkovarastossa, eivät ole haurastuneet monenkaan vuoden säilytyksessä. Siis talvella kesärenkaat säilössä ja päinvastoin tietty.

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Vähän päivitystä tähän aiheeseen.

Olen ollut yllättynyt että Schwalben Ice Spiker Pro 54-559 ja 57-622 pitävän näinkin hyvin ilmaa tubelessina. Ilmaa ei tarvi lisäillä yhtään useammin kuin vaikkapa verrattuna MP:n kesärengastukseen (Conti GP4000S + Conti Race 28 sisurit). Eli huomattavasti vähemmän kuin vaikkapa tuubikumeihin.

Toisaalta ensin yllätti että Conti TopContact II Winter kitkarenkaat sai pitämään tubelessina. Ajossa eivät kyllä tunnu juurikaan paremmin rullaavan, ovat rungoltaan sen verran jäykät. Eturengas on 50-559 ja se pitää ilmaa melkein yhtä hyvin kuin ISP:t. Takarengas on 37-622 ja se ei tahdo pitää ilmaa kuin pari päivää max. Vanteena molemmille on DT-Swiss maastovanteet jotka on tubeless-hommiin selkeästi huonommat kuin ISP:n keskellä olevat WTB LaserDisc -vanteet.

Ja sitten tuosta rullaavuudesta. Lauhoilla keleillä, siis nollan tuntumassa, ISP rullaa kivituhkareiteillä joissa sulaa, jäätä ja lunta, about yhtä hyvin kuin tuo kitkarengas. sama pyöräteillä. Pakkasella en ole vielä kitkoilla ajanut. Sunnuntaina ajoin satasen siten että aloitin maastonojakilla ensimmäiset 53 kilsaa ja sitten vaihdoin kengät lämpimämpiin ja alle otin kenkiin sopivan lowracerin. Siinä on rengastuksena Maxxis DTH 28-451 edessä ja Schwalbe City Cruiser 28-622 takana, molemmat normisisureilla. Tiet oli lumessa, paikoin jäätäkin oli, ja pikkasen leijaili pakkasutua taivaalta.

Kuvittelin ja muistelin että kyllähän lowracerilla saa pidettyä parempaa vauhtia kuin mitä maasturilla olin siihen mennessä ajanut. Olin väärässä, keskari oli lowracerilla kilsan sisään sama. Ei se kulkenu samoilla sykkeillä yhtään kovempaa, ei rullannu juurikaan havaittavasti paremmin alamäissä tai kulkenu kevyemmin ylämäissä. Pienemmästä ilmanvastuksesta oli vähän apuja kun viimeinen kymppi piti painaa vastatuuleen, pakkasvaikutus jotain -28 .. -32 välillä.

Selkeästi pitäis tilata Schwalbe Thunder Burt maastosliksit jotka kuulemma rullaa paremmin kuin Furious Fred:t mutta pitävät vähän paremmin löysällä alustalla. Toiveissa on että niillä vois ajaa myös lumella kunhan on pakkasta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Kiertopalkintoon tarvis renkaat, ja oikein tiedä mitä hankkis. Tubelekset kiinostais, mutta ainakaan Furious Frediä ei oo 406 kokoisena, ja onkohan muutakaan oikeaa tubeless-kumia?

Kuinkahan suuriin vaikeuksiin päätyis ghettotubeless asennuksena ihan satunnaisella kumilla?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Sisäkumi pitää paremmin ilmaa eteenkin jos on tarkoitus laittaa kunnolla painetta renkaisiin. Mun mielestä ghetto tubeless kannattaa laittaa lähinnä vain jos on tarkoitus ajaa matalilla paineilla leveämmillä renkailla kuten maasto- tai läskirenkailla. Pythonilla tuskin on tarkoitus ajaa paikoissa joissa pito on rajallista ilman että laskee paineita joten siinä tubeless olis vähän turha.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Wacky kirjoitti:

Sisäkumi pitää paremmin ilmaa eteenkin jos on tarkoitus laittaa kunnolla painetta renkaisiin. Mun mielestä ghetto tubeless kannattaa laittaa lähinnä vain jos on tarkoitus ajaa matalilla paineilla leveämmillä renkailla kuten maasto- tai läskirenkailla. Pythonilla tuskin on tarkoitus ajaa paikoissa joissa pito on rajallista ilman että laskee paineita joten siinä tubeless olis vähän turha.

No kotoa lähtiessä on se 5.5 km soratietä, joten ...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

TJT
Viestit: 58
Liittynyt: 18 Huhti 2013, 13:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja TJT »

Katselin kesärenkaita Mangoni ja huomasin ilokseni, että Schwalbe on tehnyt Durano Plus-renkaasta 28-406 koon.
Laitoinkin heti Pieterille kysymystä saatavuudesta ja hinnasta.
Olen käyttänyt kyseistä rengasta maatiepyörässäni ja olen ollut todella tyytyväinen. Kestää pitkään, hyvä suojaus ja ainakin meikäläiselle tarpeeksi nopea harjoituskäyttöön ja normaaliin ajeluun.

Muitakin mielenkiintoisia uutuuksia on tullut kilparengas puolelle, mutta ne kaikki on 700c (622) koon rankaita. Tässä voisi olla uusia tuttavuuksia ainakin Helanderille ja Wackylle :)
Schwalbe One-rengas tubeless-versiona on varmasti hyvä ja NOPEA, samoin tietysti tuubi-versiona. Samoin Ironman-rengasta saa myös tubeless- ja tuubi-versiona.

Linkki Schwalbe 2014 kuvastoon: http://www.schwalbe.com/ebooks/Bike2014 ... innish.pdf

Timo

T.Timo

Mango Sport Red Edition 2013

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tänään tuli aika yllätyksenä että orapihlajan piikki voittaa Marathon plussan 1-0 :o . Jotenkin ajattelisi että olis kestänyt vaan ei. Jostain syystä piikki pääsi neulan tavoin tunkeutumaan pystysuorasti renkaaseen (ei ihan keskeltä vaan sivummalta) ja upposi koko matkaltaan. Onneksi mulla oli paikka- ja muut tarvikkeet mukana niin vähän aikaa ja matka jatkui taas. Muuten olisi tullut 6km patikkaretki...

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Orapihlajanpiikit ovat yksiä pahimpi , varsinkin kun ovat kuivia. Tuntuvat menevän mistä läpi. Sen takia ajan mahdollisemman kaukaa airan pielukset. :mrgreen:

Vastaa Viestiin