Vähän päivitystä tähän aiheeseen.
Olen ollut yllättynyt että Schwalben Ice Spiker Pro 54-559 ja 57-622 pitävän näinkin hyvin ilmaa tubelessina. Ilmaa ei tarvi lisäillä yhtään useammin kuin vaikkapa verrattuna MP:n kesärengastukseen (Conti GP4000S + Conti Race 28 sisurit). Eli huomattavasti vähemmän kuin vaikkapa tuubikumeihin.
Toisaalta ensin yllätti että Conti TopContact II Winter kitkarenkaat sai pitämään tubelessina. Ajossa eivät kyllä tunnu juurikaan paremmin rullaavan, ovat rungoltaan sen verran jäykät. Eturengas on 50-559 ja se pitää ilmaa melkein yhtä hyvin kuin ISP:t. Takarengas on 37-622 ja se ei tahdo pitää ilmaa kuin pari päivää max. Vanteena molemmille on DT-Swiss maastovanteet jotka on tubeless-hommiin selkeästi huonommat kuin ISP:n keskellä olevat WTB LaserDisc -vanteet.
Ja sitten tuosta rullaavuudesta. Lauhoilla keleillä, siis nollan tuntumassa, ISP rullaa kivituhkareiteillä joissa sulaa, jäätä ja lunta, about yhtä hyvin kuin tuo kitkarengas. sama pyöräteillä. Pakkasella en ole vielä kitkoilla ajanut. Sunnuntaina ajoin satasen siten että aloitin maastonojakilla ensimmäiset 53 kilsaa ja sitten vaihdoin kengät lämpimämpiin ja alle otin kenkiin sopivan lowracerin. Siinä on rengastuksena Maxxis DTH 28-451 edessä ja Schwalbe City Cruiser 28-622 takana, molemmat normisisureilla. Tiet oli lumessa, paikoin jäätäkin oli, ja pikkasen leijaili pakkasutua taivaalta.
Kuvittelin ja muistelin että kyllähän lowracerilla saa pidettyä parempaa vauhtia kuin mitä maasturilla olin siihen mennessä ajanut. Olin väärässä, keskari oli lowracerilla kilsan sisään sama. Ei se kulkenu samoilla sykkeillä yhtään kovempaa, ei rullannu juurikaan havaittavasti paremmin alamäissä tai kulkenu kevyemmin ylämäissä. Pienemmästä ilmanvastuksesta oli vähän apuja kun viimeinen kymppi piti painaa vastatuuleen, pakkasvaikutus jotain -28 .. -32 välillä.
Selkeästi pitäis tilata Schwalbe Thunder Burt maastosliksit jotka kuulemma rullaa paremmin kuin Furious Fred:t mutta pitävät vähän paremmin löysällä alustalla. Toiveissa on että niillä vois ajaa myös lumella kunhan on pakkasta.