Sivu 13/27
Re: STERN 3
Lähetetty: 02 Loka 2012, 12:43
Kirjoittaja Nojanalle
Re: STERN 3
Lähetetty: 10 Loka 2012, 23:26
Kirjoittaja Nojanalle
Re: STERN 3
Lähetetty: 11 Loka 2012, 06:58
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:Muttakun laitteet on huonossa kunnossa niin homma kusee. 
Olet vain tottunut liian laajaan laitekantaan
Kun ei ole sorvia niin keksi ratkaisuja joihin sitä ei tarvi.
Jukka
Re: STERN 3
Lähetetty: 11 Loka 2012, 07:49
Kirjoittaja Nojanalle
Laaja laitekanta , tai puutteelinen.Joo voihan niitä asioita oikoo ja tehdä toisella tavalla. Mutta kun halu tehdä opitulla tavalla on liian suuri. 
Re: STERN 3
Lähetetty: 11 Loka 2012, 08:12
Kirjoittaja mhelander
Nojanalle kirjoitti:Laaja laitekanta , tai puutteelinen.Joo voihan niitä asioita oikoo ja tehdä toisella tavalla. Mutta kun halu tehdä opitulla tavalla on liian suuri. 
Jatka vaan samaan tahtiin. Ilo katsoa miten siistiä jälkeä tulee kun kunnolla tekee ja kunnon vehkeillä. Itse tulee tehtyä kunhan valmiiksi saa asenteella, soveltaen mitä välineitä tallista löytyy.
Re: STERN 3
Lähetetty: 13 Loka 2012, 11:51
Kirjoittaja Nojanalle
https://plus.google.com/photos/11823088 ... 0353711361 Jotain sentää aikaiseksi saatu. Joka ruuvi täytyy sovittaa ja muokata itselle sopivaksi . Pulteja pitää hakee Maanantaina lisää että homma etenee. Keskiönputki ja satulan putki pitää viellä saada liini. Että pääsee ottaan ensinmäisiä tyyppejä. Tietysti tuo jousitus on viellä pahoin kesken, se mietityttää viellä . Tekisikö siihen valmiiksi paikan normaalille maasturin jouselle. Jos tuo rietas on liian pehmee. Sellaisesta en tykkää olenkaan. Lullaaminen kuuluu joihinkin autoihin. 
Re: STERN 3
Lähetetty: 13 Loka 2012, 13:19
Kirjoittaja Nojanalle
Re: STERN 3
Lähetetty: 13 Loka 2012, 18:12
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:Sanookaahan viisamat . Olisko mitää järkee madaltaa tätä pyörää. Nyt on istuinkorkeus 700mm ja laskeskelin että sen sais pudotettua noin 650mm. Että onko siittä mitään muuta hyötyy kuin tuo paino vähän vois pudota, ilmanvastus voi muuttua hivenen suuntaan tai toiseen.
Tuskin oon viisaampi, mutta sanompa kuitenkin
Ilmanvastus pienenee aina kun istumakorkeus matalenee. Merkitys ei ole niin suuri kuin nojakulman loiventamisella saavutetaan, tyvenessä säässä. Vastatuulessa vaikutus suurempi, alhaalla tuulee pääsääntöisesti vähempi.
Jukka
Re: STERN 3
Lähetetty: 13 Loka 2012, 18:31
Kirjoittaja Nojanalle
Re: STERN 3
Lähetetty: 13 Loka 2012, 19:20
Kirjoittaja mhelander
No hei. Mulla on V:ssä penkki noin 50 cm:n korkeudella. Helppo ajaa tällasen perjalakasen 180-senttisen. Verrattuna Metan 60 sentin, ja 29er haarukalla vielä pari kolme senttiä korkeampaan. Molemmissa on penkki yhtä kallellaan.
Ja kumpikaan ei juuri visko vettä tai kuraa renkaista päälle. Kun alla on sliksit. Verrattuna lowraceriin jolla suihku tulee nivusiin ja toinen naamalle. Märällä ajan jommalla kummalla korkeammalla ja mihinkään näistä en laita lokareita.
Periaatteessa helpoin on ajaa lowracerilla kun käsi yltää hyvin maahan, ei tarvi jalkoja irrottaa jos pitää pysähtyä. Sillä tosiaan huonommin näkee ympärilleen jos on pakko ihmisten ilmoilla ajella. Molemmat korkeammat on parempia, tänään ajelin V:llä kaupungilla ristiin rastiin ja pyöräteillä, hyvin toimii sielläkin.
Re: STERN 3
Lähetetty: 13 Loka 2012, 19:30
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:sillä korkealla ajamisessa on muita hyötyjä. Ensinnä on tuo näkyvyys liikenteessä ja tuo nouseminen pyörältä on helpompaa....No kilpuria olen yrittämässä tehdä ja kaikki turha pitää riisua,
Koeta nyt päättää mitä haluat
Hyvä näkyvyys, helppo liikkeelle lähtö ja pysähtyminen kuulostaa "arkinojakilta", ei kilpurilta.
Kilpuri=NOPEA, hankala ja epämukava. Olen ymmärtänyt että sinulla on jo yksi korkea arkinojakki, kannattaako tehdä toista samoilla mitoilla ja ominaisuuksilla?
Jukka
Re: STERN 3
Lähetetty: 13 Loka 2012, 19:41
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:Koeta nyt päättää mitä haluat
Hyvä näkyvyys, helppo liikkeelle lähtö ja pysähtyminen kuulostaa "arkinojakilta", ei kilpurilta.
Kilpuri=NOPEA, hankala ja epämukava. Olen ymmärtänyt että sinulla on jo yksi korkea arkinojakki, kannattaako tehdä toista samoilla mitoilla ja ominaisuuksilla?
Joo. Itselläkin on jo käynyt mielessä että millanen olis V mutta niin että painetaan keskiö ja penkki 15-25 senttiä alaspäin ja takarengas taaemmas tieltä pois. Vähän Zockra KA:n tyyliin mutta ei loivalla haarukkakulmalla vaan tällä normaalilla.
Jos se nousee ylämäet yhtä kovaa kuin tämä korkea V, mutta on samalla yhtä liukas alamäissä ja puuskatuulessa kuin lowracer niin johan olis vekotin. Etupyörän vois saada pidettyä jopa 622 tai 650/557 koossa josta olisi myös hyötyä rullaavuuden ja välitysten suhteen.
Re: STERN 3
Lähetetty: 13 Loka 2012, 20:00
Kirjoittaja Nojanalle
Tässä nyt pähkäilen , tekstiä syljen eetteriin. Sain aikanaan tuosta Jorin pyörästä tän innostuksen ja tykkään vähän korkeemasta tyylistä. Tierän että pitäs mennä matalalla ja lujaa. Mutta kyllä se korkeellakin kulkee. Ja onhan sielt valmistumassa vähän matalampi , taittomalli hissukseen. No siittä juttuu toisaalla.
Nazca on lähes samna korkunen , jos ei saivarrella. Muu ei sit näitä yhdistä. Kyllä niillä isopyöräisimmilläkin ajetaan lujaa, mutta se on miehestä kiini. Tosin itse olen hidas vääntäjä . Että se siittä.
Re: STERN 3
Lähetetty: 18 Loka 2012, 13:49
Kirjoittaja Nojanalle
https://plus.google.com/photos/11823088 ... 3567354689 Tässä tämmönen ensinmäinen kokeilu takajousituksen asetuksesta. Tosin ei aivan ensimäine. Ensinmäisessä tein virheen kun en ottanut kumiin kohdistuvaa sivuttais vääntöö. Nyt on yritetty korjata tuo , monen hylkykappaaleen ja nukumattoman yön jälkeen. Ainakin silmämääräisesti vaimenninkumi painuu kasaan nyt aika hyvässä asennossa. Tangot vetää sitä nyt kohtisuoraan sen joustoliikkeen kansa. Onneksi päästään ensiviikolla sorvaan paremmat tangot tähän. Millainen on muuten rosteri , tai teräs kieretankojen vetolujuus. Toisiinsa nähden , rosteri on ainakin kovempaa (DIN 975 A4 ) laadussa ja teräskieretankojen (DIN 976 A ), lujuusluoka olisi 4.6.
Vai onko noilla mitään eroo. Ajattelin että jos oikaisisi ja tekis nuo puolat . Jommasta kummasta ja laittas , joko alumiiniputket, tai hiilariputket koristeeksi tuohon päälle.
Että täämöstä täällä nyt syyslomalla kyhäillään, kun lenkille ei pääse. On tuo lensu viellä sisäruokinnassa . 
Re: STERN 3
Lähetetty: 18 Loka 2012, 14:57
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti: Millainen on muuten rosteri , tai teräs kieretankojen vetolujuus. Toisiinsa nähden , rosteri on ainakin kovempaa (DIN 975 A4 ) laadussa ja teräskieretankojen (DIN 976 A ), lujuusluoka olisi 4.6.
Vai onko noilla mitään eroo. Ajattelin että jos oikaisisi ja tekis nuo puolat . Jommasta kummasta ja laittas , joko alumiiniputket, tai hiilariputket koristeeksi tuohon päälle.
Että täämöstä täällä nyt syyslomalla kyhäillään, kun lenkille ei pääse. On tuo lensu viellä sisäruokinnassa . 
Lujuusluokka 4.6 tarkoittaa 4 x 6 x 10 = 240 MPa myötörajaa, joka tarkoittaa noin 24 kg painovoiman kantavuutta jokaista tangon poikkipinnan neliömilliä kohti. Sinulla näyttäisi kuvista arvioiden jousituksen välityssuhde olevan noin 4, joten 100 kg kuorma takapyörälle aiheuttaisi siis 200 kg kuorman vetotankoa kohti. 200 kg / 24 kg/mm² = 8,3 mm². Tuo tarkoittaa, että 3,25 mm halkaisijainen tanko 4.6 lujuuksista tankoa kestäisi tuossa paikassa.