Sivu 13/20
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 01 Heinä 2014, 13:54
Kirjoittaja tm
eemeli kirjoitti:...Milanissa taitaa olla pois nostettava penkki? Aatellut josko tähänkin tekisi niin. Penkin saisi vielä aavistuksen taaksepäin. Kuvitellut, että painon siirtäminen taaksepäin auttaisi ohjaus tuntumaan ja etujousituksen toimintaan.
Milanin penkkiä Vaasassa katselin, simppeli oli. Penkin reunoihin oli kiinnitetty tapit, jotka menivät lattiassa oleviin hahloihin,ei mitään ruuveja tai muuta lukitusta. Penkin selkänoja nojaa rungossa/takapyörän kotelossa olevaan tukeen.
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 01 Heinä 2014, 22:17
Kirjoittaja pikametri
tm kirjoitti:Milanin penkkiä Vaasassa katselin, simppeli oli. Penkin reunoihin oli kiinnitetty tapit, jotka menivät lattiassa oleviin hahloihin,ei mitään ruuveja tai muuta lukitusta. Penkin selkänoja nojaa rungossa/takapyörän kotelossa olevaan tukeen.
Eikös monessa Sakarin pyörissä ole hieman vastaava kiinnitys, eli penkissä on hahlot ylhäällä ja alhaalla, rungossa on poikkiputket ylhäällä ja alhaalla.
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 03 Heinä 2014, 21:10
Kirjoittaja TMS
tm kirjoitti:
Toisaalta jos Oliverin (lowrides) kinneriprojekti poikii käyttökelpoisen konseptin, niin voi Mango joutua kiertoon.
Olisikohan jälleenmyyntiarvo parempi alkuperäisenä vai modattuna?
No koskas tästä kinneriprojektista ja sen vaiheista saadaan täällä kuulla lisää? Nokialla varmaan viimeistään, mutta olishan se kiva jotain suuntaviivoja kuulla jo ennemminkin.
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 04 Heinä 2014, 01:00
Kirjoittaja tm
TMS kirjoitti:No koskas tästä kinneriprojektista ja sen vaiheista saadaan täällä kuulla lisää? Nokialla varmaan viimeistään, mutta olishan se kiva jotain suuntaviivoja kuulla jo ennemminkin.
Laitetaan nyt muutama rivi tähän, mutta jatkossa tämä aihe tarvii laittaa oma otsikon alle.
Oon aatellut, että lowrides kertoilisi itse, kun opinnäytetyönsä on. Kiireinen mies, eiköhän jossain vaiheessa selostusta ilmaannu. Täytyypä kysyä.
Projektin tilanne viimeisimmän (meikäläisellä olevan) tiedon mukaan on, että plugi koria varten olisi menossa jyrsintään piakkoin, ehkä jo tulevana viikonloppuna. Eli uros-plugi MDF-levystä. Sitten plugin pinnan viimeistely, ja lasikuitumuotin teko tuon päälle. Tämän jälkeen varsinaisen korin laminointi ko. muottiin. Tuusulan miehen eli Nojailijan kuituosaamista olisi aikomus hyödyntää näissä työvaiheissa.
Meikäläinen on luvannut avustaa/huolehtia korin sisälle tulevan tekniikan kanssa. Takaohjauksen testaamista varten rakentelin toisaalla mainostetun trike-proton, jolla konseptin toimivuutta testattiin siinä määrin kuin se ilman koria oli mahdollista. Tätä trikeä ei ole aikomus kattaa (ainakaan tämän projektin yhteydessä), vaan kun ensimmäinen kori saadaan laminoitua, niin sen sisälle tulee omat apurungot niin takaohjaukselle kuin etupään voimansiirrolle. Nykyiseen trike-protoon olisi aikomus vielä rakentaa takaohjauksesta versio 2, jonka geometrian voisi toivottavasti kopioida myöhemmin suoraan varsinaiseen kulkupeliin.
Korin muotoilu on lowridesin käsialaa, ja "tutorina" on toiminut tunnin ajon ME-mies Francesco Russo.
Pyydän muotoilijaa laittamaan kuvan/kuvia näkösälle tänne foorumille.
Toiveissa oli saada velomobiilista ajokelpoinen (=viimeistelemätön) proto1 valmiiksi vielä tämän vuoden puolella. Katsotaan kuinka käy.
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 10 Heinä 2014, 22:22
Kirjoittaja eemeli
Hassu tunne kun näillä "harjoittelu" kilometreillä pääsee +30km/h keskinopeuksiin
. Nojoo lyhyitä lenkkejä ja aivan unelma säät, mutta kuitenkin täytyy ihmetellä. Penkki narisee. Muuten toiminut hyvin...
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 15 Heinä 2014, 23:41
Kirjoittaja eemeli
Tämä rupesi Helsingin reissulla "rahisemaan" ikävästi. Ensi tutkimalla luulin, että takalokasuoja hankaisi pinnoihin. Heikin opastuksella kun ajeltiin takaisin autolle niin ketju kuitenkin alkoi hyppimään rattaalta. Autolle kuitenkin päästiin... Siellä kun tutkittiin niin huomattiin, että ohjauspylpyröitten pultti on vääntynyt ja pylpyrät otti penkiin ja runkoon kiinni. Tänään sitten kun tuota tarkemmin tutkin niin huomasinkin, että rungossa oleva jatkomutteri oli antanut periksi. Väänsin tuon pitkällä pultilla takaisin suoraan ja lisäsin lattaraudan tukemaan pulttia. Nyt luulisi kestävän. Kyl mä alunperinkin tuota vähän epäilin, mutta laiskuuttani en viitsinyt tuohon panostaa...
Lisäksi siirsin penkiä taaksepäin. Yllättävän paljon tuo vielä siirtyi, kun katkaisi penkin yläpään tuen pois... Alunperin aattelin, että penkkiä saisi siirrettyä parisen senttiä. Kuitenkin se taisi siirtyä 6-7cm taaksepäin. Nyt se on aivan takalokosuojassa kiinni. Tuolla on jo jonkinmoinen vaikutus painojakautumaan. Penkin yläpää nojaa runkoon ja alapää on alkuperäisesti kiinni rungossa. Kiinnitykset pitäisi vielä muuttaa niin, että penkin saisi nostettua tarvittaessa pois ilman työkaluja. Penkinkulma hieman jyrkkeni, mutta vielä mahduin kyytiin. Oikeastaan parempi noin... Lähinnä nyt näkee paremmin eteensä eikä tarvi kurkkia "konepellin" yli. Muistin myös pumpata renkaat. Ekaakertaa sitten Vaasan reissun. 2,5 bar oli paineet alentuntunut...
Ekan lenkin perusteella pyörä meni taas hieman eteenpäin. Ohjaustuntuma herkempi ja routavauriot ei tuntunut eturenkaissa niin pahalta. Huomenna vois koittaa testata, että mahtuuko Pieterin lähettämät BigApplet eteen ilman joustoa...
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 00:35
Kirjoittaja tm
eemeli kirjoitti:...Huomenna vois koittaa testata, että mahtuuko Pieterin lähettämät BigApplet eteen ilman joustoa...
Tuota etujouston poistoa harkitsen Nokian tapahtumaan, voi vaan jäädä ajanpuutteen takia suorittamatta. Jäisi ylimääräinen vaappuminen vähemmälle. Ilmajousen paineennosto toisella puolella ei paljoa auta, jos toisen puolen alkuperäinen väsähtänyt jousi lelluu ikävästi. Jos laittaisi alkuperäiset joustintuet molemmin puolin ja korvaisi sisuskalut (kierrejouset) vaikka muoviholkeilla. Ehkä joku pieni kumiholkki voisi lisänä olla. Ja samalla keulaa laskisi vähän alemmas, niin voisi olla rata-ajossa parempi. Ans kattoo ny...
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 06:20
Kirjoittaja eemeli
Mulla oli viimevuonna Nokialla "jousien" tilalle metalliholkit. Varikkomutka oli paljon mukavampi ajaa noin... Mä pelkään vaan, että "iskarin" yläpään tuenta ei kestä. Mä haaveilen myös, että vaihtaisin hydrauliset levyjarrut ja napadynamon eteen. Ilman joustoa tuo olisi huomattavasti helpompi toteuttaa...
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 18 Heinä 2014, 20:07
Kirjoittaja eemeli
Tässä on nyt tämän kesän ajan ollut 130 mm "pultti" lyhennetyt kammet. Näillä kammilla ajettu ehkä 500 km. Tänään otin toisen irti tarkistaakseni onko jotenkin antanut periksi. Kiinni tuntuisi vielä olevan. Eikä ollut myöskään taipunut mihinkään suuntaan. Nämä on vain katkaistu ja kiinnitetty kahdella m6 pultilla vastakkain. Maastoklossien kanssa kengät ei tosin mahtunut pyörimään. Maantieklosseilla ei mitään ongelmaa...
Tänään kokeilin myös laittaa jalka-aukot umpeen pvc-kalvolla. Aika tarkalla on myös noilla lyhyillä kammilla, että mahtui pyörittämään. Tosin uuden rungon myötä poljinkeskiö on alkuperäistä hieman alempana. Pitempää testiajoa en vielä suorittanut...
Tilasin tähän BigApplet eteen ja taakse. Taakse ei mahdu. Eteen mahtuisi, mutta jää aika rumasti korin ulkopuolelle. Taidan kuitenkin tyytyä nyt marathon racereihin ja jättää nuo tuleviin projekteihin. Nokialle sitten duranot eteen ja joku 28mm continentalin rengas taakse...
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 20 Heinä 2014, 19:50
Kirjoittaja eemeli
Kokeillaas laittaa linkki Google+ kautta kuva Mangon rengaskatteesta...
https://plus.google.com/app/basic/photo ... bile%3Aios
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 20 Heinä 2014, 19:54
Kirjoittaja Stapani
Hyvin näkyy, siistiä työtä!
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 20 Heinä 2014, 21:05
Kirjoittaja terppa
Tyylikäs! Onko toi pvc-kalvosta? Mietinkin ajellessa, että onko noi parempi tehdä noin, että peittää aukon myös renkaan takapuolelta (eli haukkaako ilmaa) vai niin kuin Harryn Mangossa? Miltä testit tuntuu?
Mä kyllä ajattelin tehdä ekat versiot sellaiset vähän rivomman näköiset 
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 21 Heinä 2014, 02:58
Kirjoittaja VeloWagon
Just tommosia renkaan peitteitä itekin suunnittelen. Harryllä oli tosiaan vain renkaan edestä ja päältä yltävät muttei takaa. Mites tuon jousituksen laita sitten? Harry oli jäykistänyt jousitusta edestä ilmeisesti jottei nuo uudet katteet osuisi
renkaisiin töyssyjen sattuessa kohdalle. Mutta hänellä nuo lisäkatteet olikin ihan parin millin päässä renkaasta (arvio) eli pelivaraa oli vähemmän kuin Eemelin versiossa.
Lisäksi pitäisi saada sinne peräosaan se jatkepala.
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 21 Heinä 2014, 05:34
Kirjoittaja Wacky
terppa kirjoitti:Tyylikäs! Onko toi pvc-kalvosta? Mietinkin ajellessa, että onko noi parempi tehdä noin, että peittää aukon myös renkaan takapuolelta (eli haukkaako ilmaa) vai niin kuin Harryn Mangossa? Miltä testit tuntuu?
Mä kyllä ajattelin tehdä ekat versiot sellaiset vähän rivomman näköiset 
Veikkaan että voi haukata ilmaa liikaa ja repiä koko peitteen pois jo yrität takareunaan laittaa. DFässäkin etureuna on terävä ja tulee lähelle rengasta ja takareuna on pyöreämpi.
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 21 Heinä 2014, 06:03
Kirjoittaja eemeli
Tämäkin tulee olemaan nokialla myös edestä jäykistetty. Kattoo nyt joutuuko tekemään duranoa varten vielä uudet. Täytyis ehtiä testaa. Vähän kuumakin ajella jalka aukot peitettynä ja sinnerhoodi päänpäällä...