MikaL kirjoitti:Huh, tuossa olisi voinut käydä huonostikin. Kunnon vauhdissa pieneen töyssyyn ja takahaarukka vauhdissa poikki niin olisi voinut tehdä kipeää. Tuota samaa runkoa käytetään sekä levyjarrullisissa että vannejarrullisissa malleissa, siksi se jarrusillan paikka on siinä. Lisäksi siinä on haarukan yläpään vahvikelevy, joka on myös hitsattu kiinni haarukkaputkiin, eli siinä on melkoinen pläjäys hitsausta lähellä tuota kohtaa.
Onneksi väsymismurtumat eivät yleensä katkea yllättäen, vaan ne huomataan rakenteeseen ilmaantuneena ylimääräisenä löysyytenä, kuten nytkin. Tuo murtuma on alkanut haarukan aisan yläpinnasta ilmeisesti siitä jarrunkiinnityskierteen hitsin vierestä jo kauan sitten.
En nyt heti löytänyt rungon materiaalia, mutta arvaan sen olevan 6-sarjan alumiinia, joka yleensä hitsauksen jälkeen hehkutetaan kokonaisena ja vanhennetaan keinotekoisesti. Tämä yleensä estää kovin suurten jännitysten jäännin runkoon. Hitsaukseen jää kuitenkin pieniä virheitä, jotka aina ennemmin tai myöhemmin aiheuttavat rakenteen rikkovan särön.
15 000 kilometrin matkalla (vuodessa
) ei väsymistä oikein mitoitetussa pyörässä pitäisi ilmaantua, ellei kyseinen paikka ole alimitoitettu rakenteen voimia silmällä pitäen. Minusta haarukka on turhaan kiinnitetty niin ylös kauas ketjulinjasta, jolloin ketjuvoima nykii tuohon paikkaan vetojännityspiikkejä ja jarruttaminen ja rullailu rasittaa toiseen suuntaan. Varsinkin, jos ja kun (Wacky on kova nojapyöräilijä) pyörällä on ajettu persettä keventäen ja kovaa runtaten ja takapuolta keventäen töyssyissä jarruttaen, ei murtuman ilmaantuminen tuohon paikkaan ole mikään ihme.
Turhaan se runkoputki istuinosan jälkeen kääntyy ylös. Suorana runkoputken ja haarukan kiinnitys olisi ollut paremmassa paikassa ja tuon vaurion ilmaantuminen olisi viivästynyt niin, että vauriot muualla ja käytöstäpoisto olisivat ehtineet ensin. Hitsien suunnittelua voisi varmaan myös parantaa, mutta minulla ei ole mahdollisuutta niiden lähempään tarkastelemiseen. Metan sivuilla on nolon huonot kuvat.
Eikös tämä ole samasta syystä aiheutunut runkovaurio, kuin niissä Performereissa tapasi olla. Suunnittelija ei ole hahmottanut pyörän käytössä vaikuttavien voimien yhteisvaikutusta ja haarukan kiinnitys liian ylhäällä ketjulinjaan nähden.