Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jori »

rutunen kirjoitti:

päivämäärä: 13.05.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 992

Miten muuten teillä muilla, kierrätättekö ketjuja kuten pystypyöräilijät vai uusitteko samalla pakan+ketjun? Taustalla nojiksen ketjun tupla/triplahinta pystäriin nähden.

Täällä pohdintaa aiheesta: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 382&#p1382

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ketjut ja pakan uusin aina uudelle ajokaudelle . Ajan niillä noin 7th./km . Keskinmäinen eturatas kestää noin 3 vuotta , sit rupee oleen aika ohuet piikit. Sitä kierätän kolmen vuoren aikana, niin että vaihdan sen paikkaa kiristysruuveissa yhden välin silloin tällöin. Silloin ei tämä ratas kulu niin epätasasesti :wink:

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Kiitoksia

Quest Carbon -2015

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Täällä pohdintaa aiheesta: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 382&#p1382

Ihan hyvää keskustelua. Mulla vaan ketjut ja rattaat kestää paljon pidempään.

Hankin lowraceriin 2010 loppukesästä SRAM:n 9-vaihteisen ketjun. Ajoin sillä yli 3500 kilsaa jonka jälkeen ketju siirtyi MetaPhysic:iin syksyllä 2011 on saanut siinä ajoa tähän mennessä yli 3700 kilsaa. 9-vaihteisia pakkoja on ollut kaksi, "talvipakka" 12-23 ja "kisapakka" 11-21. Tuolla ketjulla ja pyörillä on ajettu kesät talvet, MP:llä jopa sadekelilläkin.

Lowracer sai SRAM:n 10-vaihteisen vaihteiston ketjuineen syksyllä 2011 ja sen ketjulla on ajettu noin 3500 kilsaa. Ei minkään laista venymää. Käytössä vain yksi 1050-sarjan 11-23 pakka, uusi kevyempi 1070-sarjan kisapakka odottaa asennusta ja ajoa...

Syksyllä kasasin maastotäpärinojakin johon laitoin uuden SRAM:n 9-vaihteisen ketjun. Sillä tuli ajettua maastossa, sateessa, talvella jne noin 2300 kilsaa ennen kuin vaihdoin Campagnolon C9-ketjun tilalle. Mittasin vanhan ketjun ennen irroitusta ja vaikka se oli meluisa niin venymää ei löytynyt yhtään. Jostakin syystä kevään ajoissa pian rasvauksen jälkeen alko lievä kitinä, syynä lienee Teflon-voiteluöljyn huonompi toiminta kylmällä.

Ajatus on kokeilla onko tuo C9 sitten tuplasti parempi kestämään kuin muiden ketjut rankassa käytössä; tällä vehkeellä ei säästellä ajoa tai kelejä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 14.05.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1001

Tonni rikki! Örrörrör. Nyt iltalenkillä totesin että mitä jos se 90 kadenssi ei olekaan itselle se ihanne kun tuntuu että koko ukko hytkyy. Poljeskelin siis noin 75-80 kadenssilla ja tuntui kivemmalta ja luonnollisemmalta.

Quest Carbon -2015

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja mhelander »

rutunen kirjoitti:

Nyt iltalenkillä totesin että mitä jos se 90 kadenssi ei olekaan itselle se ihanne kun tuntuu että koko ukko hytkyy. Poljeskelin siis noin 75-80 kadenssilla ja tuntui kivemmalta ja luonnollisemmalta.

Kannattaa ajaa sillä kadenssilla millä homma toimii. Jos polvet kipeytyy tms niin sitten ehkä pikku hiljaa nostamaan sitä kadenssia. Jos ei niin miksi muuttaa.

Meitä kun on erilaisia. Mulle ei vaan sovi alle 90:n kadenssi jos niihin polkimiin pitää yhtään laittaa tehoja.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 17.05.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1024

Putsasin ketjuja puolitoista tuntia ja sitten töiden jälkeen kun lähdin kokeilemaan oliko muutosta niin ryökäleen etuvaihtajan vaijeri lähti irti. Piti sitten kituutella pienimmällä kiekolla kotiin ja laittaa se takaisin paikoilleen. Vaijeri menee vaihtoon kun siitä katkesi pari säiettä. Nyt tekee mieli lukea etu- ja takavaihtajien sekä vaijerien laatueroista.

Quest Carbon -2015

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja mhelander »

rutunen kirjoitti:

Nyt tekee mieli lukea etu- ja takavaihtajien sekä vaijerien laatueroista.

Aika vähillä ajoilla meni vaijerit vaihtokuntoon. Mullakin on ollu "markettivaijereita", ne sopii vehkeiden kokeiluun mutta ajamiseen kannattaa laittaa paremmat.

Nyt on käytössä sekä virvelitehtaan että Jagwiren vaijerin kuoria ne toimii. Sisällä on teflonputki joka liukastaa vaijerin liikkeen jolloin etenkin takavaihtajan pitkä kaapelointi toimii erinomaisesti. Itse vaijeriin silikoniöljyä ja myös sisään vaijerin kuoreen ennen kasausta.

Jarruvaijereina on kelvannu ihan noiden markettivaijereiden tarjonta. Indeksivaihtajille on tällä hetkellä vipujen mukana tulleet jotka on erittäin laadukkaita (SRAM). Varaosiksi on tullu tilattua jotakin suurin piirtein vastaavaa. Näillä on maastonojakilla ajettu syksystä yli 2500 kilsaa, MetaPhysic:llä ja lowracerilla kummallakin viime vuonna noin 3500 kilsaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jos vaijerin kuorissa on sisällä sellaiset teflon sukat. Niin älä laita sinne mitään muuta vaseliinia, tai öljyä , kuin teflonpohjasta. Moottori öljyt pehmentää ja muusaa ne . Useat vaijerit jotka kulkevat lyhyesti , ei tarvitse mitään lisä liukastetta sinne sisään. Toimivat kuivana paljon herkemmin, sillä tämä sukka on itsessään jo liukas. :wink:
Jos taas löydät jostain halpoja metalli sisuksella olevia , niin ne kannattaa hyvin voidella kyllä . Kunnon vaseliinia sinne sisään .
Mitä tulee vaijerin kuoriin , niin niissä ei kannata rahaa säästää. Shimanon sarjoista löytyy hyvät kuoret niin vaihtajille , kuin jarruille.
Huomioi että jarru ja vaihtajan vaijerit ovat eri paksusia , nuo vaijerin kuoretkin ovat eri vahvusia ja joissakin paremmissa kuorisaa tuo kuori on rakenteelta täysin poikeava keskenään. Nuo spiraali maiset kuoret eivät useinkaan toimi vaidevaijerien kansa kunnolla. Sillä ne joustavat vanhetessaan enenmän ja antavat myöten. Tekevät vaihtamisesta epäsäänöllistä ja tökkivää. Siksi Shimanossa käytetään pitkistäistä vaijerin kuori rakennetta, että ne antavat vasteen siirto vaiheessa. :wink:

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Kiitos vinkeistä, taas kerran. Vaijeri on siis edelleen erinomaisessa kunnossa mutta siitä kiinnityskohdasta Tiagran etuvaihtajaan se on sushina. Kiinnihän se nytkin on mutta sitä joutuu kohdelemaan kuin vauvaa ettei tule liian kovaa vääntöä.

Alla kuva kiinnitystavasta, veikkaan että sama kiinnitystekniikka on aika monessa muussakin vaihtajassa mutta onpahan nyt havainnollistettu. Valmiiksi löytyi hyvä kuva googlella niin en ladannut uutta.

Kuva

Quest Carbon -2015

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Jos taas löydät jostain halpoja metalli sisuksella olevia , niin ne kannattaa hyvin voidella kyllä . Kunnon vaseliinia sinne sisään .

En kyllä laittaisi mitään vaseliinia. Edes molybdeeni-grafiitti sellaista. Jos on vähänkään tarkoitus ajaa kylmässä tai talvella. Ihan öljyä vaan, sellaista joka liian helpolla valu tai haihdu pois.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Jos taas löydät jostain halpoja metalli sisuksella olevia , niin ne kannattaa hyvin voidella kyllä . Kunnon vaseliinia sinne sisään .

En kyllä laittaisi mitään vaseliinia. Edes molybdeeni-grafiitti sellaista. Jos on vähänkään tarkoitus ajaa kylmässä tai talvella. Ihan öljyä vaan, sellaista joka liian helpolla valu tai haihdu pois.

Vaseliineja on sellaisiakin jotka pysyy pakkasellakin riittävän notkeana. Niiden etu öljyyn nähden on se etteivät juuri valu pois.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

mhelander kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

Nyt iltalenkillä totesin että mitä jos se 90 kadenssi ei olekaan itselle se ihanne kun tuntuu että koko ukko hytkyy. Poljeskelin siis noin 75-80 kadenssilla ja tuntui kivemmalta ja luonnollisemmalta.

Kannattaa ajaa sillä kadenssilla millä homma toimii. Jos polvet kipeytyy tms niin sitten ehkä pikku hiljaa nostamaan sitä kadenssia. Jos ei niin miksi muuttaa.

Itselläkin oli paljon ongelmia tarpeeksi korkean kadenssin pitämisessä. Mutta kun hommasin lyhyemmät kammet pääsin pitämään yli 90 kadenssia helposti. Muutos kampien pituudessa oli vain 15mm lyhyemmät, mutta muutos kadenssissa oli dramaattinen. Minustakin ollut lampien uskovainen :-)

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

GodTdd kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

Nyt iltalenkillä totesin että mitä jos se 90 kadenssi ei olekaan itselle se ihanne kun tuntuu että koko ukko hytkyy. Poljeskelin siis noin 75-80 kadenssilla ja tuntui kivemmalta ja luonnollisemmalta.

Kannattaa ajaa sillä kadenssilla millä homma toimii. Jos polvet kipeytyy tms niin sitten ehkä pikku hiljaa nostamaan sitä kadenssia. Jos ei niin miksi muuttaa.

Itselläkin oli paljon ongelmia tarpeeksi korkean kadenssin pitämisessä. Mutta kun hommasin lyhyemmät kammet pääsin pitämään yli 90 kadenssia helposti. Muutos kampien pituudessa oli vain 15mm lyhyemmät, mutta muutos kadenssissa oli dramaattinen. Minustakin ollut lampien uskovainen :-)

Kyllä ne tuntuivat vaikuttavan itselläkin, harmi vain että itsellä tuli Nazcan kanssa kinaa niistä 155mm kammista mitkä ostin viime kesänä. Lyhyesti heiltä lähetettiin kammet joissa oli rattaat jotka eivät enää mahtuneet kunnolla etuvaihtajan häkkiin koska se tappi mihin etuvaihtaja tulee kiinni oli liian lyhyt. Olivat tosin pyytäneet valokuvaa pyörästä ja sarjanumeroa ennen tilausta joten katsoin tämän heidän mokakseen. Vaihtamisessa tuli myös ongelmia mikä mahdollisesti johtui rattaiden muotoilusta, tai siis sen puutteesta verrattuna noihin Shimanon osiin. Saattoi tosin johtua häkin korkeudestakin. Halusin palauttaa osan mutta eivät suostuneet maksamaan postimaksuja joten annoin sitten olla, varsinkin kun Hollannin kuluttajavirasto ei suostunut antamaan ohjeita kuin hollanniksi jotta sisältö pysyisi samana niin en jaksanut lähteä sitten kinaamaan vaan pistin osat pussiin siinä toivossa että ehkä joskus niitä tarvitsisi jossakin.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 21.05.2013
mittarilukema päivän lopussa (km): 1035

Vaijeri uusittu eteen. Muutama tunti siinä meni kun sivutoimisena sääti, oli muuta hommaa samalla työn alla. Siltä varalta jos joku lukee tämän eikä ole itse etuvaijeria vaihtanut niin listaan tekemisen opasmaisesti:

  1. Luin manuaalit omasta etuvaihtajavivusta ja derailleurista (SRAM X7 twist shifter ja Shimano Tiagra Derailleur)
  2. Katsoin miten suojaputki (housing) kulkee. Olisin myös katsonut vaijerin kiinnitystavan etuvaihtajaan jos se ei olisi ollut valmiiksi irti.
  3. Katkaisin vaijerin läheltä etuvaihtajaa (ohjaustanko) ja vedin sen etuvaihtajasta ulos.
  4. Vetelin uuden ylipitkän vaijerin läpi vaseliinilla (+120 - -20 Celciusta) ja pujotin sen etuvaihtajasta läpi.
  5. Katsoin että vaijeri menee suorinta reittiä sisältä muoviseen suojaputkeen ja se meni suht liukkaasti siitä läpi.

Sitten tuli se puoleksitoista tunniksi pysäyttänyt dilemma eli miten saan vaijerin tarpeeksi kireälle. Googlaus ratkaisi asian.

  1. Kieritin etuvaihtajan suojaputken säätimen (barrel adjuster) kireimpään asentoonsa eli niin paljon myötäpäivään ruuvaamista kuin uskalsin.
  2. Kiinnitin vaijerin kiinni etuvaihtajaan sillä kiristysmutterilla. Vaijeri tuli vaihtajan ja mutterin prikan väliin. Koetin saada vaijerin mahdollisimman suoraan linjaan koska muuten siihen tuli helposti kaartoa eli löysää.
  3. Aloin pyörittämään kohdan 6 ohjausputken säädintä vastapäivään (eli auki) jolloin suojaputki piteni ja vaijerin sai kireälle.
  4. Vaijerin päähän tuli se kahdesti räpeltämisen aikana mustaan aukkoon kadonnut suojus ettei vaijeri rispaannu.

Homma on varmasti monelle foorumilaiselle pikkujuttu. Itsestäkin se tuntuu nyt helpolta kun on sen tehnyt. Viime kesänä en olisi vielä osannut :)
Käsittääkseni hienosäätö tapahtuu tuolla barrel adjusterilla että vaihteet saa just jetsulleen kohdalleen. Homma on ainakin Fuegossa suht helppoa koska itse ketju on aika velttona kun se tulee eturattaille.

Artikkeli nojakin etuvaihtajan vaijerin kulumisesta

Jälkikommentti klo 23:47: Etuvaihtaja vaatii nyt paljon enemmän voimaa toimiakseen. Johtunee siitä että vaijeri on kiinni eri puolella mutteria (3-4mm heitto) kuin ennen jolloin vipuvarsikin on lyhyempi. Vaihteet toimivat just täydellisesti.

Viimeksi muokannut rutunen, 21 Touko 2013, 23:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Vastaa Viestiin