Ihan hyvää keskustelua. Mulla vaan ketjut ja rattaat kestää paljon pidempään.
Hankin lowraceriin 2010 loppukesästä SRAM:n 9-vaihteisen ketjun. Ajoin sillä yli 3500 kilsaa jonka jälkeen ketju siirtyi MetaPhysic:iin syksyllä 2011 on saanut siinä ajoa tähän mennessä yli 3700 kilsaa. 9-vaihteisia pakkoja on ollut kaksi, "talvipakka" 12-23 ja "kisapakka" 11-21. Tuolla ketjulla ja pyörillä on ajettu kesät talvet, MP:llä jopa sadekelilläkin.
Lowracer sai SRAM:n 10-vaihteisen vaihteiston ketjuineen syksyllä 2011 ja sen ketjulla on ajettu noin 3500 kilsaa. Ei minkään laista venymää. Käytössä vain yksi 1050-sarjan 11-23 pakka, uusi kevyempi 1070-sarjan kisapakka odottaa asennusta ja ajoa...
Syksyllä kasasin maastotäpärinojakin johon laitoin uuden SRAM:n 9-vaihteisen ketjun. Sillä tuli ajettua maastossa, sateessa, talvella jne noin 2300 kilsaa ennen kuin vaihdoin Campagnolon C9-ketjun tilalle. Mittasin vanhan ketjun ennen irroitusta ja vaikka se oli meluisa niin venymää ei löytynyt yhtään. Jostakin syystä kevään ajoissa pian rasvauksen jälkeen alko lievä kitinä, syynä lienee Teflon-voiteluöljyn huonompi toiminta kylmällä.
Ajatus on kokeilla onko tuo C9 sitten tuplasti parempi kestämään kuin muiden ketjut rankassa käytössä; tällä vehkeellä ei säästellä ajoa tai kelejä.