Sivu 13/49

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Lähetetty: 20 Syys 2014, 21:38
Kirjoittaja vuoltu

No pitihän minunkin sitte kokeilla videon tekoa...
https://www.youtube.com/watch?v=rN055X9 ... pR1iUO4aUQ


Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Lähetetty: 21 Syys 2014, 02:03
Kirjoittaja niko

Mitenkäs oot saanu upotettua videoon nuo kaikki oleelliset tiedot?


Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Lähetetty: 21 Syys 2014, 09:52
Kirjoittaja vuoltu
niko kirjoitti:

Mitenkäs oot saanu upotettua videoon nuo kaikki oleelliset tiedot?

Esim. Garminin Virb Edit osaa yhdistää video tiedostoon GPS loggerin tiedot (overlay). Halutut tiedot pitää tietysti olla tarjolla eli anturoituna pyörään. Mulla oli paikallisen pystärikerhon GoPro lainassa ja Garmin Edge 800 omasta takaa.


Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Lähetetty: 23 Syys 2014, 23:23
Kirjoittaja kmb

Kaksipyöräis-harjoittelua:


Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Lähetetty: 24 Syys 2014, 08:43
Kirjoittaja mhelander
kmb kirjoitti:

Kaksipyöräis-harjoittelua:

Semmonen tuli tuota katellessa mieleen että toi etujarrun vaijeri/putkisto kannattaisi kiepauttaa haarukkaputken sisäpuolelta jalkojen tukikaaren kautta. Nimittäin jos lippaat fillarin asfaltille tai kiven päälle on tuo vaijeri/putkisto ensimmäinen joka leviää siinä tapauksessa.

Tähän tyyliin, jos kuvasta nyt mitään selvää saa:

Kuva

Mikäs keula tuossa on ? 80mm ilmeisesti ja näyttää hyvin toimivan...


Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Lähetetty: 24 Syys 2014, 08:57
Kirjoittaja kmb

Kiitos vinkistä! Täytyypä katsoa kaapelointia uusiksi tuolta osin.

Haarukka on RockShox Recon Gold TK Solo Air, 80 milliin säädettynä (kuulemma sen pituiselle haarukalle on pyörä suunniteltu). Varsinaisia vertailukohtia ei minulla ole, mutta tuntuisi ajavan asiansa. Suurin "ongelma" siinä on se, että polkiessa ylämäkeen se pumppaa. Mutta lieneekö tuolla suurta merkitystä kun ketjulinja on melko tarkalleen 90 asteen kulmassa haarukkaan nähden, eli tuskin suurta tehohävikkiä tulee tuosta, maalaisjärjellä ajateltuna.

Lisäys: videon "kommenttikuplissa" luki, että kyse olisi ollut ekasta ajokerrasta. Piti olla, että ekasta yli 50 km:n ajokerrasta, nyt korjattu.


Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Lähetetty: 24 Syys 2014, 09:15
Kirjoittaja jviirret
kmb kirjoitti:

Haarukka on RockShox Recon Gold TK Solo Air, 80 milliin säädettynä (kuulemma sen pituiselle haarukalle on pyörä suunniteltu). Varsinaisia vertailukohtia ei minulla ole, mutta tuntuisi ajavan asiansa. Suurin "ongelma" siinä on se, että polkiessa ylämäkeen se pumppaa. Mutta lieneekö tuolla suurta merkitystä kun ketjulinja on melko tarkalleen 90 asteen kulmassa haarukkaan nähden, eli tuskin suurta tehohävikkiä tulee tuosta, maalaisjärjellä ajateltuna.

Herkästi näyttää toimivan, varmasti mukava ajaa, mutta tuosta polkemisen tahtiin humpaamisesta ei taida päästä eroon kuin mukavuudesta tinkimällä. Eli jousi niin jäykäksi että keula on täysin "ulkona" kun kuski istuu päälle tai iskunvaimennusta rajusti jäykemmäksi. Ei minun nähdäkseni johdu ketjulinjasta vaan siitä että polkaistessa painopiste siirtyy kiihtyvyyden vuoksi taaemmas ja kun polkimet ovat "kuolokohdassa" siirtyy painopiste edemmäs. Tämä painon humpaaminen saa keulan joustamaan.

Jukka


Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Lähetetty: 24 Syys 2014, 09:27
Kirjoittaja kmb

Tuon saa kyllä lukkoon ajaessakin kun sopivasti kurottelee. Tosin se ei (videokuvan perusteella) täysin lukittaudu, vaan lievästi humppaa edelleen (ymmärtääkseni täyttä lukitusta ei tapahdu varokeinona eli haarukka ei mene rikki jos ajaa kovaa johonkin töyssyyn vaikka olisi lukossa). Lisäksi tuohon saisi lisänä vaijerilla toimivan kauko-ohjaimen lukitukselle. Mutta en tiedä onko näillä niin väli. Humppailu ei suuresti haittaa kunhan ei vie tehoja pois polkemisesta.


Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Lähetetty: 24 Syys 2014, 09:29
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
kmb kirjoitti:

Haarukka on RockShox Recon Gold TK Solo Air, 80 milliin säädettynä (kuulemma sen pituiselle haarukalle on pyörä suunniteltu). Varsinaisia vertailukohtia ei minulla ole, mutta tuntuisi ajavan asiansa. Suurin "ongelma" siinä on se, että polkiessa ylämäkeen se pumppaa. Mutta lieneekö tuolla suurta merkitystä kun ketjulinja on melko tarkalleen 90 asteen kulmassa haarukkaan nähden, eli tuskin suurta tehohävikkiä tulee tuosta, maalaisjärjellä ajateltuna.

Herkästi näyttää toimivan, varmasti mukava ajaa, mutta tuosta polkemisen tahtiin humpaamisesta ei taida päästä eroon kuin mukavuudesta tinkimällä. Eli jousi niin jäykäksi että keula on täysin "ulkona" kun kuski istuu päälle tai iskunvaimennusta rajusti jäykemmäksi. Ei minun nähdäkseni johdu ketjulinjasta vaan siitä että polkaistessa painopiste siirtyy kiihtyvyyden vuoksi taaemmas ja kun polkimet ovat "kuolokohdassa" siirtyy painopiste edemmäs. Tämä painon humpaaminen saa keulan joustamaan.

Jukka

En oo jousitetulla pyörällä juuri ajanu mutt auttaako tuohon pomputtamiseen, ajanmyötä parantuva pyörittämistekniikka?
Tuota viimestä nousua katellessa ja sitä pientä vingurtelua, aattelin ett ehkä vähän rentoutta sais ajoon kun ett niin kovasti yritä mennä aivan suoraan - kunhan pyörätien leveys riittää. Eli käsillä ei tartte vääntää kauheesti vastaan. En oo mikään opettaja mutt tuommonen tuli mieleen.


Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Lähetetty: 24 Syys 2014, 09:34
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
kmb kirjoitti:

Haarukka on RockShox Recon Gold TK Solo Air, 80 milliin säädettynä (kuulemma sen pituiselle haarukalle on pyörä suunniteltu). Varsinaisia vertailukohtia ei minulla ole, mutta tuntuisi ajavan asiansa. Suurin "ongelma" siinä on se, että polkiessa ylämäkeen se pumppaa. Mutta lieneekö tuolla suurta merkitystä kun ketjulinja on melko tarkalleen 90 asteen kulmassa haarukkaan nähden, eli tuskin suurta tehohävikkiä tulee tuosta, maalaisjärjellä ajateltuna.

Herkästi näyttää toimivan, varmasti mukava ajaa, mutta tuosta polkemisen tahtiin humpaamisesta ei taida päästä eroon kuin mukavuudesta tinkimällä. Eli jousi niin jäykäksi että keula on täysin "ulkona" kun kuski istuu päälle tai iskunvaimennusta rajusti jäykemmäksi. Ei minun nähdäkseni johdu ketjulinjasta vaan siitä että polkaistessa painopiste siirtyy kiihtyvyyden vuoksi taaemmas ja kun polkimet ovat "kuolokohdassa" siirtyy painopiste edemmäs. Tämä painon humpaaminen saa keulan joustamaan.

Jukka

En oo jousitetulla pyörällä juuri ajanu mutt auttaako tuohon pomputtamiseen, ajanmyötä parantuva pyörittämistekniikka?
Tuota viimestä nousua katellessa ja sitä pientä vingurtelua, aattelin ett ehkä vähän rentoutta sais ajoon kun ett niin kovasti yritä mennä aivan suoraan - kunhan pyörätien leveys riittää. Eli käsillä ei tartte vääntää kauheesti vastaan. En oo mikään opettaja mutt tuommonen tuli mieleen.

Pumppaaminen tulee tosiaan siitä että jaloissa on massaa liikkeellä ja kun hitaammassa vauhdissa kovempaa painaa ylös niin alkaahan se vähän humppaamaan. Mun nojakilla yleensä vasta kun mennään pienimmällä vaihteella ja alhaisella kadenssilla.

Yleensä tuo "sag" eli keulan peruspainuma suosittellaan noin 10-15% joustomatkasta kun kuorma tulee päälle, siis kuski ajoasentoon. Ajatus on että kun ajetaan epätasaisessa maastossa tasaisella ja sitten pieneen kuoppaan tai koloon niin ulosjoustoa löytyy jonnin verran jotta rengas pysyisi pinnassa kiinni mahdollisimman paljon. Mulla kun tuo etupää saa painosta vain 38% niin on varaa käyttää joustomatkaa paljon peruspainumaan ja pitää paineet alhaisena, silti pohjaan joustosta ei ole juurikaan pelkoa. SWB-nojakissa keulalle tulee pystärin tapaan paljon enemmän painoa...

Tässä kohta jossa mennään 25-34 välityksellä ylös.

Mun uutukainen keula on Rock Shox Reba Team ja siinä on pop-lock lukitus johon tarvis sen vaijerin ja kahvan. En ole ajatellu hommata.


Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Lähetetty: 24 Syys 2014, 09:37
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

En oo jousitetulla pyörällä juuri ajanu mutt auttaako tuohon pomputtamiseen, ajanmyötä parantuva pyörittämistekniikka?

Tiettyyn rajaan asti varmasti auttaa, mutta ei siitä kokonaan pääse eroon. Ainakaan minä. Geopyörä ( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/geocache.htm ) pompottaa väkisinkin kun mäki menee riittävän jyrkäksi, ei ilmeisesti vaan saa tasaisella pyörityksellä riittävästi voimaa kun sillä ei voi pitkän akselivälin vuoksi ajaa kovin hiljaa. Tuolla joustovaralla pompotus on juuri ja juuri havaittavissa, eli ei ongelma.

Jukka


Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Lähetetty: 24 Syys 2014, 10:55
Kirjoittaja kmb
PW kirjoitti:

Tuota viimestä nousua katellessa ja sitä pientä vingurtelua, aattelin ett ehkä vähän rentoutta sais ajoon kun ett niin kovasti yritä mennä aivan suoraan - kunhan pyörätien leveys riittää. Eli käsillä ei tartte vääntää kauheesti vastaan. En oo mikään opettaja mutt tuommonen tuli mieleen.

Juu - ylipäänsä rentoutta on vielä saavutettavana. Koko pyörätien leveyden käyttämisessä tuommoisessa mäessä on se ongelma että kaiken muun häsäämisen keskellä ei oikein saa kypäräpeilistä (joka heiluu muun miehen mukana) selvää että tuleeko joku takaa. Voisi olla tankoon asennettava peili parempi siihen hommaan - trikeenhän verrattuna tuo olisi ihan pätevästi toimiva systeemi, trikessä peili menee niin alas ja sivulle että sitä joutuu erikseen katsomaan (pään asentoa muuttamaan jne).

Kiitoksia näkemyksistä ja vinkeistä. Erityisesti on hyvä kuulla esimerkiksi noista jousituskokemuksista kun on vähän vaikea netistä löytää tietoa "nojapyörä ja jousihaarukka"-yhdistelmästä, joka kuitenkin on vähän erilainen juttu kuin pystypyörissä kun on jalat eikä kädet siellä haarukan päällä, jne.


Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Lähetetty: 24 Syys 2014, 19:57
Kirjoittaja irakas
kmb kirjoitti:

Kaksipyöräis-harjoittelua:

Ai, olipa hieno video! Näytti, että maasilta Leppäveden yli ei lopu koskaan. Jyrkkä nousu Vaajakosken keskustaan meni kevyesti! :D


Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Lähetetty: 12 Loka 2014, 22:39
Kirjoittaja Wacky

Tässä on pieni pätkä maastossa ajoa läskillä: http://youtu.be/N3lrP696Vz8


Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Lähetetty: 13 Loka 2014, 12:29
Kirjoittaja mhelander

Meikäläinen oli yllättäen päässyt viimeisimmän keskiviikkokrossin videoon, lähde fillarifoorumi. Onneksi pannutus alkukierroksilla juuri ennen maalia ei ole materiaalissa mukana 8).