Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
No pitihän minunkin sitte kokeilla videon tekoa...
https://www.youtube.com/watch?v=rN055X9 ... pR1iUO4aUQ
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
No pitihän minunkin sitte kokeilla videon tekoa...
https://www.youtube.com/watch?v=rN055X9 ... pR1iUO4aUQ
Mitenkäs oot saanu upotettua videoon nuo kaikki oleelliset tiedot?
niko kirjoitti:Mitenkäs oot saanu upotettua videoon nuo kaikki oleelliset tiedot?
Esim. Garminin Virb Edit osaa yhdistää video tiedostoon GPS loggerin tiedot (overlay). Halutut tiedot pitää tietysti olla tarjolla eli anturoituna pyörään. Mulla oli paikallisen pystärikerhon GoPro lainassa ja Garmin Edge 800 omasta takaa.
Kaksipyöräis-harjoittelua:
kmb kirjoitti:Kaksipyöräis-harjoittelua:
Semmonen tuli tuota katellessa mieleen että toi etujarrun vaijeri/putkisto kannattaisi kiepauttaa haarukkaputken sisäpuolelta jalkojen tukikaaren kautta. Nimittäin jos lippaat fillarin asfaltille tai kiven päälle on tuo vaijeri/putkisto ensimmäinen joka leviää siinä tapauksessa.
Tähän tyyliin, jos kuvasta nyt mitään selvää saa:
Mikäs keula tuossa on ? 80mm ilmeisesti ja näyttää hyvin toimivan...
Kiitos vinkistä! Täytyypä katsoa kaapelointia uusiksi tuolta osin.
Haarukka on RockShox Recon Gold TK Solo Air, 80 milliin säädettynä (kuulemma sen pituiselle haarukalle on pyörä suunniteltu). Varsinaisia vertailukohtia ei minulla ole, mutta tuntuisi ajavan asiansa. Suurin "ongelma" siinä on se, että polkiessa ylämäkeen se pumppaa. Mutta lieneekö tuolla suurta merkitystä kun ketjulinja on melko tarkalleen 90 asteen kulmassa haarukkaan nähden, eli tuskin suurta tehohävikkiä tulee tuosta, maalaisjärjellä ajateltuna.
Lisäys: videon "kommenttikuplissa" luki, että kyse olisi ollut ekasta ajokerrasta. Piti olla, että ekasta yli 50 km:n ajokerrasta, nyt korjattu.
kmb kirjoitti:Haarukka on RockShox Recon Gold TK Solo Air, 80 milliin säädettynä (kuulemma sen pituiselle haarukalle on pyörä suunniteltu). Varsinaisia vertailukohtia ei minulla ole, mutta tuntuisi ajavan asiansa. Suurin "ongelma" siinä on se, että polkiessa ylämäkeen se pumppaa. Mutta lieneekö tuolla suurta merkitystä kun ketjulinja on melko tarkalleen 90 asteen kulmassa haarukkaan nähden, eli tuskin suurta tehohävikkiä tulee tuosta, maalaisjärjellä ajateltuna.
Herkästi näyttää toimivan, varmasti mukava ajaa, mutta tuosta polkemisen tahtiin humpaamisesta ei taida päästä eroon kuin mukavuudesta tinkimällä. Eli jousi niin jäykäksi että keula on täysin "ulkona" kun kuski istuu päälle tai iskunvaimennusta rajusti jäykemmäksi. Ei minun nähdäkseni johdu ketjulinjasta vaan siitä että polkaistessa painopiste siirtyy kiihtyvyyden vuoksi taaemmas ja kun polkimet ovat "kuolokohdassa" siirtyy painopiste edemmäs. Tämä painon humpaaminen saa keulan joustamaan.
Jukka
Tuon saa kyllä lukkoon ajaessakin kun sopivasti kurottelee. Tosin se ei (videokuvan perusteella) täysin lukittaudu, vaan lievästi humppaa edelleen (ymmärtääkseni täyttä lukitusta ei tapahdu varokeinona eli haarukka ei mene rikki jos ajaa kovaa johonkin töyssyyn vaikka olisi lukossa). Lisäksi tuohon saisi lisänä vaijerilla toimivan kauko-ohjaimen lukitukselle. Mutta en tiedä onko näillä niin väli. Humppailu ei suuresti haittaa kunhan ei vie tehoja pois polkemisesta.
jviirret kirjoitti:kmb kirjoitti:Haarukka on RockShox Recon Gold TK Solo Air, 80 milliin säädettynä (kuulemma sen pituiselle haarukalle on pyörä suunniteltu). Varsinaisia vertailukohtia ei minulla ole, mutta tuntuisi ajavan asiansa. Suurin "ongelma" siinä on se, että polkiessa ylämäkeen se pumppaa. Mutta lieneekö tuolla suurta merkitystä kun ketjulinja on melko tarkalleen 90 asteen kulmassa haarukkaan nähden, eli tuskin suurta tehohävikkiä tulee tuosta, maalaisjärjellä ajateltuna.
Herkästi näyttää toimivan, varmasti mukava ajaa, mutta tuosta polkemisen tahtiin humpaamisesta ei taida päästä eroon kuin mukavuudesta tinkimällä. Eli jousi niin jäykäksi että keula on täysin "ulkona" kun kuski istuu päälle tai iskunvaimennusta rajusti jäykemmäksi. Ei minun nähdäkseni johdu ketjulinjasta vaan siitä että polkaistessa painopiste siirtyy kiihtyvyyden vuoksi taaemmas ja kun polkimet ovat "kuolokohdassa" siirtyy painopiste edemmäs. Tämä painon humpaaminen saa keulan joustamaan.
Jukka
En oo jousitetulla pyörällä juuri ajanu mutt auttaako tuohon pomputtamiseen, ajanmyötä parantuva pyörittämistekniikka?
Tuota viimestä nousua katellessa ja sitä pientä vingurtelua, aattelin ett ehkä vähän rentoutta sais ajoon kun ett niin kovasti yritä mennä aivan suoraan - kunhan pyörätien leveys riittää. Eli käsillä ei tartte vääntää kauheesti vastaan. En oo mikään opettaja mutt tuommonen tuli mieleen.
PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:kmb kirjoitti:Haarukka on RockShox Recon Gold TK Solo Air, 80 milliin säädettynä (kuulemma sen pituiselle haarukalle on pyörä suunniteltu). Varsinaisia vertailukohtia ei minulla ole, mutta tuntuisi ajavan asiansa. Suurin "ongelma" siinä on se, että polkiessa ylämäkeen se pumppaa. Mutta lieneekö tuolla suurta merkitystä kun ketjulinja on melko tarkalleen 90 asteen kulmassa haarukkaan nähden, eli tuskin suurta tehohävikkiä tulee tuosta, maalaisjärjellä ajateltuna.
Herkästi näyttää toimivan, varmasti mukava ajaa, mutta tuosta polkemisen tahtiin humpaamisesta ei taida päästä eroon kuin mukavuudesta tinkimällä. Eli jousi niin jäykäksi että keula on täysin "ulkona" kun kuski istuu päälle tai iskunvaimennusta rajusti jäykemmäksi. Ei minun nähdäkseni johdu ketjulinjasta vaan siitä että polkaistessa painopiste siirtyy kiihtyvyyden vuoksi taaemmas ja kun polkimet ovat "kuolokohdassa" siirtyy painopiste edemmäs. Tämä painon humpaaminen saa keulan joustamaan.
Jukka
En oo jousitetulla pyörällä juuri ajanu mutt auttaako tuohon pomputtamiseen, ajanmyötä parantuva pyörittämistekniikka?
Tuota viimestä nousua katellessa ja sitä pientä vingurtelua, aattelin ett ehkä vähän rentoutta sais ajoon kun ett niin kovasti yritä mennä aivan suoraan - kunhan pyörätien leveys riittää. Eli käsillä ei tartte vääntää kauheesti vastaan. En oo mikään opettaja mutt tuommonen tuli mieleen.
Pumppaaminen tulee tosiaan siitä että jaloissa on massaa liikkeellä ja kun hitaammassa vauhdissa kovempaa painaa ylös niin alkaahan se vähän humppaamaan. Mun nojakilla yleensä vasta kun mennään pienimmällä vaihteella ja alhaisella kadenssilla.
Yleensä tuo "sag" eli keulan peruspainuma suosittellaan noin 10-15% joustomatkasta kun kuorma tulee päälle, siis kuski ajoasentoon. Ajatus on että kun ajetaan epätasaisessa maastossa tasaisella ja sitten pieneen kuoppaan tai koloon niin ulosjoustoa löytyy jonnin verran jotta rengas pysyisi pinnassa kiinni mahdollisimman paljon. Mulla kun tuo etupää saa painosta vain 38% niin on varaa käyttää joustomatkaa paljon peruspainumaan ja pitää paineet alhaisena, silti pohjaan joustosta ei ole juurikaan pelkoa. SWB-nojakissa keulalle tulee pystärin tapaan paljon enemmän painoa...
Tässä kohta jossa mennään 25-34 välityksellä ylös.
Mun uutukainen keula on Rock Shox Reba Team ja siinä on pop-lock lukitus johon tarvis sen vaijerin ja kahvan. En ole ajatellu hommata.
PW kirjoitti:En oo jousitetulla pyörällä juuri ajanu mutt auttaako tuohon pomputtamiseen, ajanmyötä parantuva pyörittämistekniikka?
Tiettyyn rajaan asti varmasti auttaa, mutta ei siitä kokonaan pääse eroon. Ainakaan minä. Geopyörä ( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/geocache.htm ) pompottaa väkisinkin kun mäki menee riittävän jyrkäksi, ei ilmeisesti vaan saa tasaisella pyörityksellä riittävästi voimaa kun sillä ei voi pitkän akselivälin vuoksi ajaa kovin hiljaa. Tuolla joustovaralla pompotus on juuri ja juuri havaittavissa, eli ei ongelma.
Jukka
PW kirjoitti:Tuota viimestä nousua katellessa ja sitä pientä vingurtelua, aattelin ett ehkä vähän rentoutta sais ajoon kun ett niin kovasti yritä mennä aivan suoraan - kunhan pyörätien leveys riittää. Eli käsillä ei tartte vääntää kauheesti vastaan. En oo mikään opettaja mutt tuommonen tuli mieleen.
Juu - ylipäänsä rentoutta on vielä saavutettavana. Koko pyörätien leveyden käyttämisessä tuommoisessa mäessä on se ongelma että kaiken muun häsäämisen keskellä ei oikein saa kypäräpeilistä (joka heiluu muun miehen mukana) selvää että tuleeko joku takaa. Voisi olla tankoon asennettava peili parempi siihen hommaan - trikeenhän verrattuna tuo olisi ihan pätevästi toimiva systeemi, trikessä peili menee niin alas ja sivulle että sitä joutuu erikseen katsomaan (pään asentoa muuttamaan jne).
Kiitoksia näkemyksistä ja vinkeistä. Erityisesti on hyvä kuulla esimerkiksi noista jousituskokemuksista kun on vähän vaikea netistä löytää tietoa "nojapyörä ja jousihaarukka"-yhdistelmästä, joka kuitenkin on vähän erilainen juttu kuin pystypyörissä kun on jalat eikä kädet siellä haarukan päällä, jne.
kmb kirjoitti:Kaksipyöräis-harjoittelua:
Ai, olipa hieno video! Näytti, että maasilta Leppäveden yli ei lopu koskaan. Jyrkkä nousu Vaajakosken keskustaan meni kevyesti!
Tässä on pieni pätkä maastossa ajoa läskillä: http://youtu.be/N3lrP696Vz8
Meikäläinen oli yllättäen päässyt viimeisimmän keskiviikkokrossin videoon, lähde fillarifoorumi. Onneksi pannutus alkukierroksilla juuri ennen maalia ei ole materiaalissa mukana .