Nojapyörällä 100 mph ?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tää on niin hauska "ketju" ett vois siirtää tuonne "Hyväntuulen ketjuun" huumoriosastolle :D :wink:

Oma ennätys alallaan, liekö minkään projektin alulle laitto vaatinut näin paljon foorumilla todistelua. :lol:

Ei tämä mitään huumoria ole. Mielikuvien sovittamista todellisuuden raameihin paremminkin. Rakentamisosioon laittaisin tai "Nojäpyöräily urheiluna", sillä "Yleistä nojapyörälystä" tämä ei ole, ennen kuin projekti on rakenteluvaiheensa ohittanut. Osittain polkuvoimalla liikkuvan ajokin esisuunnitteluun (konseptointiin) ja rakentamiseen liittyviä asioitahan nämä keskustelut ovat olleet.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tää on niin hauska "ketju" ett vois siirtää tuonne "Hyväntuulen ketjuun" huumoriosastolle :D :wink:

Oma ennätys alallaan, liekö minkään projektin alulle laitto vaatinut näin paljon foorumilla todistelua. :lol:

Samaa mieltä. Loppuu turha jauhaminen kun ryhtyy tuumasta toimeen. Ainakin toimi allekirjoittaneelle, jotakin on jo saatu aikaseksi ja tuskin tähän jääkään...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jori kirjoitti:

Ei tämä mitään huumoria ole.

Eikä tämäkään: 152 mph Pedal bicycle http://www.canosoarus.com/08LSRbicycle/LSR%20Bike01.htm
mutta entä nämä: http://recordsetter.com/bike-world-records


Vector-ennätyspyörän ilmanvastuskertoimeksi ilmoitetaan 0.11 useassa paikassa netissä. Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient mainitsee sivun oikeanpuoleisessa kuvassa kappaleen "streamlined halfbody" kertoimeksi 0.09, perustuen kuvan mukaan kokeellisiin mittauksiin. Eikös Vector ole silloin lähes ideaalisen muotoinen? Kiinnostaisi aerodynamiikan asiantuntijoiden perustelut, millaisella muodolla Vectorin kerroin alitetaan tuosta vain reilusti maakulkuneuvolla. Yrittelin joitakin vuosia sitten opetella Navier-Stokesin yhtälöiden pyörittelyä ko. ongelmassa mm. simulointiohjelmilla, mutta enpä päässyt puusta pitkään. Nyt olisi suuri uteliaisuus tietää ratkaisuja ja oppia aiheesta, kun foorumilla on tietämystä asiasta.

Joten ei lyödä leikiksi tätä aihetta.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

optimistx kirjoitti:
jori kirjoitti:

Ei tämä mitään huumoria ole.

Eikä tämäkään: 152 mph Pedal bicycle http://www.canosoarus.com/08LSRbicycle/LSR%20Bike01.htm
mutta entä nämä: http://recordsetter.com/bike-world-records


Vector-ennätyspyörän ilmanvastuskertoimeksi ilmoitetaan 0.11 useassa paikassa netissä. Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient mainitsee sivun oikeanpuoleisessa kuvassa kappaleen "streamlined halfbody" kertoimeksi 0.09, perustuen kuvan mukaan kokeellisiin mittauksiin. Eikös Vector ole silloin lähes ideaalisen muotoinen? Kiinnostaisi aerodynamiikan asiantuntijoiden perustelut, millaisella muodolla Vectorin kerroin alitetaan tuosta vain reilusti maakulkuneuvolla. Yrittelin joitakin vuosia sitten opetella Navier-Stokesin yhtälöiden pyörittelyä ko. ongelmassa mm. simulointiohjelmilla, mutta enpä päässyt puusta pitkään. Nyt olisi suuri uteliaisuus tietää ratkaisuja ja oppia aiheesta, kun foorumilla on tietämystä asiasta.

Joten ei lyödä leikiksi tätä aihetta.

Streamlined bodyhan on 0,04 Cd:ltään ( sama linkki ) ! Mainitsin jo miksi Vector ei ole kaikista vähävastuksisin..se on erittäin pienivastuksinen yksipaikkainen nojakki.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tää on niin hauska "ketju" ett vois siirtää tuonne "Hyväntuulen ketjuun" huumoriosastolle :D :wink:

Oma ennätys alallaan, liekö minkään projektin alulle laitto vaatinut näin paljon foorumilla todistelua. :lol:

Ei tämä mitään huumoria ole. Mielikuvien sovittamista todellisuuden raameihin paremminkin. Rakentamisosioon laittaisin tai "Nojäpyöräily urheiluna", sillä "Yleistä nojapyörälystä" tämä ei ole, ennen kuin projekti on rakenteluvaiheensa ohittanut. Osittain polkuvoimalla liikkuvan ajokin esisuunnitteluun (konseptointiin) ja rakentamiseen liittyviä asioitahan nämä keskustelut ovat olleet.

En mie mitenkään pahalla, enkä varsinkaan vakavissani. Ihan hauskaa lukemista olipa hää missä osiossa tahansa.
Ja varmasti asiaakin joukossa välissä vaan niin huimia vetoja ja väitämiä... jatketaan keskusteluu nojailun välissä :D
Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Lizard100 kirjoitti:

...

Streamlined bodyhan on 0,04 Cd:ltään ( sama linkki ) ! Mainitsin jo miksi Vector ei ole kaikista vähävastuksisin..se on erittäin pienivastuksinen yksipaikkainen nojakki.

Miten otit maanpinnan läheisyyden huomioon vastuskerrointa arvioidessasi?

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

optimistx kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

...

Streamlined bodyhan on 0,04 Cd:ltään ( sama linkki ) ! Mainitsin jo miksi Vector ei ole kaikista vähävastuksisin..se on erittäin pienivastuksinen yksipaikkainen nojakki.

Miten otit maanpinnan läheisyyden huomioon vastuskerrointa arvioidessasi?

Sain sen vastuksen ( otsapinnan ) nyt 0.7275 m2. Eli 100 mph vaatisi 2,44 kW + 1 kW ( mikäli se olisi vierintävastus..rohkenisin väittää 0.8 kW ).

Maanläheisyys on otettu huomioon lisäämällä downforcea ( ikään kuin kompensoimalla patjaefekti ).
Tässä vauhdissa 100-120 mph ei vielä tämä laite keuli, mutta paine keventää vierintävastusta ..pituusvakavuus ei kärsi !

Liitteenä pienin versio 5 paikkaisesta. Kennoa pienenntty huomattavasti ( 1.5 kW max jatkuva teho). Eli 450-500 wattia jäisi poljettavaksi tehoa per ukko sen jälkeen kun mopon teholla saatu vauhti on saavutettu tehohäviöitä huomioiden noin 90-100 km/t ylöspäin ( tähän asti siis vain hieman polkimilla saattaen ja 100 km/t => 160 km/t tarvitaan sitten se pikkuhiljaa se 500 ( 450 ) wattiin päättyvä puristus ) ! !

Liitteet
lizzie_panel 2 hp.jpg

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Lizard100 kirjoitti:

Sain sen vastuksen ( otsapinnan ) nyt 0.7275 m2. Eli 100 mph vaatisi 2,44 kW + 1 kW ( mikäli se olisi vierintävastus..rohkenisin väittää 0.8 kW ).

Maanläheisyys on otettu huomioon lisäämällä downforcea ( ikään kuin kompensoimalla patjaefekti ).
Tässä vauhdissa 100-120 mph ei vielä tämä laite keuli, mutta paine keventää vierintävastusta ..pituusvakavuus ei kärsi !
...

Oikein hyvä, kiitos. En oikein ymmärtänyt, miten paljon ja millä sitä alaspainavaa voimaa lisäsit. Lastasitko jotain ylimääräistä etuosaan kyytiin vai muutitko etuosan muotoa? Paljonko?

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

optimistx kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Sain sen vastuksen ( otsapinnan ) nyt 0.7275 m2. Eli 100 mph vaatisi 2,44 kW + 1 kW ( mikäli se olisi vierintävastus..rohkenisin väittää 0.8 kW ).

Maanläheisyys on otettu huomioon lisäämällä downforcea ( ikään kuin kompensoimalla patjaefekti ).
Tässä vauhdissa 100-120 mph ei vielä tämä laite keuli, mutta paine keventää vierintävastusta ..pituusvakavuus ei kärsi !
...

Oikein hyvä, kiitos. En oikein ymmärtänyt, miten paljon ja millä sitä alaspainavaa voimaa lisäsit. Lastasitko jotain ylimääräistä etuosaan kyytiin vai muutitko etuosan muotoa? Paljonko?

Sitä muotoiltu siten että yläpuoli painaa enemmän kuin alapuoli nostaa..tämä olisi tutkittavissa XFLR5 ( X-foil pohjainen ) ohjelmassa jota osaan käyttää ( ja joka mulla on )..ja tehnyt sillä muutaman pesemättömän siipikaarenkin..tosin tulokset pitää varmeentaa tuulitunnelissa. Naca inletit auttaa hieman myös tässä..jottei paineen puskema ilma paksuimmassa kohdassa aiheuta turbulenssia ( ainakin toivon näin ). Sen tehoa voi säädellä..eli takana olevan outletin pitäminen auki siihen asti kunnes vauhti kiihtyy helpottaa menoa ja tuo happea...viime metreillä pitää luukku sulkea ajaa melkein anaerobisesti, jottei se jarruta..tosin lisääntynyt vauhti puskee lisää ilmaa..ja se pitää ilmeisesti vähitellen sulkea muutenkin.

http://www.xflr5.com/xflr5.htm

Mika Helanderin antaman kaavion mukaan huippupyöräilijät kykenenisivät polkemaan 450 wattia noin 2-5 minsaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Itseasissa hieman ihmettelen tuota Cd 0.04 joka on mainittu koska mun mielestä 0.004 on sellainen optimi siipikaari nykyään ?

Tässä oma nostovoimainen foilini jossa Cd tässä tilanteesa 0.01 !

Liitteet
super175_180.jpg

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Lizard100 kirjoitti:

...

http://www.xflr5.com/xflr5.htm
...

Kiitos linkistä. Tuolla ohjelmalla voi suunnitella pienoismallilennokkien siipiä ja runkoa. Haluaisitko lähettää pyörän runko-osan tekstitiedoston maililla (hotmailissa nimimerkilläni). Senhän voi kätevästi tulostaa export-valikosta. Näin olisi helpompi keskustella yksityiskohdista.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lizard100 kirjoitti:

Mika Helanderin antaman kaavion mukaan huippupyöräilijät kykenenisivät polkemaan 450 wattia noin 2-5 minsaa.

Joo, huippupyöräilijät pystyasennossa, ei tuollaiset hernekepit/lapset makuultaan joita mahtuu kaksi rinnakkain koppiin jonka sisäleveys on alle metrin :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Kaitsu62
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Marras 2012, 11:21
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Kaitsu62 »

Tuotetusta tehosta vielä sen verran, että keskiarvomaksimitehokäyrä on kerätty eri harjoituksista (käyrää pitkin ei voi ajaa yhdessä suorituksessa).

Kuva

Anaerobisissa suorituksissa, tässä esim. 450 wattia, saadaan noin minuutin ajan tasaisella puristuksella, mutta sen jälkeen teho ei seuraa käyrää, vaan romahtaa. Jotta saisi 330 wattia 2 minuuttia, pitää aloittaa vähän rauhallisemmin. Ammattilaisilla tehot ovat tietenkin huomattavasti isompia ja tulevat pidempään (Merckxillä n. 3 minuuttia/450W), mutta kyllä hekin joutuvat vähän huokaisemaan täysillä vedon jälkeen. Pikaisella tutkimisella myös tuosa NASAn kaaviossa tehot on kerätty eri pituisista testeistä. Samoin Power Profile -taulukossa tehoja eri ajoille, 5 s, 1 min, 5 min. ja 1 h (= FTP), ei saada samassa harjoituksessa.

Useamman ajajan maksimitehon tuottaminen yhtä pitkän ajan saattaa vaatia jonkin verran harjoittelua.

Pystytandemeissa kammet ovat synkronissa keskenään, jotta polkijoiden erilainen pyöritystekniikka häiritsisi mahdollisimman vähän. Saattaa olla, että useammallakin polkijalla kampien täytyisi olla synkronissa (ja samanpituiset).

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

OT:

Kuva

Mistäs löytää tästä laitteesta lisätietoja?

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Pastori kirjoitti:

OT:

Kuva

Mistäs löytää tästä laitteesta lisätietoja?

Paulo Iscoldilta; http://cea308record.wordpress.com/

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lukittu