Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
jori kirjoitti:Timppa kirjoitti:Miksi autoteollisuus ei käytä tuota takaohjausta, jos se on toimiva ja luotettava?
Takaohjattu on aina luonteeltaan epästabiili. Tämän näkee ratin liikkeistä pari sekuntia videon alusta. Kaikki suunnanmuutokset täytyy ohjata kahteen kertaan: Ensin suuri liike, joka saa etupyörät aloittamaan kääntymisen, jonka jälkeen auton käännyttyä riittävästi ohjataan takaisin ja pienempi liike perään. Oikaisu tarvitsee sekin molemmat liikkeet. Takaohjattuakin ohjataan etupyörillä, mutta etupyörät käännetään ohjaamalla takapyöriä vastakkaiseen suuntaan. Nopeat suunnanmuutokset ovat vaikeita. Etupyörät ja siis painopisteen suunta lähtee muuttumaan vasta, kun takapää on ohjattu pois linjasta. Lisäksi se tekee sen vasta, kun takapää on jo pois linjalta. Jos takapyörät jätetään riittävän nopean kääntymisen aloittamisen tuottavaan kulmaan, on seurauksena spinnaus. Yksinkertaisesti sanottuna takaohjattava on erittäin vaikea pitää suunnassa puhumattakaan kovassa vauhdissa tehtävistä väistöistä. Takaohjaus tarkoittaa siis painopisteen siirtymistä vasemmalle, kun ohjataan oikealle ja päinvastoin, kun ohjataan vasemmalle.
Kyllä tuossa oma itunsa olisi, jos etupyörät kääntyisivät edes asteen pari puolelleen, jolloin sillä voisi ajaa rauhallisesti suoraan. Takaohjaus olisi kyllä aika kätevä parkkipaikkapyörittelyssä.
En ole tarkemmin tutustunut noihin suihkumoottoriautoihin, mutta arvelen, että ne pysyvät linjassa koska suihkujen työntövoiman poikittaiskomponentti on suurempi, kuin ohjauksen aiheuttaman kaarteen keskipakovoima. TUollainen auto on siis stabiili niin kauan, kun turbiinit tuottavat työntövoimaa riittävästi. Toisen moottorin sammuessa katastrofi on todella lähellä. Jarruttaminen täytyy tehdä takapyörällä tai ja jarruvarjolla ja vasta tämän jälkeen sammuttaa moottorit, sillä moottorien sammuessa ohjauskiihtyvyys lakkaa ja autosta tulee tavallinen takaohjattava 1000 km/h vauhdissa.
Niin Jori on kyllä oikeassa..ja syy miksei thrust ssc laitteeseen laitettu etuohjausta oli ilmanvastuksen pienentäminen...kääntyvät etupyörät olisivat vieneet enemmän tilaa...samoin Dymaxionissa.
Takaveto ja etupyöräohjaus oli myös käytännöllisempi toteuttaa autoilun alkaessa !
Tulevaisuudessa voisi olla tavoitteena pienempi ilmanvastus ja noin 0.5-1.0 litran kulutus 100:lle ja silloin taas takapyöröohjaus voisi rulettaa...etuvedolla.