Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
E-Cruiser kirjoitti:PW kirjoitti:En ymmärrä miks ei olkatappi voi olla kallistettu sen verran ett se osottaa renkaan keskelle?
Kannattaako 60vuotta vanhat virheetkin kopioida kun ei kuitenkaan oo kyseessä täydellinen kopio - sähkötkin tulossa, pallonivelet - onko alkuperäsessä?
Muuttuuko ohjauskulmat kun istut kyytiin?
Yksityiskohta kuvat helpottas keskustelua ja olis muutenkin kivojaSiinä oot ihan oikeessa, ettei tuu noita kuvia hirmu usein laiteltua kun en oo muutenkaan mikään some-ihminen. En ole veisbookeissa enkä twittereissä enkä tule olemaan, enkä ole hankkinut älypuhelinta.
Noin minäkin ajattelin - nyt oon ollu 2 päivää Facebookissa tuli vaan yksi syy
Hyvä kun tänne kirjotat kumminkin, Nojapyöräfoorumi on paras mutt täähän ei ookkaan somee - vai onko
E-Cruiser kirjoitti:Olisko 5mm klappia per nivel, vaikka ne on täynnä vaseliinia. Klapin näkee paljaalla silmällä metrien päähän. Äkkiä ne väljeni.
Äkkiä on väljentyneet, itse ajoin tällä http://www.saunalahti.fi/jukkviir/lowlwb.htm 1000km ja nivelissä max milli väljää. 6mm pallonivelet biltemasta. Luulen että jos laitat tuohon niin jämäkät nivelet ettei niihin tule välystä niin sitten antaa periksi jostakin muualta
PW kirjoitti:Hyvä kun tänne kirjotat kumminkin, Nojapyöräfoorumi on paras
mutt täähän ei ookkaan somee - vai onko
Joo, arvokasta ja ennenkaikkea kokemuspohjaista tietoa.
PW: on tämä some, kun lukijat tuottaa sisällön
Jukka
E-Cruiser kirjoitti:Olkatappilinja vai mikä se oli on nyt ainakin lähempänä
Eiku kauempana, Olkapoikkeama on kuvassa merkitty sinisellä nuolella ja pitäisi saada mahdollisimman lähelle nollaa:
http://www.autowiki.fi/index.php/Olkapoikkeama
edit:
Itseasiassa taitaa mennä jopa näin jos haarukan yläpää on tuettu kiinteästi?
Jukka
PW kirjoitti:E-Cruiser kirjoitti:PW kirjoitti:En ymmärrä miks ei olkatappi voi olla kallistettu sen verran ett se osottaa renkaan keskelle?
Noiden puutukivarsien alapuolella on paksut metallit. Olkatappien reiät täytyisi porata vinoon, jne, jne. Käytännössä täytyisi tehdä uusiksi koko ripustus. Saattaa olla että kesällä teenkin, kunhan nyt.
Niin paljoa se ei voi olla kallistettu että se osoittaisi renkaan keskelle, koska haarukoita ei voi kallistaa niin paljoa. Näyttäisikin aika villiltä. Puhutaan jostain kymmenen astetta, max.
Että se osoittaisi keskelle vaatisi lähelle 45 asteen kallistusta, kuten uusissa trikeissä näkyy olevan joissain.En ehkä ymmärrä mutt ei kai haarukkaa kallisteta vaan tuo ohjausakseli = olkatappi, onko se sama asia?
Tuossa yritin sanoa ett haarukan kallistaminen ei korjaa asiaa, vaan päinvastoin - kuten Jukan piirros näyttää.
E-Cruiser kirjoitti:Haistakaa kuulkaa nyt jo iso *piip*.
Onkohan tämä nyt tarpeellista
E-Cruiser kirjoitti:Se ylätukivarren nivel on nyt lähempänä olkatappilinjaa, ei kauempana.
On toki, mutta samalla renkaan maakosketuskohta siirtyi ulommas, eli olkapoikkeama suureni.
Jorin kuvassa haarukkaa ei ole kallistettu vaan sen yläpään kiinnitys on siirretty erillisellä raudalla sisemmäs niin että nivelien läpi piirretty suora osuu renkaan maakosketuskohtaan.
Jukka
Aattelis että tuon olkapoikkeaman kanssa pärjää. Jos ohjaus muuten pelittää. Mitäs ominaisuuksia siitä tulee, jarrutuksissa varmaan vetelee "ulospäin"?
----------.
Syväri kirjoitti:Mitäs ominaisuuksia siitä tulee, jarrutuksissa varmaan vetelee "ulospäin"?
Pahinta suuressa olkapoikkeamassa on, että jokainen patti joka osuu renkaaseen nykäisee ohjausta. Talvisella tiellä kun patteja on molemmille eturenkaille niin ohjaus nykii niiden kohdalla milloin mihinkin suuntiin. Jos olkapoikkeama on nolla niin tien epätasaisuudet ei vaikuta ohjaukseen ja jos olkapoikkeama on vähän negatiivinen patti heilauttaa ohjausta päinvastaiseen suuntaan, eli esteestä pois päin. Tähän haluttuun ominaisuuteen viitattiin tuossa Wikipedian artikkelissakin.
Jukka
----------.