Sivu 13/23
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 03 Kesä 2015, 11:49
Kirjoittaja Vilijami
Nyt 130km jälkeen alkaa jo hetkittäin pääsemään flevonautin flow-tilaan. Ja kallistuskumit tuntuvat taas liian jäykiltä. Pitää vaihtaa ne edelleen löysempiin.
Talviajoon pitäisi tehdä pidempi takarunko, niin eturenkaalle saisi enemmän pitoa.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 03 Kesä 2015, 19:59
Kirjoittaja Vilijami
Nyt on ohennetut kumit. Taas kallistelee enemmän.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 03 Kesä 2015, 20:28
Kirjoittaja Vilijami
Leveämpi ohjaustanko vaati nousukahvat estämään käsien osuminen takarenkaisiin. Ja tietenkin vaijerit menivät uusiksi.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 03 Kesä 2015, 20:34
Kirjoittaja jooseha
Teleskooppinen takaosa
Saa talvelle pitoa, muttei tarvi kahta perää.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 03 Kesä 2015, 21:04
Kirjoittaja Vilijami
Totta, mutta teleskooppi on huono huilaamaan metalli-metalli liitoksella? Pitäs olla jonkinlainen muovi välissä.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 03 Kesä 2015, 21:09
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:Totta, mutta teleskooppi on huono huilaamaan metalli-metalli liitoksella? Pitäs olla jonkinlainen muovi välissä.
Ei kai sen sentään ajaessa tarvi huilata
Syksyllä pidennys ja keväällä lyhennys...
Jukka
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 03 Kesä 2015, 21:28
Kirjoittaja Vilijami
Niinniin, mutta helmiäislakkapinta kärsii, kun pätkii lekalla syksyä-kevättä jatkoa liikkeelle 
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 03 Kesä 2015, 22:02
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:Niinniin, mutta helmiäislakkapinta kärsii, kun pätkii lekalla syksyä-kevättä jatkoa liikkeelle 
Njääh. Eihän nuo pystäreiden satulatolpatkaan puolessa vuodessa jumitu. Öljyä väliin ni ei ruostu koskaan. Jos sisään menevä putki on kuumasinkittyä niin kestää hyvinkin pitkään ruostumatta ja jatkoksen paikka siistinä...
Jukka
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 03 Kesä 2015, 22:12
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:Totta, mutta teleskooppi on huono huilaamaan metalli-metalli liitoksella? Pitäs olla jonkinlainen muovi välissä.
Mikäs siinä sitten. Kiertää muovilevyn palan putken ympärille ja sillä hyvä. Jos haluaa kikkailla, kun liitos on kiristetty, voi liitoksen ulkopuolelle jätetyn 3 mm mansetin taittaa kuumailmapuhaltimella ja puukolla avittaen kaulukseksi, jolloin levystä tuleekin jo ihan holkki, eikä enää pakene paksumman putken sisään, vaikkei pitäisikään kiinni. Eihän tuo nyt ole sen kummempi kuin etupuomin liitoskaan. Yleensä noiden ohutseinäputkisarjojen väliin jää noin yhden millin välys, johon mahtuu mainiosti 0,8 mm muovilevy. Minulla se oli ensin muovia, mutta vaihdoin sen sinkityksi pelliksi, kun en ole viitsinyt maalata ja tuo pelti oli vähän ohuempaa, kuin se muovi, joka vähän liikaa nahnitti säädössä.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 03 Kesä 2015, 22:14
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:helmiäislakkapinta kärsii
Norjan kromi on paljon huolettomampi pintakäsittely

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 04 Kesä 2015, 12:47
Kirjoittaja Vilijami
Kuvistahan näkyy että norjankromausprosessi on käynnissä 
Miksi muuten V-jarrut täristävät? Semmosta terävää nypytystä varsinkin sievästi jarrutettaessa.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 04 Kesä 2015, 13:28
Kirjoittaja Imi
Moi, ite hion palat, ja poistan roskat paloista kerran vuodessa. Jos pala on asennettu väärinpäin niin tärinä + vinkunta on taattua.
Myös kunnon palojen hankinta auttaa, ne bilteman palat taitavat olla aika pehmeätä.
-Imi
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 04 Kesä 2015, 13:35
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:Kuvistahan näkyy että norjankromausprosessi on käynnissä 
Miksi muuten V-jarrut täristävät? Semmosta terävää nypytystä varsinkin sievästi jarrutettaessa.
Jos sinulla on pudonnut jarrupalat alas pinnojen kohdalle. 
Vakavasti: Jos ei riipu tärinän taajuus nopeudesta, on kyse stick slip-ilmiöstä, joka johtuu liukukitkakertoimen ja palan kiinnityksen jousivakion muuttumisesta nopeuden ja asennon mukana. Nimenomaan kitkakertoimen muuttuessa pienemmäksi nopeuden noustessa aiheutuu tästä joustoista ja tuon nopeusalueen sijainnista taajuudeltaan riippuvaa vinkunaa, ulinaa pörinää tai tärinää.
Kaukana olevat jarrutapit yhdessä väärin päin vinoon asennettujen jarrupalojen kanssa täristävät, samoin, jos palat ovat väärillä puolilla, eli pitkä puoli menosuuntaan, eli vasen ja oikea ristissä. Palojen pitää olla lyhyt pää eteen, niin ei täristä.

Asennusta voi helpottaa palan takapäähän kierretty kumilenkki, joka tuottaa paloille sopivan vinouden (toe in).

Jos tärinän taajuus riippuu ajonopeudesta, on kyse vanteen kyljen materiaalin epähomogeenisuudesta. Rasvainen lika epätasaisesti kulunut vanteen kyljen oksidikerros.
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 04 Kesä 2015, 14:33
Kirjoittaja Vilijami
Tärinä väheni kun säädin palat auraamaan. Tietenkin voisi vaihtaa uudet palat, kun nuo on vaan romuista purettuja. Jarrut ovat viksusti ainoa käytetty osa koko pyörässä 
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Lähetetty: 04 Kesä 2015, 20:56
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:Tärinä väheni kun säädin palat auraamaan. Tietenkin voisi vaihtaa uudet palat, kun nuo on vaan romuista purettuja. Jarrut ovat viksusti ainoa käytetty osa koko pyörässä 
Se vähenee vielä, kun kuluvat sieltä etukulmastaan. Ovathan jarrupalat varmasti pitemmät pää taakse päin, jos siis ovat epäsymmetriset.