Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]
Lumen määrän lisäksi sen koostumus vaikuttaa sen ongelmallisuuteen. Pythonin rengaskotelon kans aikoinaan painin saman ongelman kans. Suvilumi jäiseen maahan taisi olla ongelmallisinta...
Jukka
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Lumen määrän lisäksi sen koostumus vaikuttaa sen ongelmallisuuteen. Pythonin rengaskotelon kans aikoinaan painin saman ongelman kans. Suvilumi jäiseen maahan taisi olla ongelmallisinta...
Jukka
Suvilumi?
jori kirjoitti:Suvilumi?
nuoska, suojalumi, suvilumi, rääpäkkä, mätälumi, takkala, huove: leudon sään pehmittämä lumi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_ ... n_sanoista
En nyt kuollaksenikaan muista kummin päin se oli pahimmillaan. Sulaan maahan pakkaslunta vai jäiseen maahan suvilunta, mutta jompi kumpi oli paha, muiden kelien kans pärjäs.
Jukka
jviirret kirjoitti:Lumen määrän lisäksi sen koostumus vaikuttaa sen ongelmallisuuteen. Pythonin rengaskotelon kans aikoinaan painin saman ongelman kans. Suvilumi jäiseen maahan taisi olla ongelmallisinta...
Jukka
Joo, eilen oli just tuollaista mätälunta ts. rääpäkkää.
Oli tosi hassunhauskat 30v-synttärit: Everquest- ja Heroes of Might and Magic -pelisarjojen soundtrackien tekijältäkin tuli onnittelut Facebookissa. En ole normaalisti minkään ihqufanittaja mutta nyt tuli sellainen tyttömäinen IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII-kiljuntafiilis.
Ostin kokeeksi Questiin 7,80 € maksaneen USB-radion. Käytännössä sitä voi kuunnella vain kun on parkissa jossain, joten vähän puoliturha härpäke joka jää hyllyyn. Mut hei, ainakin saatiin synttäreillä hyvät naurut kun pistin radion käyttöohjeen kiertämään. Se on tehty englantia todella sujuvasti osaaville:
Päivämäärä: 01.01.2016 (yö)
Ajokilometrit yhteensä vuonna 2015: 3429
Eka vajaa vuosi takana kinnerin kanssa. En kadu ostosta edelleenkään vaikka tänään huomasinkin ensimmäisen vian kinnerissä. Arkkiviholliseni jenga on päässyt kulumaan ja yksi istuinta kannattelevista pulteista tuppaa löystymään auki todella nopeasti. Pitää selvittää tässä lumien tullessa järkevin tökötti millä pultin saa pysymään kiinni. Hyvää uutta vuotta 2016 teillekin!
Päivämäärä: 12.01.2016
Ajokilometrit yhteensä vuonna 2015: 3450
Sain ajoasennon viimeinkin itselle täydelliseksi. Istuimelta ei enää tunnu valuvan alaspäin. Asento saatiin aikaan sijoittamalla istuin etuosasta niin eteen ja korkealle kuin mahdollista, eli suomeksi mahdollisimman makaavaan asentoon. Iskin kierrelukitteella istuinpultit kiinni ja jatkoin ketjua kaksi linkkiä, koska keskiötä piti siirtää kans eteenpäin. On muuten tosi kikkailua yksin mennä säätämään ketjun pituutta kinnerissä. Aiheutti ärräpäitä.
Mistä kohtaa säädit ketjua? Se on helppo homma kun kääntää penkin ylös ja ottaa ketjusuojan pois.
T. MikaR
Päivämäärä: 01.02.2016
Ajokilometrit yhteensä: 3491
Mikalle: Katkaisin ketjun quicklinkistä, lisäsin 2 linkkiä toista ketjua ja siihen perään toisen quicklinkin jolla liitin sen jatkopalan alkuperäiseen ketjuun.
Tänään olin joutua ekaa kertaa tänä vuonna onnettomuuteen kun Jukolanportilla auto puski sen tummanvihreän hallirakennuksen pihasta suoraan eteen keskelle pyörätietä valmiina kääntymään autokaistalle. Äkkijarrutus pelasti.
Velcron teippailua sisustaan plus ominaisuuksien setvimistä. Sain tietää että 28-406 rengas on turvallista laittaa sisäleveydeltään 25mm olevalle vanteelle. Lisäksi akun varausnäytöstä opin että punaisen valon kohdalla varausta on 9V ja kun kaikki vihreät palavat niin varausta on 12,6V. Välit ovat aika lineaariset.
rutunen kirjoitti:Velcron teippailua sisustaan plus ominaisuuksien setvimistä. Sain tietää että 28-406 rengas on turvallista laittaa sisäleveydeltään 25mm olevalle vanteelle. Lisäksi akun varausnäytöstä opin että punaisen valon kohdalla varausta on 9V ja kun kaikki vihreät palavat niin varausta on 12,6V. Välit ovat aika lineaariset.
Kuormattuna vaiko ilman kuormaa. Eli onko sinulla valot päällä mitatessasi vaikoeikö?
Tässä tyypilliset jännitekäyrät eri kuormitustasoilla 12V 2,4Ah akulle.
Nuo käyrät ovat eri Ampeerimäärillä kuormitettujen akkujen jännitteen muuttumisia. Tuo C tarkoittaa virtaa, joka purkaa akun tunnissa. 1C tarkoittaa siis 2,4A, 2C 4,8A ja C/2 1,2A jne. kuormituksia. Ei se siis todellisuudessa kovin lineaarinen ole ainakaan tuonne 9 voltin tasoon asti.
jori kirjoitti:Kuormattuna vaiko ilman kuormaa. Eli onko sinulla valot päällä mitatessasi vaikoeikö?
Ilman kuormitusta. Jos kuormittaa samalla kun painaa tuota varaustasonappia niin esim. vilkkujen päällä ollessa käy niin että yksi varaustasoa ilmaisevista vihreistä ledeistä syttyy ja sammuu vilkun tahtiin. Kiitos käppyrästä
Päivämäärä: 12.02.2016
Ajokilometrit yhteensä: 3524
Tänään kinneri melkein hajosi kun tiellä poukkoili mies humalassa laidasta laitaan. Liikehdintä oli ihan kuin jostain 80-luvun arcadepelistä missä pitää väistää ruudulla siksakkia liikkuvaa zombia. Juuri kun tulin kohdalle ja koetin ohittaa kaukaa niin eikös tuo vetänyt pakin päälle ja melkein horjahti suoraan päälle. Helevetin helevetti näitä.
Mua kiinnosti lukea Milanista, Questista ja DF:stä vertailua ja löysinkin artikkelin jossa niitä oli vertailtu tehonmittauskampien avulla. Artikkeli kääntyi nätisti englanniksi google translaten avulla. Lyhyesti aika lailla yhtä nopeita ovat. Pienillä nopeuksilla Milan ja DF ovat nopeampia kuin Quest, mutta kun nopeudet kasvavat niin Quest muuttuu nopeammaksi.
Mitäs tuo testin tulos tarkottaa? Onko Questin ilmanvastus siis pienempi ku noiden kahden muun, joka vauhdin kasvaessa näkyy vähempänä tehon tarpeena?
Quest mahdollisesti painavampi ja se taas näkyy pienemmissä nopeuksissa.
PW kirjoitti:Mitäs tuo testin tulos tarkottaa? Onko Questin ilmanvastus siis pienempi ku noiden kahden muun, joka vauhdin kasvaessa näkyy vähempänä tehon tarpeena?
Quest mahdollisesti painavampi ja se taas näkyy pienemmissä nopeuksissa.
Sen vähän mitä tekstistä/kuvista ymmärsin niin tuota questia on modattu aerodynamiikan parantamiseksi. Umpi katto, ei peilejä, pyöränaukot teipattu umpeen. Milanissa ja DF:ssä ei näy ainakaan teippauksia, mutta koko katot on.
Kun puhutaan 60km/h nopeuksista ja alle 10% tehoeroista niin hyvin pienillä aerodynaamisilla parannuksilla tai heikennyksillä saa erilaisen järjestyksen.
Jukka