Re: Muattava putkikamelj
Yksi kammeton paikallaan oleva kasettikeskiö oli mitattavaksi. Putken ja poljinakselin keskipiste oli samassa kohdassa.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Yksi kammeton paikallaan oleva kasettikeskiö oli mitattavaksi. Putken ja poljinakselin keskipiste oli samassa kohdassa.
PW kirjoitti:Tarkistan vielä, mistä mitataan keskiön keskipiste? Mielestäni siinä on 2mm ero jos mittaan keskiöputken keskikohdan tai keskiöakselin keskikohdan
Edellä käydyn keskustelun perusteella valitsisin keskiöakselilta mitatun kohdan. Toisaalta luulis ett se putkikin on keskellä
onko tehdastekosessa 2millin tarkkuudella tehty ja miun pitäs pystyy tekeen millin vai oliko se just? Vai enkö osaa mitata?
Kyllä minä enemmän luottaisin keskiöputkesta tehtyyn keskitykseen. Jos keskiöputkessa todella tarkoitus olla rungon keskitasoon nähden offsettia, olsi siitä varmasti jossain joku dokumentti. En ole törmännyt. Sen sijaan akselin keskikohdan paikka voi vallan helposti olla eri kohdassa, sillä akselin päissä on kiinni aivan erilaiset kammet, joiden sivu-ulottuma voi olla mitä tahansa ja joka tapauksessa paha mitata.
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Tarkistan vielä, mistä mitataan keskiön keskipiste? Mielestäni siinä on 2mm ero jos mittaan keskiöputken keskikohdan tai keskiöakselin keskikohdan
Edellä käydyn keskustelun perusteella valitsisin keskiöakselilta mitatun kohdan. Toisaalta luulis ett se putkikin on keskellä
onko tehdastekosessa 2millin tarkkuudella tehty ja miun pitäs pystyy tekeen millin vai oliko se just? Vai enkö osaa mitata?
Kyllä minä enemmän luottaisin keskiöputkesta tehtyyn keskitykseen. Jos keskiöputkessa todella tarkoitus olla rungon keskitasoon nähden offsettia, olsi siitä varmasti jossain joku dokumentti. En ole törmännyt. Sen sijaan akselin keskikohdan paikka voi vallan helposti olla eri kohdassa, sillä akselin päissä on kiinni aivan erilaiset kammet, joiden sivu-ulottuma voi olla mitä tahansa ja joka tapauksessa paha mitata.
No tietyst ja keskiön asennus kohtaa voi kuitenkin säätää millin ehkä kaks, keskiöputken ei.
Keskiöputki mitataan ja mitta jaetaan kahdella. Siinä on putken keskimitta eli puoliväli. Jos putki on 68mm pitkä, on sen puoliväli 34mm kohdalla. Samoin haarukan keskikohta saadaan mittaamalla haarukan dropparin sisäpinnasta toisen puolen sisäpintaan mitta ja jakamalla se 2:lla. Näiden mittojen keskikohdat keskiöputkessa ja haarukassa on linjattava samalle suoralle janalle.
Osien mittoja on turha mitata. Keskiöitä on monenlaisia. Osilla voi pelata sitten loput. Tärkeintä on laittaa putket kohdalleen.
"Kauhee homma" sihtailla keskiöputki ja yhdysputki suoraan kulmaan. Erilaisilla palikoilla ym. nyt on aika hyvällä mallilla, ett uskaltaa hepata kiinni. kunhan ei siinä heilahda johonkin suuntaan. Tuossa pitäs olla erikoinen suorakulma tai joku jigi missä kyseiset putket on suorassa kulmassa - mutt seklin pitäs osata tehdä ja suoraan kulmaan.
PW kirjoitti:"Kauhee homma"
sihtailla keskiöputki ja yhdysputki suoraan kulmaan. Erilaisilla palikoilla ym. nyt on aika hyvällä mallilla, ett uskaltaa hepata kiinni. kunhan ei siinä heilahda johonkin suuntaan. Tuossa pitäs olla erikoinen suorakulma tai joku jigi missä kyseiset putket on suorassa kulmassa - mutt seklin pitäs osata tehdä ja suoraan kulmaan.
Sun kannattas melkein jigi tehdä, kun nuita samanhenkisiä mbb pyöriä näyttää tulevan. Jigiin pultattais dropparit, emäputki ja keskiö. Ei ois vaikea tehdä ja jopas helpottuisi ja nopeutuisi pyörän valmistus!
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:"Kauhee homma"
sihtailla keskiöputki ja yhdysputki suoraan kulmaan. Erilaisilla palikoilla ym. nyt on aika hyvällä mallilla, ett uskaltaa hepata kiinni. kunhan ei siinä heilahda johonkin suuntaan. Tuossa pitäs olla erikoinen suorakulma tai joku jigi missä kyseiset putket on suorassa kulmassa - mutt seklin pitäs osata tehdä ja suoraan kulmaan.
Sun kannattas melkein jigi tehdä, kun nuita samanhenkisiä mbb pyöriä näyttää valmistuvan. Jigiin pultattais dropparit, emäputki ja keskiö. Ei ois vaikea tehdä ja jopas helpottuisi ja nopeutuisi pyörän valmistus!
Varmaan, nyt tuossa on kaks palkkia vaan minkä väliin kiekot puristettu. Tähän asti tuntunu vaikeelta ja osin turhalta tehdä jigiä, vielä kun noissa pyörissä on aina jotain erilaista, pitäs osata tehdä semmonen ett vois muuttaa osien paikkaa.
Mutta tämän rakentelun yhteydessä on jigiä kaivannu, aina välillä ja varmasti se nopeuttas hommia.
Mä oon rakenteluhommissa hyödyntäny vatupassia. Mun mielestä sillä saa kohtuu helposti ja tarkasti kaikki osat linjaan.
Pyörän kun kaataa kyljelleen, niin silloin voi vatupassin avulla laittaa esim kaikki navat ja keskiöholkit yms samansuuntaisiksi, koska pyörän ollessa kyljellään ne kuuluu olla tietysti pystyssä. Ensin kahdella hepillä lukitaan esim pituussuntainen kallistu ja sit toinen. Kappaleiden sivumitta( kyljellään ollessa korkeus) laitetaan yksinkertaisesti tasosta( esim vaakasuora pöytä) mittaamalla keskelle.
Eli jos ensin vaakittaa ison pöydän ja asettaa pyörän kiskojen varassa kyljelleen sen päälle, ei VOI mennä paljoo vinoon..
Härski kirjoitti:Eli jos ensin vaakittaa ison pöydän ja asettaa pyörän kiskojen varassa kyljelleen sen päälle, ei VOI mennä paljoo vinoon..
Voi ku ois iso T-urapöytä, ni oispa helppo mittailla ja vatupassittaa, vaan eipä oo ku kahteen suuntaan vino lattia ja yhtä vino asfaltti
Vilijami kirjoitti:Härski kirjoitti:Eli jos ensin vaakittaa ison pöydän ja asettaa pyörän kiskojen varassa kyljelleen sen päälle, ei VOI mennä paljoo vinoon..
Voi ku ois iso T-urapöytä, ni oispa helppo mittailla ja vatupassittaa, vaan eipä oo ku kahteen suuntaan vino lattia ja yhtä vino asfaltti
Voiko olis viulu - voiko osais soittaa;) Hiekkapihalla mie turaan.
Hiinä se olis kasattuna, hitsailla pitää viel ett kestää sitten. Joku pieni vitsi piti tehdä ettei kaikki oo suoraa ja symmetristä - loppuu kierous pian savosta
Eturatas takaratasta ulompana. Silmällä kattoen eturatas näytti olevan hieman vinossa, puristin nuo vihreet neliöputket rattaiden kylkeen ja sen mukaan olisivat saman suuntaiset mutta se putken paksuuden verran väliä - putki 13mm paksu.
Vähän epäilyttää taipuuko putki ja oikeesti ratas olis vinossa.
Millin heittää ratas kampikierroksella
Vilijami kirjoitti:vaan eipä oo ku kahteen suuntaan vino lattia ja yhtä vino asfaltti
Eipähän vesi makaa
Hauskan näköinen pyörä tulossa.
Hiinä se olis kasattuna, hitsailla pitää viel ett kestää sitten. Joku pieni vitsi piti tehdä ettei kaikki oo suoraa ja symmetristä - loppuu kierous pian savosta
Uljas ratsu! Tuolla kun karraattaa kylille niin kyllä alaleovat puota loksahtaavat kahtojilta kavulle. On hieno pelj! Vielä viimeitelyt piälle ja ajjoo huristelemaan. Mualjpurkit ja mualooja oottaavat jo innosta suupielet vaahottunneina.