Härski kirjoitti:Faneerin leikkauspinnat kannattanee käsitellä, ennenkö vesi tekee tuhojaan .
Vanerikauppias suositteli laittamaan puuvahan tai -öljyn. Siisti maalaus on hankala?
Härski kirjoitti:Faneerin leikkauspinnat kannattanee käsitellä, ennenkö vesi tekee tuhojaan .
Vanerikauppias suositteli laittamaan puuvahan tai -öljyn. Siisti maalaus on hankala?
PW kirjoitti:Hieno on! Paljonko maksaa?
Hyvä kysymys? Jos lähtisin tekemään uuden itselleni biltema-puuilo-motonet osaston hinnoittelulla, niin osien hinnaksi tulee yli 700€. Luovuttajapyörä ei toki ollut uusi, mutta käytännössä ajamaton, vain muutama sata kilometriä.
Paljonko sitten olisi järkevä hinta ostajan ja myyjän kannalta? 750€? 850€? 950€? Alle 1000€ tavarapyöriä en ole juuri nähnyt myynnissä?
Teolliset maalit tuppaavat muodostamaan enemmän tai vähemmän tiiviin kalvon. Sinne alle menee ennen pitkää vettä, joka ei pääse haihtumaan kalvon läpi pois. Sitten levyt pehmenee ja maali kuoriutuu irti Vahat ja öljyt eivät estä kuivumista.
Säilytä katon alla, niin asialla ei ole juurikaan merkitystä. Kestää jopa lateksilla maalattuna kauan.
.. Tervaa ja höy..
Joissain kohteissa reunan ympärillä halkaistu kumiletku toimii monen funktion toteuttajana. Sääsuojana, kulmien pyöristäjänä, koristelistana..
Ja toi eka rivi ei ollu ihan puhdas vitsi, kun kattoo mun vanerista "huvijahŧia" mikä on samoissa oloissa tos pihalla. Veneen alkuperäinen lakka halkeili ja rupesi mädättämään puuta, marketti"teva" katoaa juhannukseen menessä taivaalle, mutta wanhanliiton hautaterva toimii. Sen kun imeyttää lähes kiehuvana puuhuun ni kelpaa käydä siwassa, vaikka vähän vihmoisi.
Yksi vanha konsti on parempi kuin...
Ketjuöljy käy puunsuojaukseenkin Tai jäteöljy, jotaki tommosta mä oon vesivanerin leikkauspintoihin laittanut.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Imeytä siihen reunaan pullollinen rypsiöljyä ja tämän jälkeen hankaa reuna kynttilällä. Vähän vielä kun hiustenkuivaajalla lämmität, saat kynttilän imeytymään huokosiin kunnolla. Estää veden menon, muttei höyryn poistumista, eikä maksa kuin pari euroa, jos käyttää ostokynttilää. Tämä lienee parhaita käyttöpaikkoja rypsiöljylle, mitä minä keksin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Vähän vielä kun hiustenkuivaajalla lämmität, saat kynttilän imeytymään huokosiin kunnolla.
Kai Vilijamilla on kuumailmapuhallin, puhalluslamppu ja/tai toho käytössään. Ainakaan mun kärsivällisyys ei riitä tuollaisissa hommissa hiustenkuivaajan kanssa
Lääkeruiskulla tiputtelin parafiiniöljyä levyjen leikkuupintoihin. Sitä imeyty kovasti lämmittämättäkin. Desin verran ainakin meni helposti. Saisi varmaan puoli litraa menemään jos haluais
Massivipuisia puutarhakalusteita muistelen joskus käsittelleni parafiinilla, eikä puunsuojausomisaisuudet olleet mairittelevia. Haristuivat jo vuodessa ja vaatii jokavuotisen käsittelyn.
Wanha sanonta kuuluukin "mitä teetkin, tervaa se"!
Tervahan ei ole kosteussuojana kummoinen mutta tämän varmaan tiesittekin, laivoissa ja veneissä sen pointti on käsittääkseni toimia lahonsuoja-aineena, puuveneen kuuluukin vettyä että se turpoaa vedenpitäväksi. Perinnejouskaripuolella tutkivat erilaisia perinteisiä kosteussuoja-aineita käsiteltyjä puupalikoita liottamalla muutama vuosi sitten, ja lopputulos taisi olla että (peto)eläimen ihra oli parasta, sitten erilaiset öljyt ja vahat ja niiden yhdistelmät.
Eli tuon vanerin tapauksessa terva voisi ehkä estää puuaineksen hapertumista lahon takia mutta ei esimerkiksi turpoamisen aiheuttamaa kerrosten erottumista ja vääntyilyä.
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Kävin tunnin koeajolenkillä. Käsittämättömän kevyesti kulkee, vaikka kelvit ovat hiekoitettuja. Rullaa todella hyvin millä lie markettirenkailla. Onko se vaan ison 622 kokoisen renkaan oninaisuus? Pitääkö tässä alkaa suunnitella 3x622 trikeä Nokialle?
Ei taida Nokiaa varten kannattaa. Siellä ei ole (ollut) sepeliä Muuten kannatettava idea kunhan teet rakentamisketjun
jooseha kirjoitti:Ei taida Nokiaa varten kannattaa. Siellä ei ole (ollut) sepeliä
Muuten kannatettava idea kunhan teet rakentamisketjun
Rullaisko se 622 paremmin puhtaalla asfaltillakin? Yleispyörää siitä tuskin saa, mutta kisojen ajan kiekot varmaan kestäis radalla loivat kurvailut trikessäkin.
Entäpä sitten jos vävypojan 622 Flevo raaseriin tekis poljinkeskiöstä ja kammista ilean perän. Kampiin pulttaa jarrulevyn rattaan kylkeen. Jarrusatulalla ja -kahvalla hallitaan liikkeellelähtöjä ja pysähtymisiä. Tässähän vähän jo meinaa innostua
Mitä tasaisempi pinta sitä pienempi ero vierimtävastuksessa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Kyllästyin indeksivaihtajan säätöön ja laitoin kitkavaihtajan. Kyllä toimii.