Jaa, epäilys, ett Saimaalla on lunta jäällä paljon mutta en kyllä oo käyny katsomassa. Pitänee tulla Tampereelle Onko siulla oma tuo leija? Miten paljon m2?
Ps. Juvan Jukajärvikin kuvista päätellen näyttänyt aika lumiselta.
Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Juu, oma leija on, kymmenen neliötä. Sain sen synttärilahjaksi jo kymmenen vuotta sitten. Se oli kuitenkin väärin koottu, enkä sitä älynnyt. Luulin homman vain olevan niin vaikeaa, etten saanut sitä pysymään ylhäällä ja varsinkaan en kyennyt ohjaamaan. Vika oli siinä, että paketista puuttui yksi metrin pätkä narua. Nyt videoita katselemalla selvisi, missä vika piili ja sattumalta paikalle osuneen kokeneemman leijailijan avulla homma alkoi onnistua.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
jori kirjoitti: ↑05 Maalis 2021, 10:57Juu, oma leija on; kymmenen neliötä. Sain sen synttärilahjaksi jo kymmenen vuotta sitten. Se oli kuitenkin väärin koottu, enkä sitä älynnyt. Luulin homman vain olevan niin vaikeaa, etten saanut sitä pysymään ylhäällä ja varsinkaan en kyennyt ohjaamaan. Vika oli siinä, että paketista puuttui yksi metrin pätkä narua. Nyt videoita katselemalla selvisi, missä vika piili ja sattumalta paikalle osuneen kokeneemman leijailijan avulla homma alkoi onnistua.
Ei se montakaan päivää noita suojakelejä tarvinnut, kun vesi nousi jäälle ja sulatti lumet ja sitten jäätyi tasaiseksi. Käypäs kurkistamassa Lammassaaressa tilannetta. Voit yllättyä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
jori kirjoitti: ↑05 Maalis 2021, 11:03jori kirjoitti: ↑05 Maalis 2021, 10:57Juu, oma leija on; kymmenen neliötä. Sain sen synttärilahjaksi jo kymmenen vuotta sitten. Se oli kuitenkin väärin koottu, enkä sitä älynnyt. Luulin homman vain olevan niin vaikeaa, etten saanut sitä pysymään ylhäällä ja varsinkaan en kyennyt ohjaamaan. Vika oli siinä, että paketista puuttui yksi metrin pätkä narua. Nyt videoita katselemalla selvisi, missä vika piili ja sattumalta paikalle osuneen kokeneemman leijailijan avulla homma alkoi onnistua.
Ei se montakaan päivää noita suojakelejä tarvinnut, kun vesi nousi jäälle ja sulatti lumet ja sitten jäätyi tasaiseksi. Käypäs kurkistamassa Lammassaaressa tilannetta. Voit yllättyä.
Joo, tänään oli tarkotus käydä. Alkuviikosta Hesassa, jää näytti hyvältä mutt ei siellä näkyny ihmisiä? Oliko jää liian heikkoa tai ihmiset peloteltu sen heikkoudella?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Jep, kuten arvelin - täys talvi Saimaalla. Lunta riittävästi, en käynyt kahlaamassa - huomenna tulee lisää. Luulen, ettei tänä vuonna meijän alueella pääse jääpurjehtimaan. Täytyy suunnata Tampereelle
Veneen uuden purjeet napattiin Hesan reissulla neulomosta Jotenkin alko tuntua kaukaiselta vesillelasku, aika kulkee entistä hitaammin - ei millään malttas
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Satakunnassa ainakin on ihanteelliset jäälläliikkumiskelit. Käynykkin nyt lähipäivinä ulkoiluttamassa retkiluistimia, kun hiihtokelit meni täällä heikoksi kun ei tahdo lumi enää riittää.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
No oikasin jään yli takas tullessa, eipä siellä kahlata tarvinnut, läski renkaan kantoi hanki hyvin.
Pojan kaveri oli vetänyt leijalla ja laudalla Tiuruniemen puolella. Suksilla oleva jääpursi vaan voi olla hankala saada liikkeelle vai pitääkö sekin vielä kokeilla?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
PW kirjoitti: ↑05 Maalis 2021, 15:13No oikasin jään yli takas tullessa, eipä siellä kahlata tarvinnut, läski renkaan kantoi hanki hyvin.
Pojan kaveri oli vetänyt leijalla ja laudalla Tiuruniemen puolella. Suksilla oleva jääpursi vaan voi olla hankala saada liikkeelle vai pitääkö sekin vielä kokeilla?
Kuulostaa samanlaiselta, kuin Näsijärvellä oli pari viikkoa sitten. Viikon päästä pääset siis jäälle ihan sillä omalla jääpurrellasi ilman modaamistakin. Viilaa vaan ne luistimet nyt juohevammaksi kuin olivat viime keväänä, niin kulkee paremmin, eli loivenna luistimen keulakaaren liittymää suoraan osaan, jotta äkkinäinen kaari ei murra jäätä, vaan huijaa sen sinne alle.
Katso tästä kuvasta mallia, mitä tarkoitan. Luistimen kaari loivenee koko ajan ja muuttuu suoraksi vasta nivelen kohdalla, tai enintää hiukan ennen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
jori kirjoitti: ↑05 Maalis 2021, 16:28PW kirjoitti: ↑05 Maalis 2021, 15:13No oikasin jään yli takas tullessa, eipä siellä kahlata tarvinnut, läski renkaan kantoi hanki hyvin.
Pojan kaveri oli vetänyt leijalla ja laudalla Tiuruniemen puolella. Suksilla oleva jääpursi vaan voi olla hankala saada liikkeelle vai pitääkö sekin vielä kokeilla?Kuulostaa samanlaiselta, kuin Näsijärvellä oli pari viikkoa sitten. Viikon päästä pääset siis jäälle ihan sillä omalla jääpurrellasi ilman modaamistakin. Viilaa vaan ne luistimet nyt juohevammaksi kuin olivat viime keväänä, niin kulkee paremmin, eli loivenna luistimen keulakaaren liittymää suoraan osaan, jotta äkkinäinen kaari ei murra jäätä, vaan huijaa sen sinne alle.
Tänne on ennustettu lunta ja pakkasta, kovasti epäilen lumien sulamista mutt kattellaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Tätä muutosta tarkoitin viilattavaksi. Kaaren säde tavallaan kasvaa tasaisesti äärettömäksi.
Puhun viilaamisesta, sillä tuo on erittäin helppo pilata rälläkällä. Viila, tai enintään nauhahiomakone pitkittäin käytettynä ovat sopivia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
jori kirjoitti: ↑05 Maalis 2021, 10:17Huhuu PW ja Pastori, nyt alkaa olla parhaat jääpurjehduskelit. Itse olen käynyt tuossa Näsijärvellä luistimilla ja suojakelin aikaan pyörällä joka päivä ainakin kerran tekemässä pienen lenkin. Leijapurjeenikin sain viimeinkin lentämään. Nyt on vaan liian liukas jää, kun ei ole yhtään lunta jään pinnalla, ettei aivan aloittelija ole vielä uskaltanut suksia viedä leijahajoituksiin. Tällaista se oli tuossa viime tiistaina.Lei Jai Lee 010321-1.jpegPaikaksi oli vartavasten valittu kohta, jossa jäässä oli edes vähän tuollaista hiutaletta päällä. Lähes kaikkialla muuallla pelkkää luistinrataa ja vain vähän kuhmuja, jotka joka päivä sulavat sileämmiksi.
Jos kokeilisit tuota varjoa kaksraiteisen kolmipyörän kanssa?
Loppuuko kädet kesken?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Kaveri tässä jääpurtta suunnittelee, renkaiden päälle kun ei jää kelejä ole. Jos levee rengas kulkis hankikannolla? Läski ois tietty hyvä mutta kuis ne bmxkiekot, joita moni on käyttänyt, eri projekteissa? Saako niitä enää mistään, bilteman luettelos ei näy, enkä netistäkään nopeesti löytänyt?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
PW kirjoitti: ↑22 Maalis 2021, 13:00Kaveri tässä jääpurtta suunnittelee, renkaiden päälle kun ei jää kelejä ole. Jos levee rengas kulkis hankikannolla? Läski ois tietty hyvä mutta kuis ne bmxkiekot, joita moni on käyttänyt, eri projekteissa? Saako niitä enää mistään, bilteman luettelos ei näy, enkä netistäkään nopeesti löytänyt?
Ei jääpurren tarvitse kevyt olla. Tavallinen auton peräkärry ja aisan päähän kottikärrynpyörästä etupyörä, niin eiköhän sillä alkuun pääse. Muina ainoina toimii peräkärrynä, kun purkaa purjevarustuksen pois.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Kottikärryn pyöräkin oli mietinnässä, vaihtoehtona. Olisko 406 läski kiekko kuitenkin isompi halkaisijaltaan, kantavuutta vähän enemmän? Kottikärryn pyöriäkin taitaa olla eri kokoisia ja laatusia? Omissa kärreissä alkaa olla loppuun kulahtaneet, laakereiltaan ym. Suunnitellaan, tää ei taida näillä lumille keritä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Eikös nyt perinteinen ja hyväksi todettu lumenpäälläkulkine ole suksi ennemmin kuin rengas.
Pistäkää vanhat laskettelusukset tms jos hankikannolla on aikomus päästellä.