Sivu 13/21

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 04 Helmi 2024, 13:22
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: 04 Helmi 2024, 11:23

Eikö yläpään heiluminen olisi helpoin kokeilla estää ristiin menevillä naruilla/pikkuliinoilla?
Itse asiassa yläputkien liinoissa olisi näköjään sopivan mittaiset ylimäärät tähän tarkoitukseen jo valmiina. Siirtää vaan lukot lähelle taka-yläputkea ja kiinnittää roikkuvat päät ristiin. Samalla estetään penkin kippaaminen eteen päin.
Kuva

Tuollaiset Panhardliinat aiheuttavat vinosti sivulle liikkuvan jouston. Jousto löysää diagonaalisen liinan, jolloin keskipakovoima kiristää sen sivulle ja liikkeestä tulee vino kaareva ellipsi. Siksi Panhardtangot ovat mahdollisimman vaakasuorat, jotta suo sivuliike on huomaamattoman pieni.


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 04 Helmi 2024, 19:09
Kirjoittaja tm

Sunnuntain aikaansaannos: sivuttaistuki penkin taakse. Tukevoitti penkkiä huomattavasti -> riittävän hyvä kenttätestausvaiheen aloittamiseen.

Materiaalina JAP-alumiiniputki, ulkohalkaisija 16 mm. Polkumieheltä idea yksinkertaiseen toteutukseen, eli päiden litistämiseen.
Alumiinista helpompi ja nopeampi tehdä proto, toiminnan testaamista varten. Voi vaihtaa myöhemmin teräsputkiin, jos nuo alumiiniset sattuvat pettämään taivutusten kohdalta.

Kuva


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 04 Helmi 2024, 19:10
Kirjoittaja tm

Kuva


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 04 Helmi 2024, 19:10
Kirjoittaja tm

Kuva


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 04 Helmi 2024, 19:40
Kirjoittaja jori

Hieno idea. Tuossahan on vieläpä säädettävä kitkavaimennin. :D
Vääntymää tuo ei kuitenkaan yksin pidättele, joten tarvitset alapäähän toisen samanlaisen, tai sitten Panhardtangon tai -narut. Vaikka näin.

Narureevat.jpg
Narureevat.jpg (372.75 KiB) Katsottu 414 kertaa

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 04 Helmi 2024, 20:03
Kirjoittaja jori

Juolahti tuota kuvaa katsellessa mieleen, että jousituksen välityssuhdettahan olisi helppo muuttaa progressiivisemmaksi laittamalla jouset naruristikon ja putkiristikon keskiristeysten välille. Narujen pituudella saisi säädettyä alimman jouston kohdan ja putkiristikon liikkuvan nivelen takia jousen liikematka vielä kasvaisi ja vahvistaisi naruristikon polvinivelen tuottamaa progressiivisuutta. Vähän samalla tavalla kuin naruperäsysteemissä. Pääsisi varmaan vähemmillä jousilla ja samalla tulisi tuettua penkin alaosa sivukeinumisen suhteen. :)


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 04 Helmi 2024, 20:07
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:

...Tuossahan on vieläpä säädettävä kitkavaimennin. :D...

Kyllä, ruuvit kun on sopivalla kireydellä, niin tuntuu jopa toimivan, eli vapaa ylös-alas-heilahtelu vaimenee.

jori kirjoitti:

...Vääntymää tuo ei kuitenkaan yksin pidättele, joten tarvitset alapäähän toisen samanlaisen...

Joo, penkin alapää heiluu vielä puolelta toiselle poljettaessa. Onko liike sitten liian iso, sitä en vielä tiedä. Jos on, niin sitten naruviritys on se mitä lähden ekana kokeilemaan.


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 04 Helmi 2024, 20:12
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:

Juolahti tuota kuvaa katsellessa mieleen, että jousituksen välityssuhdettahan olisi helppo muuttaa progressiivisemmaksi laittamalla jouset naruristikon ja putkiristikon keskiristeysten välille. Narujen pituudella saisi säädettyä alimman jouston kohdan ja putkiristikon liikkuvan nivelen takia jousen liikematka vielä kasvaisi ja vahvistaisi naruristikon polvinivelen tuottamaa progressiivisuutta. Vähän samalla tavalla kuin naruperäsysteemissä. Pääsisi varmaan vähemmillä jousilla ja samalla tulisi tuettua penkin alaosa sivukeinumisen suhteen. :)

Monenlaisia vaihtoehtoja tämä rakenne tarjoaa, kyllä. Niitä voi sitten testailla, jos tämä ensimmäinen ei toimi riittävän hyvin.


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 05 Helmi 2024, 19:00
Kirjoittaja tm

Motörnetin mp-hyllystä matkaan tarttui kiristin ohjainholkin kiristykseen. Holkkiin rälläköin halkaisut molemmin puolin. Jospa noilla pysyisi paikoillaan.Kuva


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 05 Helmi 2024, 19:20
Kirjoittaja tm

Ohjauksen ristinivel: ajattelin olla laiska ja laittaa versio ykköseen suoraan puolen tuuman hylsysetin nivelen. Muistelin että ylimääräinen sellainen (Biltema) olisi omasta takaa. Nivel löytyikin, mutta oli pykälää pienempää kokoa ja klappiakin oli. Ei siis hyvä ohjausniveleksi.

Seuraavaksi tsekkasin oman (Kamasa) sekä isän (Facom) hylsysetit. Kamasan nivelessä oli samanlainen klappi kuin Biltemassa, mutta Facomin nivel oli jämäkkä.

Notkealla nivelellä lienee tavoiteltu mukavampaa käytettävyyttä, hylsykäytössä pieni vapaaliike ei niin häiritse. Muistaakseni noissa on sisällä pienenpieni jousi tuottamassa sen verran kitkaa, ettei heilu/käänny itsekseen.

Kun Facomin nivel ei ole oma, niin en voi tuhota sitä tähän projektiin. Tarvii käydä katsomassa lähikauppojen tarjontaa jonain lähi-iltana.Kuva


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 07:43
Kirjoittaja tm

Mitäs jos laittaisikin tällaisen oikean ohjausnivelen, ja tekisi siihen vaan haarukkaosat itse? Saisi helpommin minimoitua välykset:
Kuva


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 08:51
Kirjoittaja Vilijami

Meinasin jo tuollaista niveltä ehdottaa, mutta haarukkaosien tekemisen työläys alkoi itseäni vaivata :D


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 10:21
Kirjoittaja jori

Mönkkärin vetonivel voisi olla hyvä. :)


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 11:06
Kirjoittaja MM

Ei kai haarukkaosien tekeminen jyrsinkoneen omaavalle ole ongelma. Oikea ristikko on työkaluniveltä parempi, koska siinä voimat kohtaavat samalla kohtaa. Työkalunivelessä on pieni sivusiirtymä, joka jatkuvassa pyörityksessä tuskin toimisi tasaisesti.


Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Lähetetty: 06 Helmi 2024, 13:20
Kirjoittaja Polkumies

Entä auton rattiakselin nivel, esim:
https://www.motonet.fi/tuote/ohjauspylv ... ct=18-4413