Sivu 14/34

Re: pw1

Lähetetty: 13 Maalis 2012, 09:47
Kirjoittaja PW

Tuon alkuvuoden huomasin ajelleeni koskematta jarrukahvaan kertaakaan, laitoin kantapäätä maahan hiljentääkseni vauhtia ennen mutkaa/risteystä. Samalla pystyssä pysyminen varmistui.
Kävi sitten niin ett vaihtaessani tuon "talvihaarukan", levyjarrukiinnikkeet ei enää ollu kohallaan, ja laiskana en viittiny ruveta niitä säätämään ku eihän niitä jarruja muutenkaan oo tarvinnu, eikä ne taida ees toimia. Vauhdithan on aika hiljasia ja tulee mietittyä ennakkoonmistä ajaa ja millon pitää varoo/hiljentää.
Pakkohan tästä pahasta tavasta on opetella eroon ku asfaltit paljastuu :oops: voi muuten alkaa kenkää kulua.

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 13 Maalis 2012, 10:45
Kirjoittaja Nojanalle

Jarrut on vauhdin surma. Ei muuta kuin lisää vauhtia. Se on sit vaan arpapeliä loput. :mrgreen:


Re: pw1

Lähetetty: 21 Maalis 2012, 16:23
Kirjoittaja PW

Jotain pitäs tehdä tuolla vaihteen siirto systeemille, se on varmasti maailman jäykin :? Kun vaihdan pienempää vaihdetta joudun käyttämään kaikkipeukalovoimat mitä löytyy. Vaijeri on aika lyhyt, mutkia ei juuri ole (jyrkkiä), siirtäjän päästä vaijeri on käännetty tulemaan suoraan :? Nuo osat on tietyst biltema tasoa ja rasvaus ym huolto tekemättä :oops:
Pitänee putsailla ja tutkailla vaihtaja samalla kun pääsee vaihtamaan kesäkumit ja haarukkan alle.

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 21 Maalis 2012, 17:01
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Jotain pitäs tehdä tuolla vaihteen siirto systeemille, se on varmasti maailman jäykin :? Kun vaihdan pienempää vaihdetta joudun käyttämään kaikkipeukalovoimat mitä löytyy. Vaijeri on aika lyhyt, mutkia ei juuri ole (jyrkkiä), siirtäjän päästä vaijeri on käännetty tulemaan suoraan :? Nuo osat on tietyst biltema tasoa ja rasvaus ym huolto tekemättä :oops:
Pitänee putsailla ja tutkailla vaihtaja samalla kun pääsee vaihtamaan kesäkumit ja haarukkan alle.

Petri

Yleensä minun nojakeissa Bilteman vaihtajilla ei takavaihtajan kanssa ole juuri ollut ongelmia, mutta usein etuvaihtaja vaatii aika tavalla peukalovoimia, kun vaihtaa isoimmalle rattaalle vaikka osat olisivat uusia.

Sakari


Re: pw1

Lähetetty: 21 Maalis 2012, 18:30
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Nuo osat on tietyst biltema tasoa ja rasvaus ym huolto tekemättä :oops:

Koko harrastus historiani olen harrastanut bilema tasoisilla osilla ja niillä kyllä pärjää. Puhtaus ja oikea voitelu on kaiken toiminnan perusta. Pitkätkin vaijerit toimii, kunhan kuorta on vähän. 2m vaijeri jossa kuorta 0,5m toimii paremmin kuin metrin vijeri joka on koko pituudeltaan kuoressa.

Jukka


Re: pw1

Lähetetty: 21 Maalis 2012, 19:05
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Nuo osat on tietyst biltema tasoa ja rasvaus ym huolto tekemättä :oops:

Koko harrastus historiani olen harrastanut bilema tasoisilla osilla ja niillä kyllä pärjää. Puhtaus ja oikea voitelu on kaiken toiminnan perusta. Pitkätkin vaijerit toimii, kunhan kuorta on vähän. 2m vaijeri jossa kuorta 0,5m toimii paremmin kuin metrin vijeri joka on koko pituudeltaan kuoressa.

Jukka

Pitää tuota "hygienia" puolta parantaa :oops:

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 21 Maalis 2012, 19:34
Kirjoittaja Nojanalle

Kun sulla on eressä vain ainoa jarru tuo levy. Niin hommaa siihen nestetoiminen , ei vaijerit ole sitä kanittamassa. Vaihdevaijerit kannattaa kuoria myöten hankia hyvälaatuset. Ei vaijerit veny ja kuoret on rakenteeltaan toisenlaisia kuin marketti kama. :shock:


Re: pw1

Lähetetty: 09 Touko 2012, 19:54
Kirjoittaja PW

Tällä pyörällä kävin iltalenkin, ajoasento tuntu hyvin pystyltä :D tuon kolmipyörän jälkeen. Pitää vissiin alkaa tuunaamaan nojakulmaa loivemmaksi.

petri


Re: pw1

Lähetetty: 17 Touko 2012, 20:47
Kirjoittaja PW

Tällä viikolla vuoden ekat pitemmät lenkit 50 km ja 100km , ei meinaa penkki ja sen pehmusteet oikeen muotoutua. Talven ajellu aika isolla tyynyllä ristiselän alla mutt nyt kun vaatetta vähentäny ni selkään hiertää ja puutuu. Tänään laitoin pienemmät pehmusteet mutt sama homma. Täytyy hakee oikeenlaista ja oikeeta paikkaa nyt ei tunnu oikeen hyvältä.

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 25 Touko 2012, 09:53
Kirjoittaja PW

Vanha kilpapyöräilijä huomautti ett eturattaan ja ketjujen välistä paistaa päivä. Sano ett kuluttaa eturattaan nopeesti. Menin ostamaan ketjut mutt en vielä vaihtanu ku laskeskelin ett kaks ketjuu maksaa kuiteskin enempi ku nuo pyörätohtorin kammet.
Lisäksi jos molemmat sais kulutettuu/vaihdettuu yhtaikaa saattas toimiikin paremmin yhteen. Siirtäjä kannattaa varmaan uusia samalla niin ja tietysti rataspakka, kalliiks tulee pyöräily :? :D

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 25 Touko 2012, 10:36
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Vanha kilpapyöräilijä huomautti ett eturattaan ja ketjujen välistä paistaa päivä. Sano ett kuluttaa eturattaan nopeesti. Menin ostamaan ketjut mutt en vielä vaihtanu ku laskeskelin ett kaks ketjuu maksaa kuiteskin enempi ku nuo pyörätohtorin kammet.
Lisäksi jos molemmat sais kulutettuu/vaihdettuu yhtaikaa saattas toimiikin paremmin yhteen. Siirtäjä kannattaa varmaan uusia samalla niin ja tietysti rataspakka, kalliiks tulee pyöräily

Kyllä kai nuo teräksist eturattaat kestää "isältä pojalle", eikä koko siirtäjääkään kannata vaihtaa. Riittää kun vaihtaa ne pikku rattaat jos ovat pahasti kuluneet.

Jukka


Re: pw1

Lähetetty: 27 Touko 2012, 18:21
Kirjoittaja PW

Kokeilin ketjuja ilman paluurissaa

P1011176.JPG
P1011176.JPG (67.34 KiB) Katsottu 1428 kertaa

Lyhyellä koeajolla ei muita ongelmia ku ett pienimmillä rattailla kantapää ottaa siirtäjään. Tuokin varmaan siirtäjän asennolla poistettavissa oleva ongelma, tai ainakin etupuomia jatkamalla. Sille jatkolle olis jokatapauksessa tarvetta, polvet tuntuu tällä pyörällä olevan hyvin koukussa verrattuna kolmipyörään.
Mökillä kävin tällä viikonloppuna 36 km sivu ja niissä kohtuullisissa ylämäissä tuli mieleen pienemmän eturattaan tarve ja vastaavasti alamäissä isomman. Tässä on yhenrattaan 52 hammasta, kiintee kampisarja 152mm kammilla

P1011177.JPG
P1011177.JPG (71.05 KiB) Katsottu 1428 kertaa

Tuossa rattaassa näkyy 5 reikää, näinköhän kestäis jos noihin reikiin pulttais pienemmän ja isomman rattaan ?

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 27 Touko 2012, 23:22
Kirjoittaja jori

Ei noihin reikiin ainakaan kovin paljon pienempää ratasta saa pultattua, suuremman kyllä. Vähän ikävästi nuo reiät paltteen kohdalla, uskoisin kuitenkin kestävän, kunhan laitat brikat väliin ja ruuvit jämäkästi kiinni.


Re: pw1

Lähetetty: 28 Touko 2012, 00:00
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Ei noihin reikiin ainakaan kovin paljon pienempää ratasta saa pultattua, suuremman kyllä. Vähän ikävästi nuo reiät paltteen kohdalla, uskoisin kuitenkin kestävän, kunhan laitat brikat väliin ja ruuvit jämäkästi kiinni.

Niin , pienelle rattaalle pitäs tehdä omat reijät.

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 28 Touko 2012, 00:25
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Niin , pienelle rattaalle pitäs tehdä omat reijät.

Tai sitten hitsata suhautat miehekkäästi kiinni.

Jukka