Sivu 14/23
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 05 Tammi 2016, 19:35
Kirjoittaja ukram2
Mittasin mun Schmidtistä 0.5 A ac virran, joka lähtee aika pienillä kierroksilla ja virta ei juurikaan kasva kierrosten noustessa. Jotain 22 Hz sai kädellä 26 tuuman pyörää pyörittämällä. Jännite nousi johonkin 20V paikkeille.
Dynamo ei taida toimia ihan käänteisesti tavalliseen sähkömoottoriin nähden... Ainakin jos tarkastellaan 0 Hz tilannetta, jossa moottorin vääntö on maksimissaan, mutta generaattorissa ei kulje virtaa lainkaan. Siis generaattorin kela tekee sähköä enemmin liikkeen nopeutuessa, kunnes induktanssi tai jotkut muut häviöt alkavat rajoittaa virran kulkua.
Paljonko noiden latureiden induktanssi on? Schmidtin induktanssin voisi tietysti koittaa mitata...
Napadynamossa magneettikenttä tehdään magneeteilla, ja autoissakin kai on näitä, tosin en tiedä kumpi on yleisempi...
Löysin jostain arvon 390 uH auton laturin induktanssiksi, sille voi laskea "inductive reactance" arvon 20 Hz taajuudella, joka on 0.05 ohm, siis pieni verrattuna 3 ohmin resistanssiin, joka tuossa Schmidtin dynamossa on mittaukseni mukaan.
http://www.enhydralutris.de/Fahrrad/Mod ... owski_.pdf Tuossa lisää tietoa napadynamosta...
Sieltä poimittuna induktanssi olisi peräti 100 mH, joka selittäisi jo miksi teho rajoittuu suurilla nopeuksilla.
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 24 Maalis 2016, 18:58
Kirjoittaja sv
Sopiiko Intenso 10400mAh/38,48Wh Powerbank akku input 5,0V-2,0A
ouput 5,0V-1,0A /5,0V-2,1A.
Basta ellipsoid 9430HR 6V 2,4W halogen lampun virtaähteeksi.
Seppo
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 24 Maalis 2016, 19:35
Kirjoittaja jviirret
sv kirjoitti:Sopiiko Intenso 10400mAh/38,48Wh Powerbank akku input 5,0V-2,0A
ouput 5,0V-1,0A /5,0V-2,1A.
Basta ellipsoid 9430HR 6V 2,4W halogen lampun virtaähteeksi.
Sopii, palaa vaan vähän himmeästi 
Jukka
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 24 Maalis 2016, 20:09
Kirjoittaja sv
jviirret kirjoitti:sv kirjoitti:Sopiiko Intenso 10400mAh/38,48Wh Powerbank akku input 5,0V-2,0A
ouput 5,0V-1,0A /5,0V-2,1A.
Basta ellipsoid 9430HR 6V 2,4W halogen lampun virtaähteeksi.
Sopii, palaa vaan vähän himmeästi 
Jukka
Minklainen akku olisi sopiva tuohon lamppuun? 
Seppo
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 24 Maalis 2016, 21:19
Kirjoittaja samuel
Luulis että halogeeni hiukan ylijännitettä kestää.
Eli litiumakkuja (esim. 18650 kennoja) kaksi sarjaan ja kapasiteettitarpeen mukaan lisää rinnan.
täyteen ladattuna 4.2 volttia/ kenno. Täytyy olla syoja piiri akuissa ettei purkaannu liian tyhjiksi.
Tää on mun vakioehdotus kun olen omat akkutarpeeni noilla kennoilla täyttänyt.
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 31 Touko 2016, 09:54
Kirjoittaja Pastori

Kun täällä nyt keskustellaan tästä takavalo asiasta - niin kannan kortta kekoon.
Viime kesänä käytin päivälläkin huomiovaloa eteen ja taakse. Sijoitin ne niin että tuuppasin tuohon kuudeen takahaarukan nivelputken sisään noin puolimetriä pitkän sählymailan varresta katkaistun putken. Putken päähän laitoin kuminlenkuroilla punaisen valon taaksepäin ja valkoisen valon eteenpäin.
Idiksenä oli se että hämärässä kelissä autoilija näkee ensin sen valon ja luonnollisesti ajattelee että se on pyörän keskellä (kuten yleensä) ja mahdollisesti sitten väistää hitusen kauempaa. Ajatus myös toimi.
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 31 Touko 2016, 10:29
Kirjoittaja vaaka
Xxl.fi haluaa roskapostiosoitteenne 25 % alennusta vastaan aiemmin alennetuistakin tuotteista eilen ja tänään, joten ostin Magicshine MS-608 1200/600/300 Lumenin pyörälampun. Kaksi tuntia täysteholla lupaus ja kahdeksen alimmalla teholla.
Mahtavat kiinnikkeet saa helposti kiinni mihin vaan kohtaan pyörää. Laitoin kypärään, pääkiinnike ja pyöräkiinnike löytyvät myös. O renkaan kiinnitys lamppuun vaati väkivaltaa, ei sovi mummojen näppivoimille. O renkaan avulla lampun voi siirtää helposti kiinnikkeestä toiseen.
Kirkas on pienimmälläkin teholla. 20 asteen keila hotspotilla. IPX4. Painavaan kypärään lampuu eteen ja 2x18650 akkupaketti taakse teki aika painavaksi setin, mutta niskatreeniä se vain on. Helppo sanoa työmatkalaisena, mutta pitkille lenkeille tarvitsee treeniä/kiinnityksen pyörään/kärsimystä.
Käytännön testit pimeässä myöhemmin.
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 06 Kesä 2016, 19:34
Kirjoittaja vaaka
Bauhaus myy pyöreää vajaa 5 cm halkaisijaltaan olevaa moniledilamppua. En muista tarkkaan ilmoitettua Lumenmäärää, mutta alle 50. Valkoinen valo kuten myös kolmea aaa patteria käyttävä vajaa 5 cm x 9-10 cm korkea valo-osa paljon isommassa kotelossa. Ei ole näkyvyys enää 5 mm LEDin varassa. Pinta-alaa on. Ei näy aurinkoa kirkkaammin päivällä varmaan kuin hämärässä. Hinnat vaihtorahaluokassa vitosen kieppeillä ja ali.
Vieläkään en tiedä, mikä joidenkin UCI kuskien käyttämä punainen päivällä satojen metrien päähän näkyvä takavalo, josta Eurosportin kommentaattori puhui, on. Luulisi Magic Shinellä plus punainen päällyste saada jotain aikaan ainakin isommilla malleilla.
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 07 Kesä 2016, 01:10
Kirjoittaja ajarmala
vaaka kirjoitti:Vieläkään en tiedä, mikä joidenkin UCI kuskien käyttämä punainen päivällä satojen metrien päähän näkyvä takavalo, josta Eurosportin kommentaattori puhui, on. Luulisi Magic Shinellä plus punainen päällyste saada jotain aikaan ainakin isommilla malleilla.
Google: "magicshine red lens"
Punainen laajakulmalinssi maksaa vitosen ja hoitaa homman. Ja parilla kympillä saa kiinasta Magicshine -kopioita. Minullakin on talvipyörässä (etuvalona, ilman punaista linssiä...).
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 11 Kesä 2016, 17:12
Kirjoittaja vaaka
Eka "yöajo" 1200 lm Magic Shinen kanssa vain 300 lm tehoilla. Yli 100 m päästä liikennemerkit syttyivät rajusti, mutta auringon valaistessa osaa horisontista ollen maan takana, kinnerin levyinen valokeila paljasti tien yksityiskohdat noin 5-7 m päähän. Huonommin 10-12 m päähän, eli nopeus- ja makukysymys, riittääkö. Puolittuu akkuaika 600 lm säädöllä. Vielä testaamatta. Jo 300 karkoitti lintuja ja pupuja paremmin kauempaa kuin normaalisti. Työmatkalla molempien määrä turhan iso ja vaikka kuulemma virustauti on listinyt pupupopulaation Käpylästä, niin Ogelista eteenpäin luoteeseen kaksi jänöä pomppi tiellä. Älysivät sentään paremmin poistua tieltä. Ei kauris etuvaloissa efektiä. Sen sijaan isommista valotehoista ei voi vielä sanoa, pysähtyvätkö ötökän aivot. Selvinnee myöhemmissä testeissä.
300 lm ei valaise ympäristöä niin, että nukahtanut autoilija heräisi. En tiedä riittääkö edes 600 surffaajan havaintokyvyn herätykseen auringon nousua odottaessa. Katuvalot kytkeytyivät päältä juuri ennen töihin saapumista, joten sakujen mukaan huonoimmin pyörän valojen kuskia herättelevässä tilanteessa ajoin, jolloin mälli kävi velowagonille.
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 14 Kesä 2016, 11:11
Kirjoittaja mika

- IMG_20160614_103912.jpg (52.67 KiB) Katsottu 3762 kertaa
Kokeilin että laitan punaista muovia tavallisen ledivalon päälle. Sitten imukupilla kiinni kylkeen. Kuvassa ollaan pienimmällä teholla. Muovin leikkasin ruuvilaatikon kannesta. Punainen kontaktimuovi käy varmaan yhtä lailla.Tässä valomallissa ei valitettavasti vilkkutoimintoa. Toiselle puolelle sitten vastaava sininen ja vilkkumaan niin takaan että yksikään auto ei ohita.
MikaR
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 14 Kesä 2016, 21:03
Kirjoittaja vaaka
Olinko ymmärtänyt oikein aiemmin muualta tältä foorumilta lukiessani, että siniset valot olisivat lailla varatut viranomaisajoneuvoihin?
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 14 Kesä 2016, 21:11
Kirjoittaja mika
vaaka kirjoitti:Olinko ymmärtänyt oikein aiemmin muualta tältä foorumilta lukiessani, että siniset valot olisivat lailla varatut viranomaisajoneuvoihin?
Ihan oikein olet ymmärtänyt, kaikki eivät vain ymmärrä huumoriani
MikaR
Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 14 Kesä 2016, 22:19
Kirjoittaja jori

Onko tuo siis joku tällainen, jonka päälle on liimattu punainen muovi?

Re: Pyörän valoista
Lähetetty: 14 Kesä 2016, 22:26
Kirjoittaja mika
Tuokin malli käy yhtä hyvin. Siinä olisi se vilkku. Väittäisi jopa että tällä tavalla saa tehokkaimman takavalon, ainakin järkevään hintaan
Minulla on tämä malli

- valo.JPG (17.29 KiB) Katsottu 3676 kertaa
Hinta oli pari kymppiä
MikaR