Kiitoksia tiedoista. Laitoin eilen viestiä raderwerkille asian suhteen. Varmasti tuo mk2 olisi vaihtoehto df:lle jos asennon säädettävyys ei silloin tällöin tehtynä ole ylivoimaista (ilman vastaavaa huoltoluukkua kuten df:ssa).
Velomobiili hakusessa
- mika
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 265
- Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
- Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach
Re: Velomobiili hakusessa
ajarmala kirjoitti:Perjantaina 7.8.15 illalla olin Milanilla ajelemassa Lohjan suunnalla. Olin paluumatkalla takaisin Nummelan suuntaan ja ajelin Suurlohjankatua ja tarkoitus oli kääntyä vasemmalle Nummentielle. Risteyksessä on liikennevalot ja siinä menee yleensä aika pitkään odotellessa, kun valot arpovat havaitsevatko MIlanin odottelemassa kääntyvien kaistalla vai ei...
Odotellessa taakse tuli henkilöautomallinen poliisiauto. Ja ilmeisesti sen takia valot lopulta vaihtuivatkin vihreiksi. Kiitos siitä. No, Nummentien alussa on pikkuinen alamäki, josta Milan helposti kehittää alkavalle tasamaaosuudelle kivasti vauhtia. Päätinkin näyttää poliisisedille, miten MIlan kulkee eli ajelin tietä ns. normaalivauhtia, siis luokkaa kuuttakymppiä.
Vajaan kilometrin päässä poliisit vetivät vilkut päälle ja kehottivat pysähtymään... Jep.
- Mikä tuo on?
- Se on kinneri.
- Onko siinä moottori?
- Ei ole, tämä on polkupyörä.
- Tässä on kyllä neljänkympin rajoitus ja vauhtia oli kuusikymmentä.
- No kun polkupyörissä ei vaadita nopeusmittaria...
- Ei rajoitusta siltikään saa rikkoa!
- No mistä sen tietää...
- Miten se noin nopea voi olla?
- No kun tässä on tätä kate (koputan Milanin katetta), joka pienentää ilmanvastusta kivasti. Tiedät kai, että tavallisella polkupyörällä on aina vastatuuli?
- Okei, tämän kerran saat mennä. Näkemiin.
Tämä taisi olla liikkuvan poliisin partio, koska oli liikkeellä henkilöautolla. Ne ei varmaan vielä ole oppineet tuntemaan minua. Kyllä paikallispoliisit vaan tuntevat. Toisaalta, olihan tässä vähän omaakin vikaa, kun polkaisin hiukan vauhtia vartavasten poliisiauton edessä... Milanilla kun on varsin helppoa ajaa taajamissa ylinopeutta.
Tämä on mietityttänyt kun näissä on kuitenkin se mittari. Eli ei vaadita, mutta jos mittari on, voidaanko sitten sakottaa?
MikaR
Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa
Re: Velomobiili hakusessa
mika kirjoitti:ajarmala kirjoitti:Perjantaina 7.8.15 illalla olin Milanilla ajelemassa Lohjan suunnalla. Olin paluumatkalla takaisin Nummelan suuntaan ja ajelin Suurlohjankatua ja tarkoitus oli kääntyä vasemmalle Nummentielle. Risteyksessä on liikennevalot ja siinä menee yleensä aika pitkään odotellessa, kun valot arpovat havaitsevatko MIlanin odottelemassa kääntyvien kaistalla vai ei...
Odotellessa taakse tuli henkilöautomallinen poliisiauto. Ja ilmeisesti sen takia valot lopulta vaihtuivatkin vihreiksi. Kiitos siitä. No, Nummentien alussa on pikkuinen alamäki, josta Milan helposti kehittää alkavalle tasamaaosuudelle kivasti vauhtia. Päätinkin näyttää poliisisedille, miten MIlan kulkee eli ajelin tietä ns. normaalivauhtia, siis luokkaa kuuttakymppiä.
Vajaan kilometrin päässä poliisit vetivät vilkut päälle ja kehottivat pysähtymään... Jep.
- Mikä tuo on?
- Se on kinneri.
- Onko siinä moottori?
- Ei ole, tämä on polkupyörä.
- Tässä on kyllä neljänkympin rajoitus ja vauhtia oli kuusikymmentä.
- No kun polkupyörissä ei vaadita nopeusmittaria...
- Ei rajoitusta siltikään saa rikkoa!
- No mistä sen tietää...
- Miten se noin nopea voi olla?
- No kun tässä on tätä kate (koputan Milanin katetta), joka pienentää ilmanvastusta kivasti. Tiedät kai, että tavallisella polkupyörällä on aina vastatuuli?
- Okei, tämän kerran saat mennä. Näkemiin.
Tämä taisi olla liikkuvan poliisin partio, koska oli liikkeellä henkilöautolla. Ne ei varmaan vielä ole oppineet tuntemaan minua. Kyllä paikallispoliisit vaan tuntevat. Toisaalta, olihan tässä vähän omaakin vikaa, kun polkaisin hiukan vauhtia vartavasten poliisiauton edessä... Milanilla kun on varsin helppoa ajaa taajamissa ylinopeutta.
Tämä on mietityttänyt kun näissä on kuitenkin se mittari. Eli ei vaadita, mutta jos mittari on, voidaanko sitten sakottaa?
MikaR
Miun arvaus on voi sakottaa, vaikka ei olis mittaria. Tuskin autoilijakaan voi sanoo ettei oo mittaria tai ett se on rikki.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Velomobiili hakusessa
PW kirjoitti:mika kirjoitti:Tämä on mietityttänyt kun näissä on kuitenkin se mittari. Eli ei vaadita, mutta jos mittari on, voidaanko sitten sakottaa?
Miun arvaus on voi sakottaa, vaikka ei olis mittaria. Tuskin autoilijakaan voi sanoo ettei oo mittaria tai ett se on rikki.
Kyllä poliisi tosiaan voi aina sakottaa, kun luulee, että lakia on rikottu. Eri asia sitten, onko se lain mukaista. Se taas selviää sakon maksamisen jälkeen valituskäsittelyssä oikeudessa. Useimmiten ihmiset eivät näissä rajatapauksissa halua lähteä käymään oikeutta poliisia vastaan ja poliisille on tästä syystä kertynyt lievää ylimielisyyttä kansalaisia kohtaan. Ei ne lait kuitenkaan ole aina tarkoitettu sellaisiksi, miten poliisi niitä soveltaa. Poliisin lain tulkinnan tarkentaminen on kuitenkin työlästä, sillä suomalainen oikeusjärjestelmä on valitettavasti tavattoman hidas ja työläs ja virkamiehet puolustavat toisiaan kansalaista vastaan.
–Ehdottomasti reformin paikka!
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Velomobiili hakusessa
PW kirjoitti:mika kirjoitti:Tämä on mietityttänyt kun näissä on kuitenkin se mittari. Eli ei vaadita, mutta jos mittari on, voidaanko sitten sakottaa?
MikaR
Miun arvaus on voi sakottaa, vaikka ei olis mittaria. Tuskin autoilijakaan voi sanoo ettei oo mittaria tai ett se on rikki.
Rikesakkoa ei polkupyöräilijälle saa lain mukaan ylinopeudesta antaa. Menee heti päiväsakoille. Tämä estää tehokkaasti poliiseja sakottamasta ylinopeudesta. Normaali-ihmisen oikeustajuun ei sovi että pyöräilijää rangaistaisiin moninkertaisesti kovemmin kuin peltilehmällä ajavaa.
Mittarin olemassa olon ei pitäisi vaikuttaa siihen saako ylinopeussakon, mutta autonkuljettajaa voidaan sakottaa mittarin puuttumisesta tai toimimattomuudesta. On pyöräilijän oma asia miten varmistaa ettei aja ylinopeutta ja hyvä niin. Suurimmalle osalle pyöräilijöitä asia on täysin irrelevantti
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Velomobiili hakusessa
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:mika kirjoitti:Tämä on mietityttänyt kun näissä on kuitenkin se mittari. Eli ei vaadita, mutta jos mittari on, voidaanko sitten sakottaa?
MikaR
Miun arvaus on voi sakottaa, vaikka ei olis mittaria. Tuskin autoilijakaan voi sanoo ettei oo mittaria tai ett se on rikki.
Rikesakkoa ei polkupyöräilijälle saa lain mukaan ylinopeudesta antaa. Menee heti päiväsakoille. Tämä estää tehokkaasti poliiseja sakottamasta ylinopeudesta. Normaali-ihmisen oikeustajuun ei sovi että pyöräilijää rangaistaisiin moninkertaisesti kovemmin kuin peltilehmällä ajavaa.
Mittarin olemassa olon ei pitäisi vaikuttaa siihen saako ylinopeussakon, mutta autonkuljettajaa voidaan sakottaa mittarin puuttumisesta tai toimimattomuudesta. On pyöräilijän oma asia miten varmistaa ettei aja ylinopeutta ja hyvä niin. Suurimmalle osalle pyöräilijöitä asia on täysin irrelevantti
Finleksistä löysin tämmöistä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20100756#P3
"Moottorittoman ajoneuvon kuljettajan rikkomukset
Polkupyöräilijälle tai muulle moottorittoman ajoneuvon kuljettajalle määrätään
1) tieliikennelain 3 §:n 2 momentin liikenteen estämis- tai häiritsemiskiellon tai 2 luvun ajoneuvon kuljettajaa koskevien liikennesääntöjen,
2) ajoneuvolain (1090/2002) 4 §:n 1 momentin ajoneuvon yleisiä turvallisuusvaatimuksia koskevan säännöksen,
3) tieliikennelain tai sen nojalla säädetyn liikenteen ohjauslaitteen noudattamisvelvollisuuden tai liikkumista moottoritiealueella koskevan kiellon tai
4) tieliikennelain tai sen nojalla säädetyn henkilökuljetusta polkupyörällä koskevan rajoituksen
vastaisesta tahallisesta tai huolimattomasta menettelystä 20 euron rikesakko."
"Nopeusrajoituksen rikkominen" kohdalla puhutaan vaan moottorikäyttöisestä ajoneuvosta mutta siis periaatteessa pyöräilijän sakko on se 20€ mutta ei voida määrätä ylinopeudesta?
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Velomobiili hakusessa
jooseha kirjoitti:Mittarin olemassa olon ei pitäisi vaikuttaa siihen saako ylinopeussakon, mutta autonkuljettajaa voidaan sakottaa mittarin puuttumisesta tai toimimattomuudesta. On pyöräilijän oma asia miten varmistaa ettei aja ylinopeutta ja hyvä niin.
Ei mittarin puuttumisesta tai toimimattomuudesta voi suoraan autoilijaa sakottaa. Nopeus pitää vaan jollakin tavalla pystyä kuljettajan todentamaan, mutta nopeusmittaripakkoa ei ole. Nimimerkillä nopeusmittarittoman offroad auton katsastanut
Re: Velomobiili hakusessa
Ajoneuvolaki (kohta 12) vaatii moottorikäyttöiseen ajoneuvoon nopeusmittarin Vaatimus varmaankin katoaa riittävän vanhoilla ajoneuvoilla. Ainakin vanhat traktorit ovat ilman.
Katsastusmies toimii viranomaisen "vastuulla". Läpi saattaa mennä mitä vain ja asiakas vastaa virheistä Kannattaa ainakin tarkistaa ettei otteesta katoa tai muutu tietoja.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Velomobiili hakusessa
Juhannuspäivänä oli mukavan helteistä ja sateetonta. Eli siis loistava kinneröintikeli. Heitin sellaisen mukavan runsaan tunnin lenkin ja siltä palattuani huomasin, että Milanin nokkaan oli iskenyt aikamoisen paljon kärpäsenraatoja... Ei muuta kuin pesemään. No, sen siitä saa, kun kiihdyttelee alamäissä lähes kahdeksaankymppiin näin kesäaikaan.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Re: Velomobiili hakusessa
Nyt on itsekin kokeiltu df:n rajoja. Mutkainen rypyläpintainen maalaistie alamäkeen 87,1 km/h ja siitä routamonttuihin enemmän tai vähemmän kolmipyöräsladissa. Ei tarvitse tuohon kohtaan enää yrittää. Ps. Milloinkahan liputetaan Strava osuuksista pihalle kun vahingossa tullut jo nippu KOMeja ilman tietoista yrittämistä täällä Kuopion seudulla. En olisi uskonut miten vaivattomasti velomobiili liikkuu....
Challenge Fujin SL 2 / DF # 103
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Velomobiili hakusessa
jounisi kirjoitti:Ps. Milloinkahan liputetaan Strava osuuksista pihalle kun vahingossa tullut jo nippu KOMeja ilman tietoista yrittämistä täällä Kuopion seudulla. En olisi uskonut miten vaivattomasti velomobiili liikkuu....
Stravassa ne eivät tunnusta eri ajoneuvoluokkia, kuten vaikka pystypyörät, nojakit, kinnerit. Sen takia joku sitten liputtaa kinnerit ulos. Mutta juurisyy on se, että ei tunnusteta ajaneuvoluokkia eikä sitä, että eri luokat ovat perusluonteeltaan erinopeuksisia. Pienillä muutoksilla Stravasta saisi ihan toimivan...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Re: Velomobiili hakusessa
ajarmala kirjoitti:jounisi kirjoitti:Ps. Milloinkahan liputetaan Strava osuuksista pihalle kun vahingossa tullut jo nippu KOMeja ilman tietoista yrittämistä täällä Kuopion seudulla. En olisi uskonut miten vaivattomasti velomobiili liikkuu....
Stravassa ne eivät tunnusta eri ajoneuvoluokkia, kuten vaikka pystypyörät, nojakit, kinnerit. Sen takia joku sitten liputtaa kinnerit ulos. Mutta juurisyy on se, että ei tunnusteta ajaneuvoluokkia eikä sitä, että eri luokat ovat perusluonteeltaan erinopeuksisia. Pienillä muutoksilla Stravasta saisi ihan toimivan...
Tarkottaako "liputtaminen" että epäillään tuloksia ja sen takia poistetaan listoilta?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Velomobiili hakusessa
jounisi kirjoitti:Nyt on itsekin kokeiltu df:n rajoja. Mutkainen rypyläpintainen maalaistie alamäkeen 87,1 km/h ja siitä routamonttuihin enemmän tai vähemmän kolmipyöräsladissa. Ei tarvitse tuohon kohtaan enää yrittää. Ps. Milloinkahan liputetaan Strava osuuksista pihalle kun vahingossa tullut jo nippu KOMeja ilman tietoista yrittämistä täällä Kuopion seudulla. En olisi uskonut miten vaivattomasti velomobiili liikkuu....
Se on mukava ett liikkuu! Itsekin hämmästyin todella ku ekaa ja ainutta kertaa pääsin vähän pidempään ajamaan kinneriä - ei vaan tajunnu miten vähällä voimalla/teholla se kulki
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Velomobiili hakusessa
PW kirjoitti:Tarkottaako "liputtaminen" että epäillään tuloksia ja sen takia poistetaan listoilta?
Täsmälleen. Pystärikuskit ei sulata sitä, että kinneristit ajavat KOMeja huomaamattaan ja ihan tuosta vaan.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
- Stapani
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 855
- Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
- Paikkakunta: 00920 Helsinki
Re: Velomobiili hakusessa
BROL:ssa Strava liputuksista postia:
"Hello John, Greetings from Strava HQ in San Francisco.
It's been brought to our attention that you may be riding a velomobile and unfortunately we can not allow your activities on the segment leaderboards with other bicycles. If you're not riding a velomobile please let me know which bicycle you are riding.
We do not consider velomobiles to be a recumbent bicycle. While velomobiles are derived from recumbent vehicles and use recumbent drivetrains they are very distinctly their own vehicle. Velomobiles exist in a category of their own due to their fully faired bodies which allow them to benefit from a significant aerodynamic advantage not available on any other recumbent or standard upright bicycle.
Allowing these vehicles on leaderboards would be very unfair to other cyclists and not in the spirit of Strava. You'll have to mark any activity ridden on the velomobile as private for the time being or change the activity type to "workout". I apologize for any inconvenience or confusion.
Please let me know if you have any questions.
Kind Regards,
Sheila Fretwell
STRAVA
http://www.strava.com/athletes/sheila"
Tapani
Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"