Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo, mullakin kävi tänään niin että huomasin sitten vasta kun vahinko oli jo tapahtunut, että viereistä aitaa oli parturoitu ja että se nimenomaan oli orapihlaja. Ei oltu asvaltilta siivottu kaikkee pois. Eihän se sitten tarvitse kuin sen yhden piikin.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Huomasin että Marathon plussasta on myös 35-406 versio. Miten multa on kokonaan tuo mennyt ohi? Luulin että se on vaan 47 -levyisenä, vai onko tuo joku uus juttu? Nyt tarttisi taas vaihtaa renkaat kun alkaa olla liian syviä monttuja pintaan syötynä ja mietin tosissani myös niitä Kojakeja. Aiemmin linkatusta nettikaupasta sais Kojakin paljon halvemmalla kuin saman renkaan CRC:stä, säästö on jo kymppejä. Harmi vaan että niitä renkaita tulee loppuviikosta ehkä ja tarttisin ne renkaat ihan kohta viimeistään.

Niin siihen itse kysymykseen että mistä tietää kuin kapea rengas sopii vanteelle? Polkupyöräwiki ei antanut vastausta, siellä oli vaan ympäripyöreä "tietyissä rajoissa". Mikäs se tietty raja sitten on. Jos aiemmin vanteelle on ängetty 47-406 niin onko 35-406 liian kapea vai tarkoittaako tuo "tietyissä rajoissa" isompaa heittoa?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Käytännössä kapeus ei haittaa, näyttää nuo chopperi tyypit laittavan 50mm kojakkeja jopa 80mm leveille vanteille http://www.pinkbike.com/u/samusk/album/E-chopper-3/ :shock:

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

On kapeudesta haittaa, mutta joskus ei ole vaihtoehtoja kuten noilla choppereilla. Nyrkkisääntö on rengas olis hyvä olla n. 8 mm leveämpi kuin vanteen rengasuran sisäleveys. Leveimmillään ei kannata asentaa yli kaksi ja puoli kertaa vanteen levyisiä koska ne alkaa istumaan huonosti uraan.
HPV gekossa on ainakin 406x19 vanteita eli niille ei kannata asentaa alle 28 mm leveitä renkaita ja uskoisin että siinä scorpioonissa on saman levyiset vanteet. Vaimolla on just ne 35 leveet plussat ja hyvin toimii.
Sheldon Brownin sivuilta löytyy taulukko noista suositus leveyksistä.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

On kapeudesta haittaa, mutta joskus ei ole vaihtoehtoja kuten noilla choppereilla. Nyrkkisääntö on rengas olis hyvä olla n. 8 mm leveämpi kuin vanteen rengasuran sisäleveys. Leveimmillään ei kannata asentaa yli kaksi ja puoli kertaa vanteen levyisiä koska ne alkaa istumaan huonosti uraan.

Toivottavasti puhut sitten vain retkipyörien renkaista :? koska maastovanteet on noin yleensä 19-24 mm sisäleveydeltään ja kapeimmat käytetyt renkaat 50-millisiä. Mille vanneleveydelle rengas on suunniteltu vaikuttaa oleellisesti. Näistä käydään kovaa keskustelua fillarifoorumilla, ainakin siis maastorenkaiden osalta.

Ja maantierenkaissa tyypillisesti käytetään about saman levyistä rengasta kuin vanteen ulkoleveys. Lähinnä aerodynaamisen edun takia. Ennen se oli 19mm johon mukavuussyistä 23-25-millinen rengas joka vielä yleensä mahtuu kaikkiin maantiepyörien haarukoihin ja nyt on uusimmat aero-kiekot 25-millisillä vanteilla tai jopa levämmillä (Zipp et'al).

Maantiepyörä tarkoittaa nojapyörämaailmassa esimerkiksi MetaPhysic:n tehdashaarukkaa, Velokraft:n haarukoita jne.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja PW »

Miull on lowracerissa ollu 28mm rengas 19mm vanteella, eikä siinä mitään ongelmaa ollu.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Miull on lowracerissa ollu 28mm rengas 19mm vanteella, eikä siinä mitään ongelmaa ollu.

No ei varmasti. Mulla tuli reunanrepeämis ongelmia kun laitoin 19mm vanteelle yli 50mm leveän 5bar BMX-kumin. Sen kudos repesi vanteen reunan kohdalta. Tuossa siis ylittyi tuo Wackyn sääntö, eli 2,5x vanteen leveys.
En kyllä osaa kuvitella mitä vaaraa on jos kumi on vanteen levyinen tai jopa vähän kapeampi. Eihän sen ajo-ominaisuudet varmasti ole ihan valmistajan tarkoittamat ja saattaa nousta vanteelle vähän nihkeästi, mutta nämä huomioiden luulisi että käyttö onnistuu? Mut joo, nämä on näitä ääritapauksia joita normaali pyöräilijä ei tule koskaan kohtaamaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Nuo on suosituksia jotka yleistää, eli todelliset rajat onkin sitten ihan toinen asia. Jos tietää mitä tekee niin voi tosiaan laittaa 50 leveen kumin 80 leveelle vanteelle, mutta ei kannata odottaa että se onnistuu kaikilla erilaisilla 50 millisillä renkailla samallalailla. Maastopyörien kumit on tosiaan suunniteltu varmasti hieman erilailla niin ettei niiden sivut leikkaannu vanteesta samallalailla, mutta on niissäkin rajansa.
Ajo-ominaisuuksiin voi vaikuttaa sillä että miten leveän kumin laittaa millekin vanteelle. Esimerkiksi todella leveä kumi kapealla vanteella tuppaa vääntymään mutkissa enemmän sivusuunnassa kuin sama rengas leveämmällä vanteella joka voi tuntua ohjauksessa eteenkin jos ajaa selvästi alle maksipaineen.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

En kyllä osaa kuvitella mitä vaaraa on jos kumi on vanteen levyinen tai jopa vähän kapeampi.

Ei siinä renkaan kannalta olekaan ongelmaa, päinvastoin. Ongelma voi olla vanteen paineenkesto. Renkaan kyljessä kun tällaisessa tapauksessa lukee paljon suuremmat painelukemat, kuin vanteen suunnittelija on arvellut tälle vanteelle tulevan painekuormitusta. Väsyttyään voi vanne vanhana haljeta keskeltä. Teoreettinen ongelma taitaa tämä olla, ellei sitten kyse ole erityisen kevyeksi suunnitellusta vanteesta ja järkyttävän kovista paineista minimaalisen pienellä renkaalla tälle vanteelle asennettuna.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No jos vanteessa lukee 406x19C niin tuo jälkimmäinen siis merkkaa vanteen sisäleveyttä, vai? Niin jos tuohon lisättäisiin se 8mm niin rengas olisi 27mm leveä. Aika kapea? Ja nyt siinä on onnistuneesti 47 leveä. Ero tuntuu aika hurjalta. En nyt sitten kuitenkaan osaa päättää pitäisikö kokeilla kapeampaa Marathon plussaa vai kokonaan eri rengasta, tuota Kojakia. Kuinka helposti Kojakiin lähtee pureutumaan pikkukivet? Marathon plussaan kaivautuu sepelinmurusia aika hyvin ja renkaan uriin myös, vaikeivät olekaan ylenpalttisen syvät. Kojakithan ovat tasaiset, joten auttaisiko se tuohon ongelmaan? Jos joku on kokeillut noista Marathon plussista molempia leveyksiä 47 ja 35 (koossa 406), olisi kiva kuulla oliko niissä rullaavuudessa tai muutoin eroa?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

No jos vanteessa lukee 406x19C niin tuo jälkimmäinen siis merkkaa vanteen sisäleveyttä, vai? Niin jos tuohon lisättäisiin se 8mm niin rengas olisi 27mm leveä. Aika kapea? Ja nyt siinä on onnistuneesti 47 leveä. Ero tuntuu aika hurjalta. En nyt sitten kuitenkaan osaa päättää pitäisikö kokeilla kapeampaa Marathon plussaa vai kokonaan eri rengasta, tuota Kojakia. Kuinka helposti Kojakiin lähtee pureutumaan pikkukivet? Marathon plussaan kaivautuu sepelinmurusia aika hyvin ja renkaan uriin myös, vaikeivät olekaan ylenpalttisen syvät. Kojakithan ovat tasaiset, joten auttaisiko se tuohon ongelmaan? Jos joku on kokeillut noista Marathon plussista molempia leveyksiä 47 ja 35 (koossa 406), olisi kiva kuulla oliko niissä rullaavuudessa tai muutoin eroa?

En nyt saanut ihan kiinni, mitä tarkoitit tuolla 19+8 mm. Jonkun ohjeen mukaan renkaan leveys ei saisi olla enempää, kuin 2,5 x vanteen sisäleveys, eli tässä tapauksessa 2,5 x 19mm = 47,5mm. Tuostakin voi mennä helposti leveämmäksi, jos pitää renkaassa kunnolla painetta. Nämä renkaan leveysrjaoitukset ovat lähinnä maastopyöräilijöitä koskevia. He kun ajelevat tolkuttoman matalilla paineilla. Tarkoitus on estää liiallinen renkaan taipuminen sivulle, joka saattaa nirhata renkaan reunan rikki. Tässä kuvassa näkyy se syy hyvin. Oikeanpuoleisen vannenauhan ja vanteen hankaus tuolla lailla kuormitettaessa rikkoo renkaan kyljen.
Kuva
Kunnollisilla paineilla renkaan vannenauha painuu vanteen reunaa vasten niin kovalla voimalla, ettei se pääse liikkumaan ja hankaamaan reunaa puhki. Varmasti iso osuus on myös vanteen reunan ja renkaan väliin löysällä renkaalla ajettaessa joutuvalla hiekalla.

Tässä vielä tuo leveyssuositus kuvana. Tämä siis koskee lähinnä maastopyöräilijöitä.
Kuva

Kojakeihin kivet pureutuvat myös melko helposti, mutta ne on paljon helpompi Kojakin pinnasta löytää, eivätkä siksi ehdi niin syvälle, että puhkaisisivat renkaan, jos renkaita säännöllisesti pyyhkii käsin, jolloin kiven tuntee käsissään ja sen voi poistaa pinnasta, ennen kuin se pureutuu läpi asti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Miten käy jos renkaan leveys on alle vanteen leveyden ja ajaa vinottain rotvallinreunaan :shock:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

406x19c kertoo juuri sen leveyden josta puhuin. Niillä vanteilla 47 mm leveä kumi on lähellä maksimia mitä niille kannattaa laittaa eteenkin kun kyseessä on trike jossa renkaisiin kohdistuu enemmän sivuttaista vääntämistä koska vanne ei kallistu mutkassa.

Saman mallin kapeampi rengas on kevyempi joka vaikuttaa lähinnä kiihdytyksissä ja häviävän pienenä hyötynä ilmanvastuksessa. Leveämpi rengas rullaa samalla paineella aina paremmin, mutta erot asfaltilla on taas kerran häviävän pieniä, pehmeämmillä pinnoilla kuten soralla tai hiekalla eron voi jo alkaa huomaamaan. Huom. kapeampiin renkaisiin yleensä saa laittaa enemmän painetta, mutta se ei yleensä täysin kompensoi leveämmän renkaan parempaa rullaavuutta maksimipaineillakaan, mutta erot on pieniä.

Kivien uppoamiseen vaikuttaa eniten renkaan kumiseos. Kojakkeja en ole kokeillut, mutta veikkaan että vaikka seos on eri kuin plussissa niin kivet uppoaa melkein samallailla niihin. Kuvio vaikuttaa kunnolla kivien uppoamiseen vasta kun se on riittävän syvä eli kojakit kerää aavistuksen enemmän kiviä kuin plussat, mutta kuvion syvyys ero on niin pieni ettei eroa kunnolla huomaa.

Ehkä näillä ohjeilla saat itselles valittua sopivan levyisen ja mallisen renkaan.

Viimeksi muokannut Wacky, 14 Huhti 2014, 17:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Syväri kirjoitti:

Miten käy jos renkaan leveys on alle vanteen leveyden ja ajaa vinottain rotvallinreunaan :shock:

Riippuen hieman tilanteesta niin vanne saattaa hyvinkin kolahtaa rotvalliin kumin sijasta.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Syväri kirjoitti:

Miten käy jos renkaan leveys on alle vanteen leveyden ja ajaa vinottain rotvallinreunaan :shock:

Riippuu vinouskulmasta. Todennäköisesti kaatuu pyörällä. Kalliiksi tulee joka tapauksessa. :wink:
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin