Sivu 14/26

Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 02 Elo 2014, 09:32
Kirjoittaja Parsa

Pystyykös Stradaan vaihtamaan kapeampia renkaita? Tuntuu aika tuhdeilta nuo 47mm edessä ja 54 takana.
Vaikuttaa nuo rullaavuuteen huonolla tavalla ja kuinka paljon painetta olette niissä pitäneet?

Ja eikös Strada sovi niin kuin Questkin 200cm kuskille?


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 02 Elo 2014, 10:00
Kirjoittaja jori
Parsa kirjoitti:

Pystyykös Stradaan vaihtamaan kapeampia renkaita? Tuntuu aika tuhdeilta nuo 47mm edessä ja 54 takana.
Vaikuttaa nuo rullaavuuteen huonolla tavalla ja kuinka paljon painetta olette niissä pitäneet?

Ja eikös Strada sovi niin kuin Questkin 200cm kuskille?

Kapeammat renkaat pystyy kyllä aina vaihtamaan leveämpien tilalle. Ne ovat kevyemmät ja niiden ilmanvastus on pienempi, mikä ei kuitenkaan kinnerissä ole merkittävää, koska renkaat on suorassa korin katveessa. Paksummat renkaat vierivät ohuita paremmin, mikäli renkaan rakenne on muuten sama ja molemmissa käytetään maksimipaineita. Vierintävastus riippuu lähinnä renkaan painumasta kuorman alla, kulutuspinnan kuvioinnista, materiaalista ja renkaan sisäisistä kitkoista, joihin laskisin myös sisärenkaan hankaamisen päälirenkaan sisäpintaan painuman muodonmuutoksen kohdalla. Sisärenkaattomuus vähentää siis vierintävastusta.


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 02 Elo 2014, 16:22
Kirjoittaja Parsa

Okei, eli kuinka kapeat voisi maksimissaan vaihtaa? Entä onko jotain tiettyä rengasta mikä olisi erityisen hyvä?


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 04 Elo 2014, 21:57
Kirjoittaja Wacky

Riippuu vähän siitä miten leveät vanteet siinä on. Yleensä ei kannata asentaa rengasta vanteelle joka ei ole 8 mm leveämpi kuin vanteen sisähalkaisia. Esim jos vanne on 19 mm niin minimi rengakaan suositusleveys on 28mm. Vanteita voidaan aina vaihtaa jos haluaa vielä kapeampaa. Kapein 406 mitä yleensä löytyy on kait 23 mm joka on ihan tarpeeksi kapea.


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 05 Elo 2014, 00:14
Kirjoittaja terppa

Käsittääkseni se 23 millinen on kapein mahdollinen, mulla on Ultremo kisarenkaana mutta muuten ajelen 28 millisillä Duranoilla. Kuivalla ihan ok rengas mutta syksyksi meinasin Schwalben trykkereitä kokeilla mitkä on kolmipyöräisiin nojapyöriin suunniteltu. Nyt kun on stopparit ettei rengasta voi kääntää liikaa eikä siis renkaan reuna nappaa koriin kiinni niin voi kokeilla taas vähän leveämpää.

Duranot oli paremmat kuin 35 milliset kojakit mutta jos unohtaa pistosuojauksen niin Kendan Kwestiä ei perstuntumalta erottanut Duranosta, mitä nyt mukavuudesta :mrgreen: Sateella rullasi huomattavasti paremmin ja kestoikä on tuplat Duranoon verrattuna. Jotain Continentalia kuluttelin takana 4 tkm eikä siitäkään ole pahaa sanottavaa. Takana ehkä 35 millinen tai leveämpi on parempi, vähemmän on uraherkkä silloin... Makuasioita...


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 06 Elo 2014, 10:24
Kirjoittaja TMS
Parsa kirjoitti:

Pystyykös Stradaan vaihtamaan kapeampia renkaita? Tuntuu aika tuhdeilta nuo 47mm edessä ja 54 takana.
Vaikuttaa nuo rullaavuuteen huonolla tavalla ja kuinka paljon painetta olette niissä pitäneet?

Ja eikös Strada sovi niin kuin Questkin 200cm kuskille?

Stradan pitäisi kuskin tilojen puitteissa olla ihan yhtä tilava kuin Quest. Omien kokemuksien varjolla sanoisin että kehon mittasuhteista riippuu kuinka 2 metrinen kyytin mahtuu. Jos 2 metrisellä on pitkät jalat suhteessa selkään, ja sitten lisäksi isot kengät, niin sanoisin että kampia pitää todennäköisesti lyhentää, että mahtuu pyörittämään.

Minun Stradassa on vielä alkuperäiset aika tuhdit BMX kehät edessä, jotka on varmasti yli 20 mm leveät, mutta tarkkaa mittaa en tähän hätään muista. En sitten tiedä millaisilla kehillä uudet Stradat tulevat, mutta voisin kuvitella että aika samantyylisiä leveitä kehiä käyttävät.


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 10 Loka 2014, 18:04
Kirjoittaja TMS

Muutama viikko sitten rupesi kuulumaan epämääräistä naksumista joka kuuluin pelkästään silloin kuin polki. Vaikea oli hahmottaa mistä ääni tulee, kun välillä olin aivan varma, että se tulee takaosasta ja välillä taas ihan selvästi edestä. Aikani naksumista kuuntelin ja ei se kauheasti siitä pahentunut, mutta täytyihän se sitten selvittää missä on vika. Eri paikkoja katsastin ja lopulta totesin, että keskiössä tuntuu olevan klappia, ja sehän se syyllinen sitten lopulta olikin, uuden kun vaihdoin niin naksuminen loppui. Selvää rohina keskiössä oli kun sitä käsin pyöritti. Hieman oli kyllä taistelua sen vaihdon kanssa kun ei uusi keskiö meinannut millään lähteä kierteille, mutta lopulta se kuitenkin onnistui.

Keskiö kesti reilut 25 tkm ajoa ennen kuin hajosi. Keskiö oli ISIS tyyppinen, akselin pituus 108 mm ja keskiön leveys 68 mm ja kierteet BSA. Pyörätohtorilta löytyi sopivasti uusi FSA Platinium keskiö noilla mitoilla, saa nähdä kauanko se kestää. 25 tkm ei minusta kyllä ole kovin paljoa, varsinkaan kinnerissä kun keskiö on täysin suojassa vedeltä ja kuralta. Mutta tämän tyypin keskiöiden kestävyydestä en kyllä ole tainnut netistä paljoa hyvää lukea. Vanhentunutta teknikkaahan tuo jo on, ei noita ole uusissa pyörissä ollut enää moneen vuoteen, siinä mielessä ihmeellistä että sellainen on alunperinkään Stradaan laitettu.

Parsan kanssa hiukan hierottiin kauppoja Stradasta, mutta tulosta ei tullut. Näin ollen en vielä ensi vuonna vaihda Stradaa DF XL:ään, vaikka sellaista olenkin tässä hieman miettinyt :wink: .


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 15 Maalis 2015, 13:25
Kirjoittaja TMS

Täytyypä pitkästä aikaa kirjoitella taas hieman kokemuksia ylös.

Stradassa on jo uudesta pitäen ollut sellainen vika että takarengas on välillä vauhdikkaammin vasemmalle käännyttäessä hieman hangannut takarenkaan koteloon silloin kun käytössä on hieman leveämpi noin 2 tuumainen rengas. Taipumus on korostunut varsinkin silloin jos on kyydissä paljon tavaraa ja painoa. Se ei sinänsä ole juurikaan haitannut eikä yksikään rengas ole sen takia vielä kyljestä hajonnut ennen tavallisesta kulumisesta aiheutuvaa vaihtotarvetta, mutta päätin kuitenkin tehdä uuden takahaarukan kiinnityskulman jossa reikä oli noin 4 mm ylempänä. Tämä tuntui auttavan, hankaaminen on enää todella harvinaista.

Syksyllä sepelien kylvämisen jälkeen rupesi taas kumit puhkeilemaan. Tällä kertaa päätin kokeilla pistosuojanauhaa, kun ei muu ole tähän mennessä auttanut. Kokeilu on ollut lähes täydellinen menestys, nauhat ovat tosiaan toimineet. Ainoan puhkeamisen aiheutti nauha itse, kun nauhan toinen pää hiersi sisärenkaaseen reiän. Tätä reikää paikatessa katsoin ulkorenkaan läpi, ja karkeasti ainakin kymmenen reikää nauha oli estänyt siihen mennessä (niin monta läpireikää ulkorenkaasta löytyi). Eli pistosuojanauhoja voin ehdottomasti suositella.

Varsin mukavasti on tänä "talvena" päässyt kinnerillä täällä etelärannikolla ajamaan, jotain hyvääkin tällaisessa surkeassa talvessa siis.


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 15 Maalis 2015, 13:38
Kirjoittaja TMS

Sellainen tuli vielä mieleen että tuli Velocractin Pieteriltä ostettua Risse Genesis takaiskari. Vielä ei ole siitä kokemuksia, mutta varmaan ensi viikon jälkeen on kunhan saan sen ruuvattua paikalleen. Mielenkiinnolla odotan että onko siitä iloa.


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 15 Maalis 2015, 17:12
Kirjoittaja VeloWagon
TMS kirjoitti:

Stradassa on jo uudesta pitäen ollut sellainen vika että takarengas on välillä vauhdikkaammin vasemmalle käännyttäessä hieman hangannut takarenkaan koteloon silloin kun käytössä on hieman leveämpi noin 2 tuumainen rengas. Taipumus on korostunut varsinkin silloin jos on kyydissä paljon tavaraa ja painoa.

Mangossani sama ilmiö. Koteloon tuli noin kymmensenttinen reikä jonka paikkasin jesarilla. Suosin taaksen vähän kapeampia renkaita nyt tästä johtuen.


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 15 Maalis 2015, 18:05
Kirjoittaja PW

Mikä siellä antaa periksi? Onko molemmissa toispuoleinen takahaarukka?


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 15 Maalis 2015, 19:30
Kirjoittaja VeloWagon

Mangossa ainakin toispuoleinen, luulen että Stradassa sama juttu.


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 15 Maalis 2015, 19:37
Kirjoittaja jviirret

Se toispuoleinen on paksumpaa tavaraa kuin kaksipuoleinen haarukka, on siksi luultavasti parempi kiertojäykkyydeltään kuin kaksipuolinen olisi.

Jukka


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 15 Maalis 2015, 22:57
Kirjoittaja TMS

Haarukkakin varmaan vähän joustaa ja sitten akseli hiukan taipuu ja varmaan lisäksi kori kiinnityspisteiden kohdilta hieman elää niin sehän jo riittää varsinkin kun rengas ei koteloon nähden ole keskellä ainakaan minun Stradassa, vaan aika selvästi lähempänä toista reunaa. Minulla ei kuitenkaan renkaan kotelo ole käytännössä ollenkaan kärsinyt kosketuksista, ilmeisesti ne on sen verran kevyitä olleet.


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 16 Maalis 2015, 09:09
Kirjoittaja jori

Kiinnostaisi, mutta ei ole kuvia rakenteesta, jotta voisi taipumien syitä päätellä. :(