joonas kirjoitti:Pyörään on ilmaantunut kovin levoton ohjaus. Etupyörä uiskentelee omiaan...
Liian pienet paineet aiheuttivat tuollaista minulle.
joonas kirjoitti:Pyörään on ilmaantunut kovin levoton ohjaus. Etupyörä uiskentelee omiaan...
Liian pienet paineet aiheuttivat tuollaista minulle.
Tuli tässä toista viestiketjua lukiessa mieleen, että eikös etuhaarukan kääntäminen "väärin" päin olisi fiksuin tapa ratkaista v-jarrun vaijeri-suoraan-ketjuihin ongelma? Tekemäni jarrun kääntö viritys oli vähän tuskallinen (ja on nyt asennettuna vaimon pyörään).
Olen haaveillut ja mittaillut jos ostaisi jousitetun etuhaarukan. Pitää nyt miettiä paljonko keula nousisi ja miten se vaikuttaa ajoon, mutta nuo haarukat on varsin suoria ja voisi kait asentaa väärin päin ilman että jättöä tulisi ihan kamalasti. Nyt sitä on epämääräisesti mitattuna jotain pari senttiä. Sitten vois vaan laittaa uuden V-jarrun ilman mitään virittelyä
Onko kokemuksia onko 5-6cm keulan nousu mitenkä dramaattinen?
optimistx kirjoitti:joonas kirjoitti:Pyörään on ilmaantunut kovin levoton ohjaus. Etupyörä uiskentelee omiaan...
Liian pienet paineet aiheuttivat tuollaista minulle.
Tankkaan renkaat maanantaisin. 4,6-4,7bar. Eli ei pitäis mulla johtua paineista.
joonas kirjoitti:Pyörään on ilmaantunut kovin levoton ohjaus. Etupyörä uiskentelee omiaan...
Tarkista keulakulma, runko ratkeamien varalta, etuvanne pinnojen kireys ja laakerit, etuhaarukan laakerit.
stemmi ja ohjaukseen liittyvät osat, takarengas, penkki ja sen kiinnitykset... nuo nyt äkkiseltään tulee mieleen...
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
joonas kirjoitti:Tuli tässä toista viestiketjua lukiessa mieleen, että eikös etuhaarukan kääntäminen "väärin" päin olisi fiksuin tapa ratkaista v-jarrun vaijeri-suoraan-ketjuihin ongelma? Tekemäni jarrun kääntö viritys oli vähän tuskallinen (ja on nyt asennettuna vaimon pyörään).
Olen haaveillut ja mittaillut jos ostaisi jousitetun etuhaarukan. Pitää nyt miettiä paljonko keula nousisi ja miten se vaikuttaa ajoon, mutta nuo haarukat on varsin suoria ja voisi kait asentaa väärin päin ilman että jättöä tulisi ihan kamalasti. Nyt sitä on epämääräisesti mitattuna jotain pari senttiä.
On niissä rakea yleensä yli 5cm, karkeasti siis haarukkaa kääntämällä jättö suurenee ainakin 10cm ja lisäksi keula nousee pystympään jolloin keulakulma loivenee ja jättö kasvaa entisestään. Ts. Tulee ihan liikaa keulapainoiseen pyörään.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Onkos kellään kokemusta etuhaarukan virittämisestä pienemmälle iskupituudelle? Haluttaisi asentaa jousitettu etuhaarukka haaveena hieman tasaisempi meno ja ehkä parempi pito tulevassa talvisäässä.
Mutta kun 26 tuumaselle renkaalle kaikki halvat haarukat on vähintään noin 6-8cm iskulle ja tuollainen haarukka nostaisi keulaa aika tavalla. Onko haarukka viritettävissä matalammaksi niin, että iskua olisi vaikka 2cm sen äijän ja pyörän painon aiheuttaman painuman lisäksi?
Niin ja voisko samalla kääntää jousitetun haarukan alapään toisin päin, siis niin, että jarrujen asennustapit törröttäisivät taakseppäin ja v-jarrut saisi asennettua ilman modaamista? Onko siis kuvia, kokemuksia haarukan purkamisesta.
joonas kirjoitti:Onkos kellään kokemusta etuhaarukan virittämisestä pienemmälle iskupituudelle? Haluttaisi asentaa jousitettu etuhaarukka haaveena hieman tasaisempi meno ja ehkä parempi pito tulevassa talvisäässä.
Mutta kun 26 tuumaselle renkaalle kaikki halvat haarukat on vähintään noin 6-8cm iskulle ja tuollainen haarukka nostaisi keulaa aika tavalla. Onko haarukka viritettävissä matalammaksi niin, että iskua olisi vaikka 2cm sen äijän ja pyörän painon aiheuttaman painuman lisäksi?
Mitäs jos laittasit tollasen Manitou elastomeerikeulan joka mulla oli aikanaan Kuwaharassa. Siinä on joustoa 50mm.
Uusia keuloja voi säätää, myös jouston pituutta. Mutta se ei lyhennä/madalla keulaa yleensä.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Nazcassa purin keulan jousituksen ja heitin pois kaikki vanhat sisuskalut. Ostin lyhyenmät ohjuripultit pultikaupasta ja sorvasin kumpaankin haarukan putken sisään 5 uretaanipalloa , niihin reikä keskelle.Purotin nää ohjuripultit haarukan sisemmän putken reijän läpi ja näihin pulteihin pujotin nää pallot. Ainiin , joka pallon väliin laiton laajakantasen levyprikan. Sit vaan laitoin tipan lukiteliimaa niiden pultien kierteelle ja kasasin puolikkaat yhteen. Pulteista kiristämällä hain sellaisen 30mm jouston etupäähän. Nyt on sillä ajettu neljä kesää ja vaikka kehun itseäni. Niin loistava keula se on ajaa. Vaimentaa pienet tärinät, mutta ei ole mikään kiikkulauta . Niinkuin oli ennen.
Nojanalle kirjoitti:Nazcassa purin keulan jousituksen ja heitin pois kaikki vanhat sisuskalut. Ostin lyhyenmät ohjuripultit pultikaupasta ja sorvasin kumpaankin haarukan putken sisään 5 uretaanipalloa , niihin reikä keskelle.Purotin nää ohjuripultit haarukan sisemmän putken reijän läpi ja näihin pulteihin pujotin nää pallot. Ainiin , joka pallon väliin laiton laajakantasen levyprikan. Sit vaan laitoin tipan lukiteliimaa niiden pultien kierteelle ja kasasin puolikkaat yhteen. Pulteista kiristämällä hain sellaisen 30mm jouston etupäähän. Nyt on sillä ajettu neljä kesää ja vaikka kehun itseäni. Niin loistava keula se on ajaa. Vaimentaa pienet tärinät, mutta ei ole mikään kiikkulauta . Niinkuin oli ennen.
Kuullostaa hyvältä tavalta kierrättää noiden pilipali pyörien keuloja. Mullakin on yks tollanen 26" keula noista Yosemite-härpäkkeistä pahvilaatikossa odottamassa kierrätystä. Tuotahan vois ehkä harkita... sen joustot on mitä on.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Ne uretaanipalat voi vuolla muovisista viinipullon korkeista. Sitä valkoista vaahtomuovia, joka on työnnetty sinne pullon suun sisään. On kuulemma pätevää ainetta tuohon hommaan.
http://forums.mtbr.com/general-discussi ... 50976.html
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tajusin ettei näillä ketjulinjoilla joustohaarukka mahdu millään
Takarengas poksahti itsestään läpi päällirenkaan. Ajoa joku 2 tonnia takana ja pintakuvio ei ollut edes kulunut sileäksi keskeltä. Tosi halpa kumi ja kovat paineet.
Tota joustoakin ajatellen ajattelin ostaa
2,35" Big Applet eteen ja taakse ens kesäksi samalla kun tilaan
2" 200 nastaset Marathon Winterit talvirenkaiksi.
Tuleeko mieleen onko tuollasissa rengasvalinnoissa jotain fataalisti vinossa? Millaiset edukkaat vanteet kannattas ostaa leveille renkaille? Onko noin leveissä renkaissa ylipäänsä järkeä mukavuus vs. nopeus? Esim minimaalinen mukavuuden lisä ja karmee ilmansvastus.
BigApplet on mun mielestä paljon nopeammat kuin mitä paksuudesta voi päätellä. Haittapuolena ovat ohuet, eli sepelinkestokyky ei ole kummoinen. Sorateillä tuo mun BigApple ei ole puhjennut, mutta hiekoitus sepelinä käytetty kalliomurska on sille liikaa. Ei tosin ole kokemusta 26" kokoluokasta vaan 20". Tässä koossahan massa ei vaikuta kiihtyvyyteen kuten suuremmissa. Joustavuudesta en osaa sanoa mitään kun on mulla jousitetussa renkaassa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
joonas kirjoitti:Tuleeko mieleen onko tuollasissa rengasvalinnoissa jotain fataalisti vinossa? Millaiset edukkaat vanteet kannattas ostaa leveille renkaille? Onko noin leveissä renkaissa ylipäänsä järkeä mukavuus vs. nopeus? Esim minimaalinen mukavuuden lisä ja karmee ilmansvastus.
Marathon winter on tunnettu siitä ettei se kestä sepeliä eikä ole mistään kotoisin lumella jos se ei ole pakkautunut kovaksi, siihen ei riitä talloutuminen. Kovalla pinnalla ne kuitenkin rullaa keveysti, mutta otan mielummin nojapyörään talviajoon varmaan tuntuisen renkaan kun keveysti rullaavaan. Molempia on vaikea saada.
Jätä noi applet sitten vähän alle maksimi paineen niin saat enemmän joustoa niihin eikä nopeus kärsi mitenkään merkittävästi. Mäen nousuissa lisäpaino tuntuu varmaan jos sulla oli aikasemmin kapeat slicksit kuten kojakit tms.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Wacky kirjoitti:Mäen nousuissa lisäpaino tuntuu varmaan jos sulla oli aikasemmin kapeat slicksit kuten kojakit tms.
Kommentti nykyisistä kumeista:
joonas kirjoitti:Takarengas poksahti itsestään läpi päällirenkaan. Ajoa joku 2 tonnia takana ja pintakuvio ei ollut edes kulunut sileäksi keskeltä. Tosi halpa kumi ja kovat paineet.
Väittäisin että noi bigapplet on kaikilla osa-alueilla vähintään yhtä hyvät kuin tuollaiset halvat kumit (paino, paineenkesto, rullaavuus, ulkonäkö, kestävyys...) paitsi pidossa lumella, mikäli kyseessä oli joku maastokuvio. Toki joku 37mm halpakumi kestää painetta enempi kuin 60mm bigapple, mutta ei se silti rullaa niin hyvin.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...