No huh huh melkoinen suoritus, onneksi olkoon.
Jukka
No huh huh melkoinen suoritus, onneksi olkoon.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:No huh huh
melkoinen suoritus, onneksi olkoon.
Kiitokset.
Tässä Strava-linkki tuohon kisaan. Auto-pause oli pois päältä ja ekan kierroksen väliaika puuttuu. Max-syke 191 ja vauhti 36 km/h, näköjään se kokonaisaika 5:37:05.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
saitko vielä tolkkua miksi iskarin linkku hajosi?
Materiaalin paksuus vaiko sauma vai mikä?
Miten ajattelit kyseistä kohtaa parantaa?
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
Mustasudenkorento kirjoitti:saitko vielä tolkkua miksi iskarin linkku hajosi?
Materiaalin paksuus vaiko sauma vai mikä?
Linkun toisen puolen kolmiosta repesi laakerin pesä, kolmion kärjestä josta nilkku on nivelöity runkoon. Tuo pesä oli laakerille jo väljä ennen kisaa ja taisi hölksyä niin että lopulta väsytti myös pesän takana olevan levyn.
Mustasudenkorento kirjoitti:Miten ajattelit kyseistä kohtaa parantaa?
Kun sais tuon TIG:n kahvan vaihdettua niin varmaan alkuun hitsaisin sen kasaan. Parempi olisi hakea riittävän vahvaa alumiiniplootua ja käydä jossakin jyrsimässä uudet oikeat kolmiot kuten Rob English tuohon esikuvaan oli teettänyt.
Kun ei ole kiire metsään niin todennäköisesti homma pitkittyy ja penkki tulee ryövättyä lowraceriin kesän ajaksi...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
mhelander kirjoitti:Linkun toisen puolen kolmiosta repesi laakerin pesä, kolmion kärjestä josta nilkku on nivelöity runkoon. Tuo pesä oli laakerille jo väljä ennen kisaa ja taisi hölksyä niin että lopulta väsytti myös pesän takana olevan levyn.
Tuossa on tuo melkein pettänyt kappale, uutena:
Eli tuo kärkipiste repesi tangentin suunnasta missä pulttikin nököttää. Epäilen että juuri tuohon laakeripesään tuli pikkasen vähemmän hitsiä kuin toiselle puolelle, tai sitten mekanismissa tulee taittoa tuon linkun puolelle enemmän kun joustetaan syvemmälle. Ei ihan valmistustarkkuus ollut tehdastasoa...
Sen verran hankalassa paikassa oli iskari että ei tullu liikeratoja hirveesti tutkittua kun värkkiä rakensin. Nyt on aikaa kesä hiplata tämä vimosen päälle kunnolliseksi joten ilman iskaria ja takapyörää pitää hakea mekanismin toiminta sellaiseksi ettei mikään pyki, väännä laakereita tms. Yllättäen rullaluistimen laakerit on tässä toimineet tosi hyvin, eivät ota vettä tai likaa itseensä eikä ole tullu pykimistä melkein kolmen tonnin ajosta.
Mutta hyvähän tästä tuli kuin vain tämä osa petti. Mielessä on että josko hommaisi paksumpaa alumiinilevyä josta työstäisi osan kunnolla, tai sitten että tilais hiilikuitua ja tekis siitä kevyemmän mutta niin lujan osan ettei hajoa ikinä.
Tämmönenhän siinä Rob English:n rakentamassa on tuo linkkukolmio:
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Koska hokasin männä viikolla että Kempeleen Köykkyrissä on XC-kapinat (oletan olevan cross-country kisa, 45 minsaa neulaspoluilla) niin vaimon nurinasta huolimatta painelin perjantaina töiden jälkeen talliin ja laittelin vanhan TIG:n kahvan semmoseen kuntoon että sillä sai kolvailtua tuon alumiinikolmion kuntoon.
Ensin väkivalloin vasaroin laakerin pesän takaisin muotoon ja suoraan, sitten hitsasin halkeaman ulkosyrjästä ehjäksi. Vähän välihiontaa saumoille tuossa kulmassa ja sitten päälle kaarevaksi taitettu suikale 3mm:n alumiinista hitsaamalla kiinni molemmilta sivuilta ja päistä. Sisällä oli koko ajan paskaksi mennyt rullaluistimen laakeri.
Sitten laakeri veks ja CRC:n sinisellä ruuvilukitteella laakerit puhdistettuihin pesiin takaisin. Mekanismin läjäys ilman iskaria ja sovituksien hakeminen niin ettei mikään ahista tai kierrä muuhun kuin tarkoitettuun suuntaan. Vaihdoin samalla kaikki pultit niihin lujempiin, leikkasin kahdesta kannat veks ettei ketju takerru niihin missään olosuhteissa, mutterin päähän tein rälläkällä talttaruuvarille uran kiristyksen helpottamiseksi. Kaikki mutterit on ruostumattomia nylock-mallisia nyt.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Niin, katsotaan nyt miten tämä ja toisen puolen särkymätön kestää. Jos pärjäis tämän kesän ajot edes, tuskin niitä kovin paljoa tulee.
Seuraavaksi mielessä on käynyt että josko hakis 12mm:n alumiinilevyä ja työstäis niistä kunnolliset Rob:n mallin mukaan. Mutta kun nuo työstökoneet on vähän harvassa täällä lähipiirissä niin mieleen tuli parempi ajatus.
Nimittäin jos tekis ensin tuosta alumiiniputkesta jota jo nyt käytin laakerien pesänä jytympää pyörittämällä dual-uni hiilikuitua päälle, alle tietysti ensin epoksi kerros ettei tule galvaanista ongelmaa. Mukaan myös 1-2 kierrosta aramidia ettei ainakaan repee jos alkaa pettämään.
Sitten tekis dual-uni kankaalla parimilliä vahvat levyt kolmioiden pohjaksi, mukaan kans ainakin yksi kerros aramidia. Niihin epoksilla liimaamalla putkesta oikeaan paksuuteen katkaistut laakeripesät. Sitten kovasta uretaanivaahdosta reunaan ja laakeripesien ympärille täyttöä epoksiliimalla ja päälle twill-kankaalla ja kompressiossa ympäri koko rakenteen pari kerrosta.
Vaivaa on vähän enemmän mutta onnistuu kotioloissa ja tavoitteena tuplasti lujempi mutta painoltaan alumiinista puolet kevyemmät kolmiot. "Keventäminen" tuskin jää pelkästään tähän, ajatuksissa on samalla kun tilaan lisää komposiitteja ottaa takahaarukan tekemiseen ja stemmiin & ohjaustankoon sopivaa putkitavaraa. Muuta ei tähän kannata kuidusta tehdä, teräksinen runko tuntuu vaan koko ajan paremmalta ajatukselta kestävyyden kannalta.
Saa ehdottaa järkevämpääkin tekotapaa...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Yksi vaihtoehto on käyttää valmista linkkua; edellisen vuoden mallit on usein hyvässä alennuksessa. Tuossa esim. Commencalin linkku 42 eurolla. Itse tekemisen ilo toki jää vähemmälle ja mitoitusta joutuu hieman tunaamaan omaan pyörään sopivaksi.
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili
Nebulus kirjoitti:Yksi vaihtoehto on käyttää valmista linkkua; edellisen vuoden mallit on usein hyvässä alennuksessa. Tuossa esim. Commencalin linkku 42 eurolla. Itse tekemisen ilo toki jää vähemmälle ja mitoitusta joutuu hieman tunaamaan omaan pyörään sopivaksi.
Kiitos. Hinta ei ole paha, mutta saattaapi olla että tuosta mallia ottamalla ja itse tekemällä sais ehkä parhaan linkun. Huomenna selviää miten nykyinen kapistus kestää kun käyn Köykkärin XC-kisassa sitä rynkyttämässä.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
mhelander kirjoitti:Koska hokasin männä viikolla että Kempeleen Köykkyrissä on XC-kapinat (oletan olevan cross-country kisa, 45 minsaa neulaspoluilla)...
Joo, sain kolvattua jousituksen kuntoon. Joten ei kun paukuttamaan Köykkäriin...
Tässä sitten minimaalinen raportti, tulosten mukaan ei häävisti menny mutta annoin toiseksi tulleen tytön pysyä sekunnin edellä... mitään en saanu rikki ja joka paikasta mentiin ja jokaisella kierroksella ajamalla.
Vain kaksi mokaa (=lievää kaatumista) tuli, ensin ekan kierroksen lopulla kun kivikossa paukkasin vähän liian lujaa ja pompottelin liian ison kiven yli, siitä kyljelleen. Neljännellä kierroksella vetäsin 90:n kurvin liian tiukasti jolloin takapyörä huuhtoutui sivulle ja taas kyljelleen. Kierrosajat, myös lopussa, tasaiset muutaman sekunnin sisään, paitsi toinen (-30s) ja kolmas (-15s) kierros.
Jälleen kerran semi-LWB maastotäpäri osoitti joitakin vahvuuksia. Suorilla ja etenkin röykkyisillä se oli nopea, jos ei nopein. Samoin alamäet mentiin kovaa ja yllättäen edes tuplapainostakaan ei ollut vauhdin hidastajaksi 22.5% nousussa jossa mentiin 15m ylös 70m:n matkalla. Ajotaidosta lähinnä johtuen olin hitaampi teknisissä mutkitteluissa yms, en niissäkään tyttöjä hitaampi.
Tavoite täyttyi eli armottoman kova intervallitreeni (Stravassa), nythän ajoin 10.8 kilsaa 40 minuutissa, keskisyke 173, max 190 ja koko päivän ajot 54 kilsaa, 24 tuli aamulla töihin ja sieltä kisapaikalle ajosta (26 km/h keskarilla kevyesti), 20 kotimatkalla.
Ihmettelin kotimatkalla sitten mitä on pinnojen tai jarrulevyjen välissä kun kuuluu narsketta... kunnes pysähdyin katsomaan ja takakiekon pinnathan on osin löysällä. Näköjään tuli kunnolla puristettua tuo mäki ylös, 25-piikkisellä ketjurattaalla ja 32-piikkisellä lehdellä saa näköjään melekosen väännön taakse.
Ja tuolla löysällä kiekolla oli varmaan oma vaikutuksensa teknisten osuuksien ajossa... samoin rebound-säätöä pitää tehdä lisää huolella maastossa, nyt värkki muuttu melekoseksi hetekaksi jos ajautui hyvästä ja suorasta ajolinjasta sivuun töyssyisellä pätkällä.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
mhelander kirjoitti:Vain kaksi mokaa (=lievää kaatumista) tuli, ensin ekan kierroksen lopulla kun kivikossa paukkasin vähän liian lujaa ja pompottelin liian ison kiven yli, siitä kyljelleen.
Eilen sitten jaksoin tarkistaa vauriot kisassa rymistelyn jäljiltä. Selvisi että vasemmalle kyljelle kun rymähdin kivikossa oli takahaarukka ottanut itseensä, siitä löyty naarmuja ja yksi kunnon lommo. Samalla taka-akselin korvakot olivat reippaasti yli 135mm:n välyksellä joten pientä vääntymää oli tullut, heitin värkin kylelleen tallin lattialle, kapuloita tueksi ja pompin päällä suoraksi ja nimellismittaan.
Sitten tarkistin kiekot. En muista rihtanneeni kiekkoja näin löysälle. Etunen oli suora mutta kiristin pinnat ensin tasakireyteen ja sitten puoli kierrosta lisää kireyttä niihin. Takasesta löytyi muutama todella löysä pinna, samat lääkkeet ja taisi tulla 3/4 tai kokonainen kierros lisättyä kireyttä. Se piti haarukassa rihtata kun ei kehdannu ghetto-tubeless gummia ottaa päältä ja sen kanssa ei mahdu rihtaustelineeseen.
Vielä etäohjauksen tarkistus ja tangon säätö täysin suoraan ja värkki on taas entistä ehompi.
Takajousitus on nyt pysynyt hyvin kompissa, mitään välystä ei ole ja hyvin liikkuu. Käytin keulan ylösalaisin jotta saavat liukuputken uretaanipuslatkin osansa öljystä ja toivottavasti liike vähän herkistyy. Tuli myös ihmeteltyä takaiskarin lähes toisessa ääripäässä olevaa rebound-säätöä, nyt on molemmat keskellä säätöaluetta.
Ai niin, takajarrun satula jostakin syystä melkein laahasi levyyn sen sisäreunalta, takakiekko kyllä vähän laahasi. Ei sitä korvakkoa noin suunniteltu mutta käytin satulan pultit irti ja siirsin prikat niiden alta korvakon ja satulan väliin. Nyt on levy about melkein keskellä satulan hahloa mutta EBC:n palat parkuu ainakin märällä kelillä. Ei laahaa kiekko enää.
Seuraavaksi sitten sopivalla pätkällä säätämään nuo jousitukset niin ettei pomppu-heijausta enää tule ainakaan niin pahasti kuin ennen.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Jotta ei jää epäselväksi mitä tällä nojakilla voi tehdä, puuhasin tämän päivän lenkiltä vähän videoita:
Möykkyistä ulkoilureittiä, tuohon oli juuri kaivettu valaistusjohdot maahan mutta pinta puuttuu
Ellinmäen viimeinen kumpare eli vähän nopsempaa menoa
Sokerina pohjalla Mäntylän kuulemma nojakille mahdoton kivikkoinen alamäki.
Kylmä keli, aamulla tihuutti vettä kun töihin ajoin. Luotin säätietoihin mutta pysyi pilvessä ja kylmänä joten en tarennu ajaa Kempeleen Köykkäriin viime viikon XC-kisan reittiä kuvaamaan, tyydyin sitten pyörimään tässä vähän lähempänä ja tuulen suojassa.
Ennen videointia säädin Mäntylän kivikossa iskareiden rebound-puolen semmoseen kuntoon että nyt kulkee paremmin maastossa, on vähän "letkeempi" sitten pyöräteillä ja kovalla alustalla.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
mhelander kirjoitti:Jotta ei jää epäselväksi mitä tällä nojakilla voi tehdä, puuhasin tämän päivän lenkiltä vähän videoita.
Kivasti tuolla näyttää tohtia ryskätä...
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
Mustasudenkorento kirjoitti:mhelander kirjoitti:Jotta ei jää epäselväksi mitä tällä nojakilla voi tehdä, puuhasin tämän päivän lenkiltä vähän videoita.
Kivasti tuolla näyttää tohtia ryskätä...
Joo, ei ole mitään rajoitteita. Kunhan muistaa ihan suurimmat kivet ja kannot vähän kiertää, ainakin etupyörällä ettei tökkää. Nuo videot on ajettu vielä ihan nätisti, oli tarkoitus käydä Köykkyrissä mutta joku toinen päivä sitten niin ajan ihan kisavauhdilla kameran kanssa kierroksen.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
mhelander kirjoitti:Jotta ei jää epäselväksi mitä tällä nojakilla voi tehdä, puuhasin tämän päivän lenkiltä vähän videoita:
Möykkyistä ulkoilureittiä, tuohon oli juuri kaivettu valaistusjohdot maahan mutta pinta puuttuu
Ellinmäen viimeinen kumpare eli vähän nopsempaa menoa
Sokerina pohjalla Mäntylän kuulemma nojakille mahdoton kivikkoinen alamäki.
Voi jösses!
Tee minulle tuosta tappi(en)versio, ja myy minulle! Mahtava peli! (Ei niin että minä tuolla pystyisin ajamaan noin.)
Tai jos tuolla konseptilla myytäisiin kaupallista, niin ansaitsisit provikat.