Lizard100 kirjoitti:...
En ole siipiprofiililla laskenut.
...
Silti jotkut mainitsemasi pienet vastuskertoimien arvot liittyvät siipiprofiilien käyttöön.
Polkupyöräsukkuloiden yms kulkuneuvojen yhteydessä käytetään vastuskertoimia, jotka esim. ideaalisella virtaviivaiselle objektilla kaukana muista kohteista on wikipedian mukaan 0.04, ja Vector-pyörälle (asfaltilla?) noin 0.11. Näiden kertoimien yhteydessä on käytettävä nk. "otsapinta-alaa" tai toisin sanoen (erästä) poikkipinta-alaa, jotta saadaan vastusvoima ja -teho.
Kun siipiprofiilin nostevoimaa ja ilmanvastusvoimaa lasketaan, on tapana tarkastella "äärettömän pitkän" siiven poikkileikkausprofiilia. Voidaan ajatella sen olevan vaikka yhden metrin pätkä siitä pitkästä siivestä. Pätkällä on pinta-ala, joka on siis metri * siiven leveys. Voimia laskettaessa käytetään tätä pinta-alaa. Siiven vastuskertoimen yhteydessä ei käytetä otsapinta-alaa (= siiven paksuus * viipaleen pituus).
Kun siiven leveys on tyypillisesti noin kymmenkertainen paksuuteen verrattuna, aiheuttaa kertoimien tai pinta-alojen sotkeminen vastaavasti noin 10-kertaisen virheen voimiin ja tehoihin.
Kun ideaalinen virtaviivainen objekti tai oikeastaan mikä tahansa objekti tuodaan lähelle asfalttia, niin ilmavirta ei pääse kiertämään sen ympäri yhtä helposti kuin objektin ollessa vapaana. Sen vastuskerroin kasvaa. Luulisin, että se kasvaa esim. noin kaksinkertaiseksi joillakin muodoilla. Ymmärtääkseni tilannetta lasketaan siten, että asfaltti kuvitellaan peiliksi, jonka takana toinen "virtuaalinen objekti" kokee myös voimia. Näiden kahden objektin yhteisvaikutuksesta voitaneen sitten laskea voimia. Siksi Vector-pyörän muoto on tietääkseni mikä se on, eli tavallaan pisaran puolikas, ja toinen puolikas on asfaltin alla. Samantapaista ilmiötä on urheiluautojen helmoissa: toinen auto on ylösalaisin asfaltin alla
.
Kaksipyöräisissä sukkuloissa yritetään ymmärtääkseni pienentää ko. vaikutusta tekemällä asfaltin lähellä olevat osat mahdollisimman kapeiksi. Siis vain noin kiekon leveys sinne.
Piirsit viime version autosta jopa 6-pyöräiseksi ja aika leveäksi alhaaltakin. Ilmaa ohjataan ilman peilikuvailmiön laskemista auton alle niin, että en maallikkona ihmettelisi, että se hyppäisi nokka pystyyn. Tämä ja kuuden pyörän kotelot vievät vastuskertoimen paljon huonommaksi kuin Vectorissa, luulisin.
Kerron tämän näin omin sanoin perusteellisesti siksi, että kuka tahansa lukija voisi korjata asian. Siis: Onko näin?
Kaksipyöräisestä Ristrettosta, joka oli mukana kesän Nokia-tapahtumassa, on tietoja täällä:
http://bike2c24.com/bike/ristretto/
Erityisesti nähdään, että
frontal area: 0.238m2 (height 70 cm)
Cd: 0.076
CdA: 0.018
Luku CdA on lukujen frontal area ja Cd tulo, 0.018m2 = 0.238m2*0.076
Vectorin Cd on 0.11, eli Ristretton ilmanvastuskerroin on noin 31 % pienempi kuin Vectorin. (otaksuen nettitiedot oikeiksi...). Ilmeisesti Ristretton kaksipyöräisyys osaltaan vaikuttaa tuohon. Vector on kolmipyöräinen.