Re: Pyöräsi kuva
Laitetaan nyt tämäkin...Tw bents attack. Parissa kesässä tullut ajeltua n.5500km.
Sorry huono kännykuva... Mikä olisi kuvalle sopiva pixelikoko, jotta näkyisi kokonaan?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Laitetaan nyt tämäkin...Tw bents attack. Parissa kesässä tullut ajeltua n.5500km.
Sorry huono kännykuva... Mikä olisi kuvalle sopiva pixelikoko, jotta näkyisi kokonaan?
eemeli kirjoitti:Laitetaan nyt tämäkin...Tw bents attack. Parissa kesässä tullut ajeltua n.5500km.
No nii, ei mitään susia siis nämäkään. Onko ollut isompia ongelmia? Vetopuolen ohjain on vaihtunut?
eemeli kirjoitti:Sorry huono kännykuva... Mikä olisi kuvalle sopiva pixelikoko, jotta näkyisi kokonaan,
Kyllä tuo mulla näkyy niin hyvin ku ny tommonen kännykkäkuva voi näkyä. Eli mahtuu ruutuun rullailematta.
Jukka
Pyörä on toiminut oikein hyvin. Pientä säätämistä niinkuin aina... Mun mielestä laadukkaampi kuin edellinen pyöräni challenge hurricane. Vaihtoon tosin on mennyt kiekot, renkaat, jarrut, kammet ja vaihteet. Ainoa miinus ehkä hieman huono pituuuden säätö...
Vetopuolen rissassa kävi perinteisesti, että en huomannut o-renkaan olevan poikki... Ja kai tuo vähän jumiinkin oli jäänyt. Näin ollen meni vaihtoon. Uuden tein sitten pienimmän eturattaan ympärille.
Edessä Rennier-sähköpyörärä ilman satulaa, ilman takana olevia sivukoreja. Hankittu huutonetistä tiettävästi 8 vuotta käytettynä tänä vuonna hintaan 160 e. Ei vaihteita, välitys 2:1, 250 W sähkömoottori avustaa poljettaessa ja haluttaessa 24 km/h vauhtiin saakka, pedelec-anturi keskiössä. Akku 36 V, 504 wattituntia. 24" renkaat. Hyvin lyhyet kammet, 132 mm.
Takana puolittain piilossa 1990-luvulla ikivanhasta joposta jätevanerilevyillä tehty nojakki. Joponojakin istuin on ajon aikana kallistettavissa melkein pystystä täysin makuuasentoon. Kallistus sallii sen, että pysähtyessä jalat ylettävät mukavasti maahan, mutta ilmanvastuksen minimoimiseksi voi kuitenkin alamäessä ja muulloinkin asettua polkemaan jopa makuuasentoon (jos uskaltaa). Kääntymisakseli kehon painopisteen kohdalla. Joponojakin pyörät 22", napavaihteet takana.
Joponojakin istuin on vanerista, jonka päälle valettu v. 2011 polyuretaania (=saumausvaahtoa, rautakaupoista) selän muodon tarkaksi seuraamiseksi. Istuimessa vielä jäljellä sininen banaanipahvilaatikkomuotti.
Joponojakin historiaa (englanniksi)
Kuvista ilmennee, kuinka Rennieristä voisi tehdä vähällä vaivalla nojakin samalla periaatteella kuin joposta, jopa siten, että voi palauttaa alkuperäisen pystypyörän.
eemeli kirjoitti:Vetopuolen rissassa kävi perinteisesti, että en huomannut o-renkaan olevan poikki... Ja kai tuo vähän jumiinkin oli jäänyt. Näin ollen meni vaihtoon. Uuden tein sitten pienimmän eturattaan ympärille.
Kun ei tiedä niin on pakko kysyä, mikä ihmeen o-rengas? Onko se prikka? Ja missä se oikein on rissassa.
GodTdd kirjoitti:eemeli kirjoitti:Vetopuolen rissassa kävi perinteisesti, että en huomannut o-renkaan olevan poikki... Ja kai tuo vähän jumiinkin oli jäänyt. Näin ollen meni vaihtoon. Uuden tein sitten pienimmän eturattaan ympärille.
Kun ei tiedä niin on pakko kysyä, mikä ihmeen o-rengas? Onko se prikka? Ja missä se oikein on rissassa.
Alkuperäisessä käytössää o-rengas(engl. o-ring) on kuminen tiivisterinkula: http://en.wikipedia.org/wiki/O-ring
Ketjuohjaimissa sitä käytetään ketju-uran pohjalla, vaimentaa ääntä ja kumisena toppaa ketjuun paremmin kuin pelkkä nailon rulla, eli rulla ei pysähdy ja kulu kulmikkakksi.
Jukka
jviirret kirjoitti:GodTdd kirjoitti:eemeli kirjoitti:Vetopuolen rissassa kävi perinteisesti, että en huomannut o-renkaan olevan poikki... Ja kai tuo vähän jumiinkin oli jäänyt. Näin ollen meni vaihtoon. Uuden tein sitten pienimmän eturattaan ympärille.
Kun ei tiedä niin on pakko kysyä, mikä ihmeen o-rengas? Onko se prikka? Ja missä se oikein on rissassa.
Alkuperäisessä käytössää o-rengas(engl. o-ring) on kuminen tiivisterinkula: http://en.wikipedia.org/wiki/O-ring
Ketjuohjaimissa sitä käytetään ketju-uran pohjalla, vaimentaa ääntä ja kumisena toppaa ketjuun paremmin kuin pelkkä nailon rulla, eli rulla ei pysähdy ja kulu kulmikkakksi.Jukka
Pommi-muovista tehdyt rullat eivät pidä ääntä, eivät toppaa ketjuun, eivätkä kaipaa mitään o-renkaita.
Sakari
Juu eivät kaipaa. Eikä tarvinnut ees tehdä hammastusta että toimii
Mutta onkos noissa rissoissa yleensä minkälainen laakerointi, liukulaakeri tiivisteellä vai mitä? Ja minkäkokoinen akseli.. piirustuksia tässä väsään. Omassa pyörässä on vaan pultti ja siinä avoimella liukulaakerilla rulla eli rasvaa aina välillä pitää lisätä..
Syväri kirjoitti:Juu eivät kaipaa. Eikä tarvinnut ees tehdä hammastusta että toimii
Mutta onkos noissa rissoissa yleensä minkälainen laakerointi, liukulaakeri tiivisteellä vai mitä? Ja minkäkokoinen akseli.. piirustuksia tässä väsään.
Omassa pyörässä on vaan pultti ja siinä avoimella liukulaakerilla rulla eli rasvaa aina välillä pitää lisätä..
Minä olen käyttänyt 22 mm:n urakuulalaakereita 8 mm:n akselilla, joka on nippanappa kestänyt. Parempi olisi käyttää 10 mm:n akselia. Olen käyttänyt rissassa yhtä tai kahta laakeria. Kaksi laakeria on osoittautunut paremmaksi.
Joskus piirsin oheisen kuvan rissaparille. Rissan ja runkoputken välisen mutterin voisi hitsata runkoon, jolloin rungon lävistystä ei tarvitsisi tehdä.
Sakari
Olin löytävinäni kestävän O-renkann Nazca Fuegon ketjurissaan. Sen pitin olla nitriittikumia hydrauliikatiivisteenä. Mutta eipä kestä jo vaurioituneessa ketjupyörässä. Se keskitysura on kulunut ja kaikki maailman kestävimmät O-renkaat murenevat kuin vettä vaan! Ketjurullan uran sorvaus ja sopiva nitriitikuminen O-rengas saattaa kestää? JormaL
Mulla lähti ketjuohjainrullasta varmaankin sitten o-rengas, semmonen suikale. En ole vielä ehtinyt/jaksanut miettiä pitäskö se korvata tai korjata jollain? Että syököhän se ketju sitten nopeemmin ketjuohjainrullaan jälkiä? Vaan milläpä korjaa. Pysyyköhän mikään siinä sitte.
Premnas kirjoitti:Mulla lähti ketjuohjainrullasta varmaankin sitten o-rengas, semmonen suikale. En ole vielä ehtinyt/jaksanut miettiä pitäskö se korvata tai korjata jollain? Että syököhän se ketju sitten nopeemmin ketjuohjainrullaan jälkiä? Vaan milläpä korjaa. Pysyyköhän mikään siinä sitte.
Kannattaa laittaa uusi o-rengas mahdollisimman nopeasti, kuluttaa aika äkkiä ohjainrullan pilalle. Mulla kestää nykyään o-renkaat jotain 500 - 1000 km kun rulla on jo vähän pilalle kulunut. Hydrauliikkaliikkeessä maksaa n. 0,2€/kpl eli kannattaa ostaa kerralla perhepakkaus mulla kulkee vara oo lompakossa mukana
Nokialla meni viimeksi, kun on niin äänekäs/muuten viallinen ketjulinja niin en edes heti huomannut
luulen kuitenkin tunteneeni jalkapohjassa mistä alkaen se oli pois pelistä.
Tuossa vielä mallikuva:
No voi paska onkohan se rulla jo sitten entinen kun olen niin hidas reagoimaan . Tosin hämmästyttää se ettei se o-rengas kauheen kauaa kestänyt (ehdin vaihdattaa ketjuohjainrullan uuteen ku luulin että vanha on rikki..). Ehkä mä ajan jotenkin väärin ja saan siks kaiken hajoamaan ennen aikojaan
.
Premnas kirjoitti:No voi paska onkohan se rulla jo sitten entinen kun olen niin hidas reagoimaan
. Tosin hämmästyttää se ettei se o-rengas kauheen kauaa kestänyt (ehdin vaihdattaa ketjuohjainrullan uuteen ku luulin että vanha on rikki..). Ehkä mä ajan jotenkin väärin ja saan siks kaiken hajoamaan ennen aikojaan
.
Mulla tais eka kestää jotain 5500 km ja sitten niitä rupesi menemään. O-renkaan onneksi vaihtaa parissa minuutissa eli on helppo homma. Väärinkäyttöön en usko, on vaan tuurissa kiinni miten kestää, hydrauliikkaliikkestä saattaisi saada jotain mikä kestää öljyä paremmin.
Juu mutta kun en ole koko pyörällä ajanut varmaan alle 5tkm ja nyt jo toka ohjainrulla ja siitä katkes o-rengas. Ehkä en vaan osaa. Mutta huomenna menen kyllä heti ostamaan noita o-renkaita etten nyt tuotakin saa jo rikki. Voi tietty olla että kovat sääolosuhteet ovat nakertaneet myös.
Muoks. tulee tietysti myös mieleen noita aikaisempia viestejä luettuani, että mistä sitä sitten tietää mikä on pommimuovista tehty ja mikä ei? Scorpioninkin käyttökirjasta kun luin että siellä mistään o-renkaista ole puhettakaan, ja nyt vasta tajusin että siellä joku o-rengas rullan keskellä edes on, kun käsitin vaan että aina pitää koko rulla vaihtaa kun kuluu. Tai sitten en vaan ymmärrä luettua.