Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Front ---> logo oli menosuuntaan.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Front ---> logo oli menosuuntaan.
Käytiin tänään ajelemassa 15 kilsaa Vilijamin kanssa flevoilla, aika moni pää kääntyi kun näki kaksi flevoa rullaamassa.
Alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään pyörää. Mielestäni sais olla vielä kapeampi. Kotiappäin keskari nousi 19km/h, joka ei ole paha kun ottaa huomioon että tää oli mun eka kokemus + Täh2-sen eka matka.
-Imi
Imi kirjoitti:Alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään pyörää. Mielestäni sais olla vielä kapeampi.
Kaksipyöräinen
jooseha kirjoitti:Imi kirjoitti:Alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään pyörää. Mielestäni sais olla vielä kapeampi.
Kaksipyöräinen
Kaksipyöräisellä ei voi pysähtyä jalat polkimilla
Juu kyllä trikessä puolensa on eikä kaiken tarvikaan olla muille perusteltavissa
Epäilyttää vaan rupeaako se nostamaan rengasta? Varmaan ne on suunnitelleet sen niin ettei normaali-ihmisen ajossa mene kahdelle pyörälle. Voi meinaan olla aika mielenkiintoinen ajaa kahdella renkaalla, kun takapää on kumin varassa. Ainakin nopea kääntymissuunnan vaihtaminen tuntuu riskaapelilta puuhalta.
Kokeilemalla selviää. Leventää sitten takaisin, jos ei ollutkaan hyväksi
jooseha kirjoitti:Juu kyllä trikessä puolensa on eikä kaiken tarvikaan olla muille perusteltavissa
![]()
Epäilyttää vaan rupeaako se nostamaan rengasta? Varmaan ne on suunnitelleet sen niin ettei normaali-ihmisen ajossa mene kahdelle pyörälle. Voi meinaan olla aika mielenkiintoinen ajaa kahdella renkaalla, kun takapää on kumin varassa. Ainakin nopea kääntymissuunnan vaihtaminen tuntuu riskaapelilta puuhalta.
Kokeilemalla selviää. Leventää sitten takaisin, jos ei ollutkaan hyväksi
Eikös tuolla pysty kahvoista vääntämällä kallistamaan istuinta sisäkaarteeseen, jolloin vähempikin raideleveys riittää. Olisiko kymmenen senttiä riittävästi, jotta pystyy pysähtymään jalat polkimilla pysähtyessään. Tai ehkä parikymmentä senttiä, että mahtuu salkku takapyörien väliin.
jori kirjoitti:Eikös tuolla pysty kahvoista vääntämällä kallistamaan istuinta sisäkaarteeseen, jolloin vähempikin raideleveys riittää. Olisiko kymmenen senttiä riittävästi, jotta pystyy pysähtymään jalat polkimilla pysähtyessään. Tai ehkä parikymmentä senttiä, että mahtuu salkku takapyörien väliin.
Toki näin. Kallistuksista tulee vaan isompia kuin kaksipyöräisellä, koska nivelpiste näyttäisi oleva noin 30cm korkeudella. Tukipisteen täytyy pysyä renkaiden muodostaman kolmion sisällä. Hyvin sievästi ajaen noin kapeana varmaankin toimiva. Säädettävä raideleveys olisi hyvä, niin voisi kaventaa pikkuhiljaa tuntuman mukaan.
Nyt on jälleen alkuperäinen kumi paikoillaan, kun oppi vähän hallitsemaan. Tulipa tosi notkea, mutta pystyn ajamaan!
Kumi on niin notkea, että ei tahdo pysyä pystyssä itsekseenkään, eli taka-akselin leveydellä ei ole isoa merkitystä. Ohjeissa raideleveyden voi valita 400-700mm ja toimisi tuolla "salkku mahtuu väliin" leveydelläkin
Hauska kolmipyörä kun tarvii jalustimen pysäköitäessä, ettei mene nurin.
Tänään meni taas 4 tuntia etuvaihtajan kanssa, ei ihan halunnut toimia.
Vieläkin pienin ratas laahaa pahasti, mutta kaksi isointa toimii.
Seuraavaksi pitää ostaa 62 hampainen etuhampikas.
Flevolla optimikadenssi on puolet radiuksen kadensista, muuten rupeaa ohjaus vatkaamaan.
Eli menee vaihtaja, kammet ja rattaat uusiksi. No ei ihan just, mutta enintään tonnin jälkeen.
-Imi
Miten tuo etuvaihtajan sopimattomuus voi olla mahdollista? Vaihtajat ovat pystäriin tarkoitettuja ja satulaputken kulma ei juurikaan vaihtele. Vaihtajan putki on samassa kulmassa kuin minullakin.
Nyt mä keksin, keskiö on otettu pyörästä jossa ei ollut etuvaihtaja, jolloin satulaputki ei ollut oikealla kohdalla keskiöön nähden.
Vasaralla voi korjata kaiken, kunhan löytää sopivan kokoisen.
-Imi
Vaihtajan putken kulman lisäksi vaikuttaa keskiön sijainti napaan nähden -> pidempijalkaisella tuo ongelma todennäköisempi. Samoin keskiön siirtäminen aiheuttaa flevolla helposti säätötarpeen etuvaihtajalle ja tarkkaan mitoitetulla vaihtajan kapasiteetilla myös ketjun pituuteen..
Kuvassa näyttäisi että vaihtajaa voisi laskea millin tai pari alemmaksi jolloin tuurilla pienin eturatas toimisi ainakin suurimpien takarattaiden kanssa eikä hankaisi vielä suurimpaan. Toki jos tuon putken kulmaa saa säädettyä loivemmaksi niin sillä sen saa nee toimimaan laajemmalla alueella ellei runko ota vastaan seuraavana.
Minulla söi ketju epähuomiossa jarrulängistä palan kun harjoitusvaiheessa keskiö oli erittäin lähellä penkkiä racer -mallissa, tässä mallissa taitaa runko tulla ensin vastaan.
Imi kirjoitti:Seuraavaksi pitää ostaa 62 hampainen etuhampikas.
Flevolla optimikadenssi on puolet radiuksen kadensista, muuten rupeaa ohjaus vatkaamaan.
Eli menee vaihtaja, kammet ja rattaat uusiksi. No ei ihan just, mutta enintään tonnin jälkeen
Älä hätäile ostamisen kanssa. Kadenssi nousee kunhan totut jalkaohjaukseen. Mulla on sama kuin kiinteäpuomisellakin.
juuva kirjoitti:Kuvassa näyttäisi että vaihtajaa voisi laskea millin tai pari alemmaksi jolloin tuurilla pienin eturatas toimisi ainakin suurimpien takarattaiden kanssa eikä hankaisi vielä suurimpaan. Toki jos tuon putken kulmaa saa säädettyä loivemmaksi niin sillä sen saa nee toimimaan laajemmalla alueella ellei runko ota vastaan seuraavana.
Laita millin päähän näin. Katsotaan sitten, tarvitaanko muuta säätöä.