Sivu 14/43

Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 18 Kesä 2016, 19:13
Kirjoittaja PW
20160618_190902.jpg
20160618_190902.jpg (168.06 KiB) Katsottu 2018 kertaa

Jarrutapit tuli nuin. Pitää nuo tumpit lyhentää ettei tartteis ilmoja laskee renkaasta, kiekonirrotuksessa.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 18 Kesä 2016, 20:14
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Penkki on myös tärkee, luulisin ett lavankohdalta levee penkki helpottas ohjausta - mites se T-mallinen toimi, eikös flevossa ollu semmonen?

Oli ja on edelleen, mutta ei oo oikein vertailukohtaa muista kuitupenkeistä tai kallistelevista vehkeistä, ni en osaa sanoa?


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 19 Kesä 2016, 09:40
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Kuva
Ohjausputki olis saanu olla selvästi pitempi, nyt on ahasta jalkovälissä ja "kulkusten" kohdalla liikkuvia osia :wink: Alussa mallailin penkkiä runkoputkeen kiinni, siksi ohjausputki jäi liian alas.
Kunhan takapenkkiläisen ergonomia selviää, voi tehdä hienosäätöä.

Tarkoititko jotain tällaista:


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 19 Kesä 2016, 10:10
Kirjoittaja PW

Kuva
Noin juuri olis pitänyt tehdä, nyt on vähän ahdas istuma-aukko kulkea. No katotaan ku tulee lisää kokemusta, eihän tuo mahdoton oo muuttaakaan.
Taitavasti Jori teet nuo kuvat, ihanku se olis jo oikeesti muutettu tommoseksi :shock: Miten millä ohjelmalla nuo onnistuu?


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 19 Kesä 2016, 21:46
Kirjoittaja PW

Jonkinlaisen jarrun sain taakse viriteltyä, koeajossa jarruttaessa piti erikoista ääntä ja hinkkasi rengasta tai vannetta vapaanakin. Säädin vähän kenkiä, ehkä nyt toimii paremmin. En oikeen ymmärtäny noitten prikkojen säätömahollisuutta :oops:
Vaihde jäi vähän vaiheeseen. Kauheesti menee aikaa pikku nippeleiden tekemiseen ja säätämiseen.
Takkakuskikin kokeili mahtuuko polkemaan - joo, mahtui mutt keskiö liian lähellä. No runkoa voi pidentää, eli nou hätä. Heppasin tuon runkoholkin kiinni kun en viittiny tehdä klemmaria vielä. Eli hitsaus auki ja muutama sentti runkoa pidemmäs.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 19 Kesä 2016, 23:10
Kirjoittaja Vilijami

Just tuon takia en tykkää vannejarruista. Hirviä säätäminen ja aina hinkkaa vanteeseen, silloinkin ku ei paina jarrua. No lopulta kuitenkin saa säädettyä, ni viikon päästä palat on niin kulunu että kaipaa säätöä tai ajaa routakuoppaan vanteen 0,3mm kieroksi ni jopa hinkkaa taas.
Ehkä se toimisi uusilla kalliilla osilla jonkun aikaa siedettävästi, mutta uusilla halpaosilla ja/tai romuista kasaamalla on kyllä tuskien taival. :evil:
Takapolkijalle nexus 3 jalkajarrulla :D


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 19 Kesä 2016, 23:25
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Jonkinlaisen jarrun sain taakse viriteltyä, koeajossa jarruttaessa piti erikoista ääntä ja hinkkasi rengasta tai vannetta vapaanakin. Säädin vähän kenkiä, ehkä nyt toimii paremmin. En oikeen ymmärtäny noitten prikkojen säätömahollisuutta :oops:

Ne brikat antavat mahdollisuuden säätää myös kallistussuuntaan, mutta toimivat takellellen. Kenkää pitää tavallaan hieroa haluttuun asentoon, niin brikat liukuvat toistensa suhteen ja oikea asento saavutetaan. Hyvä tapa on laittaa loivat puukiilat jarrupalojen ja vanteen väliin, puristaa jarru tiukasti pohjaan ja puristuksen aikana kiertää jarrupalojen kiristysruuvit kiinni. Mutteri ja mutterin puolen brikat, kannattaa varovasti öljytä ja palan puolen brikat jättää öljyämättä, niin palat eivät lähde pyörimään ruuvin mukana ja pysyvät oikeassa asennossa kiristyksen ajan.
Kuva
Tuollaisen kiilatyökalun voisi ostaa, jos sattuisi kohdalle. Kuvissa kaksi versiota. Itse olen tehnyt sirklaamalla puurimasta ja vuolemalla kiilat, jotka yleensä ovat kadoksissa, kun niitä tarvitsisi. Sitten tehdään taivuttamalla kartonkisuikaleesta toinen pää kaksinkerroin asemoimaan jarrupalat hieman auraamaan, jotteivät vingu. :(
Kuva
Kuva
Sinulle Vilijami voin ehdottomasti suositella jarrupalakiilaa. Helpottaa mutterin puolen öljyämisen ohella jarrupalojen säätöä niin paljon, että ihan nauratta, miksi on ennen tapellut niiden kanssa.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 20 Kesä 2016, 00:21
Kirjoittaja Vilijami

Pitänee hommata tuommoiset kiilat!


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 20 Kesä 2016, 06:54
Kirjoittaja Nojanalle

Mistä niitä saa. :roll:


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 20 Kesä 2016, 08:51
Kirjoittaja jori

Juu, hämmentävästi on myynnissä järkevään hintaan vain kyrillisillä kirjaimilla kirjoitetuilla sivuilla, muuten hinnat ovat kohtuuttomia siihen nähden, mistä on kyse. Pitäisiköhän 3D-tulostaa tuollainen pari itselle. :roll:

Yksinkertainen työkalu, muttei asiallisesti myynnissä. Hämmentävää. Tässä kuitenkin hätävarakikka palojen aurauksen säätämiseen ja sivu, missä muutenkin asennuskikkoja jarrupaloille.

Kumilenkkikiila.jpg
Kumilenkkikiila.jpg (22.97 KiB) Katsottu 1753 kertaa

http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... -section-4

ED. Löytyi paikka, jossa hinta on siedettävä. http://www.ebay.com/itm/Super-B-TB-BR20 ... 1903676325
Hintahaitari näyttää olevan 8-55 €. :shock:
Tässä hyvä sivu tarkastella tuota nipistinmallia. http://ruedascarbono.triathlongo.com/?p ... epair-tool


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 20 Kesä 2016, 09:36
Kirjoittaja Vilijami

No entä tämä? http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... r&_sacat=0
Alle 7€ postikulujen kans.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 20 Kesä 2016, 10:10
Kirjoittaja Nojanalle

Jos joku tilaa ,niin lähden kimpaan .


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 20 Kesä 2016, 10:33
Kirjoittaja PW

Takavaihteensiirtäjän asennus menossa - onko tosiaan niin ett normipyörässäkin vaihdevaijeri tulee siirtäjähäkille "väärää" kautta :shock: Siis tekee jyrkän mutkan ennen häkkiä?
"nimimerkki ensimmäistä takavaihtajaa asentamassa"


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 20 Kesä 2016, 10:40
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Takavaihteensiirtäjän asennus menossa - onko tosiaan niin ett normipyörässäkin vaihdevaijeri tulee siirtäjähäkille "väärää" kautta :shock: Siis tekee jyrkän mutkan ennen häkkiä?
"nimimerkki ensimmäistä takavaihtajaa asentamassa"

Näin se tekee takavetoisessa. Onko tässä muuten kyse etuvedosta vai takavedosta? Takavaihteessa siitä ei ole muuta kuin ilmanvastushaittaa, mutta etuvaihteessa tuo mutka valuu sadevettä täyteen. Siksi etuvetoisten vaihdevaijerit on tavattu kääntää. Kannattaa jättää reilusti varaa, jotta lenkistä ei tule liian jyrkkä ja vaijeri kulkee liukkaasti.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 20 Kesä 2016, 10:53
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Juu, hämmentävästi on myynnissä järkevään hintaan vain kyrillisillä kirjaimilla kirjoitetuilla sivuilla, muuten hinnat ovat kohtuuttomia siihen nähden, mistä on kyse. Pitäisiköhän 3D-tulostaa tuollainen pari itselle. :roll:

Yksinkertainen työkalu, muttei asiallisesti myynnissä. Hämmentävää. Tässä kuitenkin hätävarakikka palojen aurauksen säätämiseen ja sivu, missä muutenkin asennuskikkoja jarrupaloille.

Kumilenkkikiila.jpg

http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... -section-4

ED. Löytyi paikka, jossa hinta on siedettävä. http://www.ebay.com/itm/Super-B-TB-BR20 ... 1903676325
Hintahaitari näyttää olevan 8-55 €. :shock:
Tässä hyvä sivu tarkastella tuota nipistinmallia. http://ruedascarbono.triathlongo.com/?p ... epair-tool

Jos haluaa jarrupaloihin aurauskulmaa, eikö asian voi hoitaa yksinkertaisesti asentamalla sopivan paksuinen levysuikale jarrupalan toiseen päähän vanteen ja jarrupalan väliin, kiristää jarrukahvasta jarrun kireelle ja vääntää ruuvin kiinni.