Luggarion, matkalaukkutrike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14209
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

yli 20km/h vauhdissa ohjaus menee epävarman tuntuiseksi. Jättöä saisi olla vähän vähemmän?

Tämmöseltähän pythonit(mbb negatiivisella jätöllä) aluksi tuntuu. Ohjausta keskittäviä voimia ei tule lisää vaikka vauhti nousee. Keula kääntyy siis 20km/h nopeudessa yhtä kevyesti kuin 10km/h nopeudessa, tai jopa kevyemmin. Ei se pienemmällä jätöllä varmaan kovinkaan paljon enempää keskitä, loivempi nivelkulma voisi auttaa enemmän.
Kovaa ajoa vaan, jalat kyllä oppii pitämään keulan suorassa ilman että asiaan kiinnittää sen kummemmin huomiota.

"Pienempi jättö" tarkoittaa tässä siis vähemmän negatiivinen, eli oikeastaan suurempi. Pitäisiköhän negatiivisesta jätöstä ruveta käyttämään jotain toista sanaa. Olisiko otto jätön vastakohta. Tässä kyllä lopulta päädytään samaan tilanteeseen, kuin talvilämpötiloissa, kun sanotaan pakkasen laskevan.:roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7580
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Arvasin jo kirjoittaessa tämän jättösaivartelun :mrgreen:
Kuitenkin ymmärsitte mistä on kysymys :D

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ohjaus tosiaan paranee kunhan siihen tottuu. Erään kokeneen rakentajan sanoja lainatakseni pitää ajaa vähintään tuhat kilometriä ennenkuin vetää johtopäätöksiä :D
Trykerit on tarkoitettu kallistumattomiin pyöriin. Kuvista katsoen niiden pinnassa on tasainen kohta, joten eivät uppoa jokaiseen pikkukoloon. Auttaa varmasti karkealla asvaltilla ja niitähän riittää :(

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7580
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Ohjaus tosiaan paranee kunhan siihen tottuu. Erään kokeneen rakentajan sanoja lainatakseni pitää ajaa vähintään tuhat kilometriä ennenkuin vetää johtopäätöksiä :D

Juuri tuon tonnin säännön takia en pitänyt ohjaustuntumaa kovin huolestuttavana. Saakohan millään muulla tavalla yhtä nopeita ja selkeitä merkkejä aivojen muovautumisesta ja uusien asioiden oppimisesta kuin mbb polkupyörillä?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7580
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ajokilometrien myötä tämä tuntuu paranevan joka reissulla, alan oivaltaa miksi EskoM on ajellut hipsulla 100tkm. :D

Kyllä tämä hipparion/python malli taitaa olla paras kolmipyörän konstruktio. Ainakin itselleni.
Handsfree-ajelu on ihan ykkösjuttu. Tällainen pyörä tarvii jalkajarrun.
Voimalinja on tehokas, kun ei tarvitse taittopyöriä eikä ylipitkää ketjua.
Tulee luontevasti matala ja keveä. Suht helppo tehdä verrattuna tadpoleen.

Talvikäyttöön pitänee vaan tehdä isommilla kiekoilla?
Taitaa aika tipalle mennä yllänkö 559 etukiekolla polkemaan?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Talvikäyttöön pitänee vaan tehdä isommilla kiekoilla?
Taitaa aika tipalle mennä yllänkö 559 etukiekolla polkemaan?

Vaikka nippa nappa ylettäisit niin ei kannata tehdä. Talviajoon eturengas pitää koteloida tiiviisti ettei se heitä lunta syliin. jos kotelo tulee kovin lähelle rengasta paataa sinne lunta niin että lopulta estää renkaan pyörimisen. Mulla tuli lumen pölisemisen kannalta suhteellisen hyvä kun rakensin ensin 590 kiekolla tiiviin koetelon ja vaihdoin sitten 540 kiekon. Noin se voisi toimia sinullakin. Jos vaan suinkin yllät niin teet 559:llä ja kun toteat ettei talvella rengas mahdu pyörimään niin vaihdat 507:n.
Ketjuvaihdetta ei talvipyörään kannata myöskään laittaa, tai se pitäisi jotenkin saada kotelon ulkopuolelle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Taitaa aika tipalle mennä yllänkö 559 etukiekolla polkemaan?

Tulee korkea. Vähintään keskiöstä :(
Muistaakseni sun pyörässä oli kammet melkein oikealla etäisyydellä mulle ja ei tahdo 507:kaan riittää kunnolla pyyttoniin 152 kammilla. 10 sentin kammilla tietysti käy :mrgreen:

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 304
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja MM »

Vilijami kirjoitti:

Ajokilometrien myötä tämä tuntuu paranevan joka reissulla, alan oivaltaa miksi EskoM on ajellut hipsulla 100tkm. :D
Talvikäyttöön pitänee vaan tehdä isommilla kiekoilla?
Taitaa aika tipalle mennä yllänkö 559 etukiekolla polkemaan?

Sinun pitää tehdä jaloillesi jatkot. Esko M:n sivuilla on kuvia kolmipyöräisestä, kallistuvasta, takaohjatusta etuvetokilpurista, jossa etupyörän etupuolelle sijoitettua ensiöketjupyörää poljetaan heiluripolkimilla. Polkimista on vääntiön pedaalin kiinnitykseen johtavat kiertokanget. Heiluripolkimilla jalkoterän saa sijoitettua eturattaan sivulle sopivaan kohtaan ja kun polkimen ei tarvitse kiertää alhaalta, vaara sen osumisesta maahan pyörän kallistuessa pienenee.

http://www.pedersenbicycles.com/vacuum.htm

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

MM kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Ajokilometrien myötä tämä tuntuu paranevan joka reissulla, alan oivaltaa miksi EskoM on ajellut hipsulla 100tkm. :D
Talvikäyttöön pitänee vaan tehdä isommilla kiekoilla?
Taitaa aika tipalle mennä yllänkö 559 etukiekolla polkemaan?

Sinun pitää tehdä jaloillesi jatkot. Esko M:n sivuilla on kuvia kolmipyöräisestä, kallistuvasta, takaohjatusta etuvetokilpurista, jossa etupyörän etupuolelle sijoitettua ensiöketjupyörää poljetaan heiluripolkimilla. Polkimista on vääntiön pedaalin kiinnitykseen johtavat kiertokanget. Heiluripolkimilla jalkoterän saa sijoitettua eturattaan sivulle sopivaan kohtaan ja kun polkimen ei tarvitse kiertää alhaalta, vaara sen osumisesta maahan pyörän kallistuessa pienenee.

En ole yhtään yllättynyt ettei tuollainen raskas, monimutkainen ja tehoa syövä rakennelma ole yleistynyt :D
Ei se ison eturenkaan saaminen niin tärkeää ole että tuollaiseen kannattaisi lähteä ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7580
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kävin mittomassa, ni voisin yltää just ja just 559:llä polkeen 152 kammilla, mutta tilava etulokasuoja ei mahdu millään.
Ja heilurikammista en oikein innostu, ni 507 on isoin koko mitä voi suunnitella.
Onko talvipyörän suunnittelu yleensäkään vielä ajankohtaista? :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Onko talvipyörän suunnittelu yleensäkään vielä ajankohtaista? :mrgreen:

Nyt kun aloittaa niin ehtii suunnitella niin monimutkaisen ja hienon ettei tarvi tehdä ollenkaan ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Onko talvipyörän suunnittelu yleensäkään vielä ajankohtaista? :mrgreen:

Lumisadepäivä eli ajankohta on passeli :lol:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7580
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Onko talvipyörän suunnittelu yleensäkään vielä ajankohtaista? :mrgreen:

Nyt kun aloittaa niin ehtii suunnitella niin monimutkaisen ja hienon ettei tarvi tehdä ollenkaan ;)

Jukka

Ai niinku kevyt matala isorenkainen täyskatettu mbb kolmipyörä johon on helppo kulkea sisälle? Ja sähköt päälle! :D

Viimeksi muokannut Vilijami, 25 Huhti 2016, 13:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7580
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Onko talvipyörän suunnittelu yleensäkään vielä ajankohtaista? :mrgreen:

Lumisadepäivä eli ajankohta on passeli :lol:

No jepjep :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Onko talvipyörän suunnittelu yleensäkään vielä ajankohtaista? :mrgreen:

Nyt kun aloittaa niin ehtii suunnitella niin monimutkaisen ja hienon ettei tarvi tehdä ollenkaan ;)

Jukka

Ai niinku kevyt matala isorenkainen täyskatettu mbb kolmipyörä johon on helppo kulkea sisälle? Ja sähköt päälle! :D

Unohdit että materiaalit pitää olla sellaiset ettei niitä saa Suomesta, eikä ole mitään omaa kokemusta niiden käytöstä eikä tarkoitukseen sopivia työkaluja.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin