yli 20km/h vauhdissa ohjaus menee epävarman tuntuiseksi. Jättöä saisi olla vähän vähemmän?
Tämmöseltähän pythonit(mbb negatiivisella jätöllä) aluksi tuntuu. Ohjausta keskittäviä voimia ei tule lisää vaikka vauhti nousee. Keula kääntyy siis 20km/h nopeudessa yhtä kevyesti kuin 10km/h nopeudessa, tai jopa kevyemmin. Ei se pienemmällä jätöllä varmaan kovinkaan paljon enempää keskitä, loivempi nivelkulma voisi auttaa enemmän.
Kovaa ajoa vaan, jalat kyllä oppii pitämään keulan suorassa ilman että asiaan kiinnittää sen kummemmin huomiota.
"Pienempi jättö" tarkoittaa tässä siis vähemmän negatiivinen, eli oikeastaan suurempi. Pitäisiköhän negatiivisesta jätöstä ruveta käyttämään jotain toista sanaa. Olisiko otto jätön vastakohta. Tässä kyllä lopulta päädytään samaan tilanteeseen, kuin talvilämpötiloissa, kun sanotaan pakkasen laskevan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ohjaus tosiaan paranee kunhan siihen tottuu. Erään kokeneen rakentajan sanoja lainatakseni pitää ajaa vähintään tuhat kilometriä ennenkuin vetää johtopäätöksiä
Trykerit on tarkoitettu kallistumattomiin pyöriin. Kuvista katsoen niiden pinnassa on tasainen kohta, joten eivät uppoa jokaiseen pikkukoloon. Auttaa varmasti karkealla asvaltilla ja niitähän riittää
Ohjaus tosiaan paranee kunhan siihen tottuu. Erään kokeneen rakentajan sanoja lainatakseni pitää ajaa vähintään tuhat kilometriä ennenkuin vetää johtopäätöksiä
Juuri tuon tonnin säännön takia en pitänyt ohjaustuntumaa kovin huolestuttavana. Saakohan millään muulla tavalla yhtä nopeita ja selkeitä merkkejä aivojen muovautumisesta ja uusien asioiden oppimisesta kuin mbb polkupyörillä?
Ajokilometrien myötä tämä tuntuu paranevan joka reissulla, alan oivaltaa miksi EskoM on ajellut hipsulla 100tkm.
Kyllä tämä hipparion/python malli taitaa olla paras kolmipyörän konstruktio. Ainakin itselleni.
Handsfree-ajelu on ihan ykkösjuttu. Tällainen pyörä tarvii jalkajarrun.
Voimalinja on tehokas, kun ei tarvitse taittopyöriä eikä ylipitkää ketjua.
Tulee luontevasti matala ja keveä. Suht helppo tehdä verrattuna tadpoleen.
Talvikäyttöön pitänee vaan tehdä isommilla kiekoilla?
Taitaa aika tipalle mennä yllänkö 559 etukiekolla polkemaan?
Talvikäyttöön pitänee vaan tehdä isommilla kiekoilla?
Taitaa aika tipalle mennä yllänkö 559 etukiekolla polkemaan?
Vaikka nippa nappa ylettäisit niin ei kannata tehdä. Talviajoon eturengas pitää koteloida tiiviisti ettei se heitä lunta syliin. jos kotelo tulee kovin lähelle rengasta paataa sinne lunta niin että lopulta estää renkaan pyörimisen. Mulla tuli lumen pölisemisen kannalta suhteellisen hyvä kun rakensin ensin 590 kiekolla tiiviin koetelon ja vaihdoin sitten 540 kiekon. Noin se voisi toimia sinullakin. Jos vaan suinkin yllät niin teet 559:llä ja kun toteat ettei talvella rengas mahdu pyörimään niin vaihdat 507:n.
Ketjuvaihdetta ei talvipyörään kannata myöskään laittaa, tai se pitäisi jotenkin saada kotelon ulkopuolelle.
Taitaa aika tipalle mennä yllänkö 559 etukiekolla polkemaan?
Tulee korkea. Vähintään keskiöstä
Muistaakseni sun pyörässä oli kammet melkein oikealla etäisyydellä mulle ja ei tahdo 507:kaan riittää kunnolla pyyttoniin 152 kammilla. 10 sentin kammilla tietysti käy
Ajokilometrien myötä tämä tuntuu paranevan joka reissulla, alan oivaltaa miksi EskoM on ajellut hipsulla 100tkm.
Talvikäyttöön pitänee vaan tehdä isommilla kiekoilla?
Taitaa aika tipalle mennä yllänkö 559 etukiekolla polkemaan?
Sinun pitää tehdä jaloillesi jatkot. Esko M:n sivuilla on kuvia kolmipyöräisestä, kallistuvasta, takaohjatusta etuvetokilpurista, jossa etupyörän etupuolelle sijoitettua ensiöketjupyörää poljetaan heiluripolkimilla. Polkimista on vääntiön pedaalin kiinnitykseen johtavat kiertokanget. Heiluripolkimilla jalkoterän saa sijoitettua eturattaan sivulle sopivaan kohtaan ja kun polkimen ei tarvitse kiertää alhaalta, vaara sen osumisesta maahan pyörän kallistuessa pienenee.
Ajokilometrien myötä tämä tuntuu paranevan joka reissulla, alan oivaltaa miksi EskoM on ajellut hipsulla 100tkm.
Talvikäyttöön pitänee vaan tehdä isommilla kiekoilla?
Taitaa aika tipalle mennä yllänkö 559 etukiekolla polkemaan?
Sinun pitää tehdä jaloillesi jatkot. Esko M:n sivuilla on kuvia kolmipyöräisestä, kallistuvasta, takaohjatusta etuvetokilpurista, jossa etupyörän etupuolelle sijoitettua ensiöketjupyörää poljetaan heiluripolkimilla. Polkimista on vääntiön pedaalin kiinnitykseen johtavat kiertokanget. Heiluripolkimilla jalkoterän saa sijoitettua eturattaan sivulle sopivaan kohtaan ja kun polkimen ei tarvitse kiertää alhaalta, vaara sen osumisesta maahan pyörän kallistuessa pienenee.
En ole yhtään yllättynyt ettei tuollainen raskas, monimutkainen ja tehoa syövä rakennelma ole yleistynyt
Ei se ison eturenkaan saaminen niin tärkeää ole että tuollaiseen kannattaisi lähteä
Kävin mittomassa, ni voisin yltää just ja just 559:llä polkeen 152 kammilla, mutta tilava etulokasuoja ei mahdu millään.
Ja heilurikammista en oikein innostu, ni 507 on isoin koko mitä voi suunnitella.
Onko talvipyörän suunnittelu yleensäkään vielä ajankohtaista?
Onko talvipyörän suunnittelu yleensäkään vielä ajankohtaista?
Nyt kun aloittaa niin ehtii suunnitella niin monimutkaisen ja hienon ettei tarvi tehdä ollenkaan
Jukka
Ai niinku kevyt matala isorenkainen täyskatettu mbb kolmipyörä johon on helppo kulkea sisälle? Ja sähköt päälle!
Unohdit että materiaalit pitää olla sellaiset ettei niitä saa Suomesta, eikä ole mitään omaa kokemusta niiden käytöstä eikä tarkoitukseen sopivia työkaluja.