Räntäpäivän kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Hienoja mutkaputkia jäykkänä jännityksestä täälläkin :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Näkee vähän mittakaavaa, kun on kiekot alla.

Liitteet
20161014_174330.jpg
20161014_174330.jpg (127.81 KiB) Katsottu 2260 kertaa
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Wacky kirjoitti:

Säätöön tulee pykäliä ja riippuen voimista ja materiaali vahvuuksista esim. etupuomissa niin reikien väli tulee olemaan kohtuu suuri tai materiaalista erittäin paksua ja siten painavaa.
Sen lisäksi niissä on aina johonkin suuntaan pientä klappia jotta niitä voi liuttaa vastakkain.

Mutta jos siis puhutaan nimenomaan peräkärryyn välittyvistä voimista eikä pyörään, eikö tuollanen säätösysteemi voisi toimia tai kestää? Carry Freedomin Y-kärryssähän aisa kiinnitetään liu'uttamalla profiiliputkia sisäkkäin ja se varmistetaan lukitussokalla. Silti isomman kärryn kestokyvyksi ilmoitetaan 90kg. Pitemmällä aisalla ilmoitettu kestokyky on puolitettu, mutta onhan sekin silti aika paljon.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Näkee vähän mittakaavaa, kun on kiekot alla.

Erikoinen heteka, vois joku tietämätön kommentoida tässä vaiheessa rakentamista :mrgreen:

Viimeksi muokannut PW, 29 Marras 2019, 12:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Premnas kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Säätöön tulee pykäliä ja riippuen voimista ja materiaali vahvuuksista esim. etupuomissa niin reikien väli tulee olemaan kohtuu suuri tai materiaalista erittäin paksua ja siten painavaa.
Sen lisäksi niissä on aina johonkin suuntaan pientä klappia jotta niitä voi liuttaa vastakkain.

Mutta jos siis puhutaan nimenomaan peräkärryyn välittyvistä voimista eikä pyörään, eikö tuollanen säätösysteemi voisi toimia tai kestää? Carry Freedomin Y-kärryssähän aisa kiinnitetään liu'uttamalla profiiliputkia sisäkkäin ja se varmistetaan lukitussokalla. Silti isomman kärryn kestokyvyksi ilmoitetaan 90kg. Pitemmällä aisalla ilmoitettu kestokyky on puolitettu, mutta onhan sekin silti aika paljon.

Välyksettömän säädön voisi toteuttaa puristusliitoksella. Esimerkiksi pystärin satulaputki-meiningillä. Työkaluton pikasäätö on mahdollinen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Näkee vähän mittakaavaa, kun on kiekot alla.

Erikoinen hetetka, vois joku tietämätön kommentoida tässä vaiheessa rakentamista :mrgreen:

Isä kävi tuossa jo ihmettelemässä, että jo on erikoinen peräkärry :mrgreen:

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1839
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Härski »

Yhtään en ole päätäni tällä aiheella vaivannut, mutta noin yhtäkkiä runkoa vilkasemalla vaikuttaa vetelältä. Kruisailupelissä se voi olla tietty vaan positiivinen ominaisuus.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Yhtään en ole päätäni tällä aiheella vaivannut, mutta noin yhtäkkiä runkoa vilkasemalla vaikuttaa vetelältä. Kruisailupelissä se voi olla tietty vaan positiivinen ominaisuus.

Kate jäykistää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko minkälainen merkitys eli vaikutus sillä, ett ohjauskulmat on kovin erilaiset, etu- ja takakiekolla? Noin niiku teoriassa?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Onko minkälainen merkitys eli vaikutus sillä, ett ohjauskulmat on kovin erilaiset, etu- ja takakiekolla? Noin niiku teoriassa?

Ei niillä juurikaan mitään ristikkäisvaikutuksia ole, eli toimivat itsenäisesti toisistaan riippumatta. Takapyörä kääntyy paljon vähemmän, joten sen ohjauskulma voi olla melkoisen vino ilman vaarallisen suurta kiekon kallistumaan käännöksessä. Liian raju kallistuminen rasittaa pinnoja.

Mikä on Räntäkinnerin takapyörän ohjauskulma ja jättö? Aurauskulmien virheiden vaikutuksen minimoimiseksi kannattaisi olla positiivinen jättö molemmissa ohjaavissa pyörissä ja olkapoikkeamat mahdollisimman lähellä nollaa. Minulla suurimmat ongelmat ohjauksessa ovat vivuston kiinnityspisteen siirtymisen vaikutus auraukseen ja väärän aurauskulman aiheuttama renkaiden kuluminen. Ohjausvivun kiinnityspiste kannattaa laittaa kiinni hitsaamalla, eikä luottaa klemmareihin. :oops:

Heh, naurattaa, kun ajattelen ulkomaankielisiä kavereitä kertomassa vilijamin 2T3 kinneristä sanomassa nimen määreosaa: "Räntäpäivän" :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuinkahan googlekääntäjä suoriutuu räntäpäivä sanasta :? :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Härski kirjoitti:

Yhtään en ole päätäni tällä aiheella vaivannut, mutta noin yhtäkkiä runkoa vilkasemalla vaikuttaa vetelältä. Kruisailupelissä se voi olla tietty vaan positiivinen ominaisuus.

On vetelä. Painonhallinnan takia koitan pärjätä mahdollisimman vähällä raudalla. Koeajossa selviää.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Mikä on Räntäkinnerin takapyörän ohjauskulma ja jättö? Aurauskulmien virheiden vaikutuksen minimoimiseksi kannattaisi olla positiivinen jättö molemmissa ohjaavissa pyörissä ja olkapoikkeamat mahdollisimman lähellä nollaa. Minulla suurimmat ongelmat ohjauksessa ovat vivuston kiinnityspisteen siirtymisen vaikutus auraukseen ja väärän aurauskulman aiheuttama renkaiden kuluminen. Ohjausvivun kiinnityspiste kannattaa laittaa kiinni hitsaamalla, eikä luottaa klemmareihin. :oops:

Takapyörän ohjauskulma on 53° ja jättö noin 50mm positiivisella. Olkapoikkeamat on yritetty saada nollaan.
Just mietiskelin ohjausvivun kiinnitystä runkoon. Taidan ensin laittaa klemmarilla ja myöhemmin hitsaan kiinni, kun lopullinen paikka varmistuu.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Kuinkahan googlekääntäjä suoriutuu räntäpäivä sanasta :? :mrgreen:

Googlekääntäjä sanoo: räntäpäivä = sleet day :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Kuinkahan googlekääntäjä suoriutuu räntäpäivä sanasta :? :mrgreen:

Googlekääntäjä sanoo: räntäpäivä = sleet day :D

vähän pitäs nimee muuttaa ni pääsisit syssyllä Slushiin 8) Merkitys ei oleellisesti muuttus - Loskakinneri, kertonee käyttötarkotuksen :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin