Hienoja mutkaputkia jäykkänä jännityksestä täälläkin
Räntäpäivän kinneri
Re: Räntäpäivän kinneri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Räntäpäivän kinneri
Näkee vähän mittakaavaa, kun on kiekot alla.
- Liitteet
-
- 20161014_174330.jpg (127.81 KiB) Katsottu 2260 kertaa
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Räntäpäivän kinneri
Wacky kirjoitti:Säätöön tulee pykäliä ja riippuen voimista ja materiaali vahvuuksista esim. etupuomissa niin reikien väli tulee olemaan kohtuu suuri tai materiaalista erittäin paksua ja siten painavaa.
Sen lisäksi niissä on aina johonkin suuntaan pientä klappia jotta niitä voi liuttaa vastakkain.
Mutta jos siis puhutaan nimenomaan peräkärryyn välittyvistä voimista eikä pyörään, eikö tuollanen säätösysteemi voisi toimia tai kestää? Carry Freedomin Y-kärryssähän aisa kiinnitetään liu'uttamalla profiiliputkia sisäkkäin ja se varmistetaan lukitussokalla. Silti isomman kärryn kestokyvyksi ilmoitetaan 90kg. Pitemmällä aisalla ilmoitettu kestokyky on puolitettu, mutta onhan sekin silti aika paljon.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Re: Räntäpäivän kinneri
Vilijami kirjoitti:Näkee vähän mittakaavaa, kun on kiekot alla.
Erikoinen heteka, vois joku tietämätön kommentoida tässä vaiheessa rakentamista
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Räntäpäivän kinneri
Premnas kirjoitti:Wacky kirjoitti:Säätöön tulee pykäliä ja riippuen voimista ja materiaali vahvuuksista esim. etupuomissa niin reikien väli tulee olemaan kohtuu suuri tai materiaalista erittäin paksua ja siten painavaa.
Sen lisäksi niissä on aina johonkin suuntaan pientä klappia jotta niitä voi liuttaa vastakkain.Mutta jos siis puhutaan nimenomaan peräkärryyn välittyvistä voimista eikä pyörään, eikö tuollanen säätösysteemi voisi toimia tai kestää? Carry Freedomin Y-kärryssähän aisa kiinnitetään liu'uttamalla profiiliputkia sisäkkäin ja se varmistetaan lukitussokalla. Silti isomman kärryn kestokyvyksi ilmoitetaan 90kg. Pitemmällä aisalla ilmoitettu kestokyky on puolitettu, mutta onhan sekin silti aika paljon.
Välyksettömän säädön voisi toteuttaa puristusliitoksella. Esimerkiksi pystärin satulaputki-meiningillä. Työkaluton pikasäätö on mahdollinen.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Räntäpäivän kinneri
PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Näkee vähän mittakaavaa, kun on kiekot alla.
Erikoinen hetetka, vois joku tietämätön kommentoida tässä vaiheessa rakentamista
Isä kävi tuossa jo ihmettelemässä, että jo on erikoinen peräkärry
Re: Räntäpäivän kinneri
Yhtään en ole päätäni tällä aiheella vaivannut, mutta noin yhtäkkiä runkoa vilkasemalla vaikuttaa vetelältä. Kruisailupelissä se voi olla tietty vaan positiivinen ominaisuus.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Räntäpäivän kinneri
Härski kirjoitti:Yhtään en ole päätäni tällä aiheella vaivannut, mutta noin yhtäkkiä runkoa vilkasemalla vaikuttaa vetelältä. Kruisailupelissä se voi olla tietty vaan positiivinen ominaisuus.
Kate jäykistää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Räntäpäivän kinneri
Onko minkälainen merkitys eli vaikutus sillä, ett ohjauskulmat on kovin erilaiset, etu- ja takakiekolla? Noin niiku teoriassa?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Räntäpäivän kinneri
PW kirjoitti:Onko minkälainen merkitys eli vaikutus sillä, ett ohjauskulmat on kovin erilaiset, etu- ja takakiekolla? Noin niiku teoriassa?
Ei niillä juurikaan mitään ristikkäisvaikutuksia ole, eli toimivat itsenäisesti toisistaan riippumatta. Takapyörä kääntyy paljon vähemmän, joten sen ohjauskulma voi olla melkoisen vino ilman vaarallisen suurta kiekon kallistumaan käännöksessä. Liian raju kallistuminen rasittaa pinnoja.
Mikä on Räntäkinnerin takapyörän ohjauskulma ja jättö? Aurauskulmien virheiden vaikutuksen minimoimiseksi kannattaisi olla positiivinen jättö molemmissa ohjaavissa pyörissä ja olkapoikkeamat mahdollisimman lähellä nollaa. Minulla suurimmat ongelmat ohjauksessa ovat vivuston kiinnityspisteen siirtymisen vaikutus auraukseen ja väärän aurauskulman aiheuttama renkaiden kuluminen. Ohjausvivun kiinnityspiste kannattaa laittaa kiinni hitsaamalla, eikä luottaa klemmareihin.
Heh, naurattaa, kun ajattelen ulkomaankielisiä kavereitä kertomassa vilijamin 2T3 kinneristä sanomassa nimen määreosaa: "Räntäpäivän"
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Räntäpäivän kinneri
Kuinkahan googlekääntäjä suoriutuu räntäpäivä sanasta
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Räntäpäivän kinneri
Härski kirjoitti:Yhtään en ole päätäni tällä aiheella vaivannut, mutta noin yhtäkkiä runkoa vilkasemalla vaikuttaa vetelältä. Kruisailupelissä se voi olla tietty vaan positiivinen ominaisuus.
On vetelä. Painonhallinnan takia koitan pärjätä mahdollisimman vähällä raudalla. Koeajossa selviää.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Räntäpäivän kinneri
jori kirjoitti:Mikä on Räntäkinnerin takapyörän ohjauskulma ja jättö? Aurauskulmien virheiden vaikutuksen minimoimiseksi kannattaisi olla positiivinen jättö molemmissa ohjaavissa pyörissä ja olkapoikkeamat mahdollisimman lähellä nollaa. Minulla suurimmat ongelmat ohjauksessa ovat vivuston kiinnityspisteen siirtymisen vaikutus auraukseen ja väärän aurauskulman aiheuttama renkaiden kuluminen. Ohjausvivun kiinnityspiste kannattaa laittaa kiinni hitsaamalla, eikä luottaa klemmareihin.
Takapyörän ohjauskulma on 53° ja jättö noin 50mm positiivisella. Olkapoikkeamat on yritetty saada nollaan.
Just mietiskelin ohjausvivun kiinnitystä runkoon. Taidan ensin laittaa klemmarilla ja myöhemmin hitsaan kiinni, kun lopullinen paikka varmistuu.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Räntäpäivän kinneri
PW kirjoitti:Kuinkahan googlekääntäjä suoriutuu räntäpäivä sanasta
![]()
Googlekääntäjä sanoo: räntäpäivä = sleet day
Re: Räntäpäivän kinneri
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Kuinkahan googlekääntäjä suoriutuu räntäpäivä sanasta
![]()
Googlekääntäjä sanoo: räntäpäivä = sleet day
vähän pitäs nimee muuttaa ni pääsisit syssyllä Slushiin Merkitys ei oleellisesti muuttus - Loskakinneri, kertonee käyttötarkotuksen
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.