Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate
Sainpa toisaalta varmistuksen, että 13mm on ihan ok.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Sainpa toisaalta varmistuksen, että 13mm on ihan ok.
janx kirjoitti:Lisätty: Näyttää vaihtelevan mikä on suositus porattavan reiän koosta 12,0-13,0 mm välillä.
https://www.newmantools.com/tech/threadmf.htm
http://www.ruuvihankinta.fi/images/pdf/ ... rakoot.pdf
https://www.ikh.fi/fi/kierretappi-mf-14 ... al45330272
Nuo linkit näyttävät kyllä jokainen poran kooksi 13 milliä M14-hienokierteelle, jolla on millin nousu.
Pienemmät porat ovat suuremmilla nousulla oleville kierteille.
jooseha kirjoitti:janx kirjoitti:Lisätty: Näyttää vaihtelevan mikä on suositus porattavan reiän koosta 12,0-13,0 mm välillä.
https://www.newmantools.com/tech/threadmf.htm
http://www.ruuvihankinta.fi/images/pdf/ ... rakoot.pdf
https://www.ikh.fi/fi/kierretappi-mf-14 ... al45330272Nuo linkit näyttävät kyllä jokainen poran kooksi 13 milliä M14-hienokierteelle, jolla on millin nousu.
Pienemmät porat ovat suuremmilla nousulla oleville kierteille.
Ilmeisesti näin. Ei oikein tunnu olevan nuo tämän alan enkkutermit hallussa. Kaveri vain säikytteli, kun sanoi ettei ei ole sopivaa terää.
Aihio mitoitusta varten 13mm reiällä.
Elämä suurin piirtein palannut syyskauden moodiin, joten voisi tätäkin projektia jatkaa. Nyt pitäisi varmaan mitoittaa nuo kartioprikat, mutta mitenhän sen saisi kätevästi kerralla oikein? Ehkä jotain latanpätkiä hioo väliin...
Mitä mieltä olette siitä, että tarvitseeko akselia tuoda olkatapin läpi ja jopa koittaa änkeä kierrettä sille olkatapin sisäpuolelle? Vai riittäisikö, että kiristää akselin hitsattua prikkaa vasten (sitten siinä olisi turhaan reikä) ja kiristää akseli mutterilla kiekon puolelta? Sehän olisi yksi tukipiste lisää, jota ei alkuperäisessä ollut ollenkaan.
Pistin merkille, kun Wacky notkutti kisoissa esillä olleen Specbiken runkoa. Se notkui mielestäni aika paljon erityisesti kohdasta, jossa on tehty rei'itys penkin alakiinnikkeelle. Pitäisiköhän sitä runkoakin vahvistaa?
janx kirjoitti:Mitä mieltä olette siitä, että tarvitseeko akselia tuoda olkatapin läpi ja jopa koittaa änkeä kierrettä sille olkatapin sisäpuolelle? Vai riittäisikö, että kiristää akselin hitsattua prikkaa vasten (sitten siinä olisi turhaan reikä) ja kiristää akseli mutterilla kiekon puolelta? Sehän olisi yksi tukipiste lisää, jota ei alkuperäisessä ollut ollenkaan.
Itse toisin akselin olkatapin läpi ja yrittäisin mahduttaa vielä holkin akselin ympärille olkatapin sisälle. Saiko tästä mitään tolkkua?
Vilijami kirjoitti:janx kirjoitti:Mitä mieltä olette siitä, että tarvitseeko akselia tuoda olkatapin läpi ja jopa koittaa änkeä kierrettä sille olkatapin sisäpuolelle? Vai riittäisikö, että kiristää akselin hitsattua prikkaa vasten (sitten siinä olisi turhaan reikä) ja kiristää akseli mutterilla kiekon puolelta? Sehän olisi yksi tukipiste lisää, jota ei alkuperäisessä ollut ollenkaan.
Itse toisin akselin olkatapin läpi ja yrittäisin mahduttaa vielä holkin akselin ympärille olkatapin sisälle. Saiko tästä mitään tolkkua?
Ahdasta on, että ulkopuolelle ei mahdu. Tosin tuo prikan hitsaus olisi ollut täysin turhaa, jos sen paikalle haluaisi holkin.
Millähän pulverimaalattu osa kannataisi paikkamaalata? Musta vasaralakka? Ei millään huvittaisi puhaltaa kokonaan olkatappeja puhtaaksi.
Ei suoranaisesti liity tähän projektiin, mutta tänään harjoiteltiin (alu, rst ja musta) TIG-hitsaamista. Tasaisella saa jo ajoittan jotain sauman näköistä, mutta palikoiden yhteen hitsaaminen oli vielä enemmän tarvikkeiden pilaamista ja turaamista.
Vetäisin sinkki maalilla ja sitten päälle väri tai vasaralakka.
Projektituulia. Luonnollisesti vastatuulta. Tiedät, että omistat vannenauhateippiä ison rullan, jota tuskin pystyt kuluttamaan elämäsi aikana loppuun. Etkä löydä sitä mistään. Erittäin turhauttavaa. Pitäisi trike saada pyörilleen, että saisi viimein jotain mittoja haarukoitua kartioprikkojen leikkaamiseen.
janx kirjoitti:Tiedät, että omistat vannenauhateippiä ison rullan, jota tuskin pystyt kuluttamaan elämäsi aikana loppuun. Etkä löydä sitä mistään. Erittäin turhauttavaa.
Tuttu tunne. Tuntuu, että tämä hajamielisyys vaan pahenee iän myötä. (No oiskin kumma jos se vähentyis ) Vävypoikakin aina hämmästelee miten voin jonkun työkalun hukata totaalisesti kävellessäni työkalu kädessä tallin läpi. Onhan matka kuitenkin useita metrejä. Suurin osa puuhasteluajasta menee nykyään tarvikkeita tai työkaluja etsiessä.
Hyvä herätä keskellä yötä ja saada ahaa-elämys. "Se teippirulla on tässä sängyn alla laatikossa!"
Näin oli. Kun ei kaikki fillarikama mahdu yhteen laatikoon, se on jaoteltuna useampaan.
Triken runkokin pääsi sisään lämmittelemään. Kumit vanteilla. On se jo takapyörällään. Sitten pitäisi kaivella jostain puslia iskareihin. Rungossa hahlon väli on 27mm ja 6mm reiät. Iskarissa nykyisillä puslilla 24mm ja puslan sisäreikä 8mm.
janx kirjoitti:Sitten pitäisi kaivella jostain puslia iskareihin.
Sorvi laulamaan? Tai 6mm reijät 8 millisiksi, ni pääsee pelkillä prikoilla?
Vilijami kirjoitti:janx kirjoitti:Sitten pitäisi kaivella jostain puslia iskareihin.
Sorvi laulamaan? Tai 6mm reijät 8 millisiksi, ni pääsee pelkillä prikoilla?
Mä en osaa käyttää sorvia. Käykö jukeboksi? Se ainakin laulais. No kysellään nyt ensin ihan virallisia osia. Korvakkeitakaan en halua porata, kun ainevahvuutta on aika vähän.