...no tarttui sieltä mukaan myös pelkkä nivelen keskiosakin, jos innostuu tekemään kevennetyn version, joskus johonkin vehkeeseen.
Näytti noin äkkiseltään saman kokoluokan osalta kuin tuossa valmiissa nivelessä.
Eilen illalla näpertelin laippoja ohjausnivelen kiinnittämistä varten, materiaalina 2 mm paksu teräslevy.
Tänään hankittu ohjausnivel koki heti kovia rälläköinnin ja hitsailun seurauksena: maalit kärysi, vaseliinit valui ulos ja tuskin tiivisteetkään tykkäsi . No helppo elämä tuolla osalla edessä, joten pitkää ikää ennustetaan alun kaltoin kohtelusta huolimatta.
01_kiekkoja_reikäsahalla.jpg (231.43 KiB) Katsottu 1802 kertaa
02_laipat_valmiina.jpg (237.14 KiB) Katsottu 1802 kertaa
03_kevennys.jpg (262.54 KiB) Katsottu 1802 kertaa
04_valmiit_osat.jpg (147.11 KiB) Katsottu 1802 kertaa
05_kilkkeet_paikoillaan.jpg (164.99 KiB) Katsottu 1802 kertaa
06_ohjausvartta_vailla.jpg (119.99 KiB) Katsottu 1802 kertaa
HIenoa työtä.
Housuissa sekä vyö, että henkselit. Puristava klemmari ja silti sokka.
Laipat ristinivelen molemin puolin mahdollistavat myös muunlaisten nivelten ja erilaisten ohjausvarsien kokeilun, vai miksi päädyit siihen. Olisihan nuo halkaistut putket voinut suoraankin hitsata kiinni nivelen haarukoihin.
Tårta på tårta, oli lukion ruotsin opettajalla tapana sanoa .
Joo, toteutus muuttui lennossa kesken tekemisen, ei mennyt alkuperäisen suunnitelman mukaan. Tuo mahdollisten eri versioiden helpompi kokeilu oli yksi syy, mutta isompana se että ohjainlaakerin kireyden säätöruuvi on tuolla keskellä -> pitää päästä käsiksi kuusiokoloavaimella -> ei onnistu ohjausnivelen läpi.
Tein sitten samanlaisen laippakiinnityksen myös ohjainvarrelle (ohjaustangolle menevä putki, vielä tekemättä). Se toimisi kyllä suoraan hitsaamallakin, ilman tuota laippaliitosta.
Onhan tuossa vyö/henkseli-asetelmassa viisautta; jos panta sattuisi luistamaan, olisi sokka varmistamassa ohjattavuuden. Pelkkä sokka taas kuluttaisi reikänsä väljäksi ohjauksen tärinässä ja siitä tulisi klappia.
Tuosta sokasta pitikin kysyä: mihin sillä viittaatte? Ilmeisesti tuohon alapäästään halkaistun holkin kyljessä näkyvään pyörötankoon? Se ei mene läpi ohjainputkesta, vaan on sen pään yläpuolella, stopparina ohjainlaakerin kiristysruuville. Ei siis varmista ohjauksen pysymistä suorassa...
Laippakokoonpanon viimeinen osa valmis. Laippaan hitsattu nysä syntyi pöydällä pyörineestä 20 mm akselintumpista, johon jyrsin tasopinnat -> sopii neliöputken sisään. Sopivan kokoinen läpireikäkin oli valmiina, putken kiinnitystä varten.
Noita kulmikkaita akseleita voi tehdä myös sorvilla helpporakenteisilla lisälaitteilla.
Jevgeni rakentaa laitteen tuolla videolla. Kokoaminen näkyy tämän demokoneistuksen jälkeen.
Noita kulmikkaita akseleita voi tehdä myös sorvilla helpporakenteisilla lisälaitteilla.
Jevgeni rakentaa laitteen tuolla videolla. Kokoaminen näkyy tämän demokoneistuksen jälkeen.