Piti kokeilla vielä kokonaan ilman rissoja, ennakko oletus ol ett pysyy vaikeemmin ketjut käännöksissä paikoillaan mikä varmaan pitikin paikkansa. Mutta koska en sen suuremmin ajatellut asiaa tuli yllätyksenä miten vaikea tuolla oli ajaa. Polkeminen vaikutti niin paljon ohjaukseen ett piti alkuun oikeen miettiä miten tää toimii.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Piti kokeilla vielä kokonaan ilman rissoja, ennakko oletus ol ett pysyy vaikeemmin ketjut käännöksissä paikoillaan mikä varmaan pitikin paikkansa. Mutta koska en sen suuremmin ajatellut asiaa tuli yllätyksenä miten vaikea tuolla oli ajaa. Polkeminen vaikutti niin paljon ohjaukseen ett piti alkuun oikeen miettiä miten tää toimii.
Laita kuva. Tuo on hauska. Selvisikö miten se toimii. Pystyikö sillä tosiaan ajamaan. Ainakaan takaperin pyörittämistä ei kestä ketjut vetokiekon rattaalla. Aina se etukiekko sen verran vinossa on.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Polkemiseen piti keskittyä kun ei vielä ollut lukkokenkiä jalassa ei voinut vetää. Ensiks aattelin ett sama ilmiö ku Cruzbike tyyppisissä (jota en siis oo kokeillu) mutt jotenkin luulen ett se olis kuitenkin helpompaa kun keskiökin liikkuu.
P1011178.JPG (65.6 KiB) Katsottu 1553 kertaa
Loivensin penkin kulmaa samalla kun kolmipyörässä se tuntu hyvältä. Eikä hullummalta tässäkään.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Polkemiseen piti keskittyä kun ei vielä ollut lukkokenkiä jalassa ei voinut vetää. Ensiks aattelin ett sama ilmiö ku Cruzbike tyyppisissä (jota en siis oo kokeillu) mutt jotenkin luulen ett se olis kuitenkin helpompaa kun keskiökin liikkuu.
No varmasti on liikkuvalla keskiöllä helpompaa. Tuossahan ketju vetää ohjausta vinoon, cruzbikessä ja pythoneissa vain omat jalat niiltä osin kun ei hallitse kohtisuoraa polkemista. Aiemmin jo todettu että ketjuvoimat ovat suurimpia yksittäisiä pyörään vaikuttavia voimia, kova homma on käsillä kiskoa vastaan
Ennakkoluuloton kokeilu. Minulta olisi jäänyt kokeilematta ja sekin tieto saamatta, miltä tuntuu, kun koko ketjuvoiman momentti pitää pidätellä ohjaustangosta kiinni pitämällä. Miltä se siis tuntui. Pystyikö tuolla oikeasti polkemaan. Kiemurteliko ajo polkemisen momentinmuutosten tahdissa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mie kun en pysty yhtäaikaa polkemaan ja ajattelemaan saati sitten analysoimaan Mutta ajoin sillä parikilometriä ja ensin yritin käsillä pidellä mutt sitten kai sain jotenkin rytmitettyä polkemisen ett ei tarttent niin paljon pitää vastaan. Pitää kokeilla uuvestaan jos sais hienomman analyysin aikaseks
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kokeile tolleen että se ketju menee rissan kautta vetopuolella ja palaa suoraan.
EDIT: Sähän olitkin jo kokeillut?
Se on kokeiltu tuolla edellisellä sivulla kuva vaan sen verran huono ettei saa selvää ( sandaali vielä eesä )
Toimi ihan hyvin toki herkemmi ketju lähtee. Yhen rissan rahina vähemmän ääntä.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Uuden ketjun myötä palattu alkuperäseen ketjun kulkuun.
Pitkästä aikaa kävin tällä pyörällä ajelemassa, päivällä töissä ja illalla lenkillä. Ilalla kun alko sataa, hävis jarrut ihan totalisesti. En oo varma johtuko sateesta kun on muullonkin yhtäkkiä hävinneet. Toinen mahollisuus ett löystyy ajossa ja kiertyy löysemmällä tuo josta noita levyjarrun paloja säädetään. Vai voiko nuo palat kulua yhtäkkiä ?
Nyt kun penkki alkaa olla melkosen vakatasossa niin voimakkaammasa polkemisessa alkaa kaivata tukea selälle ettei liukuis taaksepäin. Jonkinlainen turvavyö systeemi, toimiskohan ? Onks esim M. Helanderilla ollu tästä ongelmaa kun ajat loivalla penkin kulmalla ja kovaa ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Toinen mahollisuus ett löystyy ajossa ja kiertyy löysemmällä tuo josta noita levyjarrun paloja säädetään.
Mun Promax jarruissa säätyy kans joskus itsestään löysemmälle. Tapahtuu yleensä silloin kun ovat jo löysällä. Jarrut ei mitenkään "häviä yhtäkkiä" vaan kahva painuu kerta kerralla syvemmälle kunnes lopulta ottaa tankoon 10-30 jarrutuksen jälkeen.
Olisiko kyseessä joku jarrulevyä suojaava "automaatti"? Eli kun palat kuluu ja kahvan liike pitenee niin jonkun tietyn rajan yli mentyään vaijerin puoleisen palan säätöruuvi löystyy vähän joka puristuksella ja estää jarrua painamasta levyä kieroksi. Kuski huomaa jarrukahvan liikkeestä että jarrua pitää kiristää ja kiristäessään säätää myös vastapuolen palaa.
Nyt kun penkki alkaa olla melkosen vakatasossa niin voimakkaammasa polkemisessa alkaa kaivata tukea selälle ettei liukuis taaksepäin. Jonkinlainen turvavyö systeemi, toimiskohan ? Onks esim M. Helanderilla ollu tästä ongelmaa kun ajat loivalla penkin kulmalla ja kovaa ?
Ei minulla ole liukumis- tai pito-ongelmia. AInakaan silloin kun ajetaan kovaa tai kovilla tehoilla kuten ylämäkeen. Penkithän minulla on noin 20 asteen kulmassa ja käytän standardi Ventisit -pehmustetta.
Samaa ei sitten voinut sanoa Metasta kun laitoin sen MTB-kuntoon ja penkkiä pystymmäs, tasaisella ajaessa aloin valumaan alaspäin. Tämä on tunnustettu ja tyypillinen Ventisit-ongelma.
Aurélien ja Thom Ollinger ovat tehneet toppaukset hartioiden kohdalle, tavallaan tuet että saa tukea hartioille kovaa polkiessa. Ja kuulemma samasta syystä NoCom:ssa on ne pulleat takahaarukat joilla penkki on hartioiden kohdalta leveämpi.
Mulla on Optimassa semmoinen jakkara mikä on lapojen kohdalta tosi voimakkaasti muotoiltu, siinä pysyy kuin liimattuna. Pioneerin penkki on taas mukavampi mutta siinä ei ole selälle tarpeeksi vastetta jos kovasti runttaa vaikka ajoasento on pystympi eli kait se penkin muodosta on sitten kiinni
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Miltä pw1 näyttää ja tänään sitä mietiskelin , kun näin vanhan Indian jolle ei ollut tehty mitään kaunistavaa. Kun omistaja sanoi että tämä on Rottapyörä . Siinä samalla tuli mieleen pw1. Niin ovat samanlaisia. Kyllä nojapyöräluokaan tarvitsisi ottaa luokitus "Rottanojapyörät", joiden tekninen toimivuus on tärkeintä , samaan luokkaan sais sit liittää Jorin pyörä myös. Pojille tarvitsisi luukata vaan Rottaluukki , niin tyyli olisi täydellinen. No Jori oli jo lähellä sitä , mutta hukkaa piti se punanen liehuke takki.
Kyllä nojapyöräluokaan tarvitsisi ottaa luokitus "Rottanojapyörät", joiden tekninen toimivuus on tärkeintä , samaan luokkaan sais sit liittää Jorin pyörä myös.
Eihän sen saavuttaminen itse tehdyllä ole pahakaan homma. Mustasta raudasta hitsaus, jätetään maali pois. Oltuaan muutaman viikon ulkona look on valmis.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"