pw1

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Piti kokeilla vielä kokonaan ilman rissoja, ennakko oletus ol ett pysyy vaikeemmin ketjut käännöksissä paikoillaan mikä varmaan pitikin paikkansa. Mutta koska en sen suuremmin ajatellut asiaa tuli yllätyksenä miten vaikea tuolla oli ajaa. Polkeminen vaikutti niin paljon ohjaukseen ett piti alkuun oikeen miettiä miten tää toimii.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14162
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Piti kokeilla vielä kokonaan ilman rissoja, ennakko oletus ol ett pysyy vaikeemmin ketjut käännöksissä paikoillaan mikä varmaan pitikin paikkansa. Mutta koska en sen suuremmin ajatellut asiaa tuli yllätyksenä miten vaikea tuolla oli ajaa. Polkeminen vaikutti niin paljon ohjaukseen ett piti alkuun oikeen miettiä miten tää toimii.

Laita kuva. Tuo on hauska. Selvisikö miten se toimii. Pystyikö sillä tosiaan ajamaan. Ainakaan takaperin pyörittämistä ei kestä ketjut vetokiekon rattaalla. Aina se etukiekko sen verran vinossa on.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

P1011179.JPG
P1011179.JPG (74.91 KiB) Katsottu 1553 kertaa

Polkemiseen piti keskittyä kun ei vielä ollut lukkokenkiä jalassa ei voinut vetää. Ensiks aattelin ett sama ilmiö ku Cruzbike tyyppisissä (jota en siis oo kokeillu) mutt jotenkin luulen ett se olis kuitenkin helpompaa kun keskiökin liikkuu.

P1011178.JPG
P1011178.JPG (65.6 KiB) Katsottu 1553 kertaa

Loivensin penkin kulmaa samalla kun kolmipyörässä se tuntu hyvältä. Eikä hullummalta tässäkään.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:
P1011179.JPG

Polkemiseen piti keskittyä kun ei vielä ollut lukkokenkiä jalassa ei voinut vetää. Ensiks aattelin ett sama ilmiö ku Cruzbike tyyppisissä (jota en siis oo kokeillu) mutt jotenkin luulen ett se olis kuitenkin helpompaa kun keskiökin liikkuu.

No varmasti on liikkuvalla keskiöllä helpompaa. Tuossahan ketju vetää ohjausta vinoon, cruzbikessä ja pythoneissa vain omat jalat niiltä osin kun ei hallitse kohtisuoraa polkemista. Aiemmin jo todettu että ketjuvoimat ovat suurimpia yksittäisiä pyörään vaikuttavia voimia, kova homma on käsillä kiskoa vastaan :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14162
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Ennakkoluuloton kokeilu. :) Minulta olisi jäänyt kokeilematta ja sekin tieto saamatta, miltä tuntuu, kun koko ketjuvoiman momentti pitää pidätellä ohjaustangosta kiinni pitämällä. Miltä se siis tuntui. Pystyikö tuolla oikeasti polkemaan. Kiemurteliko ajo polkemisen momentinmuutosten tahdissa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Mie kun en pysty yhtäaikaa polkemaan ja ajattelemaan saati sitten analysoimaan :D Mutta ajoin sillä parikilometriä ja ensin yritin käsillä pidellä mutt sitten kai sain jotenkin rytmitettyä polkemisen ett ei tarttent niin paljon pitää vastaan. Pitää kokeilla uuvestaan jos sais hienomman analyysin aikaseks :)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja Pastori »

pw1_ketjun_kulku.jpg
pw1_ketjun_kulku.jpg (103.42 KiB) Katsottu 1492 kertaa

Kokeile tolleen että se ketju menee rissan kautta vetopuolella ja palaa suoraan.

EDIT: Sähän olitkin jo kokeillut?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:
pw1_ketjun_kulku.jpg

Kokeile tolleen että se ketju menee rissan kautta vetopuolella ja palaa suoraan.

EDIT: Sähän olitkin jo kokeillut?

Se on kokeiltu tuolla edellisellä sivulla :wink: kuva vaan sen verran huono ettei saa selvää ( sandaali vielä eesä )
Toimi ihan hyvin toki herkemmi ketju lähtee. Yhen rissan rahina vähemmän ääntä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Uuden ketjun myötä palattu alkuperäseen ketjun kulkuun.
Pitkästä aikaa kävin tällä pyörällä ajelemassa, päivällä töissä ja illalla lenkillä. Ilalla kun alko sataa, hävis jarrut ihan totalisesti. En oo varma johtuko sateesta kun on muullonkin yhtäkkiä hävinneet. Toinen mahollisuus ett löystyy ajossa ja kiertyy löysemmällä tuo josta noita levyjarrun paloja säädetään. Vai voiko nuo palat kulua yhtäkkiä ?
Nyt kun penkki alkaa olla melkosen vakatasossa niin voimakkaammasa polkemisessa alkaa kaivata tukea selälle ettei liukuis taaksepäin. Jonkinlainen turvavyö systeemi, toimiskohan ? Onks esim M. Helanderilla ollu tästä ongelmaa kun ajat loivalla penkin kulmalla ja kovaa ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Toinen mahollisuus ett löystyy ajossa ja kiertyy löysemmällä tuo josta noita levyjarrun paloja säädetään.

Mun Promax jarruissa säätyy kans joskus itsestään löysemmälle. Tapahtuu yleensä silloin kun ovat jo löysällä. Jarrut ei mitenkään "häviä yhtäkkiä" vaan kahva painuu kerta kerralla syvemmälle kunnes lopulta ottaa tankoon 10-30 jarrutuksen jälkeen.
Olisiko kyseessä joku jarrulevyä suojaava "automaatti"? Eli kun palat kuluu ja kahvan liike pitenee niin jonkun tietyn rajan yli mentyään vaijerin puoleisen palan säätöruuvi löystyy vähän joka puristuksella ja estää jarrua painamasta levyä kieroksi. Kuski huomaa jarrukahvan liikkeestä että jarrua pitää kiristää ja kiristäessään säätää myös vastapuolen palaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Nyt kun penkki alkaa olla melkosen vakatasossa niin voimakkaammasa polkemisessa alkaa kaivata tukea selälle ettei liukuis taaksepäin. Jonkinlainen turvavyö systeemi, toimiskohan ? Onks esim M. Helanderilla ollu tästä ongelmaa kun ajat loivalla penkin kulmalla ja kovaa ?

Ei minulla ole liukumis- tai pito-ongelmia. AInakaan silloin kun ajetaan kovaa tai kovilla tehoilla kuten ylämäkeen. Penkithän minulla on noin 20 asteen kulmassa ja käytän standardi Ventisit -pehmustetta.

Samaa ei sitten voinut sanoa Metasta kun laitoin sen MTB-kuntoon ja penkkiä pystymmäs, tasaisella ajaessa aloin valumaan alaspäin. Tämä on tunnustettu ja tyypillinen Ventisit-ongelma.

Aurélien ja Thom Ollinger ovat tehneet toppaukset hartioiden kohdalle, tavallaan tuet että saa tukea hartioille kovaa polkiessa. Ja kuulemma samasta syystä NoCom:ssa on ne pulleat takahaarukat joilla penkki on hartioiden kohdalta leveämpi.

Itse en ole moista tukea ainakaan vielä kaivannu.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Ehkä miullakin eniten häiritsee se ett vaneripenkin takaosa notkuu hiukan. Pehmusteina miulla on vähän mitäsattuu löytymään.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mulla on Optimassa semmoinen jakkara mikä on lapojen kohdalta tosi voimakkaasti muotoiltu, siinä pysyy kuin liimattuna. Pioneerin penkki on taas mukavampi mutta siinä ei ole selälle tarpeeksi vastetta jos kovasti runttaa vaikka ajoasento on pystympi eli kait se penkin muodosta on sitten kiinni

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4911
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Miltä pw1 näyttää ja tänään sitä mietiskelin , kun näin vanhan Indian jolle ei ollut tehty mitään kaunistavaa. Kun omistaja sanoi että tämä on Rottapyörä . Siinä samalla tuli mieleen pw1. Niin ovat samanlaisia. Kyllä nojapyöräluokaan tarvitsisi ottaa luokitus "Rottanojapyörät", joiden tekninen toimivuus on tärkeintä , samaan luokkaan sais sit liittää Jorin pyörä myös. Pojille tarvitsisi luukata vaan Rottaluukki , niin tyyli olisi täydellinen. No Jori oli jo lähellä sitä , mutta hukkaa piti se punanen liehuke takki. :oops:

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

Kyllä nojapyöräluokaan tarvitsisi ottaa luokitus "Rottanojapyörät", joiden tekninen toimivuus on tärkeintä , samaan luokkaan sais sit liittää Jorin pyörä myös.

Eihän sen saavuttaminen itse tehdyllä ole pahakaan homma. Mustasta raudasta hitsaus, jätetään maali pois. Oltuaan muutaman viikon ulkona look on valmis.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin