Sivu 15/34

Re: pw1

Lähetetty: 29 Touko 2012, 20:23
Kirjoittaja PW

Piti kokeilla vielä kokonaan ilman rissoja, ennakko oletus ol ett pysyy vaikeemmin ketjut käännöksissä paikoillaan mikä varmaan pitikin paikkansa. Mutta koska en sen suuremmin ajatellut asiaa tuli yllätyksenä miten vaikea tuolla oli ajaa. Polkeminen vaikutti niin paljon ohjaukseen ett piti alkuun oikeen miettiä miten tää toimii.

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 29 Touko 2012, 20:51
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Piti kokeilla vielä kokonaan ilman rissoja, ennakko oletus ol ett pysyy vaikeemmin ketjut käännöksissä paikoillaan mikä varmaan pitikin paikkansa. Mutta koska en sen suuremmin ajatellut asiaa tuli yllätyksenä miten vaikea tuolla oli ajaa. Polkeminen vaikutti niin paljon ohjaukseen ett piti alkuun oikeen miettiä miten tää toimii.

Laita kuva. Tuo on hauska. Selvisikö miten se toimii. Pystyikö sillä tosiaan ajamaan. Ainakaan takaperin pyörittämistä ei kestä ketjut vetokiekon rattaalla. Aina se etukiekko sen verran vinossa on.


Re: pw1

Lähetetty: 29 Touko 2012, 21:18
Kirjoittaja PW
P1011179.JPG
P1011179.JPG (74.91 KiB) Katsottu 1555 kertaa

Polkemiseen piti keskittyä kun ei vielä ollut lukkokenkiä jalassa ei voinut vetää. Ensiks aattelin ett sama ilmiö ku Cruzbike tyyppisissä (jota en siis oo kokeillu) mutt jotenkin luulen ett se olis kuitenkin helpompaa kun keskiökin liikkuu.

P1011178.JPG
P1011178.JPG (65.6 KiB) Katsottu 1555 kertaa

Loivensin penkin kulmaa samalla kun kolmipyörässä se tuntu hyvältä. Eikä hullummalta tässäkään.

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 30 Touko 2012, 02:16
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:
P1011179.JPG

Polkemiseen piti keskittyä kun ei vielä ollut lukkokenkiä jalassa ei voinut vetää. Ensiks aattelin ett sama ilmiö ku Cruzbike tyyppisissä (jota en siis oo kokeillu) mutt jotenkin luulen ett se olis kuitenkin helpompaa kun keskiökin liikkuu.

No varmasti on liikkuvalla keskiöllä helpompaa. Tuossahan ketju vetää ohjausta vinoon, cruzbikessä ja pythoneissa vain omat jalat niiltä osin kun ei hallitse kohtisuoraa polkemista. Aiemmin jo todettu että ketjuvoimat ovat suurimpia yksittäisiä pyörään vaikuttavia voimia, kova homma on käsillä kiskoa vastaan :D

Jukka


Re: pw1

Lähetetty: 31 Touko 2012, 11:19
Kirjoittaja jori

Kuva
Ennakkoluuloton kokeilu. :) Minulta olisi jäänyt kokeilematta ja sekin tieto saamatta, miltä tuntuu, kun koko ketjuvoiman momentti pitää pidätellä ohjaustangosta kiinni pitämällä. Miltä se siis tuntui. Pystyikö tuolla oikeasti polkemaan. Kiemurteliko ajo polkemisen momentinmuutosten tahdissa.


Re: pw1

Lähetetty: 31 Touko 2012, 12:02
Kirjoittaja PW

Mie kun en pysty yhtäaikaa polkemaan ja ajattelemaan saati sitten analysoimaan :D Mutta ajoin sillä parikilometriä ja ensin yritin käsillä pidellä mutt sitten kai sain jotenkin rytmitettyä polkemisen ett ei tarttent niin paljon pitää vastaan. Pitää kokeilla uuvestaan jos sais hienomman analyysin aikaseks :)

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 31 Touko 2012, 13:19
Kirjoittaja Pastori
pw1_ketjun_kulku.jpg
pw1_ketjun_kulku.jpg (103.42 KiB) Katsottu 1494 kertaa

Kokeile tolleen että se ketju menee rissan kautta vetopuolella ja palaa suoraan.

EDIT: Sähän olitkin jo kokeillut?


Re: pw1

Lähetetty: 31 Touko 2012, 13:24
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:
pw1_ketjun_kulku.jpg

Kokeile tolleen että se ketju menee rissan kautta vetopuolella ja palaa suoraan.

EDIT: Sähän olitkin jo kokeillut?

Se on kokeiltu tuolla edellisellä sivulla :wink: kuva vaan sen verran huono ettei saa selvää ( sandaali vielä eesä )
Toimi ihan hyvin toki herkemmi ketju lähtee. Yhen rissan rahina vähemmän ääntä.

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 12 Kesä 2012, 19:35
Kirjoittaja PW

Uuden ketjun myötä palattu alkuperäseen ketjun kulkuun.
Pitkästä aikaa kävin tällä pyörällä ajelemassa, päivällä töissä ja illalla lenkillä. Ilalla kun alko sataa, hävis jarrut ihan totalisesti. En oo varma johtuko sateesta kun on muullonkin yhtäkkiä hävinneet. Toinen mahollisuus ett löystyy ajossa ja kiertyy löysemmällä tuo josta noita levyjarrun paloja säädetään. Vai voiko nuo palat kulua yhtäkkiä ?
Nyt kun penkki alkaa olla melkosen vakatasossa niin voimakkaammasa polkemisessa alkaa kaivata tukea selälle ettei liukuis taaksepäin. Jonkinlainen turvavyö systeemi, toimiskohan ? Onks esim M. Helanderilla ollu tästä ongelmaa kun ajat loivalla penkin kulmalla ja kovaa ?

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 12 Kesä 2012, 20:12
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Toinen mahollisuus ett löystyy ajossa ja kiertyy löysemmällä tuo josta noita levyjarrun paloja säädetään.

Mun Promax jarruissa säätyy kans joskus itsestään löysemmälle. Tapahtuu yleensä silloin kun ovat jo löysällä. Jarrut ei mitenkään "häviä yhtäkkiä" vaan kahva painuu kerta kerralla syvemmälle kunnes lopulta ottaa tankoon 10-30 jarrutuksen jälkeen.
Olisiko kyseessä joku jarrulevyä suojaava "automaatti"? Eli kun palat kuluu ja kahvan liike pitenee niin jonkun tietyn rajan yli mentyään vaijerin puoleisen palan säätöruuvi löystyy vähän joka puristuksella ja estää jarrua painamasta levyä kieroksi. Kuski huomaa jarrukahvan liikkeestä että jarrua pitää kiristää ja kiristäessään säätää myös vastapuolen palaa.

Jukka


Re: pw1

Lähetetty: 12 Kesä 2012, 20:52
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:

Nyt kun penkki alkaa olla melkosen vakatasossa niin voimakkaammasa polkemisessa alkaa kaivata tukea selälle ettei liukuis taaksepäin. Jonkinlainen turvavyö systeemi, toimiskohan ? Onks esim M. Helanderilla ollu tästä ongelmaa kun ajat loivalla penkin kulmalla ja kovaa ?

Ei minulla ole liukumis- tai pito-ongelmia. AInakaan silloin kun ajetaan kovaa tai kovilla tehoilla kuten ylämäkeen. Penkithän minulla on noin 20 asteen kulmassa ja käytän standardi Ventisit -pehmustetta.

Samaa ei sitten voinut sanoa Metasta kun laitoin sen MTB-kuntoon ja penkkiä pystymmäs, tasaisella ajaessa aloin valumaan alaspäin. Tämä on tunnustettu ja tyypillinen Ventisit-ongelma.

Aurélien ja Thom Ollinger ovat tehneet toppaukset hartioiden kohdalle, tavallaan tuet että saa tukea hartioille kovaa polkiessa. Ja kuulemma samasta syystä NoCom:ssa on ne pulleat takahaarukat joilla penkki on hartioiden kohdalta leveämpi.

Itse en ole moista tukea ainakaan vielä kaivannu.


Re: pw1

Lähetetty: 12 Kesä 2012, 23:33
Kirjoittaja PW

Ehkä miullakin eniten häiritsee se ett vaneripenkin takaosa notkuu hiukan. Pehmusteina miulla on vähän mitäsattuu löytymään.

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 13 Kesä 2012, 10:08
Kirjoittaja terppa

Mulla on Optimassa semmoinen jakkara mikä on lapojen kohdalta tosi voimakkaasti muotoiltu, siinä pysyy kuin liimattuna. Pioneerin penkki on taas mukavampi mutta siinä ei ole selälle tarpeeksi vastetta jos kovasti runttaa vaikka ajoasento on pystympi eli kait se penkin muodosta on sitten kiinni


Re: pw1

Lähetetty: 13 Kesä 2012, 19:09
Kirjoittaja Nojanalle

Miltä pw1 näyttää ja tänään sitä mietiskelin , kun näin vanhan Indian jolle ei ollut tehty mitään kaunistavaa. Kun omistaja sanoi että tämä on Rottapyörä . Siinä samalla tuli mieleen pw1. Niin ovat samanlaisia. Kyllä nojapyöräluokaan tarvitsisi ottaa luokitus "Rottanojapyörät", joiden tekninen toimivuus on tärkeintä , samaan luokkaan sais sit liittää Jorin pyörä myös. Pojille tarvitsisi luukata vaan Rottaluukki , niin tyyli olisi täydellinen. No Jori oli jo lähellä sitä , mutta hukkaa piti se punanen liehuke takki. :oops:


Re: pw1

Lähetetty: 14 Kesä 2012, 10:50
Kirjoittaja tavasti
Nojanalle kirjoitti:

Kyllä nojapyöräluokaan tarvitsisi ottaa luokitus "Rottanojapyörät", joiden tekninen toimivuus on tärkeintä , samaan luokkaan sais sit liittää Jorin pyörä myös.

Eihän sen saavuttaminen itse tehdyllä ole pahakaan homma. Mustasta raudasta hitsaus, jätetään maali pois. Oltuaan muutaman viikon ulkona look on valmis.