Sivu 15/17

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 18 Joulu 2011, 17:54
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Täytyyköhän kaikki päältäpäin vähänkin vioittuneet transistorit vaihtaa?

Vähällä pääset jos vain ne on rikki. Eikö näissä pitänyt olla vaikka mitä oikosulku-, ylivirta-, lämpö- ja alijännitesuojia? Olisiko moottoripaketin sinulle myyneelä liikkeellä yhtään vioittunutta akkupakettia jossa olisi tämä piirilevyosa säilynyt ehyenä?

Jukka


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 18 Joulu 2011, 20:58
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Täytyyköhän kaikki päältäpäin vähänkin vioittuneet transistorit vaihtaa?

Vähällä pääset jos vain ne on rikki. Eikö näissä pitänyt olla vaikka mitä oikosulku-, ylivirta-, lämpö- ja alijännitesuojia? Olisiko moottoripaketin sinulle myyneelä liikkeellä yhtään vioittunutta akkupakettia jossa olisi tämä piirilevyosa säilynyt ehyenä?

Jukka

Kiitos vinkistä! Täytyy kysyä, jos sattuisi olemaan.

Sakari


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 25 Joulu 2011, 15:54
Kirjoittaja irakas

Sain hankittua löytämäni nettiosoitteen kautta palaneen transistorin tilalle uuden ja asensin sen paikoilleen, mutta lataus ei lähtenyt toimimaan. Vioittumia on siis jossain muuallakin. Käviköhän nyt niin köpelösti, että koko akku on nyt entinen. Piirilevyä en ole kysellyt akun toimittajalta, kun vanhankaan piirilevyn irroittaminen ei oikein tahdo onnistua sen kiinnityksen ja piuhaviidakon vuoksi. :cry:

Outoa on, että akun jännite näyttää lukemaa 8 V. Täytyypä katsoa vielä ampeerilukema.

Sakari


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 25 Joulu 2011, 16:18
Kirjoittaja Nojanalle

Vai asensit sen sit itse. Laitoitko kiilelevyt väliin ja eristeet, sekä piitahnan. Toinen kysymys oliko siellä hytridipiirejä , jonka takia olisi kolvin pitäny olla virta suojattu. Nojanalle vois kyllä katsoo olisiko enään mitään tehtävissä. :mrgreen:


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 25 Joulu 2011, 18:02
Kirjoittaja irakas
Nojanalle kirjoitti:

Vai asensit sen sit itse. Laitoitko kiilelevyt väliin ja eristeet, sekä piitahnan. Toinen kysymys oliko siellä hytridipiirejä , jonka takia olisi kolvin pitäny olla virta suojattu. Nojanalle vois kyllä katsoo olisiko enään mitään tehtävissä. :mrgreen:

Oijoi!Olinpa tuollaisista autuaan tietämätön. :oops:

Toimitanpa akun sinulle tarkastukseen.

Sakari


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 21 Helmi 2012, 17:29
Kirjoittaja psa

E-spin2 26" takamoottorissa on kummallakin puolella kiereet. Oikealle puolelle tulee rataspakka. Mikä on tämän vasemmanpuolen, johdonpuolen kierteen tarkoitus?


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 21 Helmi 2012, 21:33
Kirjoittaja Nojanalle

Epäilen että levyjarrua varten. http://www.shimano-nordic.fi/publish/co ... rakes.html löytyykö siittä tälläiset hahlot kierteen lisäksi. Johon levyn voi lukita lopuksi kierteeseen asennettavalla lukitus mutterilla. :P


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 23 Maalis 2012, 16:50
Kirjoittaja TKorho

Hieman räväkämpi näkökulma sähköpolkupyöriin.
http://www.stealthelectricbikes.de/

Suomessa varmasti NIIN kiellettyä.

Muutenkin erikoinen: ei ketjunkiristintä, swing-armin mukainen ketjurata, ja onko tuossa joku planeettavaiteisto?


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 22 Huhti 2012, 12:32
Kirjoittaja psa

E-spin2 akussa oleva pakotettu takavalo vissiin näkyy aika hyvin, koska nyt on enemmän ohittavat autot alkaneet näyttää suuntamerkkiä ohituksen yhteydessä. Aikaisemmin kun pyörässä ei ollut akkua tai takavaloa ei tullut pidettyä pyörässä päällä niin suutamerkkiä ohittavilta autoilta harvemmin tuli. Takavaloa kannattaa pitää siis päivälläkin päällä


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 22 Huhti 2012, 13:46
Kirjoittaja optimistx
TKorho kirjoitti:

Hieman räväkämpi näkökulma sähköpolkupyöriin.
http://www.stealthelectricbikes.de/

Suomessa varmasti NIIN kiellettyä.
...

Luulisin, ettei Suomessa yhtään kielletympää kuin Saksassa: saapi ajella suljetuilla ei-julkisilla alueilla niin räväkästi kuin sielu sietää. Yhteiskuntamme osallistuu kyllä sitten päin puuta rysäyttäneen hoitokustannuksiinkin mukisematta. Hyvä Suomi! ;)

Molemmissa maissa saa varmaan samoin edellytyksin ajaa ko. laitteilla julkisillakin teillä, eli kun täyttää EU-määräykset moottoriajoneuvoksi rekisteröinteineen, liikennevakuutusmaksuineen ym.

Jos taas kadehtisimme Kongon ja Ylä-Voltan mahdollista vapautta ajoneuvojen käytön suhteen, niin kadehditaan vaan :)


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 02 Touko 2012, 12:42
Kirjoittaja Nojanalle

Tässä talven jäljeltä kun ei huomannut että olisi syytä tarkistaa nuo akkujen johtojen kiinitykset niin huomasin isossa ylämäessä että virta loppu kesken. Voihan pirskattia tätä huolimattomuutta. Onneksi pyörässä oli viellä noita vaihteita lisää ,että sai kevennettyä tätä polkemisen tuskaa.
Huomasin sitten kotona että tästä pienestä kenkien väljyydestä johtuen oli nuo johtojen liitokset sen verran lämmenneet että johdot oli sulaneet ja kärventyneet. Kah kun nuo sähkölaitteet ei oikein tykkää tosta lämpenemisestä ja varsinkaan kun noita ampeerja sinne pukkaa aika hyvän laisesti.
Uusin liittimet ja uusin johdot ja samalla tein niin sanotun varjahtosarjan sinne, jos jatkossa näin tapahtuun niin senkus tökkää liittimet uusiin johtosarjoihin ja matka jatkuu. :lol: :lol: :lol:
Tässä sitä huomaa että ihmisen luontainen laiskuus ,tai huomaamattomuus kostautuu aina jossain vaiheessa. :oops:


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 07 Kesä 2012, 11:36
Kirjoittaja irakas

Alkuviikosta samalla reissulla, kun kävin myymässä SH13:n Pekka L:lle Saloon, poikkesin paluumakalla Keravalla Keski-Uudenmaan Elektroniikassa ja vein tarkistettavaksi sieltä tilaamani E-Spin2-asennussarjan, joka oli ruvennut lakkoilemaan. Firman asentajan kanssa kävimme läpi systeemin ja vikahan sieltä löytyi. Laitteisto oli joutunut liian suureen ylijännitteeseen ja yhdessä piirilevyssä oli yksi ylijännitesuojajohto sulanut. Samalla sain hyvää kokemusperäistä faktatietoa koko laitteistosta.

Asentaja teroitti erikoisesti, mikä on myös näillä sivuilla monesti todettu, että, jos haluaa säästää virtaa, on moottori aina käynnistettävä vasta vauhdissa. Myös kävi selville, että omat tekemäni suorat kytkennät, eivät sinänsä ole olleet vääriä. Onhan E-Spin2 systeemissäkin moottorin ollessa käynnissä aivan suora kytkentä akusta moottorille. Se, että pääsin vain alle 30 km:n matkoihin johtui etupäässä siitä, että käytin moottoria usein heti liikkeelle lähtiessä. E-Spin2-systeemissä tämä on estetty siten, että laitteisto tarvitsee 3 sysäystä poljinanturista ennen kuin lähtee käyntiin ja silloinhan on jo pyörä vauhdissa.

Sakari


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 07 Kesä 2012, 12:57
Kirjoittaja TKorho

Tietysti yksi mainostettu ominaisuus sähköavussa on juuri liikkeellelähdön helppous ja nopeus! 8)
Mutta ihan ymmärrettävä mekanismi, hyvä että sait selville ja kiitos että toit sen tänne.

Onko jo testidataa vaikuttaako se kilometrimääriin ja kuinka paljon?
Millä tavalla siinä ESpin2:ssa on moottorin kontrolli? Liipasin? Painonappi? Kaasukahva?

Itse tykkäisin sellaisesta älykkäästä järjestelmästä joka huomioisi ihmisen polkemisen muutenkin kuin on-off. Vaikkapa kadenssi+voima-anturilla, ja ehkä sitten lisäksi avustuksen tahtotilan valinta (tämä lieneekin aika yleinen). Ja sitten avustusta säännösteltäisiin X-osa ihmisen polkemasta, jossa X olisi se valittava osuus.


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 07 Kesä 2012, 13:36
Kirjoittaja jviirret
TKorho kirjoitti:

Itse tykkäisin sellaisesta älykkäästä järjestelmästä joka huomioisi ihmisen polkemisen muutenkin kuin on-off. Vaikkapa kadenssi+voima-anturilla,

Tuo taitaa vaatia aika monimutkaisen logiikan? Tauno Tavallinen kun polkee niin voima vaihtelee lähes nollasta liki sataan prosenttiin riippuen siitä missä asennossa kammet on. Sitten jos aletaan voiman keskiarvoja laskeen tulee viivetä. Kuski kaasukahvoineen on paljon parempi ja ennakoivampi anturi.

Jukka


Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Lähetetty: 07 Kesä 2012, 13:46
Kirjoittaja tavasti

Kaasukahva on hyvä, sillä voi ottaa apuja sen kun tarvitsee. Ja etenkin lyijyakkujen kanssa voima riittää pidempään jos vain vähän avittaa.