Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

En nyt sitten kuitenkaan osaa päättää pitäisikö kokeilla kapeampaa Marathon plussaa vai kokonaan eri rengasta, tuota Kojakia. Kuinka helposti Kojakiin lähtee pureutumaan pikkukivet? Marathon plussaan kaivautuu sepelinmurusia aika hyvin ja renkaan uriin myös, vaikeivät olekaan ylenpalttisen syvät. Kojakithan ovat tasaiset, joten auttaisiko se tuohon ongelmaan? Jos joku on kokeillut noista Marathon plussista molempia leveyksiä 47 ja 35 (koossa 406), olisi kiva kuulla oliko niissä rullaavuudessa tai muutoin eroa?

Itse olen kokeillut noita 47mm, mutta en 35mm. Lowride -09:ssä ajelin paljon Hopean kans ja hänellä oli muistaakseni 35mm marathon plussat. Mun mielestä ne rullasivat yllättävän hyvin omiin kokemuksiini verrattuna, mutta vähän huonommin kuin mun pyörässä olleet Kojakit. Toki jonkun verran eroja pyörissäkin(Sinner demon 26/20 vs. diy higracer 26/26).
Kojakeissa on myös jonkunlainen pistosuojaus, mutta se on joku nauha kumin sisällä, kun marathon plussissa se on sellainen "kumimönjä". Kojakeihin ei ole koskaan jäänyt mitään pystyyn vaikka olen jonkun verran ajanut niillä sorallakin. Continental sport contacteihin on kerran jäänyt joku "hitsausroiske" tms. metalli piikki, onneksi huomasin ennen kuin kahlasi kumin läpi. Niissäkin on joku nauhan tapainen pistosuojaus. Näillä kokemuksilla voisin suositella kojakkia ja sport contactia, eivät ole näköjään niin puhkeamisherkkiä kuin ulkonäkö ja paino antaa olettaa. Tosin tota continentaalia ei taida olla 406 koossa :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pari muuta erittäin pätevää rengasta on Marathon Racer EVO ja Supreme
Niissä on ns. kevyistä renkaista paras pistosuojaus joka jää kakkoseksi ainoastaan plussalle, mutta plussa painaa selvästi enemmän
Voin suositella molempia lämpimästi

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Premnas »

En nyt ihan saanut kiinni tuosta "leveämpi rengas rullaa samoilla paineilla paremmin". Eikö se ollutkaan niin että kapeampi rengas olisi parempi? Siis jos esim. tuntuu että alamäessä nuo nykyiset renkaat jotenkin jarruttaa menoa (paino sanalla tuntuu koska ei ole mitään vertailukohtaa) niin onko väärä pää lähteä liikkeelle renkaan leveydestä? Onko se Marathon plussien kumimönjä aina jarruttava tekijä, oli leveys mikä tahansa? Eikö Kojakit olleetkaan täysin sliksit, onko niissä sittenkin jotain kuviota? Mulla tarttuu Marathon plussien kuvioon kiviä suht helpolla, mutta myös kuviottomiin kohtiin.

Pitää varmaan kaivaa se keskustelu jossa mietittiin miten voi oleellisesti parantaa triken nopeutta rengasvalinnoilla. Oikeastaan eniten mua kiinnostaisi noissa rengasvalinnoissa lähinnä se, onko maksiminopeus alamäissä vaan siitä kiinni omassa pyörässä. Siis kiihtyisikö trike alamäessä enemmän, suurempaan nopeuteen. Tämänhetkinen alamäessä saavutettu maksimi on 58kmh ja se tuntuu aika vähäiseltä. Voiko pelkkä Kojakeihin vaihto nostaa samassa mäessä nopeuden vaikka 65kmh, se mietityttää.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

En nyt ihan saanut kiinni tuosta "leveämpi rengas rullaa samoilla paineilla paremmin". Eikö se ollutkaan niin että kapeampi rengas olisi parempi?

Renkaan rullaavuuteen on yksinkertainen kaava Paine*Leveys. Jos siis muuten kaksi täysin identtistä kumia niin paksumpi rullaa samalla paineella paremmin. Syy miksi kilpapyörissä on ohuet on a)kapea on keveämpi b)kapeassa on pienempi ilmanvastus c)kapeat kestää enemmän painetta. Eli ei ole ihan niin yksikertainen juttu käytännössä.

Premnas kirjoitti:

Onko se Marathon plussien kumimönjä aina jarruttava tekijä, oli leveys mikä tahansa?

On, mutta kapeammassa tuo mönjäkerroksen paksuus luultavasti pienempi, ainakin sen tilavuus on pienempi joten painunee kasaan vähemmän ja rullaa siksi paremmin.

Premnas kirjoitti:

Eikö Kojakit olleetkaan täysin sliksit, onko niissä sittenkin jotain kuviota?

Ihan slicsit, ei yhtään mitään kuviota.

Premnas kirjoitti:

Pitää varmaan kaivaa se keskustelu jossa mietittiin miten voi oleellisesti parantaa triken nopeutta rengasvalinnoilla. Oikeastaan eniten mua kiinnostaisi noissa rengasvalinnoissa lähinnä se, onko maksiminopeus alamäissä vaan siitä kiinni omassa pyörässä. Siis kiihtyisikö trike alamäessä enemmän, suurempaan nopeuteen. Tämänhetkinen alamäessä saavutettu maksimi on 58kmh ja se tuntuu aika vähäiseltä. Voiko pelkkä Kojakeihin vaihto nostaa samassa mäessä nopeuden vaikka 65kmh, se mietityttää.

Noissa nopeuksissa renkaiden osuus kaikista vastuksista on todella pieni. Jos oletetaan että se olisi vastuksista 10% ja ilmanvastus 90% niin käytännössä pyöräisi pitäisi lentää jotta sen nopeus nousisi 10%. Luulen että laskemalla penkkisi nojakulmaa vaikka 20astetta loivammaksi ja vaihtamalla tuulipuku trikoiksi nousee huippunopeutesi alamäessä enemmän kuin millään rengasvalinnoilla. Rengasvalinnoilla vaikutat nopeuteen enemmän hitaammissa nopeuksissa, ylämäessä ja kiihdytyksissä. Eli juuri niissä paikoissa jotka laskevat eniten keskinopeutta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Meinasin lainata ja kommentoida enemmänkin mutta lopussa:

jviirret kirjoitti:

Rengasvalinnoilla vaikutat nopeuteen enemmän hitaammissa nopeuksissa, ylämäessä ja kiihdytyksissä. Eli juuri niissä paikoissa jotka laskevat eniten keskinopeutta.

Seisoo omakin havaintoni rengaskokeiluista. Hyvin rullaavasta renkaasta on juuri hyötyä ylämäissä ja kiihdytyksissä.

Tämä piti erityisesti paikkaansa kun hatutti oikein kunnolla maastonappularenkailla ajaminen kovalla alustalla. 57-559&622 Racing Ralph -renkaat muuttu kutakuinkin siedettäväksi ghetto-tubeless konversiolla kun sisärenkaan kitka poistui. Sisärenkaalla Furious Fred 50-559&622 ei ollut juurikaan nopeampi, vain vähän jykevämpi ajaa kurvit ja hiljaisempi. Ero tuli vasta kun sen laittoi tubeless:na vanteelle.

Kyseinen rengas, vaikka siinä on vähän kuviotakin, pärjää vierintävastuksensa osalta hyvin 622-kokoisille slikseille maantierenkaille. Ainakin verrokkina tehdyn rullauskokeen perusteella. Nyt uusin 50-559&622 Thunder Burt -rengas pitää maastossa vähän paremmin mutta ei rullaa ainakaan havaittavasti huonommin.

Muistaakseni Jori on joskus todennut että renkaan vierintävastus tulee pääosin renkaan rungon (ja sisärenkaan) kitkoista. Vasta seuraavaksi pintakuvioinnista ja käytetystä kumiseoksesta. Näin siis kun rengaspaine on sopiva tai ainakin riittävä.

Maastorenkailla erot voi olla todella huomattavia. Ainakin mun värkillä ja kisoissa oli meno kyllä aika tahmasta WTB Bronson Race 54-559 ja 57-622 renkailla jotka pelaa märässä hyvin, verrattuna FF:iin kuivemmissa olosuhteissa.

Maantierenkailla jo paljon vähemmän, etenkin jos polkijalla on tahtoa ja/tai kykyä painaa nousut tosissaan, renkaan vaikutus pienenee. Yllätin itseni reipas viikko sitten ajamalla reippaat 27 kilsaa paikallisella Oulujokiajo-kisareitillä Marathon GreenGuard 25-622 renkailla 38:n keskarilla... kannusteena sopivat olosuhteet (=vähän takatuulta) ja tahtotilaa vääntää mäet ylös vaihtamatta juurikaan pienemmälle vaihteelle. Paluumatkalla tahtotilaa ei löytynyt yhtä paljon ja rengaskin alkoi jo hidastamaan menoa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

TJT
Viestit: 58
Liittynyt: 18 Huhti 2013, 13:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja TJT »

jviirret kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

En nyt sitten kuitenkaan osaa päättää pitäisikö kokeilla kapeampaa Marathon plussaa vai kokonaan eri rengasta, tuota Kojakia. Kuinka helposti Kojakiin lähtee pureutumaan pikkukivet? Marathon plussaan kaivautuu sepelinmurusia aika hyvin ja renkaan uriin myös, vaikeivät olekaan ylenpalttisen syvät. Kojakithan ovat tasaiset, joten auttaisiko se tuohon ongelmaan? Jos joku on kokeillut noista Marathon plussista molempia leveyksiä 47 ja 35 (koossa 406), olisi kiva kuulla oliko niissä rullaavuudessa tai muutoin eroa?

Minä olen käyttänyt Mangossani Kojak- ja Durana Plus-renkaita. Viime syksynä Kojakeilla ja nyt keväällä Durano Plussilla.
Kojakit ovat vähän pehmeämmät ajaa, mutta puhkeavat ainakin täkäläisestä sepelistä helposti. Ennen sepelin levitystä ei puhkeamisia/ongelmia.
Durano Plussat ovat kestäneet ilman yhtään puhkeamista sepelillä ajamisen ja ovat mielestäni selvästi suuntavakaammat kovemmissa nopeuksissa. Ovat tietysti kapeammat kuin Kojakit, ovatko liian kapeat sinun makuun :?:

Kojakit tulivat kinnerin mukana, Durano Plussat ostin kotimaiselta Schwalbe maahantuojalta 25€/kpl. Samalla ostin myös Ultremo ZX-renkaat kesäherkutteluun 30€/kpl, Extralight sisäkumit 5€/kpl.

Timo

T.Timo

Mango Sport Red Edition 2013

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Vaikea sanoa noista renkaan leveyksistä kun on kokemusta tasan yhdestä leveydestä, mutta kapeampaa voisi alle laittaa josko kevenisi meno. Toisaalta täällä on välillä pyörätiet sellasessa kuopassa että rynkkyyttää vähän liiaksikin ja pahaa tekee sellaisella alustalla ajaa. En tiedä kuinka kivaa on ajaa kapeilla renkailla huonommalla alustalla? Huomaako eroa trikellä? Voi olla kyllä että 28mm rengas on turhan kapea. Pitäisikö kokeilla ensin tuota 35mm jotta tottuu. Rupesin miettimään sitäkin että kun koko viime talven oli samat renkaat alla niin jos Kojakit puhkeilevat herkemmin sepeliin, onko mieltä pitää montaa eri rengassarjaa kaapissa. Siis varalta pitää nastarenkaita talvea varten, sitten olisi toiset talvirenkaat Marathon plussat ja sitten vielä erikseen kesärenkaat, järkeä vai ei. Vielä kun on tällanen laiska renkaanvaihtaja.

Onko Marathon plussalla ja Durano plussalla vain kuviossa ja leveydessä eroa, pistosuojaus taisi olla sama?

Mitä tulee noihin pyörän säätöihin niin katsoin eilen että penkki on lähes alimmassa asennossa, ei siitä enää paria milliä lukuunottamatta saa alemmas. Mutta sillä Bilteman tarakkaboksilla saattaa olla isompi merkitys varsinkin kun boksin lättänä sivu on suoraan eteenpäin oman pään takana. Siispä mietin boksin vaihtamista johonkin matalampaan, sellaseen joka jää selän taakse.

Jäi kiinnostamaan tuo renkaan rungon ja sisärenkaan kitka, että voikohan noita nyt sitten vertailla renkaiden kesken millä on vähiten kitkaa? Mistä sen tietää millaisella rungolla on vähiten kitkaa?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Renkaan vierintävastukseen vaikuttaa eniten renkaan painuma. Mitä suurempi painuma, sitä enemmän vastusta. Kapea rengas painuu enemmän kuin leveä samalla paineella, mutta kapea kestää enemmän painetta. Renkaan rungon painumaa voi vertailla kertomalla renkaan (mitatun) leveyden renkaan kyljestä löytyvällä maksimipaineella. Suurimmilla paineilla nämä pitävät hyvin paikkansa. Mitä suurempi tuo tulo on, sitä paremmin rengas rullaa.

Sileäpintainen rengas vierii paremmin kuin kahrhea ja sileästä löytää helpommin läpäisyä aloitelleet kivet. Sileä rengas on kuitenkin kelvoton vetävänä pyöränä savella tai lumessa. Kolmipyörässä ohjaavana menee kyllä.

Itse käytän mieluummin leveämpiä renkaita, kunhan kestävät painetta. Viimeeksi ostin tyttären pyörään (ja toisen vararenkaaksi) Michelinin Pilot City 40-622 renkaat. Niissä korkein paine on 6 baaria, eli vertailuluku on 40 x 6 = 240. Nuo ovat erittäin jäykät ja painavat renkaat paksuine pistosuojineen ja melko paha saada päälle. Saippualla kuitenkin menivät mukavasti. Tuntuma on, että vierivät hyvin, kun painetta on paljon. Muissa pyörissä on vähän karkeammalla kuviolla 51-559 renkaat, joiden paineenkesto on 4,5 baaria ja nojapyörässä 37-622 6,3 bar. Vertailuluku siis 51 x 4,5 =229,5 ja 37 x 6,3 =233. Täysillä paineilla rullaavat siis vähän huonommin kuin nuo Michelinit.

Paksut renkaat ovat siitä ohuita mukavammat, että paine putoaa hitaammin ja vaikka vähän putoaisikin, renkaalla pystyy vielä ajamaan. Kapean renkaan kantavuus katoaa melko nopeasti, kun paine vähänkin pienenee. Toisaalta kapeat renkaat ovat kevyemmät. Ei aivan tuon leveyden suhteessa, mutta lähes. 25 mm rengas painaa siis noin puolet 50 mm renkaasta.

Puhkeavuuden arvioiminen on arpapeliä. Renkaan kumin pistonkestävyys muuttuu renkaan kumimateriaalin mukana paljon ja ennen kaikkea vanhempi kumi (vaikka vain varastoitu hyllyssä) kestää viiltoja ja pistoja paremmin, kuin uunituore. Ennenvanhaa renkaisiin laitettiin kumimateriaalin sekaan jauhettua käytettyä kumia, joka paransi kumimateriaalin kylkihalkeilun- ja pistonkestoa. Nokian pyöränrengastehtaan dirikka myönsi kahvipöydässä, että kierrätyskumia ei kannata käyttää, koska renkaiden myynti vähenee, kun eivät halkeile, eivätkä puhkea niin usein. :shock: :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kiitos, tuo selkeytti hyvin ajatuksia :) . Näillä perusteilla ei ehkä mun kannata mennä renkaissa ääripäästä toiseen vaan valita siitä jotain keskeltä, eli tässä tapauksessa 35mm rengas voisi olla hyvä.

Aika jännä tuo että vanhan renkaan pitäisi kestää paremmin pistoja ja muuta kun musta taas näyttää siltä että uusi rengas hylkii paremmin pieniä kivenmuruja, vanhat ovat pinnasta karhentuneet ja kuluneet niin että ne näyttävät välillä jopa poimivan kiviä tienpinnasta...

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Entierä nyt niistä vierintävastuksista . Mutta nyt kun on kyseisellä renkaalla ajellut viisi lenkiä , niin ainakin näin talven jälkeen rengas tuntuu tosi mukavalta. Renkaan koko on 60-507, joka on lähes yhtä suuri ulko halkaisjaltaan entiset. Tosi keveet ajaa ja mukavat poluilla , sekä sorateillä.Vanteet ovat 21mm leviät ja tuntuvat toimivat hyvin. Vaikka ovatkin kapeenmasta päästä tälle renkaalle. :roll: Ainoo pieni haitta tällä renkaalla on että asfaltilla pitää pientä vouvaa ääntä , eli pientä rengas konsertia.
Nazcan muutaminen enenmän huonolle tielle tuntu järkevältä kokeilulta. Stern 3 sella ei nyt paljon ehdi aluksi ajaan , kun pyörä menee näyttelyyn . Ensikuussa pääsen testaan " asfalti kiituriani." :wink:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Durano plus ja Marathon plussan pistosujaus ei ole sama. Valmistajakaan ei väitä että se on. Tekniikka on sama, mutta duranoissa suojaava kumikerros ei ole läheskään yhtä paksu. Durano plus pistosuojaus vastaa suunnilleen marathon renkaan pistosuojausta joka on oikein kelvollinen.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Aika jännä tuo että vanhan renkaan pitäisi kestää paremmin pistoja ja muuta kun musta taas näyttää siltä että uusi rengas hylkii paremmin pieniä kivenmuruja, vanhat ovat pinnasta karhentuneet ja kuluneet niin että ne näyttävät välillä jopa poimivan kiviä tienpinnasta...

Huomaa, että "vanha" ja "käytetty" ovat eri asioita. Tuossa edellä puhuin nimenomaan vanhoista varastointimielessä. Tottakai käytetty rengas on kuoppainen ja jopa ohuempi kulutuspinnaltaan ja puhkeaa helpommin, mutta vanhana käyttöön otettu tai vähän käytetty, mutta iäkäs rengas kestää paremmin. :roll: Pitäisiköhän investoida johonkin hyvään vuosikertaan ja ostaa renkaita kypsymään kellariin. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ Vaan uskaltaako niitä sitten enää korkata jos ovat jo liian hyvää vuosikertaa :lol: . Näen jo silmissäni puulta ja kumilta tuoksuvan kellarin, jossa hienoimmissa tynnyreissä muhii herkullisia renkaita, jotka jonain päivänä pääsevät maistelemaan kesäistä hikistä asvaltin pintaa :wink: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Mitä tulee noihin pyörän säätöihin niin katsoin eilen että penkki on lähes alimmassa asennossa, ei siitä enää paria milliä lukuunottamatta saa alemmas. Mutta sillä Bilteman tarakkaboksilla saattaa olla isompi merkitys varsinkin kun boksin lättänä sivu on suoraan eteenpäin oman pään takana. Siispä mietin boksin vaihtamista johonkin matalampaan, sellaseen joka jää selän taakse.

Toisin kuin renkaiden vierintävastuksia on ilmanvastuksia helppo kokeilla. Ajat jonkun mäen rullaamalla alas ensin boksin kans ja sitten ilman. Jos mäki on niin pitkä ettei vauhti kiihdy koko aikaa niin hyvä. Jos taas on lyhyempi niin tärkeää että alkuvauhti on sama.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanallen Crazy Bob renkaiden maksimipaine on 65 psi eli 4,5 bar. Tämä antaa vierintäindeksiksi 270, joten eipä ihme, jos rullaavat hyvin. Tuollainen poikkiruudutus kulutuspinnan kuviointina on kuin kaivaisi verta nenästään rullausäänen suhteen. Autonrenkaissa kulutuspinta on jaettu pituussuuntaan moneen kaistaan, joiden nappulointi on aina eri vaiheessa, kuin viereisessä. Lisäksi autoissa nappulointi on eri mittaista, eikä saman mittaisia nappuloita ole milloinkaan peräkkäin. Näillä keinoin saadaan renkaan laulavat äänet kadotettua, vaikka olisikin nappulointi. Crazy Bobissa on varmaan tavoiteltukin laulavaa ääntä nappuloiden takia, koska tuo rengas on suunnitelty temppurampeille, jossa nopeuden mukaan taajuutta vaihtava ääniefekti lisää vain temppujen vaikuttavuutta. Samasta syystä kulutuspinta jatkuu myös renkaan kyljille. Monet temput kun vaativat myös renkaan kyljen pitoa ja kestävyyttä. Näistä johtuen Crazy Bobit ovat varsin äänekkäät ja painavat, mutta Nojanallen käyttöön varmasti aivan paikallaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin