Sivu 15/18
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 07 Joulu 2012, 22:41
Kirjoittaja joonas
Tiukkaa teki valita kun eri renkaiden hintaerot on muutamia euroja ja ominaisuuksia on laidasta laitaan. Vaikka Ice Spiker olis ollut vain muutaman euron kalliimpi niin jotenkin se vaikutti vähän rajulta kaupunkiajoon. Sepelistä ei ola päänvaivaa kun täällä käytetään hiekkaa ja suolaa.
Katotaan miten Winter Marathonit pärjää. Kipeen kalliita.
Ohjauksen levottomuudesta:'
Kiitos Mustasudenkorennolle tarkistuslistasta. Penkki lonksuu puolelta toiselle ja oli alun perin aika lailla vinossa. Pitää kesän tullen akseloida kunnolla. Päälaakeri osottautu löystyneeksi ja löystyy aina uudelleen kun sitä päällimmäistä pulttia ei saa kireemmälle. Pitänee hierasta se yläreunan kavennus niin, että kiertyy alemmas, tai lyhentää haarukan tuubia.
Mutta edelleen vähän levoton tai levottomampi kuin aiemmin oli. Ostin halvan haarukan ja ajattelin yrittää tehdä suoremman ja mittailla mahtusko v-jarru väärälle puolelle.
Rungosta ei löytynyt murtumia, mutta kun istun pyörän päälle ja työnnän vedän sarvista niin joustoa on jonkin verran. Ei nyt mikään grillimakkara mutta en sanois jäykäksi enkä tiedä mistä se voi joustaa. Kummallista.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 08 Joulu 2012, 02:37
Kirjoittaja jviirret
joonas kirjoitti:Päälaakeri osottautu löystyneeksi ja löystyy aina uudelleen kun sitä päällimmäistä pulttia ei saa kireemmälle. Pitänee hierasta se yläreunan kavennus niin, että kiertyy alemmas, tai lyhentää haarukan tuubia.
Mutta edelleen vähän levoton tai levottomampi kuin aiemmin oli. Ostin halvan haarukan ja ajattelin yrittää tehdä suoremman ja mittailla mahtusko v-jarru väärälle puolelle.
Rungosta ei löytynyt murtumia, mutta kun istun pyörän päälle ja työnnän vedän sarvista niin joustoa on jonkin verran. Ei nyt mikään grillimakkara mutta en sanois jäykäksi enkä tiedä mistä se voi joustaa. Kummallista.
Siinä ohjauslaakerin muttereiden välissä on yleensä pari n.2mm prikkaa tai vaihtoehtoisesti cantilever jarrun vaijerin kiinnike, etukorin kiinnike yms. sälää ja nämähän näppärä rakentaja nakkaa mehtään keulaa purkaessaan. Silloin kaulaputki on liian pitkä ja ylempi mutteri pohjaa ennen kuin kiristyy "laakerimutteria" vasten. Itse olen leikkonut ne ylimääräiset osat siitä välistä prikoiksi ja laittanut alkuperäiselle paikalleen, ei tarvi alkaa kaulaputkea tai sitä mutteria runnomaan...
Jousto on varmaan semmoista "hajajoustoa", milli sieltä, toinen täältä. Yksittäisinä joustoina ei tunnu pahalta mutta kokonaisuutena jo huomattavalta.
Jukka
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 08 Joulu 2012, 16:37
Kirjoittaja jori
Hajajoustoa
Tosiaan sitä se varmaan on, Katsopa myös etupyörän laakerointi. Minulla on baaripyörässä jostain syystä löystynyt niin, että etupyörä lonksuu viitisen milliä kädellä koittaen. Tuntuu työnnellessä ja siirrellessä, mutta ajaessa on melko jämäkän tuntuinen -baariin mennessä.
Hyvin paistettu grillimakkara ei ole löysä.
(Eikös noiden prikkojen tarkoitus ole, että niitä laitetaan stemmin ylä tai alapuolelle, jotta säädetään stemmin korkeutta. Jos keskiruuvi ei kiristä, täytyy brikkoja olla enemmän, tai lyhyempi haarukkaputki.) Korjaus. Tuo oli väärinkäsitys. Sinulla taisikin olla kierteellinen haarukkaputki. Yleensä vika on kuluneessa kierteessä. Kun laakerikuppi pääsee jossain vaiheessa liian löysälle vetää kuulaura kupin vinoon, eikä laakeri istu enää kunnolla. Tässä tapauksessa täytyy tosiaan, kuten Jukka sanoi ottaa sieltä välistä kaikki ylimääräinen pois ja yrittää kiristää laakerikuppi kunnolla alas sillä yläpuolella olevalla lukitusmutterilla. Niitä lukitusmuttereita (kuten myös uusia laakerisettejä) saa muutamalla eurolla ainakin täältä Tampereelta. Muistaakseni oli koko setti noin 6 euroa, Mutteri tuskin on yksin palon mitään. Osta siis sellainen setti, jossa lukitusmutteri on paksumpi tai haarukkaputki menee läpi asti.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 16 Joulu 2012, 19:30
Kirjoittaja joonas
Tein vihdoin käänteisen etuhaarukan. Laitoin ostamani halvan haarukan puristimeen ja kiskasin jalat jatkovarren avulla väärään suuntaan väärälleen. Ruma tuli 
Pitäs olla myös pikkasen lisää jättöä. Haarukan alapäät on kätevästi lätyt ja niissä oli alkuperäisen asennuskolon yläpuolella pari pienempää reikää. Porasin ja viilasin ja madalsin pari senttiä. Huomenna neitsytmatkalle. Koitan ottaa kuvan niin selkiää.
Mitä eroa on kombinaatioilla jyrkkä keulakulma + suuri jättö versus loiva keulakulma + pieni jättö
Mulla näyttäs olevan tosi jyrkkä keula.
Haarukka kun oli vaivalla valmiiks työstetty niin tajusin, että päätuubi on liian pitkä / haarukan akselituubi liian lyhyt. Lyhensin päätuubia puoltoista senttiä ja samalla laski sarvet varmaan optimikorkeudelle
Prosessissa tuli muun muassa lyötyä laakerikuppi laakereineen 3.kerroksen parvekkeen kaiteen yli pusikkoon.
Talvirenkaat asennettu. Komiat! Vanhoilla maastorenkailla tosin oli ihan vakaata ja raskasta ajoa liukkaahkoilla teillä ja jalkakäytävän lumella. Ei lipsumisia. Takakorissa tuli muuten kuskattua joulukuusi. Herätti varmaan hilpeyttä.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 18 Joulu 2012, 00:53
Kirjoittaja joonas
Puoltaa kovasti oikealle
Ajo on varsinaista slalomia. Näyttää ajossa että koko rengas on kallellaan oikealle, mutta en ole varma onko haarukka johonkin suuntaan kiero... tai paljonko se on kiero.
Koska rengas edestäki katsottunakin on hiuskarvan verran oikealle kallellaan niin hierasen hiukan loven pohjalta niin rengas kallistuu takaisin vasemmalle.
Apuja kaipaan jos jouku tietää miten mitiata haarukkaa tarkemmin tai miten päätellä mikä on mihinkin suuntaan kierossa 
Näppituntumalla ohjaustankoa kääntäessä keulan ylösalaisen liikkeen yläkuolokohta tuntuisi olevan hiukan vasemmalle ohjatessa. Tämä käy järkeen eli wheel flop vetäisi ohjausta koko ajan oikealle kun rengas on suoraan eteenpäin. Mutta että riittääkö renkaan pystyttäinen oikaisu... 
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 18 Joulu 2012, 07:21
Kirjoittaja Nojanalle
Lähdetään siittä liikkeelle . Jos sulla on vatupassi laita pyörä seinää vasten ja aseta se niin että takapyörä on vatupassilla mitaten 90 asteen kulmassa. Sen jälkeeen mittaat onko etupyörä samassa kulmassa. Sen jälkeen katso kulkeeko satula vaakatasossa. Satulan vaakatasoon saattaminen on myös tärkeää, vaikuttaa polkemiseen.
Niin jos tuo etupyörä kulkee kallellaan , oikaise se samaan kulmaan se takpyörän kansa. Viilaamalla sieltä haarukan hahlosta pois ja välillä sovittaen tätä että kulma olisi sama .
Todennäkösesti tuo etupyörä ei kulje nyt samassa linjassa takapyörän kansa , eikä ole haarukan keskellä. Joskus siittä selviää prikkojen kansa. Yleensä ei , sillä sinne ei niitä väliin mahru. Eikä varsinkaan jos käytössä on pikalinkuakseli. Mutterikiinitteisessä se on helpompaa . Mutta homma onnistuu kyllä rihlaamalla .
Nyt kannattaa tarkistaa että takapyörä kulkee haarukan keskilinjassa ja tarkistaa tulkilla , kulkeeko takapyörä ja etupyörä samaa uraa. Sillä jos ei ole näin . Niin pyöräsi ajo-ominaisuus kärsii ja sekin on korjattava.
Tulkina kannattaa käyttää pitkää vatupassia jos sellaisen omistaa , tai jotain muuta täysin suoraa. Sillä pyöräsi saattamiseksi tapiiliksi kannattaa käyttää aikaa . Sitä mukavampi sillä on laskettaa mäkiä ja kaarteisia teitä.
Jos et osaa rihlata , niin se kannattaa opetella . Sillä siittä taidosta on paljon iloa , eikä se vaari kuin kärsivällisyyttä.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 18 Joulu 2012, 08:40
Kirjoittaja mhelander
Nojanalle on oikeassa. Itse kattelin näitä ja tässä järjestyksessä kun omatekosia kasasin:
Tarkista ensin että pyörät on puolattu niin että ovat suorat ja keskellä akselin päitä. Tämä selviää haarukassakin kun pistät pyörän akselin haarukan pohjaan, mittaat etäisyyden haarukasta vanteeseen. Käännät pyörän toisin päin (takana pakka väärälle puolelle) ja mittaat uudestaan. Pitäisi tulla sama luku
Vatupassilla pyörä täysin pystysuoraan. Helpoin tehdä laittamalla takapyörä suoraan ja sitten vatupassilla tarkistamaan onko myös etuhaarukka (tai paremminkin emäputki) täysin pystysuorassa. Jos ei ole, tarkista onko taka-akseli -haarukan hahlon pohjalla kuten kuuluu, sitten onko haarukka "kierteellä"
Jos emäputki on pystysuorassa mutta etupyörä ei (ja pyörän vanne on keskellä napaa/haarukkaa), vatupassia linjarina käyttäen etupyörä irroittaen tarkistamaan onko haarukan jalat suorat, eli tuleeko linjari keskelle korvakkojen väliin
Jos/kun ylläolevat on kunnossa niin sitten tarkistamaan onko pyörät linjassa. Tähän toimii hyvä suora vatupassi tai puu, tai jos ei muu auta niin vanteet paljaallaan ja visuaalisesti.
Omatekeleissä suurin ongelma oli metallin vetely jolloin takahaarukkaa tehdessä tahto pyörien linjaus mennä sivuun. Etuvetosessa oli takapään teossa suurta vaikeutta kun ei tullu katottua runkoa takaa tarpeeksi suoraksi. Möykkärin tein niin että päärungon tein kerralla, huomio että emäputki tulee suoraan ja siihen suhteessa takahaarukan nivel.
Isommat heitot sai hitsausten jälkeen suoraan siten että pisti ensin kevyemmin heftiin, linjausten tarkistus ja jos on pielessä niin vähän lisää hitsausta ja kuumana voimalla vaan oikomaan. Myöhemmin sitten viilalla akselien hahloja työstämällä jos on vain vähän pielessä.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 19 Joulu 2012, 00:29
Kirjoittaja joonas
Kiitos näistä! Aamulla hierasin ja oli jo paljon parempi. Ei kuitenkaan ok. Etupää on edelleen levoton. Tiedä tuleeko säätämlläkään rauhalliseksi vai väänsinkö haarukan jalkoja liikaa. Huom myös että haarukka on ruustukissa väännetty kylmänä väärään suuntaan offsetille ts. paljon eli on rokkenrollruma ja venkura... v-jarrun tapit sojottaa komiasti epäsuoraan jne eli tosta ei siis paljoo hienoja lukuja, etäisyyksiä vanteeeseen tms varmaan mittailla 
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 19 Joulu 2012, 08:28
Kirjoittaja mhelander
joonas kirjoitti:Kiitos näistä! Aamulla hierasin ja oli jo paljon parempi. Ei kuitenkaan ok. Etupää on edelleen levoton. Tiedä tuleeko säätämlläkään rauhalliseksi vai väänsinkö haarukan jalkoja liikaa. Huom myös että haarukka on ruustukissa väännetty kylmänä väärään suuntaan offsetille ts. paljon eli on rokkenrollruma ja venkura... v-jarrun tapit sojottaa komiasti epäsuoraan jne eli tosta ei siis paljoo hienoja lukuja, etäisyyksiä vanteeeseen tms varmaan mittailla 
Jos löytyy tarpeeksi pitkä M8-pultti tai kierretanko, laita se etunavan tilalle haarukkaan 100mm:n leveydelle. Mutterit korvakkojen molemmille puolille ja yksi irtomutteri jonka kierrät tasan 50mm:n päähän eli puoleen väliin. On helppo sihtata haarukan suoruutta ohjain- tai emäputken (tai koko pyörän) mukaan.
Tai irtonainen (minkä tahansa rattaan) etuakselikin käy hyvin. Tai irtoetunapa. Kunhan tiedät missä kohtaa on tasan keskipiste.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 19 Joulu 2012, 10:19
Kirjoittaja jori
Kaivoin vanhan kuvan esille.

Emäputki on tosiaan melko pysty ja pyörä on kuvan geometrialla ollut lähes nollajättöinen. Pahus, kun et ensinnä kokeillut kääntää haarukkaa takaperin jättö olisi kasvanut noin 60 mm ilman vinoutumisvaaraa. Ohjauskulma on tosiaan niin pysty, ettei tuota mummopyörän rauhalliseksi saa pelkkää haarukkaa muuttelemalla. Liian pitkäkään jättö ei nimittäin pelasta rauhallisuusmielessä mitään, vaan aiheuttaa (näin pystyllä ohjauskulmalla lievää) haukkaustaipumusta. Hitaassa vauhdissa. Sopiva jättö on siis renkaan leveys 1,5-kertaisena, eli sinulla noin 70 mm, jonka ohjausakselin jatkeen pitäisi olla renkaan kosketuspisteen etupuolella.
Minä olen näitä veteleviä haarukoita tähtäillyt siten, että laitan pyörän pystyyn seisomaan ja kiipeän vaikka pöydälle niin, että ulotun katsomaan emäputken suunnasta vähän kauempaa. Sieltä kun tähtäilee, näkee kyllä ohjauskulmaa kääntelemällä osuuko renkaan alin kohta samalle linjalle vai meneekö sivuun. Pyöreällä viilalla tosiaan säädetään keskelle.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 19 Joulu 2012, 10:26
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:Emäputki on tosiaan melko pysty ja pyörä on kuvan geometrialla ollut lähes nollajättöinen. Pahus, kun et ensinnä kokeillut kääntää haarukkaa takaperin jättö olisi kasvanut noin 60 mm ilman vinoutumisvaaraa. Ohjauskulma on tosiaan niin pysty, ettei tuota mummopyörän rauhalliseksi saa pelkkää haarukkaa muuttelemalla.
Joo on emäputki pystyssä. Ja kädet aika suorassa eteenpäin. Ei varmaan haittais jos emäputkea kellistäis vähän, paranis sekä käytös että käsien etäisyys. Ei välttämättä iso homma kun rälläkällä aukasis jokusen millin saumaa niin että alareunan jättäis kiinni, ja paukuttais uuteen kulmaan. Sais samalla mahdolliset virheasennot korjattua. Ja sitten hitsais takasin kiinni.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 19 Joulu 2012, 11:31
Kirjoittaja Mustasudenkorento
mhelander kirjoitti:jori kirjoitti:Emäputki on tosiaan melko pysty ja pyörä on kuvan geometrialla ollut lähes nollajättöinen. Pahus, kun et ensinnä kokeillut kääntää haarukkaa takaperin jättö olisi kasvanut noin 60 mm ilman vinoutumisvaaraa. Ohjauskulma on tosiaan niin pysty, ettei tuota mummopyörän rauhalliseksi saa pelkkää haarukkaa muuttelemalla.
Joo on emäputki pystyssä. Ja kädet aika suorassa eteenpäin. Ei varmaan haittais jos emäputkea kellistäis vähän, paranis sekä käytös että käsien etäisyys. Ei välttämättä iso homma kun rälläkällä aukasis jokusen millin saumaa niin että alareunan jättäis kiinni, ja paukuttais uuteen kulmaan. Sais samalla mahdolliset virheasennot korjattua. Ja sitten hitsais takasin kiinni.
Toki mutta pitää muistaa että samallaa muuttuu poljinpuomin kulma ja sen seurauksena ketjulinja, näiden lisäksi etuvaihteiden vaijerin , ja jarrujen tarkistus olisi suotavaa ennenkuin leikkoo yhtään mitään.. tarkistaa valmiiksi muidenkin muutettavien tarpeet niin ei tule sitten yllätyksenä...
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 19 Joulu 2012, 17:25
Kirjoittaja jori
Laitapa joonas kunnollinen sivukuva suoraan oikeasta sivusta otettuna melko kaukaa suoraan emäputken kohdalta. Eli, täydellä resoluutiolla koht. kaukaa kuva, josta sitten leikataan reunat siten, että jää napakka n. 800 x 600 kuva. Tuollaisesta kuvasta voi sitten mittailla ja suunnitella tarvittavat muutokset ohjauksen rauhoittamiseksi. Eli kutakuinkin samanlainen, kuin tuossa yllä, mutta ilman kuljettajaa. Kuljettajasta voit ottaa ihan erillisen kuvan, niin katsotaan siitäkin mistä kohtaa pitäisi parantaa, jos nimittäin esiintyy rauhattomuutta ohjauksessa. 
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 22 Joulu 2012, 21:37
Kirjoittaja joonas
Tässä kuva. Hierasin vielä lisää oikeasta kolosta ja tuli vieläkin parempi. Nyt on ajo kuin vanhalla haarukalla, mutta v-jarrut ilman modailuja
Etenkin sillon kun vähän runttaa niin keula ui runttauksen mukana. Tajusin että sitä ikäänkuin haluis vetää kädellä sarvesta tukea runttaukseen. Ei nyt mikään unelmaohjaus sillonkaan kun ei runttaa silti. Huom nyt edessä ja takana 2" kumit ja kesällä takana 2.15" ja edessä varmaan 1,5" ainaki toistaseks.
Kalliomurska on varmasti pyllystä mutta tiesuola ruostutti yllättäen parissa sulapäivässä ketjut muotoonsa
Runsas öljyäminen pelasti toistaseks.
Polkimien asentaminen korkealle, kunhan eivät tuu näköesteeksi, on ihan ok.. alkaa jo vatsalihakset paistaa ihran läpi vaikkei tarvi nostaa ku yhtä jalkaa maasta polkimelle
Hyvää reeniä. Eikä kädet oo liian suorana. Mun mielestä tuo ajoasento on tosi hyvä nyt kun sarvet vielä laski toista senttiä. Penkkiä laskiessa ketjulinja tuli pyllyyn kiinni eli penkkiä viistäen eli siinä ei oo senttiikään varaa.
Vasemmassa pohkeessa varmaan joku rasitusvamma. Muistan sillon ku oli lyhyemmät kammet niin viuhdoin sen kerran kramppiin ja on siitä asti ollu vähän herkkänä ja kramppiarka.
Mistä voi ostaa leveevanteisia kiekkoja 
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Lähetetty: 22 Joulu 2012, 22:23
Kirjoittaja PW
Jotenkin tuo tausta sopii tähän pyörään 
Petri