Sivu 15/59

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 03 Loka 2015, 19:51
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Nelipyöräinen teeseitse kinneri sähköavulla:

Aika hieno oikeastaan. Painava toki, mutta mitäpä tuosta, kun panee tarpeeksi sähköä mukaan. Oikeastaan hauska nähdä, miten auton kehitys lähtee nyt uudelleen samoista perusteista, mistä se lähti 130 vuotta sitten. Toivotaan, että ehtii pitkälle, ennen kuin autoteollisuus huomaa sen uhkaavan sen asemaa. :(


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 03 Loka 2015, 20:00
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Toivotaan, että ehtii pitkälle, ennen kuin autoteollisuus huomaa sen uhkaavan sen asemaa. :(

Ei tämmöset hökötykset sitä ihan heti uhkaa. Halvan öljyn ansiosta meillä on länsimaissa sellaiset yhteiskunna joissa ei selviä ilman autoa tai ainakin se on masokismia.

Jukka


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 03 Loka 2015, 22:00
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Toivotaan, että ehtii pitkälle, ennen kuin autoteollisuus huomaa sen uhkaavan sen asemaa. :(

Ei tämmöset hökötykset sitä ihan heti uhkaa. Halvan öljyn ansiosta meillä on länsimaissa sellaiset yhteiskunna joissa ei selviä ilman autoa tai ainakin se on masokismia.

Kyllä asemaa voi uhata, vaikkei veisi kuin hikisen prosentin liikevaihdosta. (vastaus jatkuu liikennepolittisessa osiossa)


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 03 Loka 2015, 22:14
Kirjoittaja terppa
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Nelipyöräinen teeseitse kinneri sähköavulla:

Aika hieno oikeastaan. Painava toki, mutta mitäpä tuosta, kun panee tarpeeksi sähköä mukaan. Oikeastaan hauska nähdä, miten auton kehitys lähtee nyt uudelleen samoista perusteista, mistä se lähti 130 vuotta sitten. Toivotaan, että ehtii pitkälle, ennen kuin autoteollisuus huomaa sen uhkaavan sen asemaa. :(

Tää oli hieno, kun lakimuutoksen jälkeen vehkeeseen saa enemmän tehoja laillisesti niin ihan käypänen lisä liikkumisvälineisiin. Kesällä koitin E-cruiserin vastaavaa niin oli tosi positiivinen kokemus. Rakentaessa ei tarvitse niin miettiä painoa ja materiaalia vaan halvemmalla ja helpommalla saa sutjakkaasti liikkuvan kulkineen jossa on silti pyöräilyn fiilis, filosofia on vaan vähän erilainen.


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 04 Loka 2015, 01:56
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:

Rakentaessa ei tarvitse niin miettiä painoa ja materiaalia vaan halvemmalla ja helpommalla saa sutjakkaasti liikkuvan kulkineen jossa on silti pyöräilyn fiilis, filosofia on vaan vähän erilainen.

Kai nuo sähkövehkeet jotakin maksaa? ;)
Harmi kun pieniä polttomoottoreita ei vapautettu samalla, niiden toimintasädettä olisi halpa venyttää.

Jukka


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 04 Loka 2015, 10:03
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Rakentaessa ei tarvitse niin miettiä painoa ja materiaalia vaan halvemmalla ja helpommalla saa sutjakkaasti liikkuvan kulkineen jossa on silti pyöräilyn fiilis, filosofia on vaan vähän erilainen.

Kai nuo sähkövehkeet jotakin maksaa? ;)
Harmi kun pieniä polttomoottoreita ei vapautettu samalla, niiden toimintasädettä olisi halpa venyttää.

Maksaahan sähkövehkeet toki, mutta hinta putoaa tuotantotekniikan ja markkinoiden kehittyessä. Ei niillä polttomoottorivehkeilläkään sataa kilometriä pidempiä reissuja tee kukaan. Moposkootterin tankillisella pääsee vain hitusen yli sata kilometriä, kuten myös parhailla sähkövehkeillä.

Tekniikka kehittyy nimenomaan sähkön puolella, joten miksi pitäisi palata käryäviin ja meluaviin vehkeisiin, kun ne eivät tuo lisäarvoa, kuin muutaman vuoden siirtymävaiheessa sähköiseen liikkumiseen verrattuna. Varsinkaan kevyillä ajoneuvoilla, joilla ei kuitenkaan voida ajaa suuria nopeuksia eikä pitkiä matkoja, riittää jo hyvin sähkömoottorit, puhumattakaan tilanteesta tekniikan ja infran kehityttyä pidemmälle sähköliikenteen suuntaan.

Akkujen hinnat ovat tähän mennessä laskeneet, ja talousviisaiden mukaan laskevat vastakin, noin puoleen viiden vuoden välein. Fillariin riittävä akku maksoi 2010 tuplasti sen, mitä nyt ja alkaa olla järkevissä rajoissa. Yleinen akkujen hintakehitys on ollut noin kolmannes pois hinnasta per viisi vuotta.
Kuva
Kuva


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 04 Loka 2015, 10:10
Kirjoittaja Vilijami

Olipa kyllä hieno peli :D Tuommonen jos ois, sateensuoja ja kaks lasta mahtuu kyytiin, ni en tarvis autoa ollenkaan.
Videossa ei näytetty sisään kömpimistä. Tuolla ohjaustangon sijoittelulla voi olla hankalaa?


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 04 Loka 2015, 10:27
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Moposkootterin tankillisella pääsee vain hitusen yli sata kilometriä, kuten myös parhailla sähkövehkeillä.

Tuota kulutusta olen hämmästellyt. Kun itse olin mopoiässä pappatunturit ja supersportit kuluttivat 2-3L/100km. Matka-ajossa jopa alle 2, mutta tyttären piaggioskootteri 5-6. Luultavasti tämä johtuu variaattorista ja siitä että mopojen paino on noin kaksinkertaisunut.


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 04 Loka 2015, 11:07
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Rakentaessa ei tarvitse niin miettiä painoa ja materiaalia vaan halvemmalla ja helpommalla saa sutjakkaasti liikkuvan kulkineen jossa on silti pyöräilyn fiilis, filosofia on vaan vähän erilainen.

Kai nuo sähkövehkeet jotakin maksaa? ;)
Harmi kun pieniä polttomoottoreita ei vapautettu samalla, niiden toimintasädettä olisi halpa venyttää.

Jukka

E-Cruiser toisaalla arvioi "vastaavannäköisen" rakentamiskuluiksi 1500€ ja siinä on 500w moottori ilmeisen tehokkain akuin kun lauantailenkki oli likelle 100 km. Keskiverto kulkijalle poikkeustilanne jos päivässä pitää kauemmas päästä ja jos kääntöpaikassa on sähköt niin tankkaus monasti onnistuu. Maantielenkillä Velogatti pysyi sukkuloiden kannoilla ja jos matkalla on paljon mäkiä ja pysähdyksiä niin nopeammin menisi. Ei ilmaista mutta halvempi kuin sähköjopo :wink: ja kuten Jori kirjoitti niin sähkövehkeiden hinnat laskee. Jos Suomessa sähköavusteisten myynnin osuus on 1% niin Saksassa se on 15%, tai ainakin viime kesän lehtiartikkelin mukaan, ensi keväänä luvut on varmasti isommat.


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 04 Loka 2015, 12:39
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Moposkootterin tankillisella pääsee vain hitusen yli sata kilometriä, kuten myös parhailla sähkövehkeillä.

Tuota kulutusta olen hämmästellyt. Kun itse olin mopoiässä pappatunturit ja supersportit kuluttivat 2-3L/100km. Matka-ajossa jopa alle 2, mutta tyttären piaggioskootteri 5-6. Luultavasti tämä johtuu variaattorista ja siitä että mopojen paino on noin kaksinkertaisunut.

No joo, 5-6 lienee liioittelua, mutta kolmisen litraa ne vievät nykyään. Neljän litran tankilla se on noin 120 km, jonka matkan esim. Velogatti kulki mainiosti viime kesänä, vaikkei Velogatti mikään ilmailukevyt kulkupeli ole.

Kyllähän tuo melko suurelta kulutukselta kuulostaa, mutta kun rupeaa oikein laskemaan, ei se sitten enää niin paha olekaan. Sijoittamalla moposkootterin arvoja Kreuzotteriin saadaan 50 km/h nopeuteen vaadittavaksi tehoksi noin kaksi kilowattia. Takavaihteisto ja variaattori syövät parikymmentä prosenttia, joten tehontarve on noin 2,5 kW, eli täysi teho / 50 km/h. Tämän tuottaminen 50 kuutioisella moottorilla vaatii noin 400g polttoainetta per kilowattitunti. 50 km/h ajaen menee sataan kilometriin pari tuntia, joten polttoainekulutus on 2000 g/100 km, joka bensan tiheydellä jaettuna on 3,2 litraa/100km.

Se, että entisaikojen mopot kuluttivat alle tuon, johtuu siitä, että niissä oli: parempihyötysuhteinen välitys, ne painoivat vain puolet nykymopojen painosta, niissä oli isommat ja peremmin vierivät renkaat ja pienitehoisempi moottori, jolloin vauhti ja ilmanvastukseen kuluva teho jäi vähäisemmäksi. Lisäksi niitä ajettiin tankin päällä maaten, kun piti päästä kovaa. :)

Tuo 400 g/kilowattitunti ominaiskulutus on toki melko huono tulos ja esim auton moottori kykenee parhaimmillaan alle puoleen tuosta, mutta mopon moottorin puristussuhde on matala ja lämmönhukka pienessä sylinterissä suuri. Mopolla ajetaan lisäksi tyypillisesti maksimitehon kierroksilla, jossa ominaiskulutus on suurempaa kuin maksimiväännön alueella. Toisaalta auton polttoaineenkulutukset ovat normaaliajossa 6 l/100 km / 12 kWh/100km = 0,5 litraa/kWh = 370g/kWh, mikä ei niin paljon tuosta poikkea.

Jos moposkootteri varustettaisiin Remmin bensanpihistysajokin moottorilla ja välitys valittaisiin polttoaineen kulutuksen kannalta täydellisesti, se menisi sata kilometriä vähän alle puolellatoista litralla, mutta alle litralla se ei onnistu ilman kulkuvastusten pienentämistä. Joillain kaupallisten mopojen suorasuihkutusmoottoreilla, jossa voidaan käyttää suurempaa puristussuhdetta, voi päästä alle kahden litran kulutukseen, muttei niilläkään merkittävästi.

Tuosta on helppo havaita, että mopo tai muu kevytajoneuvo, vie energiaa kuljettua matkaa kohti noin puolet auton kulutuksesta, vaikka kuljetettavia on vain yksi ja painoa paljon vähemmän. Tämä johtuu auton pienestä ilman- ja vierintävastuskertoimista ja paremmalla hyötysuhteella käyvästä moottorista. Vyörenkaan vierintävastus on mopon renkaaseen verrattuna alle puolet. Yllättäen myös mopon ilmanvastus on suurempi kuin auton, mopon suuresta ilmanvastuskertoimesta johtuen. Mopossa ilmanvastuksen muotokerroin on luokkaa 1, kun se henkilöautossa on 0,3. Tämä tarkoittaa, että auton otsapinta-ala voi olla yli kolminkertainen mopoon verrattuna tuottaakseen saman ilmanvastuksen. Panepa kolme mopoa kuskeineen rinnan, niin aika moni henkilöauto jää taakse varjoon.

Tässä on myös mahdollisuus. Kinnereiden ilmanvastuskertoimilla ja otsapinta-aloilla päästään saman painoisilla vehkeillä paljon pienemmällä ilmanvastukseen kuluneella teholla. Myös vierintävastukset ovat fillarin renkailla paremmat kuin varsinkin moposkootterin pienillä rinkuloilla, joihin ei saa panna painetta kuin pari baaria. Siksi se akku riittää paremmin kinnerin tyyppisillä ajoneuvoilla kuin mopoilla, vaikka painoakin olisi. :)


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 04 Loka 2015, 14:16
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

po havaita, että mopo tai muu kevytajoneuvo, vie energiaa kuljettua matkaa kohti noin puolet auton kulutuksesta

Paitsi että nythän on havaittu ettei autojen ilmoiteut kulutus- ja päästölukemat pidä paikkaansa ;)

Jukka


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 04 Loka 2015, 16:07
Kirjoittaja PW

Sain tuommosen värkättyä Kolmipyöräilystä tavallisimmalla reitilläni Lasten lasten luota kotiin, kulmien kautta n. 5km. Sori jos on tylsää.


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 04 Loka 2015, 16:42
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Sain tuommosen värkättyä Kolmipyöräilystä tavallisimmalla reitilläni Lasten lasten luota kotiin, kulmien kautta n. 5km.

Mistä tuo rautahetekan nirskuminen kuuluu?

PW kirjoitti:

Sori jos on tylsää.

Ei tommonen taajama-ajelu yleensä ole kovin tylsää...

Jukka


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 04 Loka 2015, 16:48
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Sain tuommosen värkättyä Kolmipyöräilystä tavallisimmalla reitilläni Lasten lasten luota kotiin, kulmien kautta n. 5km.

Mistä tuo rautahetekan nirskuminen kuuluu? Jukka

Veikkaan ett penkki nirskuu poikki rautaa vasten.


Re: Nojapyöriä Youtubessa

Lähetetty: 04 Loka 2015, 17:47
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Sain tuommosen värkättyä Kolmipyöräilystä tavallisimmalla reitilläni Lasten lasten luota kotiin, kulmien kautta n. 5km. Sori jos on tylsää.

Voi, kun olisit antanut kameran jollekin, joka olisi kuvannut sitä, miltä ajo näyttää. Tällaiset videot ovat tosiaan tylsiä!