Sivu 15/33

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 15 Kesä 2014, 18:28
Kirjoittaja PW

Jätin vasemman akselipultin vähän löysemmällä, nyt toimii vaihteen osalta. Jotain kun säätää ja korjaa ni samalla huomaa muutakin vikaa - Ketjut alkaa olla venyneet, eivät painu rattaalle kunnolla. Mittasin ja lähes 3 millii venyny joten lähentelee sitä 1% venymää.
Dropparin paikka muuttu senverran ett renkaan ja haarukan väliin jäi enempi tilaa, jättö n. 65mm - ei tainnu paljoo muuttuu kun ofsettiä tuli samalla lisää.

Petri


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 16 Kesä 2014, 13:08
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Vaihde palautta ku löysään akselimutteria :? en ymmärrä kuinka se sitä kiristää ?

Dropoutti vinossa, mutterin kiristäminen taivuttaa akselia ja akselin sisällä olevaa vivustoa alkaa ahdistamaan?
Tämä Nexus inter 7 on kyllä itse paholaisen, tai monikansallisen öljyteollisuuden keksintö ja suurin yksittäinen syy miksi polkupyöriä heitellään sillan kaiteilta vesistöihin 8)

Veikkaisin että olet kasannut väärin tuon vetopuolen jossa vaijerille tuleva mekanismi voi kanittaa kun sen lukkomutterin kiristää.

jooseha kirjoitti:

Nexus on vaan NYKYAIKAINEN. Ihan toista on ne ikivanhat 3-vaihteiset Torpedo-navat, joita ei kukaan ole varmasti avannut koskaa ja silti ovat täysin ehjiä!

Pirullinen se Nexus-7 on huoltaakin. Mä en ole mikään öljykylpyjen ystävä niin olen huoltaessa purkanut sen kokonaan ja käyttänyt etupäässä vaseliinia. Kootessa saa kyllä olla pirun tarkkana. Sen kun voi koota miljoonalla eritavalla väärin!

Tuo on kyllä totta, Sachs -navat on kyllä lähes pommin kestäviä. Mutta kyllä Nexus7 voi olla jopa lyijyäkin painavampi !

Nimittäin tyttären tunturin kylkeen tökkäs naisimmeinen perjantaina. Lyhyestä virsi kaunis, enimmäkseen henkisiä vammoja (tunaroijalle eli autoilijalle) mutta pyörää tarkasteltuani siitä löydettiin vääntynyt vetopuolen kampi ja kun kiepsautettiin ympäri niin takakiekko vippasi jonnin verran.

Onneksi maasturin raaka-aineista oli jäänyt yli vähän vanhempi Nexus7 28" kiekko johon vaihdoin tyttären navasta vaijerihilut ja gummit. Myös kammet oli vielä tallessa joten pulttasin ne tilalle. Vanhemmassa navassa oli hieman erilainen vaijerin kiinnitys, siksi piti se pää navoista purkaa irti. Yllätys oli suuri kun osat oli täysin yhteensopivia !

Olin kesärenkaiden vaihdon yhteydessä tarkistanut rihtauksen, yrittänyt saada suoraan mutta kun pinnojen jännitykset oli (tehtaan jäljiltä) mitä sattuu niin päädyin löysäämään kaikki pinnat samalle lähtöpituudelle ja rihtasin sen silloin uusiksi ja kunnon jännitykselle ja tietysti suoraksi. Nyt tämän kolaroinnin heiton oikaisu ei sitten ottanut onnistuakseen sitten millään. Lopulta purin kehän irti ja sehän oli toisiaan vääntynyt aika lailla ja kadottanut ominaisjännityksensä. Vanne on Rigida X-Star 19 622-19 kokoa, nyt on haussa vastaava ettei tarvi alkaa pinnojakin vaihtamaan.

Tämähän menee tunaroijan vakuutuksesta mutta itsehän joudun tämänkin pyörän kanssa elämään, siksi taidan kasata kiekon kuitenkin itse sen sijaan että jättäisin pyöräkorjaamon hommaksi. Kokonaan uusi takakiekko tarkoittaa uuden pyörän hankintaa (suositushinta 235 € kuulemma).

Mutta tuo Nexus7-napa, irrallaan painaa kuin lyijypuntti. Pitää punnita se ja verrata maasturiprojektin mallausta varten kasatun WTB napa + CrMo korvakot + pikalinkku + 11-34 pakka + X.9 Type2 vaihtaja paketin painoon. Jälkimmäistä veikkaan monta sataa grammaa kevyemmäksi.


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 17 Kesä 2014, 09:46
Kirjoittaja mhelander

Lisää offaria...

mhelander kirjoitti:

Mutta tuo Nexus7-napa, irrallaan painaa kuin lyijypuntti. Pitää punnita se ja verrata maasturiprojektin mallausta varten kasatun WTB napa + CrMo korvakot + pikalinkku + 11-34 pakka + X.9 Type2 vaihtaja paketin painoon. Jälkimmäistä veikkaan monta sataa grammaa kevyemmäksi.

Punnitsin irtonaisen Nexus7 navan muttereineen matkalaukkupuntarilla jolla 50g:n tarkkuus, se näytti tarkallen 1000g. Sitten otin yo maasturin nipun ja vaaka näytti 500-550g. Eli puoli kiloa tulee nokkiin olettaen että kumpaakin ohjataan vastaavalla kiertovaihtajalla ja vaijerilla. Sehän on koko etukiekon verran...


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 09:53
Kirjoittaja PW

Ripustin pyörän yks päivä lapsenlapsen roikkumarenkaisiin ohjaustangon päistä, pientä säätöä varten. Yllättäen se roikkui aika tasapainossa, molemmat kiekot ilmassa. Vois tehdä kolmijalan josta pyörää roikottaen vois tehdä huoltoja.

Petri


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 30 Kesä 2014, 20:12
Kirjoittaja PW

Vaasan tapaamisen polkasin tällä pyörällä. Kiekot kun irrotin ni mahtu henkilöauton takakontista sisään, takapenkkiä kallistaen. Terpan autoon paremminkin.
Leirintäalueella kasailin pyörää ja vaihdoin samalla uudet ketjut ku vanhat oli pahasti venyneet. Vaihteen palautus taas reistaili ja meinas jo hermot mennä, aattelin pitääkö ajaa yhellä vaihteella :oops: Onneksi Eemeli tarkkana nuorena miehenä huomas ett vaijeri meni alapäästään väärästä välistä, ongelma poistui.
Pyörä toimi iltaisin hyvänä ajanvietteenä, ajo-opettelun muodossa. Jukka entisenä pythonauttina ajoi sujuvasti ja Mika Petri oppi nopeesti sinnikkäällä harjottelulla kuin myös Jan Pietarsaaresta. Viimemainittu paljastui soutupyöräilijäksi kuten Mikakin, liekkö tuossa soutuharjottelussa etua ollut. Muutkin varmasti oppisivat MBBn ajotaidon jos harjottelevat vähän aikaa. Toivottavasti Nokialle joku tuo pythonin, olis kiva kokeilla olisko MBB ajotaidoistani hyötyä pythonin harjotteluun.
Oletan ett MBB-pyöriä syntyy lisää piakkoin, sen verran konsepti herätti kiinnostusta :wink:

Petri


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 30 Kesä 2014, 21:33
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Vaasan tapaamisen polkasin tällä pyörällä. Kiekot kun irrotin ni mahtu henkilöauton takakontista sisään, takapenkkiä kallistaen. Terpan autoon paremminkin.

Koin omani kanssa äsken ahaa elämyksen. Se oli ilman penkkiä ja kiekkoja, kun rupesin hitsaamaan uudelle penkille kiinnikkeitä. Siinä hitsatessa käänsin rungon täysin linkkuun ja huomasin että pyörä on siten aika pieni. Pitihän sitä sovittaa heti auton peräkonttiin. Konttiperäiseen Almeraan meni vain hieman sovittamalla (takapenkki pystyssä) :shock: Tämmöisen jos tekisi jousitetulla takaharukalla, jonka voisi kääntää rungon alle, niin penkki ja kiekot irroittamalla mennisi varmaan jokaiseen autoon!


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 30 Kesä 2014, 21:40
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Vaasan tapaamisen polkasin tällä pyörällä. Kiekot kun irrotin ni mahtu henkilöauton takakontista sisään, takapenkkiä kallistaen. Terpan autoon paremminkin.

Koin omani kanssa äsken ahaa elämyksen. Se oli ilman penkkiä ja kiekkoja, kun rupesin hitsaamaan uudelle penkille kiinnikkeitä. Siinä hitsatessa käänsin rungon täysin linkkuun ja huomasin että pyörä on siten aika pieni. Pitihän sitä sovittaa heti auton peräkonttiin. Konttiperäiseen Almeraan meni vain hieman sovittamalla (takapenkki pystyssä) :shock: Tämmöisen jos tekisi jousitetulla takaharukalla, jonka voisi kääntää rungon alle, niin penkki ja kiekot irroittamalla mennisi varmaan jokaiseen autoon!

Jorin pakoputkipyörän narujousitus. Sitä aina kehutaan, miksi kukaan muu ei oo tehny vastaavaa?

Petri


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 30 Kesä 2014, 21:50
Kirjoittaja jooseha

Hieno idea! Mä mietin aikaisemmin, jos tekisi semmoisen lisäosan että voisi testata Cruzbiken geometrialla. Nyt taitaa mennä koko takaosa uusiksi. Sehän on tuolleen mahdollista ilman lisäosia. Saa ranskalaisen ja Cruzbiken yhdessä :mrgreen:

edit. ja vielä taittopyörä samassa kasassa!


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 01 Heinä 2014, 09:30
Kirjoittaja pikametri
PW kirjoitti:

Jorin pakoputkipyörän narujousitus. Sitä aina kehutaan, miksi kukaan muu ei oo tehny vastaavaa?

Minä ainakin teen narujouset kunhan pääsen vauhtiin. Hitsausharjoittelu on edennyt jo katkenneen lapion korjaukseen.


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 01 Heinä 2014, 10:00
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Vaasan tapaamisen polkasin tällä pyörällä. Kiekot kun irrotin ni mahtu henkilöauton takakontista sisään, takapenkkiä kallistaen. Terpan autoon paremminkin.

Koin omani kanssa äsken ahaa elämyksen. Se oli ilman penkkiä ja kiekkoja, kun rupesin hitsaamaan uudelle penkille kiinnikkeitä. Siinä hitsatessa käänsin rungon täysin linkkuun ja huomasin että pyörä on siten aika pieni. Pitihän sitä sovittaa heti auton peräkonttiin. Konttiperäiseen Almeraan meni vain hieman sovittamalla (takapenkki pystyssä) :shock: Tämmöisen jos tekisi jousitetulla takaharukalla, jonka voisi kääntää rungon alle, niin penkki ja kiekot irroittamalla mennisi varmaan jokaiseen autoon!

Jorin pakoputkipyörän narujousitus. Sitä aina kehutaan, miksi kukaan muu ei oo tehny vastaavaa?

Petri

Onhan SH20:ssä narujousitus:


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 01 Heinä 2014, 10:11
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Vaasan tapaamisen polkasin tällä pyörällä. Kiekot kun irrotin ni mahtu henkilöauton takakontista sisään, takapenkkiä kallistaen. Terpan autoon paremminkin.

Koin omani kanssa äsken ahaa elämyksen. Se oli ilman penkkiä ja kiekkoja, kun rupesin hitsaamaan uudelle penkille kiinnikkeitä. Siinä hitsatessa käänsin rungon täysin linkkuun ja huomasin että pyörä on siten aika pieni. Pitihän sitä sovittaa heti auton peräkonttiin. Konttiperäiseen Almeraan meni vain hieman sovittamalla (takapenkki pystyssä) :shock: Tämmöisen jos tekisi jousitetulla takaharukalla, jonka voisi kääntää rungon alle, niin penkki ja kiekot irroittamalla mennisi varmaan jokaiseen autoon!

Jorin pakoputkipyörän narujousitus. Sitä aina kehutaan, miksi kukaan muu ei oo tehny vastaavaa?

Petri

Onhan SH20:ssä narujousitus:

No niin onkin :mrgreen: Onko sillä merkitystä, minkä suuntasesti jouset on, vaaka (narun suuntaan) vai pysty (poikittain naruun nähden) ?

Petrui


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 01 Heinä 2014, 11:23
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Petri

Onhan SH20:ssä narujousitus:[/quote]
No niin onkin :mrgreen: Onko sillä merkitystä, minkä suuntasesti jouset on, vaaka (narun suuntaan) vai pysty (poikittain naruun nähden) ?
Petrui[/quote]

Ei minun nähdäkseni ole, kunhan vaan jouset ovat sopivan jäykät.


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 01 Heinä 2014, 11:28
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Onhan SH20:ssä narujousitus:

No niin onkin :mrgreen: Onko sillä merkitystä, minkä suuntasesti jouset on, vaaka (narun suuntaan) vai pysty (poikittain naruun nähden) ?

Onhan sillä merkitys. Näissä on jouset poikittain kaikissa muissa, kuin Nojanallen "Viidakon tähtösessä". Poikittainen jousi tuottaa progressiivisen jousivoiman, joka parantaa dynamiikkaa ja tekee jousituksesta kuorman määrälle vastustuskykyisemmän. Tuo Sakarin venejoustin on sekin tavallaan poikittainen jousi, vaikka onkin asennettu pitkittäin.


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 04 Heinä 2014, 13:09
Kirjoittaja PW

No jos tähän pyörään tekisin narujousituksen, pitäskö takahaarukaa muuttaa pystympään kulmaan? Vai onnistusko nyky geometrialla?

Petri


Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Lähetetty: 04 Heinä 2014, 14:00
Kirjoittaja jooseha

Kyllä tuolla kulmalla pystyy tekemään. Mulla oli eilisellä lenkillä haarukka reilusti loivempana. Kunhan narut ei ole niin pitkät että haarukka pääse ympäri kaikki kelvannee. Loivalla kulmalla jousto tulee pystysuuntaan, kun taas pystyllä kulmalla jousto on enemmän vaakasuunnassa.