Sivu 15/16
Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv
Lähetetty: 25 Elo 2014, 08:59
Kirjoittaja Tops
Eikun siksi valokuvat ei heti näkynyt kun oli mulla asetukset privaatilla. Eli oli ihan oikea ongelma. Nyt pitäs toimia.
Ja lastenistuin tosiaan pukee mielestäni pyörää=)
Jori: Auraukset on ok, mutta tällä pyörällä suurin osa ajoista on ajettu varmaan tässä pihassa kurvaillen kovalla vauhdilla ja se oli kiinalainen nylon rengas. Ja tässä pihas juuri tohon suuntaan on tullut kurvailtua, pihassa on ollut usein musti raitoja sen takia:D Lasten kans on tullut kato kurvailtua.
Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv
Lähetetty: 25 Elo 2014, 09:29
Kirjoittaja Tops
Jospa laitan suoria kuva linkkejä muutaman jos on vaikeuksia sivun avaamisessa.
Edestä 
[/img]
vasen etusivu
turvaistuimella 
oikea etusivu 
vasenta kylkeä ilman istuinta 
Penkin säätö systeemi, jonka toteutusta tuli mietittyä pitkään ja olin eräänlainen ongelma yhes vaihees, mut näin yksinkertainen toteutus oli toimiva.

oikea taka sivu 
ylhäältä 
kuljettavan näkymää 
jarrut 
jarruvoiman jako 
vaijerien suojat oli jossakin auton varaosan mukana, ai niin, tais olla volvon bensapumpun mukana, noh minäpä keksin niille käyttöä kun mun volvoon niitä ei tarttenu. laitoin vaijerin suojaksi. 
pyrstö näkymää 
poika kokeilee
kerran iskin tohon 12" tuuma pyörästä kammet ja siirsin ne niin lähellä kuin voi ettei kantapäät ota kii ja penkki niin lähelle kuin saa, niin kätevästi 5v poikain pystyi tällä ajelemaan!
ohjarirullastoa 
altapäin 
edestä

lamppu trustfire saa muuten ebaysta alle 20 kympin tai vähän päälle, riippuu myyjästä. akut vaan maksaa jonnin verran,, ostin suomen akkulasta halvimmat mutta kuitenkin laadukkaat samsungin akut, tosin kapasiteetti vain 2600mah, mutta pitkään niillä näkee kuitenkin, tota voi käyttää kahdella tai kolmella 18650 akulla, ei vaikuta kirkkauteen, kestoon vain. ja tuolla todellakin näkee, eikä suomesta vastaavalla valoteho/hinta/laatu suhteella saa vastaavaa. 3kpl cree xm-l lediä 
Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv
Lähetetty: 25 Elo 2014, 13:36
Kirjoittaja irakas
Joo, upea trike! Onnea! 
Miten ovat ketjut pysyneet taittorattailla? Jos ei vielä, mutta veikkaan, että joissakin rynkytystilanteissa ketjut hyppäävät pois päältä. Jos laitat putket ketjuille, tulevat ketjunohjaimet siinä samalla. Kuorma-autojen varaosaliikkeistä löytyy sopivaa paineputkea.
SH23:ssa on homma hoidettu näin:
Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv
Lähetetty: 25 Elo 2014, 16:15
Kirjoittaja Syväri
Hieno trike! Oranssi on komee väri varsinkin tuon istuimen kans 
Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv
Lähetetty: 10 Tammi 2015, 21:00
Kirjoittaja Liidokkirangeri
Moi kaikille...
Tässä olisi paranneltu malli edellisestä(jos vaan se kuvan saaminen tänne taas onnistuu). Runkoputket ja niiden koko askarruttivat minuakin, ja päädyin sitten seuraaviin vaihtoehtoihin. 50 huonekaluputki perusrungoksi, etupyörille 30 nelikanttiputki, haarukka takana on 20x40 putkesta, istuimen tukiputki 38 putkea. ohjaintanko 25/22 putkea. Muutama testiajo on vasta ajeltu, kovaa poljettaessa jousitus antaa periksi, mutta ei niin että haittaisi paljon. Pyörä ei heilu eikä poljettaessa tunnu heiluntaa takana tai penkissä. Savenmaalta ostettu penkki kaipaa pehmikkeitä ja niskatuen, mutta muutoin pyörä vaikuttaa onnistuneelta, no ainakin talviajossa. Jarruista ei tosin vielä osaa sanoa mitään, mutta tuntuu kyllä pysäävän riittävän hyvin. Maalia päälle ja valot ja heijastimet vielä kiinni niin alkaa olla kunnossa. Mitä muuten ehdottaisitte penkkiin pehmikkeeksi? Alla linkkit kuviin.
https://lh3.googleusercontent.com/7jDuF ... -h202-p-no
https://lh4.googleusercontent.com/Gillp ... -h202-p-no
https://lh6.googleusercontent.com/-_yqY ... CN2573.JPG
toivottavasti näkyvät.
ps: kyllä etuvaihtaja on Huret merkkinen ja tosi vanha, mutta toimii kuin Sveitsiläinen kello, vaikka onkin Ranskalainen
.
Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv
Lähetetty: 10 Tammi 2015, 21:27
Kirjoittaja Nojanalle

Ihan kivan näkönen .
Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv
Lähetetty: 10 Tammi 2015, 21:28
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv
Lähetetty: 10 Tammi 2015, 21:29
Kirjoittaja Nojanalle

Liitän tämänkin tänne , kun kaikilla ei ole Guuglee. 
Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv
Lähetetty: 10 Tammi 2015, 21:44
Kirjoittaja jori
Liidokkirangeri kirjoitti:Moi kaikille...
Tässä olisi paranneltu malli edellisestä(jos vaan se kuvan saaminen tänne taas onnistuu). Runkoputket ja niiden koko askarruttivat minuakin, ja päädyin sitten seuraaviin vaihtoehtoihin. 50 huonekaluputki perusrungoksi, etupyörille 30 nelikanttiputki, haarukka takana on 20x40 putkesta, istuimen tukiputki 38 putkea. ohjaintanko 25/22 putkea. Muutama testiajo on vasta ajeltu, kovaa poljettaessa jousitus antaa periksi, mutta ei niin että haittaisi paljon. Pyörä ei heilu eikä poljettaessa tunnu heiluntaa takana tai penkissä. Savenmaalta ostettu penkki kaipaa pehmikkeitä ja niskatuen, mutta muutoin pyörä vaikuttaa onnistuneelta, no ainakin talviajossa. Jarruista ei tosin vielä osaa sanoa mitään, mutta tuntuu kyllä pysäävän riittävän hyvin. Maalia päälle ja valot ja heijastimet vielä kiinni niin alkaa olla kunnossa. Mitä muuten ehdottaisitte penkkiin pehmikkeeksi? Alla linkkit kuviin.



toivottavasti näkyvät.
ps: kyllä etuvaihtaja on Huret merkkinen ja tosi vanha, mutta toimii kuin Sveitsiläinen kello, vaikka onkin Ranskalainen
.
Hieno peli kaikenkaikkiaan. Siron näköinen tadpoletrikeksi.
Se niijaaminen polkemisen tahtiin johtuu vetävän ketjun taittopyörä sijainnista liian edessä. Kuorma päällä ketjulinja nousee liian kauas (ylös) takahaarukan nivelestä ja aiheuttaa ketjuvoiman muuttuessa muuttuvan takaripustusta sisään painavan momentin. Siirrä vetävän ketjun linja kulkemaan etuakselin yläpuolelta siirtämällä taittopyörä mahdollisimman lähelle takahaarukan niveltä, eli niin kauas taakse kuin ketju vain istuimen ali mahtuu. Kuvan perusteella siinä näyttäisi olevan reikä ketjun kulkea. Tuolla linjauksella jousituksen painuessa ketjulinja siirtyy vähemmän ja pääset eroon niiaamisesta. Oikea ketjulinjan sijainti on noin tuuman haarukan akselin yläpuolella. Nyt se on kuormittamattomanakin jo kymmenisen senttiä ja painuu vielä ylemmäs, kun istut päälle.
PS.Muutin lainaamassani tekstissäsi olevat kuvalinkit näkyviksi maalaamalla linkin ja painamalla editointiruudun yläpuolelta nappia "Img"
Katso lopputulos painamalla tästä viestistä "lainaa"-nappia.
Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv
Lähetetty: 11 Tammi 2015, 09:18
Kirjoittaja Liidokkirangeri
Moi
Kiitos, en okiein hallitse näitä nettijuttuja, kuvat näkyvät nyt hienosti.
Joo, pitää varmaan rakentaa tuohon toinen ketjupyörä, kun tuo penkin kiinnitys tulee tielle, mutta hyvän ohjeen kuitenkin annoit, katsotaan mihin ratkaisuun päädyn.
Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv
Lähetetty: 24 Maalis 2015, 11:04
Kirjoittaja Tops
Hei pitkästä aikaa. Tässä kevätalvella jo vähän pystyy tekemään jotain kylmässä tallissa.
Ketjujen päällä pysymisen kanssa oli aika ajoin ongelmaa, koska ensinnäkin pitkät ketjut varsinkin alkuun yllättävän nopeasti kasvattavat pituuttaan. JA löysällä ollessaan varsinkin mutksissa voimakkaammin polkiessa ketjut saattoivat heilua ja pudota pois ohjarirattaalta. Ja sitten oli taipumusta että polkimet pääsivät siirtymään taaksepäin, vaikka hullultahan se tuntuu kun eteenpäin painetaan voimalla. Mutta se johtui lähinnä vaseliinista jota olin laittanut runkoputken väliin, joten vaikka kiristi paljonkin tahtoi luisua pois.
Tarkotus on ollut siis parannella ketjun pysyvyyttä siten että teen kierretangolla kiristys systeemin kuten mopoissa takapyörässä, niin tuon lampun pitimen ja polkimien välille. Ja sitten vielä erikseen jousikuormitteisen rataspyörän joka pitää ketjut kireällä vaikka ne venyisivät tai löystyisivät. Näistä olen tehnyt vasta tuon jousikuormitteisen kiristimen. Kiristimestä tuli todella hyvä, eikä minkäänlaista ketjun heilumista enää esiinny eikä varmaankaan tule ketjut pois päältä hyppäämään.
Myös aiemmista vanhoista kuvista poiketen, minulla on nyt kokeilussa tollanen kolme lehtinen eturataspakka, tosin vain yhtä pienintä niistä olen käyttänyt, enkä voisi muita käyttääkkään ketjulinjan tähden. Halusin saada talveksi voimaa kun vedin lapsia pulkka perässä jne.. Ja tulihan sitä voimaa. Varsinkin jos maatossa ajaa trikellä, niin todellakin kaipaa niitä välityksiä. Siksi siis puuttuu aiemmista kuvista tuttu musta ketjusuoja ja kammet siksi myös erilaiset.
Tässä video jousikuormitteisesta kiristimestä.
Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv
Lähetetty: 24 Maalis 2015, 11:20
Kirjoittaja Tops
Ja liidokkirangeri, oot tehnyt hienon triken. Aika ohuesta olet uskaltanut tehdä. Minäkin aluksi ajattelin paljon pienempää värkkiä, mutta en sitten uskaltanut.
Ja nuo isot etupyörät varmasti rullaavat mukavasti lumessakin.
Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv
Lähetetty: 24 Maalis 2015, 11:23
Kirjoittaja jviirret
Hetken jo ihmetelin tuota ketjun kiristimen tarvetta, kun edellisissä kuvissa on pyörä jossa avovaihde ja vaihtaja toimii ketjun kiristimenä.
Video selvensi että kyseessä tämä rumpuvaihteella oleva
Taisit vain samalla menettää jalkajarrun, tai ainakin siihen tuli "löysää"?
Jukka
Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv
Lähetetty: 24 Maalis 2015, 11:33
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:Hetken jo ihmetelin tuota ketjun kiristimen tarvetta, kun edellisissä kuvissa on pyörä jossa avovaihde ja vaihtaja toimii ketjun kiristimenä.
Video selvensi että kyseessä tämä rumpuvaihteella oleva
Taisit vain samalla menettää jalkajarrun, tai ainakin siihen tuli "löysää"?
Jukka
Tuo maalaamaton trike onkin aivan eri pyörä ja eri valmistajan
sotki miunkin ajatuksia.
Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv
Lähetetty: 24 Maalis 2015, 16:50
Kirjoittaja Tops
Niin tämä viestiketjuhan on Topsin alottama:) Kuvat laittoi liidokkirangeri omasta pelistään mun alottamaan viestiketjuun. Ja Topsin oranssiin peliin tuli tuo ketjunkiristin uutuutena. Älkää veljet menkö sekaisin:P
Rumpujarrussa on tällä hetkellä liian pienet jarrukengät, siitä myös osittain pitkä takasin polkasu liike. Molemmat kengät näytti päällepäin samalta, mut toinen on kuitenkin tiukempi kuin toinen rumpuun. Ja voi olla että vähän tulee pehmeämpi jarrutuksen alku jousikiristimestä, mutta ottaa se sitten alapuolelta tuo ketjun kiristin tonne runkopalkkiin, että kyl se löysä loppuu lopulta. Mutta ei se ole trikessä mikään ongelma jolla kiskotaan lapsia korkeintaan 15km/h.
Rata-autossa voisi olla;) Ja onhan siinä etujarrutkin!